- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (168 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (101 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (160 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
W "Remontowej" zwodowano prom dla PŻM
W Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej. W kolejnych miesiącach jednostka będzie wyposażana, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 roku.
- Cały kadłub o wadze 11 tysięcy ton jest już scalony i wyposażony m.in. w silniki, zbiorniki kriogeniczne na LNG i pędniki. Został zwodowany poprzez zanurzenie doku, do momentu osiągnięcia przez prom pływalności. Bloki nadbudówki zostaną zintegrowane z kadłubem, gdy będzie już na wodzie. W kolejnych miesiącach realizowane będzie dalsze wyposażanie, aż do odbycia programu prób morskich gotowego promu i jego przekazania, co ma nastąpić w 2025 roku - poinformował Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Statek rybacki Hákon już na wodzie
Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.
Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.
Prom składa się z tzw. bloków - sześciu kadłuba i siedmiu nadbudówki, które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Bloki powstają zarówno w GSR, jak i u jej kooperantów, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard, skąd są transportowane do "Remontowej" i tam scalane w doku nr 5. Największy megablok, mieszczący siłownię promu, ważący 3351 ton i składający się z 74 sekcji, zbudowała Gdańska Stocznia Remontowa.
Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding.
W budowie jest już kolejny prom z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło 28 marca 2023 r.
Promy powstające dla PŻM to jedne z najnowocześniejszych, niskoemisyjnych jednostek Ro-Pax na Bałtyku. Każda napędzana będzie czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnego wału i śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne (gondolowe) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu promy będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników.
W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.
Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na początku 2025 roku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-10-31 13:50
Trójmiasto górą! (12)
Brawo. Ważne, że będą polskie promy. Zostawmy politykę na boku.
- 98 8
-
2023-11-01 09:31
Były/przyszły premier, bez mrugnięcia okiem, zaorał stocznię w Gdyni i Szczecinie (1)
Wrócił żeby dokończyć dzieła
- 7 6
-
2023-11-01 12:41
Nic tak pięknie się im nie udawało
jak mnożenie strat. Ktoś musiał powiedzieć dosyć. Do Remontowej, ani do Crista nikt nie dopłaca.
- 3 2
-
2023-10-31 17:38
Dlaczego? (8)
Przecież reanimacja przemysłu stoczniowego to program pis przy udziale solidarności...
Ich poprzednicy mieli ambicje spełniania woli europejskich komisarzy i topić Stocznię za tzw nieuprawnioną pomoc publiczną...- 13 18
-
2023-11-01 14:09
I jaki jest dorobek tych zrenacjonalizowanych stoczni?
Bo jak na razie, pierwszy prom zwodowała stocznia prywatna.
- 6 1
-
2023-11-01 11:09
"reanimacja przemysłu stoczniowego to program pis ..." (5)
Ha, ha, ha
Poproszę o szczegóły tego programu dla przemysłu stoczniowego. Chociaż kilka punktów.
Rządzący obudzili się po kilku latach zwlekania z koniecznością wymiany promów dla PŻM i PŻB.
I to chyba rządzący potrzebowali pomocy a nie Remontowa- 10 3
-
2023-11-01 12:46
Przynajmniej PiS coś zrobił dla polskich stoczni (4)
Budowa promów w Polsce a nie tak jak to proponowała PO w Chinach, budowa kormoranów w Polsce, fregaty rakietowe w SW w Gdyni przy zakupie technologii. A teraz PO co zrobiła a raczej czego nie zrobiła. Zaorała stocznie w Szczecinie i Gdyni co potwierdza raport NiK z 2011 mówiący o tym, że PO nie złożyła żadnego odwołania w sprawie decyzji UE
Budowa promów w Polsce a nie tak jak to proponowała PO w Chinach, budowa kormoranów w Polsce, fregaty rakietowe w SW w Gdyni przy zakupie technologii. A teraz PO co zrobiła a raczej czego nie zrobiła. Zaorała stocznie w Szczecinie i Gdyni co potwierdza raport NiK z 2011 mówiący o tym, że PO nie złożyła żadnego odwołania w sprawie decyzji UE nakazującej zwrot przez stocznie udzielonej pomocy. W tym samym czasie Niemcy i Francja pomogły swoim stoczniom i koncernom motoryzacyjnym nie ponosząc żadnych konsekwencji. No ale m.in dzięki takiej decyzji później się zostało prezydentem UE...
- 7 7
-
2023-11-02 08:49
taaa zbierał cegiełki i wyprzedał majątek rękami Jaworskiego ... tyle zrobili
- 0 2
-
2023-11-01 14:07
Sprzedał Gdańską Ukraińcom rękoma tow. Jaworskiego. (1)
- 10 3
-
2023-11-02 05:48
Ale potem dzielnie odkupił
Co i za ile to tajemnica pispartii i pinokio
- 3 2
-
2023-11-01 13:15
Przynajmniej PiS coś zrobił dla polskich stoczni
W 2020 zlikwidował następną! W Świnoujściu
- 7 2
-
2023-10-31 17:49
Remontowa
nie potrzebowała reanimacji. Od 2004 r. jest firmą prywatną. Nawet jak zdarzały się grube wtopy, obywało się bez państwowych kroplówek.
- 22 3
-
2023-10-31 15:16
Za chwilę przekonamy się, czy możemy
zostawić politykę na boku.
- 10 2
-
2023-11-01 09:01
(1)
Zastanawiam się gdzie te promy będą tankować LNG bo profesjonalnych terminali nie ma, wiecznie problem żeby zatankować! W Gdyni tylko dwa nabrzeża wiecznie zajęte a tankowanie jak za króla świeczka z cystern!
- 3 16
-
2023-11-01 16:28
Ja robię na hybrydzie LNG diesel, od czasu jak cywilizowany świat nie kupuje gazu od Sowietów, jeździmy tylko na lekkim.
- 2 0
-
2023-10-31 18:11
Remontowa, Crist, Stocznia Wisła. (13)
To najlepsze przykłady że najlepszym ratunkiem dla państwowych stoczni jest prywatyzacja. Obecnie tylko prywatne stocznie i firmy coś budują. Zakłady państwowe budują tylko zadłużenie.
- 81 26
-
2023-11-01 08:58
(6)
Jasne widać że się znasz jak świnia na gwiazdach! Nawet stocznie państwowe mogły by sobie poradzić gdyby nie obsadzano ich dyletantami przywożonymi w tekach z Warszawy! Przykład dobrze zarządzanego przedsiębiorstwa (podkreślam obecnie) państwowego to Nauta! Mądra restrukturyzacja, koniec nowych budów, i zwolnienie wszystkich dyletantów i odpadów z GSR, Stoczni Gdynia itp!
- 4 8
-
2023-11-03 11:59
ja to słyszałem pare lat temu że Nauta taka bogata była, że toi toie firma wywoziła i internet w biurach poodłączali bo stocznia nie płaciła rachunków
- 0 0
-
2023-11-01 13:02
Ha ha (3)
A ile Nauta miała straty za ostatni rok!? Mądry się znalazł :))))
- 4 3
-
2023-11-02 09:31
byl dobry zysk, dostałem 13nastke :P
- 0 0
-
2023-11-01 20:00
(1)
Ostatni rok duży zysk , sprawdź sobie sprawozdanie finansowe ale pewnie nie wiesz co to jest
- 3 2
-
2023-11-04 13:44
Tylko nie zapomnij ze w ramach restrukturyzacji umorzono im 90% dlugow.
- 0 0
-
2023-11-01 12:09
,,odpadow z GSR",jakis konkret,piszesz o Cryst,moze stocznia Polnocna,Wisla?.napisz o dokonaniach Jaworskiego,Smolinskiego!.
- 7 0
-
2023-11-01 06:22
a znasz historie tej prywatyzacji zwaszcza remontowki? (4)
- 5 2
-
2023-11-01 09:45
(2)
i co z tym oswietleniem!?.
- 1 0
-
2023-11-01 13:13
Święto jest! Elektrycy mają wolne (1)
- 1 1
-
2023-11-03 18:10
czekam na swiatlo prywatyzacji Remontowki!!.
- 0 0
-
2023-11-01 06:40
w Remontowce pracowalem od 1973 do 2010roku,moze mnie oswiecisz!!.o polnocnej nie zapomnij!!.
- 6 1
-
2023-10-31 18:43
Niestety masz rację
- 15 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.