- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Wszystkie oferty, które wpłynęły na początku lipca tego roku w związku z przetargiem na terminal zbożowy w Porcie Gdynia, spełniają warunki i zostały zakwalifikowane do kolejnego etapu. O dzierżawę powalczą trzy firmy i dwa konsorcja.
Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy nabrzeżu Indyjskim
![Terminal zbożowy. Krajowa Grupa Spożywcza wchodzi do gry](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3773/150x100/3773973__kr.webp)
- Zarząd Morskiego Portu Gdynia (...) po zbadaniu złożonych przez dzierżawców wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert wstępnych stwierdza, iż poniżej wymienieni dzierżawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu i zostali zakwalifikowani do udziału w II etapie postępowania przetargowego - podały władze Portu Gdynia w komunikacie.
O dzierżawę powalczy pięciu chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry (tym razem samodzielnie bez Chemirolu i dystrybutora płodów rolnych Agroloku), OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i Tridente (tym razem bez NTA). Ofertę złożyła też państwowa Krajowa Grupa Spożywcza.
Według zapowiedzi Portu Gdynia rozstrzygniecie nowego przetargu powinno nastąpić do 31 grudnia 2024 r., czyli jeszcze w tym roku.
![W](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3725/150x100/3725479__kr.webp)
Dlaczego ogłoszono nowy przetarg? Po tym, jak w listopadzie 2023 roku zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Za odwołaniem przetargu byli politycy wszystkich opcji. Ostatecznie pod koniec kwietnia tego roku władze Portu Gdynia podjęły decyzję o unieważnieniu tego postępowania przetargowego i ogłoszono nowe.
Konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu, ale wystartowało też w nowym postępowaniu.
Miejsca
Opinie (46) 8 zablokowanych
-
2024-07-25 18:25
Basia (1)
Wydzierżawić firmom polskim a nie ruskim lub innym którzy będą mieli dostęp do naszych portów
- 2 1
-
2024-07-25 19:44
Bolesław
Pozdrawiam polskie terminale. I szczerze życzę im sukcesu w przetargu. Ale dla polskich rolników najważniejsze jest to aby wygrała firma z najlepsza oferta, która wyeksportuje szybko i sprawnie ich zboże. Rolników np. nie interesuje czy ich zboże jest przewożone samochodem polskiej marki czy francuskiej ważne aby transport był efektywny.
- 0 0
-
2024-07-25 23:50
Polacy nie nadają się do prowadzenia interesów. Właściciel tylko zagraniczny proszę. Poza tym te komentarze ... Co mnie obchodzi PiS czy Po ...
- 0 0
-
2024-07-29 14:25
Terminale muszą być prywatne. Nie mogą być państwowe.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.