• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycieczkowce 2022. W Gdańsku rekord zawinięć, w Gdyni - długości

VIK
7 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wycieczkowce w Porcie Gdańsk Wycieczkowce w Porcie Gdańsk

W Porcie Gdynia zawijały 41 razy, w Porcie Gdańsk aż 79. Zakończył się sezon żeglugi wycieczkowej w trójmiejskich portach. Ta branża budzi się powoli po zastoju spowodowanym pandemią. Ze względu na wojnę w Ukrainie w portach bałtyckich był większy ruch statków wycieczkowych. Wynikało to m.in. z decyzji armatorów, którzy omijali największy rosyjski port pasażerski w Petersburgu.



W okresie pandemicznym rynek cruiserów uległ załamaniu, ale ten rok przyniósł wyraźne odbicie. W Gdańsku sezon zakończyła wizyta cruisera Clio, który przybił do nabrzeża WOC IIMapka 23 września. Był to z pewnością rekordowy rok pod względem liczby zawinięć. Do Portu Gdańsk od kwietnia do września wycieczkowce zawijały łącznie 79 razy, z 29,5 tys. pasażerami na pokładach. Dotychczas rekordowym rokiem pod względem zawinięć był 2018 r. Do Portu Gdańsk wpłynęło wówczas 67 jednostek z nieco ponad 30 tys. pasażerów na pokładach.

- Ten sezon był zdecydowanie najlepszy w historii portu. Zarówno jeśli chodzi o liczbę jednostek zawijających do portu, jak i pod względem przychodów z opłat portowych, które były blisko 2,5-krotnie większe od poprzedniego rekordu z 2018 roku. Chcemy promować Port Gdańsk jako idealną destynację do podróży wśród zagranicznych armatorów, jak również mówić o ogromnym potencjale turystyki naszego regionu, dlatego jesteśmy obecni na największych targach cruise'owych na świecie - wyjaśnia Michał Stupak, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
W tym roku najwięcej zawinięć było w lipcu, bo aż 23 (8,7 tys. pasażerów). Największym statkiem była Marina o długości 239 m, jednocześnie także na tej jednostce obsłużono 1026 pasażerów, najwięcej ze wszystkich wycieczkowców, które cumowały w Porcie Gdańsk. Z kolei jednostki z serii Viking, którego właścicielem jest armator Viking Ocean Cruises, gościły u nas aż 22 razy.

Kolejny 2023 rok już w tej chwili zapowiada się bardzo obiecująco, gdyż w naszym portfelu awizacyjnym jest już zarezerwowane miejsce dla 80 jednostek.

Sky Princess w Porcie Gdynia.


W Gdyni rekordu nie było, ale sezon był na przyzwoitym poziomie. Statki wpływały 41 razy, choć spodziewano się 70 zawinięć, a ostatnie miało być w październiku. Ostatecznie sezon zamknęła wizyta statku Marina, która 22 września przybiła do Nabrzeża FrancuskiegoMapka. Mniej, ale za to największe.

Do tej pory "gdyński rekord" należał do Norwegian Getaway. Statek armatora Norwegian Cruise Line ma 325,7 m długości (GT 145,655), a na jego pokładzie znajduje się ponad 2000 kabin i apartamentów zdolnych pomieścić niemal 4 tys. pasażerów. Ten wynik został pobity w tym roku przez statek Sky Princess, który ma 329,81 m długości, jest więc dłuższy o ponad 4 metry. Ma on długość ponad trzech pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej lub trzech Bazylik Mariackich.

Jednak - jak podał branżowy portalmorski.pl - Sky Princess nie pobiła rekordu pod względem innego parametru, czyli pojemności brutto. Norwegian Getaway pozostaje największym pod względem tonażu pojemnościowego brutto, wynoszącego w jego przypadku 145 655 jednostek, wyprzedzając nieznacznie, ale jednak, Sky Princess (pojemność brutto 145 281).
VIK

Miejsca

Opinie (33) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • To był bursztynowy sezon!

    Zaprawdę!

    • 4 0

  • No i co z tego, (1)

    że te wycieczkowce zawijają? Moim marzeniem jako osoby z niepełnosprawnością jest chociażby wyjazd nad jezioro kaszubskie. Chociażby na jeden dzień.

    • 9 13

    • Jesteś

      osobą z niepełnosprawnością? Sameś sobie winien. Ludzie są gorsze niż zwierzęta!!!

      • 0 0

  • (7)

    Te wycieczkowce sa potrzebne Gdyni jak krowie siodło. Ale od lat kolejne Zarządy sądzą, że to prestiż. Turyści w wiekszości jadą autobusami poza Gdynię. Gdynia najwięcej zarabia jak przy nab. Francuskim cumują okręty. Marynarze łażą po mieście i wydaja kasę. Założę się, że liczba wycieczkowców w Gdyni będzie spadać. Organizatorzy widza przecież jak zwiększają się utrudnienia z wyjazdem wycieczkowiczów z portu.

    • 13 27

    • Ale kasa za postoj w porcie sie zgadza (6)

      • 10 1

      • (4)

        Guzik prawda. Przychód to oplaty za postój, a potem pojawiają sie koszty wynikające z obowiązków ustawowych. Odbiór ścieków, śmieci itd. O ile pamiętam to kilka lat temu, gdy był rekordowy sezon przychody z wycieczkowców stanowiły poniżej 2%. Powtarzam: przychody.

        • 3 9

        • Co ty gadasz za bzdury. (1)

          To jest port, nie podwórko za blokiem do parkowania aut na minuty czy innych hulajnóg.
          Architektura jest przystosowana i stworzona do tego, aby cumowały przy niej statki. Małe, duże, krótkie, długie.
          Żadna ustawa nie nakłada na zarządcę portu,obsługi cumujących statków. Serwis statku, działa tak samo jak samolotu. Trzeba go zatankować, zatowarować, i odebrać nieczystości. Ale nie za darmo tylko za euro lub dolary.
          Wszyscy zadowoleni, tylko ty się odkleileś od rzeczywistości

          • 17 2

          • Żyj w swoim świecie

            • 1 9

        • (1)

          Za smieci scieki, bunkrowanie placi sie osobno. Glupis czy z pisu?

          • 8 1

          • Z pisu i do tego glupi

            • 1 1

      • popieram, napisałem to ale skasowali

        • 0 0

  • Gratulacje dla Gdańska

    czy na te targi jeżdżą razem z Gdynią? Bo przecież to wspólny interes.

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Lokalny (7)

    Przed pandemią wiele miast na południu Europy chciało zakazać tym gigantom zawinięć do portów. bo z wyliczeń wynikało że dla lokalnej turystyki to niewielki biznes. Ciekawe kiedy nasze miasta zaczną podobnie myśleć.

    • 22 21

    • lepszy rydz niż nic

      na restrykcje w zawijaniu wycieczkowców może sobie pozwolić Wenecja, gdzie liczba turystów (przybyłych lądem) jest 20 krotnie większa niż w Gdańsku, a i liczba zawinięć wycieczkowców także. Mogą więc władze miasta wybierać co daje miastu większy zarobek. W sytuacji naszych portów dobre i to że jakieś wycieczkowce do nas zawijają , zawsze to wpadnie trochę za opłaty portowe i na turystyce też coś się zrobi. Sama załoga takiego statku liczy ok tysiąca osób i wiele z nich "wyskoczy" na miasto choćby na piwo...

      • 17 0

    • A komu to przeszkadza? Ja tutaj widzę wartość jedynie dodatnią.

      • 11 3

    • Wenecja to nie wiele miast, tam sytuacja jest wyjątkowa (3)

      Jakie inne miasto chciało zakazać i z jakiego powodu?

      • 7 0

      • Zwykla manipulacja

        Zadne miasto poza wenecja takiego kroku nie podjelo. Miasta mocno walcza o to, aby statki pasazerskie zawijaly do nich

        • 7 2

      • (1)

        zdaje się Barcelona miała jakieś ograniczenia

        martwi mnie wygląd Gdańskiego portu. wielu odwiedzi ten slums jeden raz, a potem będą szukać wycieczek bez narażania się na nasz bardach...

        • 2 2

        • Bez zartow

          W Barcelonie czesto jest po 8-10 zawiniec dziennie.
          Zdaje sie to nie jest niestety stan faktyczny

          • 1 1

    • Wyliczenia?

      Bzdura. Kto ma choć trochę rozumu w głowie, i zna matematykę dowiedzie ze to wciąż dobry biznes dla portów.

      • 1 0

  • Widać że bogacze lubią odwiedzać

    egzotyczne kraje.

    • 4 0

  • Trojmiasto,,,, (5)

    Nie jest przystosowane do przyjmowania wycieczkowców, na Skwerze Kościuszki nie ma gdzie zaparkować autobusu, ale oni w drodze wyjątku mogą wjechać na koniec skweru.
    Gdańsk ul. Stare przedmieście jest zakorkowana autobusy miejskie nie mogą wysadzić pasażerów, bo przystanki są zablokowane przez autobusy do których przepychają się
    zdezorientowani turyści,.
    Zagłoba zwykły był mawiać,, nie bierz tego na plecy co na rozum za ciężkie..... I tyle

    • 9 14

    • (3)

      Skwer Kościuszki i wycieczkowce? Chyba z Bartoszyc jesteś.

      • 10 1

      • On mysli, ze statek typu Pirat jest wycieczkowcem.

        • 9 1

      • Dobrze pisze, cruisery cumują przy francuskim ale pasażerów i załogę autokary wożą na skwer na sam koniec gdzie jest zakaz parkowania na byłym parkingu, wyjmują ruchomy słupek, autokar wjeżdża wypuszcza ludzi na skwerze, bo im wolno, dla innych jest zakaz parkowania, rozumiesz teraz

        • 4 1

      • No

        Ty w Gdyni może jesteś od 2 lat przesiedleńcy, wycieczkowce czesto na początku właśnie cumowały na końcu Skweru tam gdzie jest na chodniku aleja wycieczkowców, a obecnie wożą ludzi ze statków autokarami i parkują na końcu skweru mimo że jest tam zakaz parkowania ale oni są zwolnieni, wielki gdynianienie z mazurskich bagien

        • 1 1

    • ul. Stare przedmieście w Gdańsku?

      Sorry, ale nie ma w Gdańsku takiej ulicy

      • 3 1

  • Gdynia...

    Być może Gdynia straciła pozycję lidera w liczbie wycieczkowców.
    Ale dzierży palmę pierwszeństwa w tankowcach z białą farbą ;-)

    • 3 2

  • Spaliny z silników Diesla tych wycieczkowców to koszmar dla miast, o tym się w ogóle nie pisze. Iluzoryczne korzyści z turystów którzy mają na statku allinclusive to i na mieście wydają gorsze. Żadnej korzyści z tych wycieczkowców nie ma, same problemy

    • 6 8

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane