- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (78 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Więcej paliw i zboża. Rekordowe wyniki w Porcie Gdańsk
Blisko 81 mln ton ładunków, czyli wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. i zysk netto w wysokości 224,4 mln zł. Port Gdańsk i operujące w nim spółki odnotował kolejny rekord. Najwyższe wzrosty były na towarach agro i paliwach.
Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton (rok wcześniej ok. 2 mln t) i zanotowały wzrost o 60 proc.
Spór zbiorowy w Stoczni Gdańskiej? Związkowcy apelują o mediację
Na wynik całościowy Portu Gdańsk, największy wpływ miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln t (w 2022 r. - 25,5 mln t). Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln t ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem "Przyjaźń" z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.
Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w pasie nadmorskim w Trójmieście
Podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln t. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe - 3,5 mln t (spadek o 0,9 proc.).
- Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln t przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, dzięki inwestycjom, zwiększaniu konkurencyjności i udziału przeładunków, gdański port stał się najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady, z dynamiką wzrostu na poziomie 167 proc.
Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Szukasz powierzchni magazynowych w Trójmieście?
Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG SA wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF.
- Ze wsparciem unijnym poszerzyliśmy i pogłębiliśmy tor wodny, przebudowaliśmy 5 km nabrzeży oraz poprawiliśmy warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 r. zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz cztery nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2 otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027 - wylicza Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-27 10:38
brawo Port Gdańsk (16)
kierunek 100 mln ton rocznie i 3 miejsce w Europie
- 44 2
-
2024-01-27 15:54
Zboze
To fikcja lezy w porcie dla fikcyjnych firm tylko koszty
- 2 3
-
2024-01-27 15:39
Ale jak to? Przed Hamburgiem czy Bremenhaven? Rudy nie pozwoli... (2)
- 4 4
-
2024-01-27 16:11
Ty sam do siebie dzbanie piszesz? (1)
- 4 5
-
2024-01-29 13:53
On ma manię Tuska i Niemiec. Dla niego jest ciągle sierpień 1939 r.
- 0 0
-
2024-01-27 14:11
Rudy nie pozwoli żebyśmy wyprzedzili Hamburgu (1)
- 12 12
-
2024-01-27 16:12
Jestem dzban tu man
- 4 2
-
2024-01-27 13:48
PO-kemony tylko czekają żeby sprzedać i to najlepiej...Niemcom (8)
- 15 12
-
2024-01-27 14:32
Pisuary już wcześniej sprzedały (7)
Stocznię a teraz Lotos
- 13 9
-
2024-01-27 16:20
A ten dalej bzdury z twn powtarza (1)
Orlen sprzedał część udziałów w Lotosie, by móc dokończyć fuzję z gdańskim koncernem. Był to wymóg Komisji Europejskiej, która w ten sposób chciała przeciwdziałać powstania absolutnego monopolisty na polskim rynku przetwórstwa ropy
- 6 9
-
2024-01-29 13:52
Ale nikt nie kazał Obajtkowi przejmować Lotosu.
- 0 0
-
2024-01-27 15:36
POkemony to czego nie sprzedały w latach 2007-2014 oddadza teraz za darmo szwabom.
- 5 8
-
2024-01-27 14:54
Trzeba powstrzymać Ryżego szaleńca przed demolowaniem Polski (3)
- 7 12
-
2024-01-27 16:12
Mam okazję zostać dzbanem roku (2)
- 2 3
-
2024-01-27 19:53
(1)
przecież już jest,pan Czarnek.
- 2 1
-
2024-01-29 13:51
Czarnek był w 2023. Teraz jest walka o 2024.
- 0 0
-
2024-01-27 13:24
I ostatnie pod względem zarobków jak to w Polsce
- 5 13
-
2024-01-27 14:24
Zarząd portu nie powinien się chwalić przeładunkami bo nie tym się zajmuje- od tego są operatorzy portowi. Czy galerie handlowe chwalą się jaką sprzedaż mieli ich najemcy? A ZMPG jest taką galerią handlową- operatorzy najemcami.
- 20 12
-
2024-01-27 14:22
Niemcy bardzo tego nie lubia.
No ale teraz trzeba będzie się im odwdzięczyć za sponsoring.
- 42 20
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.