• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Kiedy nowy armator?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 lutego 2024, godz. 14:40 
Opinie (59)
Terminal promowy w Gdyni jest przygotowany do obsługi dwóch armatorów. Terminal promowy w Gdyni jest przygotowany do obsługi dwóch armatorów.

Przed wakacjami raczej nie uda się uruchomić kolejnego połączenia promowego z Gdyni. Ogłoszenie postępowania przetargowego w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego ma nastąpić dopiero na przełomie marca i kwietnia 2024.



Zgodnie z planami nowy Publiczny Terminal PromowyMapka w Porcie Gdynia miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano. Jednym z nich jest armator Stena Line, który korzysta z nowej infrastruktury od pierwszego dnia faktycznego uruchomienia terminalu, czyli od 17 czerwca 2022 r. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries. Niestety od czerwca 2021 r., czyli od czasu wygrania przetargu, polski armator nie zdecydował się na przeprowadzkę i dalej pływał z Gdańska.

W tej sytuacji w listopadzie ub. roku władze Portu Gdynia zdecydowały o unieważnieniu postępowania w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego.


Od tego czasu rynek czeka na nowy przetarg.

- W grudniu 2023 r. została powołana komisja przetargowa ds. przygotowania i przeprowadzenia postępowania dotyczącego wyboru przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia - z którymi zostaną zawarte umowy. Roboczy termin ogłoszenia postępowania to przełom marca i kwietnia 2024 - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto może stanąć do przetargu? Niewykluczone, że ponownie pojawi się PŻB. Mówi się, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Ten armator startował razem z PŻB w unieważnionym przetargu. Zainteresowanie wyrażali też Finowie. Na uroczystości oddania Publicznego Terminalu Promowego, we wrześniu 2021 r., obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku.


Kolejna sprawa to rozliczenie tej inwestycji w związku z unijnymi środkami. Mówiło się, brak dwóch operatorów może skomplikować ten proces.

- Projekt ten, w związku z udziałem środków unijnych w jego realizacji, został ostatecznie rozliczony 19 maja 2023 r. Obecnie jesteśmy w 5-letnim okresie trwałości projektu. Uzyskane na jego realizację dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to ostatecznie 116 835 301,57 zł. Końcowa całkowita wartość projektu to 300 mln zł - poinformował Port Gdynia.

Miejsca

Opinie (59) 3 zablokowane

  • Jeden wielki wałek (7)

    Mam wiedzę od ludzi którzy przy tym pracowali więc nikt nie powie że powielam bajki. Od samego początku terminal był robiony pod Stenę i nie było mowy o drugim operatorze. Ta umowa była na odczep się żeby nie stracić dofinansowania. Dlaczego terminal stał po oddaniu tyle czasu pusty? A no dlatego że Stena sobie zażyczyła jak ma wyglądać terminal w środku i potulny port to przebudował po cichu pod ich dyktando.

    • 42 13

    • tak było, powiadam wam. Ja Garsonka

      • 2 2

    • Mewy tak krzyczą, że było

      • 3 2

    • do 20 lat Stena rozgrywa gdynski port szantazuajc go przenosinami do gdanska (2)

      budowa terminalu w srodku miasta oplaca sie tylko stenie, wszyscy poza tym traca: miasto, mieszkancy, zarzad portu, sasiednie terminale. oficjalnie nikt tego nie powie. i ewentualna strata dofinansowania to nie bedzie problem steny, tylko my za to zaplacimy. a portal niech sobie pisze, z pisania zyje. sesnowne to byc nie musi.

      • 10 10

      • a co to, malzenstwo?!

        Normalne, gospodarcze przepychanki... Cale dynastie gdynskich "ludzi morza" wypasly sie na pucowaniu Skandynawom... Do tego "folkloru"
        nalezy niechec pewnej czesci gdynskiego establishmentu do ciezarowek w tym miejscu.
        Pierwszym (i ostatnim) ruchem jakie miasto wykonalo w tej sprawie, to postawienie zakazu ruchu na Portowej i Jana z Kolna...

        Pomoc nie pomoga ale zaszkodzic i owszem...
        To teren w ktorym pokladano ogromne nadzieje deweloperskie i tak latwo sie o tym nie zapomina...

        • 1 0

      • Kto ma argumenty i zaplecze ten rozgrywa

        Idź dalej marzyć

        • 4 0

    • Dobrze, że jest Stena. Miłe rejsy

      • 9 0

    • Właściciel steny

      Co za bzdura, nie był oddany bo wałek zrobił port, z wentylacją brakiem odbiorów i tym nieszczęsnym g*wnianym rękawem przez który nawet nie przejedzie nikt na wózku inwalidzkim, niby który element jest "przerobiony" pod sten, cepie ?

      • 3 2

  • Niszczenie wsxystkiego co polskie .... trwa. (4)

    Potop szwedzki trwa.

    • 1 8

    • Obudź sie (2)

      Bo chyba się naoglądałeś za dużo dawnego TVP. Niemcy mają nas w D

      • 4 2

      • Opinia d**ilna jak ty ....

        • 2 0

      • tak, maja...

        Ale nie nasze tereny i pieniadze...

        • 0 0

    • Biedne te Polaki... Wszędzie wròg. I zawsze wiatr w oczy.

      Co za nacja nieudaczników

      • 1 1

  • NiePiszezNienawiscia

    Finnlines to nie Finowie tylko Włosi (Grimaldi Group)

    • 9 0

  • PiSowskie geszefty Polferries... (1)

    Dobrze, że powróciła normalność, to może i jakiś poważny operator będzie oferował połączenia z Gdyni

    • 5 3

    • A ten TT to gdzie miałby pływać?

      • 2 0

  • Kiedyś była super lokalizacja, przy estakadzie (1)

    Teraz nawet nie wiem jaki autobus tam jedzie. Lepiej jest za to dla przyjezdnych (przypływających), którzy mają bliżej do centrum miasta. Svenowi, którego często widuję na promie podoba się, że ma blisko do knajp w okolicy Swietojańskiej.

    • 10 29

    • Autobus

      133 autobus chłopie

      • 4 0

  • A co z tym połączeniem do jezior w Szwecji (1)

    • 3 0

    • to będzie połączenie towarowe nie dla turystów

      • 3 0

  • A rampa jedna

    To nic fajnego bić się rampę i w kółko się przestawiać.
    Chcieli dwie linie, a nie zbudowali drugiej rampy.

    • 5 1

  • Jest co jest (1)

    Czy u nas w kraju nigdy nie obejdzie się bez żadnych afer.Kasa,łapówy,kolesie po obu stronach baltic

    • 3 3

    • Afera

      W czym widzisz aferę? Treść komentarzy jest żałosna i żaden nie przedstawia obiektywnej oceny.

      • 1 1

  • A gdzie prom Pinokio?

    • 2 1

  • Jeszcze jeden prom max w nocy się zmieści

    • 1 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane