- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (127 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (96 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (65 opinii)
- 4 Młodzi zarabiają na Jarmarku (69 opinii)
- 5 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (173 opinie)
- 6 Kontrola L4. Zakwestionowano 1,1 tys. zwolnień na 1,5 mln zł (97 opinii)
Wicher nabiera kształtów. Stępka pod pierwszą fregatę
Położono stępkę pod pierwszą fregatę typu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. Okręt będzie się nazywał Wicher i już w 2026 r. ma być zwodowany. To jeden z trzech, jakie powstaną w Stoczni Wojennej w Gdyni. Wielozadaniowe jednostki będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe.
Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa Zbrojeniowa i PGZ Stocznia Wojenna przedstawiły plan budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Cięcie blach odbyło się w sierpniu tego roku. Pierwsze sekcje już powstają w halach Stoczni Wojennej. Najpierw będzie okręt Wicher, a potem kolejno Burza i Huragan.
Stocznia Wojenna budowana od nowa. Zobacz, jak powstaje potężna hala
Za realizację przedsięwzięcia odpowiada konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa i PGZ Stocznia Wojenna. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding , Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Fregaty będę scalane w nowej hali, jaka powstaje w PGZ Stoczni Wojennej.
Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 r., natomiast jej przekazanie i rozpoczęcie badań kwalifikacyjnych ma zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 r. jest wstępnie zaplanowane cięcie blach i położenie stępek pod dwa kolejne okręty. Wodowania mają się odbyć w 2027 i 2028 r., a przekazanie gotowych okrętów to 2030 i 2031 rok.
Fregaty będą miały 138,7 m długości, a wyporność maksymalna ma sięgać do 7 000 ton. Ich maksymalna prędkość ma wynosić 26 węzłów, a marszowa 12. Zasięg ma wynosić 8 000 mil morskich. W skład załogi wejdzie do 187 oficerów i marynarzy. Napęd mają stanowić cztery silniki diesla w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel), gdzie część silników pracuje podczas mniejszej, ekonomicznej prędkości, a reszta jest dodatkowo uruchamiana przy jej zwiększaniu lub w przypadku większego obciążenia jednostki.
Ostatnio poinformowano o uzbrojeniu jednostek. W połowie stycznia tego roku konsorcjum zawarło umowę z firmą MBDA na wyposażenie fregat w morski system obrony powietrznej Sea Ceptor. Jego zadaniem jest ochrona przed m.in. wrogim lotnictwem, dronami czy rakietami przeciwokrętowymi. A kilka dni temu podano, że podpisano umowę z włoskim koncernem Leonardo na dostarczenie kluczowego uzbrojenia, jakie znajdzie się na polskich okrętach. Są to armaty morskie Leonardo OTO Melara 76/62 Super Rapid Multi Feeding Strales.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-31 14:14
Fajnie że budują te fregaty ale kiedy nowe okręty podwodne? (13)
najlepiej jakby Remontowa sama nauczyła się konstruowania i budowy okrętów podwodnych - to chyba jedyna szansa żeby je mieć, bo ludzie rudego najchętniej by uwalili okręty podwodne w naszej flocie.
- 32 51
-
2024-02-02 14:17
podwodne to my w Gdańskiej budowali 80 lat temu
- 1 1
-
2024-02-01 07:11
pl
Po co okręty podwodne podatnicy mają ponosić koszta zabawy .
- 0 3
-
2024-02-01 04:29
Okręty podwodne (3)
W Polsce niestety nie będzie budowania
okrętów podwodnych.
Nigdy w Polsce nie budowano okrętów podwodnych.
Nie ma szans rozpoczecia
budowy jednostek podwodnych.I to z wielu
powodów,:w Polsce nie ma
stoczni okrętowej do budowania takich jednostek ,brak jest odpowiednich pracowników, nie ma możliwości zakupu odpowiednich materiałów
do budowania kadłuba itd.- 3 5
-
2024-02-02 21:05
Typowo platformowa gadka. Nie ma, nie da sie, piniędzy nie ma i nie będzie
Holandia, Francja, Szwecja, Niemcy - te kraje też kiedyś nie budowały okrętów podwodnych ale jakimś cudem się tego nauczyły, więc dlaczego my nie możemy nauczyć się konstruowania i budowy okrętów podwodnych?
- 1 1
-
2024-02-02 14:21
Bzdury
Infrastruktura już w 1945 była. A materiały można dziś kupić jakie dusza zapragnie. Dzwigają kriogenikę, toksykę, dadzą radę i zwykłe ciśnienie.
- 1 1
-
2024-02-02 07:18
na tema budowy okretow to glosu nie zabieraj!,zacznij od budki dla kota.
- 0 1
-
2024-01-31 15:23
Remontowa nie takie rzeczy budowala,nawet Wichera dokonczy!
- 9 2
-
2024-01-31 15:18
zbyt mało ich potrzebujemy by sami opracować
nakład pracy się nie zwróci. Co innego gdybyśmy chcieli tym handlować.
- 9 0
-
2024-01-31 15:16
Nie przejdzie bo to mrzonki i gigantomania. Chyba że kupic stare niemieckie u-booty. Wtedy gutt! (1)
- 10 8
-
2024-01-31 16:22
W sumie. Wyremontować taki uboot i będzie śmigał.
- 1 4
-
2024-01-31 14:57
(1)
To jest przynajmniej 10 lat opracowywania technologii. Łatwiej kupić od Australijczyków.
- 7 5
-
2024-01-31 16:07
A dlaczego od Australijczyków? Oni sami potrzebują nowych op.
- 4 1
-
2024-01-31 14:17
Suski namaluje do wykonania w stoczni w Radomiu
- 13 15
-
2024-02-02 09:01
Trochę dlugo
Bardzo dobrze że powstają! Tylko Batorego budowano dwa lata. Piłsudskiego i Chrobrego też. Trochę dłużej Sobieskiego...Okręty wojenne jeszcze szybciej. To było prawie 90 lat temu. A tutaj plan na ukończenie pierwszego okrętu to 2028-2030.
- 1 0
-
2024-01-31 18:50
Wicher
Na rocznicę 100 -lecia Gdyni będzie pierwszy ,ale dla mieszkańców miasta może wybudować nowoczesne pogotowie ratunkowe bo te obecne to koszmar.
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.