- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
W Gdyni port instalacyjny, w Łebie serwisowy. Zaplecze dla farm wiatrowych
Spółka Baltic Power zbuduje w Łebie port serwisowy przeznaczony do obsługi morskiej farmy wiatrowej budowanej przez Grupę Orlen i Northland Power. W Gdyni z kolei trwa analiza ofert na operatora tymczasowego portu instalacyjnego. Poznamy go na wiosnę.
Przypomnijmy, że do przetargu na operatora tzw. portu instalacyjnego stanęły dwa podmioty. Oferty złożył Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący terminal kontenerowy oraz International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT (Baltic Container Terminal), obecnego dzierżawcy.
Przedmiotem przetargu jest teren o powierzchni 660 tys. m kw., czyli obecny terminal kontenerowy i obecny terminal promowy, który ma być "odzyskany" po przeprowadzce do nowego Terminalu Promowego w Gdyni.
W Gdyni trwa badanie ofert, a w Łebie rozpoczyna się budowa portu serwisowego, który będzie stanowił centrum zarządzania operacjami eksploatacji i utrzymania morskich farm wiatrowych. Spółka Baltic Power właśnie ogłosiła, że tam ulokuje swoje centrum. Na jego terenie zlokalizowane będą m.in. obiekt biurowy, magazyn części zamiennych oraz warsztat. Łącznie na miejscu pracować będzie mogło nawet 50 osób odpowiedzialnych za utrzymanie i eksploatację morskiej farmy wiatrowej.
Przypomnijmy, że budowa samej farmy planowana jest na lata 2024-2026. W tym czasie na morzu stanie ok. 70 turbin o łącznej mocy do 1,2 GW, które będą serwisowane przez flotę statków operującą z portu w Łebie. Budowa morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to wspólne przedsięwzięcie realizowane przez Grupę Orlen i Northland Power. Obszar inwestycji, o łącznej powierzchni ok. 131 km kw., zlokalizowany jest ok. 23 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na wysokości Łeby i Choczewa.
- W ramach wygranego przez Baltic Power przetargu spółka zabezpieczyła w Łebie teren o powierzchni ok. 1,1 ha, na którym zrealizowana zostanie baza do obsługi morskiej farmy wiatrowej. Kluczowy element inwestycji to wchodzące w skład kompleksu nabrzeże, które wymagać będzie przebudowy w celu dostosowania do parametrów pozwalających na realizację operacji logistycznych. Zgodnie z założeniami baza serwisowa farmy Baltic Power będzie obsługiwała 3-4 jednostki CTV przeznaczone do transportu personelu serwisowego. Każda z nich może zabrać na pokład jednorazowo do 24 techników wraz z niezbędnym sprzętem. Baza będzie operowała 24h na dobę, 365 dni w roku, ale rytm jej pracy w dużym stopniu będzie uzależniony od pór roku oraz panujących na morzu warunków atmosferycznych - informuje Baltic Power.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Praca Energetyka. Sprawdź oferty pracy w Trójmieście
Zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacja bazy serwisowej rozpocznie się w 2023 r., zakończy w 2024, a jej szacunkowy koszt wyniesie ok. 20-30 mln zł.
- Do najważniejszych zadań operujących z bazy techników będzie należało utrzymanie prawidłowej pracy farmy m.in. poprzez cykliczne przeglądy turbin wiatrowych. W ich trakcie serwisanci będą weryfikowali wydajność, zużycie i parametry działania poszczególnych elementów turbin, zgodnie ze ściśle określonymi procedurami, a w razie konieczności dokonywać bieżących napraw. Nad całością prac będzie czuwał system informatyczny do zarządzania produkcją, który monitorując na bieżąco efektywność pracy farmy będzie również wskazywał turbiny lub ich elementy wymagające np. rutynowej wymiany - informuje Baltic Power.
Swoje projekty zgłosiło do URE konsorcjum Polenergii i norweskiego Equinor. W tym przypadku chodzi o projekty MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III o łącznej mocy 1,44 GW. O wsparcie dla projektów Baltica 2 i Baltica 3 wystąpiło konsorcjum PGE i duńskiego Orsted. Moc obu projektów ma wynieść w sumie 2,5 GW. Orlen i kanadyjski Northland zgłosiły projekt Baltic Power (1,2 GW), niemiecki RWE wystąpił o wsparcie dla projektu Baltic Trade Invest (350 MW), a firma Ocean Winds Polska utworzona przez francuskie Engie oraz portugalski EDPR złożyła wniosek o wsparcie dla dwóch projektów - B-Wind oraz C-Wind o łącznej mocy 400 MW.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-01-19 16:49
A kiedy Droga Czerwona i OPAT? (3)
Wszystko się rozbudowuje a jedna droga jest dojazdowa (o ile można nazwać to droga bo Estakada się sypie i zaraz nie będzie nawet jej)
- 62 6
-
2022-01-20 07:47
władze Gdyni powiedziały, że droga czerwona nie jest potrzebna Gdyni
- 7 2
-
2022-01-19 20:34
Jak Szczurek wróci z Radomia (1)
- 6 4
-
2022-01-20 08:25
... ale przez CPK!
- 1 4
-
2022-01-20 08:50
mżonka
Powstanie tak samo jak port zewnętrzny i wiele innych projektów w Gdyni . Tylko na papierze (niestety). Jeśli nie ma kasy a nie ma to powstają tylko projekty. Taki PR władz samorządowych i centralnych.
- 14 9
-
2022-01-19 22:49
Gdynia jak zwykle przed Gdańskiem (3)
Jak zwykle port w Gdyni wyprzedza z pomysłem ten z Gdańska. Tylko później, przez swój prawie nieograniczony potencjał Gdańsk przejmuje biznes i Gdynia znów musi kombinować (patrz kontenery, baza logistyczna itp)
- 21 17
-
2022-01-21 08:18
Ten post to jakiś myślowy pasztet
- 1 1
-
2022-01-20 00:22
A w Gdańsku
jak zwykle peło i Ola albo inna sitwa trójmiejska z "serduszkowym" Łowsiokiem na czele. (Nie, lewaki. Nie zazdroszczę. Współczuję)
- 6 11
-
2022-01-19 23:58
Gdańsk jest jedynym portem, gdzie terminal kontenerowy zbankrutował
A pomysłodawcy/twórcy DCT najpierw rozmawiali z Gdynią, która z kontenerami ma związek od lat 70. Jednak chyba ta Gdynia za dobrze nie kombinuje, bo nie wyczuli bluesa...
A raczej tańsze i łatwiejsze "byznesa" przesłoniły gdynianom rozum...- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.