- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
W Gdańsku ma powstać fabryka wież za 100 mln euro, a do tego terminal instalacyjny
Ponad 100 milionów euro to wartość inwestycji w fabrykę wież dla morskiej energetyki wiatrowej, która powstanie w Gdańsku - poinformowała na Facebooku Agencja Rozwoju Przemysłu. Rząd z kolei przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk - podało Centrum Informacyjne Rządu. Gdańsk stanie się centrum tzw. offshore wind?
- Ponad 100 mln euro to wartość inwestycji w fabrykę wież dla morskiej energetyki wiatrowej, która powstanie w Gdańsku. Spółki z Grupy Kapitałowej ARP podpisały porozumienie z hiszpańską spółką GRI Renewable Industries, S.L. W ramach nowej inwestycji zostanie zbudowana hala do produkcji wież offshore dla największych planowanych turbin wiatrowych o mocy powyżej 13 MW, a nowoczesny zakład produkcyjny, zaprojektowany i wybudowany w myśl standardu Industry 4.0, będzie miał moce produkcyjne zdolne do realizacji ponad 100 wież rocznie - brzmiał post na Facebooku ARP.
Gdzie dokładnie powstanie nowa hala? Kiedy powstanie? Jaki jest udział obu spółek? Kto wykłada wspomniane 100 mln euro? O to zapytaliśmy ARP.
- W tej chwili nic więcej nie komunikujemy w tej sprawie - poinformowało nas biuro prasowe tej rządowej agencji.
Przypomnijmy, że ARP zarządza Grupą Przemysłową Baltic, którą tworzą Energomontaż Północ-Gdynia oraz Baltic Operator (do niej należy Stocznia Gdańska).
Według spółki Grupą Przemysłową Baltic, nowa wytwórnia powstanie na terenach będących własnością ARP SA na Wyspie Ostrów. W ramach nowej fabryki ma powstać hala do produkcji sekcji wież dla branży energetyki morskiej. Powierzchnia zaprojektowanej hali produkcyjnej wyniesie 38 000 m kw., malarni 17 500 m kw., a teren pod place tzw. odkładcze w ramach nowej inwestycji został oszacowany na ponad 93 000 m kw.. Nowoczesny zakład produkcyjny będzie posiadał moce do nawet 120 wież rocznie. Zatrudnienie uzyska około 360-400 osób.
Zaplecze instalacyjne powstanie w Gdańsku - zdecydował rząd
To nie koniec "offshorowych" informacji. We wtorek, 1 marca, rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Zamiast w Porcie Gdynia terminal ma powstać w porcie w Gdańsku. Ma być gotowy do 1 czerwca 2025 r.
Czytaj też:
Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
Według wyjaśnień za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami, które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.
Powrót do koncepcji Portu Centralnego czy zupełnie nowy projekt?
W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Nie wiadomo, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego, czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Do tej pory mówiło się o porcie instalacyjnym, teraz o terminalu.
Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-03-03 13:07
(4)
Rzad taki niby prorozwojowy, wiec powinien wesprzec budowe Drogi Czerwonej. Bez niej Port Gdynia sie udusi.
- 28 9
-
2022-03-03 22:18
(2)
Przecież wlasnie rząd juz sie wział za droge czerwoną i wyznaczyl pierwsze daty i etapy. Niestety lokalna wladza sobie nie radzila rpzez tyle lat wiec zrobi to PiS.
- 6 1
-
2022-03-06 19:55
Bardzo mi Ciebie zal (1)
- 0 1
-
2022-03-07 15:50
a kogo obchodzi kogo tobie żal
jemiole
- 0 0
-
2022-03-03 13:29
rozwój rozwojem
a zarobić swoi muszą...
- 3 4
-
2022-03-03 17:22
Najpierw trzeba było rozwalić dobrą polsko-niemiecką spółkę MEGA, żeby teraz wkładać miliony w gole grunty! (2)
- 32 22
-
2022-03-04 12:40
Wybacz ale...
..ja nie znam żadnej dobrej dla nas polsko-niemieckiej firmy.
- 0 2
-
2022-03-04 09:39
Najpierw ruski trolu ktos ci mózg rozwalił i teraztylko bredzic potrafisz
- 1 2
-
2022-03-03 15:04
Ten rząd opowiada bajki od lat (6)
Niestety zamiast wykorzystać zakład który istnieje, ma infrastrukturę itp., to rząd opowiada bajki o zakładzie w Trójmieście. Widać że chodzi tylko o propagandę, stołki i wałki na kasie.
- 75 36
-
2022-03-03 18:48
Bracia Grimm nie napisali tyłu bajek w swoim zyciu (4)
Co nasz obecny rząd sobie wyimaginował, nam obiecal i nikomu nie spełnił ...
- 13 7
-
2022-03-03 23:48
to poszukaj obietnic donalda z obu wyborow - niezla beka :D (3)
- 4 7
-
2022-03-04 09:40
nie złka raczej przykra ,ale widac ze trole tuska maja skleroze
- 0 3
-
2022-03-04 09:23
(1)
a mamy 2009 rok czy 2022 ? chyba coś przespałeś albo malo spoestrzehgawczy jesteś - teraz decyduje pis a nie tusk czy po gamoniu -nadal czekam na obietcane dopłaty do rachunku za prąd które to 5 razy obiecał pinokio
- 4 1
-
2022-03-04 18:24
ale on się odniósł do baśni braci Grimm
i ekstrapolował to na równie płodnego powieściopisarza jakim był Tusk. Tylko o to tu chodziło. Podobnej "klasy" rządy już mieliśmy. Zawsze ta sama śpiewka, że nikt wam nie da tyle ile my wam obiecamy
- 1 0
-
2022-03-03 17:35
Bajki...
Oczywiście chodzi o istniejący zakład ST3 w Szczecinie, który jest w upadłości bo nie ma zleceń... ale ma jedną z największych w Polsce halę produkcyjną (pod względem kubatury), i jedną z najwyższych suwnicę o wysokości 120 metrów i udźwigu 1400 ton.
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.