• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wicher nabiera kształtów. Stępka pod pierwszą fregatę

Wioletta Kakowska-Mehring
31 stycznia 2024, godz. 13:45 
Opinie (107)

Położono stępkę pod pierwszą fregatę typu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. Okręt będzie się nazywał Wicher i już w 2026 r. ma być zwodowany. To jeden z trzech, jakie powstaną w Stoczni Wojennej w Gdyni. Wielozadaniowe jednostki będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe.

 

Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa ZbrojeniowaPGZ Stocznia Wojenna przedstawiły plan budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Cięcie blach odbyło się w sierpniu tego roku. Pierwsze sekcje już powstają w halach Stoczni Wojennej. Najpierw będzie okręt Wicher, a potem kolejno Burza i Huragan.

Stocznia Wojenna budowana od nowa. Zobacz, jak powstaje potężna hala Stocznia Wojenna budowana od nowa. Zobacz, jak powstaje potężna hala

Za realizację przedsięwzięcia odpowiada konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa i PGZ Stocznia Wojenna. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding , Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

Fregaty będę scalane w nowej hali, jaka powstaje w PGZ Stoczni Wojennej.


Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 r., natomiast jej przekazanie i rozpoczęcie badań kwalifikacyjnych ma zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 r. jest wstępnie zaplanowane cięcie blach i położenie stępek pod dwa kolejne okręty. Wodowania mają się odbyć w 2027 i 2028 r., a przekazanie gotowych okrętów to 2030 i 2031 rok.


Fregaty będą miały 138,7 m długości, a wyporność maksymalna ma sięgać do 7 000 ton. Ich maksymalna prędkość ma wynosić 26 węzłów, a marszowa 12. Zasięg ma wynosić 8 000 mil morskich. W skład załogi wejdzie do 187 oficerów i marynarzy. Napęd mają stanowić cztery silniki diesla w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel), gdzie część silników pracuje podczas mniejszej, ekonomicznej prędkości, a reszta jest dodatkowo uruchamiana przy jej zwiększaniu lub w przypadku większego obciążenia jednostki. 


Ostatnio poinformowano o uzbrojeniu jednostek. W połowie stycznia tego roku konsorcjum zawarło umowę z firmą MBDA na wyposażenie fregat w morski system obrony powietrznej Sea Ceptor. Jego zadaniem jest ochrona przed m.in. wrogim lotnictwem, dronami czy rakietami przeciwokrętowymi. A kilka dni temu podano, że podpisano umowę z włoskim koncernem Leonardo na dostarczenie kluczowego uzbrojenia, jakie znajdzie się na polskich okrętach. Są to armaty morskie Leonardo OTO Melara 76/62 Super Rapid Multi Feeding Strales.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Polska buduje okręty. Stępka pod pierwszym Miecznikiem

    A podwodniaki?

    Jakby pogrzebać w archiwach stoczni gdańskiej to znajdzie się dokumentacja U botów które tam produkowano masowo, trochę dopracować i flotę podwodna tez zbudujemy.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Polska buduje okręty. Stępka pod pierwszym Miecznikiem

    W końcu XVI wieku

    tez porwaliśmy się na budowę galeony w Elblągu. Trzeba było wynajmować budowniczych z Włoch i Gdańska. Galeona powstała w bólach ale nigdy z Elbląga nie wypłynęła.

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Polska buduje okręty. Stępka pod pierwszym Miecznikiem

    Polska była potegą stoczniowa w całej europie i dlatego merkel za posrednictwem marionetki Donalda stocznie zlikwidowała!

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Polska buduje okręty. Stępka pod pierwszym Miecznikiem

    Bartosiak powiedział bzdura i ma rację.

    Impreza, żeby kilku lulków nabiło sobie kieszenie za nasza.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Polska buduje okręty. Stępka pod pierwszym Miecznikiem

    a tej pani

    zgwałconej przez dyrektora poprawskiego w miejscu pracy to ile w końcu wypłacili odszkodowania, bo trójmiasto nie podało

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane