• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Usiądź wygodnie i... pracuj. Ergonomia miejsca pracy

Joanna Grzegorzewska
11 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Warunki pracy stanowią jeden z aspektów czynnika higieny  - wpływającego na efektywność pracy i - jeśli są satysfakcjonujące - działają motywująco na pracownika. Warunki pracy stanowią jeden z aspektów czynnika higieny  - wpływającego na efektywność pracy i - jeśli są satysfakcjonujące - działają motywująco na pracownika.

Może się zdawać, że do efektywnej pracy wystarczy biurko, komputer, telefon lub odpowiednio przygotowane stanowisko w dziale produkcji, zaopatrzenia czy w magazynie.



Nic bardziej mylnego - warunki pracy w dwuczynnikowej teorii motywacji Herzberga stanowią jeden z aspektów czynnika higieny - wpływającego na efektywność pracy i - jeśli są satysfakcjonujące - działają motywująco na pracownika. Ów czynnik dotyczy kwestii organizacyjnych i technicznych stanowiska pracy. Czy w swojej codziennej pracy zwracamy na to uwagę? Naprzeciw wychodzi nam ergonomia korekcyjna - nauka zajmująca się przystosowaniem narzędzi, maszyn, środowiska i warunków pracy do anatomicznych i psychofizycznych cech człowieka, zapewniając sprawne, wydajne i bezpieczne wykonywanie pracy. A jak wyglądają nasze biurka, krzesła czy pokoje biurowe?

Układ: człowiek - maszyna - środowisko

Ergonomia korekcyjna znajduje zastosowanie i jest realizowana już w istniejącym miejscu pracy, gdzie poddaje analizie istniejące warunki miejsca pracy pod względem ich zgodności z wymaganiami człowieka (cechy psychofizyczne, antropologiczne, biomechaniczne), ale także społecznymi i organizacyjnymi cechami pracy. Całościowa analiza systemowo ujmuje wiele składników pracy na stanowisku.

Należą do nich zarówno aspekty techniczne narzędzi (komputer, samochód) oraz środowiska pracy (hałas, oświetlenie, mikroklimat), a także to jak wpływają one na efektywność pracownika (możliwość organizacji pracy, analiza wysiłku i pozycji przy pracy) oraz jego komunikację ze współpracownikami (przekaz informacji - pisemnej czy ustnej - dzięki posiadanym narzędziom). Takie holistyczne podejście unaocznia wagę szczegółów, które ostatecznie decydują o wydajności i skuteczności pracownika w organizacji i zespole.

Z teorią w praktykę

Zasady ergonomii możemy wprowadzić na swoim stanowisku pracy praktycznie od zaraz - wbrew pozorom koncentruje się ona nie tylko na aspektach fizycznych, ale także psychicznych i społecznych środowiska pracy - od postawy ciała i obciążenia wzroku, przez nawilżenie powietrza i poziom hałasu, po psychologiczne czynniki organizacji pracy (obieg informacji, procesy decyzyjne, komunikacja i kultura organizacji).

Dla wszystkich pracowników - bez względu na charakter wykonywanej pracy - istotnymi sprawami będą:

Siedząca pozycja ciała przy pracy
- w porównaniu do pozycji stojącej - ta pierwsza powoduje o 40 proc. większe obciążenie kręgosłupa. Nawet dwukrotnie wzrasta uciążliwość tej pozycji przy garbieniu się lub pochyleniu tułowia do przodu. Coraz większa ilość stanowisk pracy wiąże się z koniecznością pracy za biurkiem i przed komputerem. Zwróćmy uwagę czy krzesło posiada podpórki, aby można było opierać wygodnie łokcie odciążając kręgosłup oraz mięśnie ramion i karku. Co ważne dla kręgosłupa - krzesło powinno mieć regulowane oparcie, aby podpierać plecy w odcinku lędźwiowym i możliwość odchylenia nawet do 30 stopni.

Rytm, tempo oraz przerwy w pracy - jak ważne są te czynniki wie każdy pracownik, bez względu na zakres obowiązków, właściwego dla siebie temperamentu czy cech charakteru. Przerwy w pracy oraz jej rytm, możliwe do stosowania systemy (podstawowy, równoważny czy przedłużony) i rozkłady czasu są opisane w Kodeksie Pracy (Dział VI Czas pracy). Także KP reguluje normy wypoczynku dobowego i tygodniowego, natomiast kwestie przestrzegania higieny pracy związane z pracą przy komputerze porusza Rozporządzenie MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r.(Dz. U. Nr 148, poz. 973) Dyrektywa 90/270/ w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranów.

Metody pracy - Zawsze powinny być dostosowane do stanowiska, charakteru pracy, a przede wszystkim skuteczne w połączeniu z wiedzą i kwalifikacjami pracownika oraz środowiskiem, w którym ma osiągnąć cele istotne dla swojej organizacji. Czy w dążeniu do realizacji celów najwydajniejsza będzie praca w zespole (zespoły projektowe, dyskusje, burza mózgów i inne) czy też samodzielne opracowanie problemu? Odpowiedzialny kierownik umiejętnie dobierze zespół do wskazanego działania zgodnie z zapotrzebowaniem na umiejętności i kwalifikacje danego projektu.

Instrukcje, dane - Postawić nowy cel jest łatwo, jednak to analiza dostępnych informacji, przygotowanie, planowanie i zebranie danych umożliwia skuteczną pracę, przynoszącą wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa. Cel musi być jasny (zainteresowanych odsyłam do znanej reguły SMART), a harmonogram i procedury opracowane, a następnie wdrażane.

Korzyści z zastosowania wskazań ergonomii dla pracodawcy i pracownika są następujące: Lepsza i wydajniejsza praca pracownika, zmniejszenie biologicznych kosztów pracy, zmniejszenie liczby i kosztów braków czy błędów popełnianych w pracy, zwiększenie bezpieczeństwa pracy i eliminacja chorób zawodowych, lepsze wykorzystanie czasu pracy, ograniczenie absencji chorobowej, zwiększenie satysfakcji z pracy oraz pozytywnej motywacji, odczuwanie przyjemności i zadowolenia pracownika z kontaktu z urządzeniami technicznymi.


Autorka jest doradcą personalnym gdyńskiej firmy Perfect Consulting. Firma ta od ponad 10 lat działa na polskim rynku. Zajmuje się poradnictwem zawodowym, doradztwem personalnym oraz pośrednictwem pracy w Polsce oraz za granicą.
Joanna Grzegorzewska

Miejsca

Opinie (5)

  • Problemy z kręgosłupem

    Dopiero jak mi trzasnęło w plecach zacząłem zwracać uwagę na postawę przy biurku. Zdrowie się ceni dopiero jak się straci...

    • 6 0

  • Biurko, telefon, przerwy... (1)

    Jak się skupić w pracy jak wszyscy gadają, telefony dzwonią, a palacze chodzą co godzinę na przerwę na peta??? Co na to ergonomia???

    • 6 1

    • zjedz budyń

      • 0 2

  • nie i jeszcze raz nie

    choroby zawodowe - o nie, dziekuje.

    • 2 0

  • rady

    Dobre rady zawsze w cenie. Niestety często teoria nie idzie w parze z praktyką- pomieszczenia są za małe, zbyt chłodne lub przegrzane, zbyt dużo uciążliwego hałasu itd. Ale warto zacząć od małych rzeczy, a potem spróbować zmienić te większe. We współczesnym świecie, w którym ludzie mają zbyt mało ruchu, a co za tym idzie szerzą się choroby tzw. cywilizacyjne warto zadbać o swoje zdrowie chociażby poprzez zakup odpowiedniego krzesła w pracy.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane