- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (73 opinie)
- 2 Ursa już pod polską banderą (14 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (56 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (75 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (181 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (199 opinii)
Terminal kontenerowy BCT pozostanie w Porcie Gdynia
Filipiński International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT, pozostanie w Porcie Gdynia. Właśnie podpisano kolejną, tym razem 30-letnią umowę dzierżawy. Nowością jest też to, że umową zostaną objęte nowe tereny portowe.
W połowie sierpnia tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw.
Ostatecznie we wrześniu tego roku tylko jeden podmiot złożył ofertę na prowadzenie przeładunków kontenerowych w Porcie Gdynia. Był nim dotychczasowy dzierżawca, czyli filipiński International Container Terminal Services Inc. Wcześniej zainteresowanie potwierdzał też chiński Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący również terminal kontenerowy.
![Dwóch oferentów na tereny po BCT w Porcie Gdynia](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3046/150x100/3046859__kr.webp)
- Wcześniejsza umowa dotyczyła 20-letniej dzierżawy. Teraz zdecydowaliśmy się na zaproponowanie maksymalnego okresu dozwolonego, zgodnie z "Ustawą o portach i przystaniach morskich", czyli na lat 30. Cieszę się, że sprawdzony partner zdecydował się złożyć ofertę. Ten 30-letni okres dzierżawy to jest olbrzymia wartość dla Portu. Wpływy tylko z tej umowy mogą przekroczyć wartość 2 mld zł. Bardzo się cieszymy, że mamy tak dobrego kontrahenta na długi czas - powiedział Jacek Sadaj, prezes ZMPG.
Podpisanie umowy miało uroczysty charakter. Na spotkanie przybyła Leah Basinang-Ruiz, ambasador Filipin w Polsce. Inwestora reprezentował Hans Ole Madsen, wiceprezes i członek zarządu ICTSI oraz Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.
![Kolejny kolos w Porcie Gdynia. MSC Ivana w BCT](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3316/150x100/3316114__kr.webp)
Przypomnijmy, że zgodnie z nową umową dzierżawca zobowiązał się też do prowadzenia tymczasowego terminalu instalacyjnego morskich farm wiatrowych. Po drodze jednak okazało się, że tym rynkiem ma się zająć Port Gdańsk.
- Umowa obejmuje dzierżawę dotychczasowych terenów plus kolejnych ok. 9 hektarów znajdujących się po zachodniej stronie od Estakady Kwiatkowskiego. Są to nowe place, które Port Gdynia oddał do użytku w zeszłym roku. Do tego dojdzie teren po terminalu promowym Stena Line, który w maju zostanie oddany dzierżawcy, czyli BCT - powiedział Jacek Sadaj, prezes ZMPG.
![Amerykańskie wozy bojowe znów w Porcie Gdynia](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3107/150x100/3107751__kr.webp)
Już w tym roku BCT w ramach tymczasowych umów dzierżawiło place w tzw. zachodniej części portu
International Container Terminal Services In jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Firma została założona w 1987 r. na Filipinach. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie - w regionie Azji i Pacyfiku, w Amerykach Południowej i Środkowej oraz w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W Europie w Grupie ICTSI działa terminal położony nad Adriatykiem i na Bałtyku. W Gdyni jest obecna od 2003 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-19 15:55
BRAWO (5)
No i tak trzymać. A zarobione pieniądze inwestować w nowy sprzęt oraz odnawiać nabrzeża. Nie przekazywać otrzymanych pieniędzy " Żadnej władzy ani obecnej ani przyszłej ".
- 37 8
-
2022-12-20 08:05
Uwaga, tzw. Piotr
to troll reżimowy, najemnik co za szmal każdą władzę liże
- 1 2
-
2022-12-19 18:00
A w zarządzie portu kto siedzi od 2019 roku? Jacek Sadaj z PiS. (3)
Podziękuj ładnie za dobrze działający port dzięki obecnej władzy. :) Pamiętam wycie tu na forum gdy ogłosili prezesa Portu Gdynia.
- 6 19
-
2022-12-20 06:11
były prezes
A pamiętasz kto załatwił geniuszowi Horale prace w BCT za 3000 zl na rękę ?
- 4 0
-
2022-12-19 20:51
Nie no, rzeczywiście jest niebywałą sztuką prowadzić teraz port, gdy ymtrzeba walczyć o możliwość przewozu. Lepiej podpytaj co pisowcy w tym bierecki od wyprowadzenia miliardów ze SKOKów tam robi i czemu tak optuje za chinskimi zamordystami
- 9 2
-
2022-12-19 18:04
To samo Kazimierz Koralewski obecny wiceprezes Portu Gdynia z PiS.
Artykuł ciągle tu jest, ponad 500 wpisów od troli z totalnej opozycji Szczulo, że już po porcie i że niewłaściwa osoba na stanowisku.
- 3 23
-
2022-12-20 08:10
Wypłaty tez wzrosna wraz z terenem? (3)
Bo wszystko się zatrzymało 15 lat temu. Tego nikt nie widzi. Nowi szkołą się i odchodzą albo siedzą za 4000zl za 3 zmiany Świątek piątek i niedziela.
- 13 0
-
2022-12-20 10:52
Tobie się mózg zatrzymał 15 lat temu.
- 0 4
-
2022-12-20 08:58
Filipińskie wypłaty będą, albo chińskie
które wybierasz?
- 1 0
-
2022-12-20 08:43
Spokojnie, za chwilę będzie terminal kontenerowy w Elblągu
Jak tylko zrobią przekop mierzeji.
- 6 1
-
2022-12-20 06:42
Oddać port , oddać rafinerie, oddać flotę statków itd (4)
Co pozostaje nasze? A pro po czy wiecie ile kosztuje dziennie wyczarterowanie gazowca ? Gdyby statki były nasze to za wiele towarów płacilibyśmy o polowe mniej.
- 11 6
-
2022-12-20 17:04
Co to znaczy nasze? Państwowe?
Nie mam zamiaru dopłacać jeszcze do tego.
- 3 0
-
2022-12-20 10:41
A wiesz dlaczego tyle kosztuje czarter? (1)
Bo sama budowa statku (w czasach przed pandemią) kosztowała 2 mld USD. Do tego dochodzi ubezpieczenie, odpowiednio wysokie do ceny, do tego dochodzi bieżące utrzymanie. Myślisz, że kupujesz tankowiec i masz? Albo może, że zbudujesz go w polskiej stoczni? Te tankowce to nowoczesna technologia, my byśmy nie umieli ich zbudować.
- 3 0
-
2022-12-20 11:00
W Polsce buduje się promy(czyt. stępka) nie tankowce.
- 2 0
-
2022-12-20 08:33
Kupcie, to będzie wasze
i nie zapomnij ich zakontraktować, żeby była kasa na spłatę kredytu i ich utrzymanie.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.