• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydobycie opóźnione o dwa lata. Lotos grozi sądem.

erka
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Lotos może podjąć kroki prawne w stosunku do spółki Talisman w związku z opóźnieniem rozpoczęcia wydobycia na złożu Yme. Przewidywany termin rozpoczęcia produkcji ze złoża na szelfie norweskim to drugi kwartał 2012 r. Spółka planowała uruchomienia wydobycia na złożu YME od 1 lipca 2010.


Platforma na złożu Yme jest ogromna. Ciężar samego MOPU (Mobile Offshore Production Unit) to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton. Platforma na złożu Yme jest ogromna. Ciężar samego MOPU (Mobile Offshore Production Unit) to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton.

W 2008 r. Lotos Norge kupiło 20 proc. udziałów w złożu Yme. Zasoby wydobywalne ropy naftowej dla przejętych udziałów oszacowano na ok. 1,8 mln ton. Złoże Yme znajduje się na Morzu Północnym w odległości 110 km od brzegu. W przeszłości było eksploatowane przez koncern StatoilHydro. Aktualnie trwają przygotowania do jego ponownego uruchomienia. Obecnymi współwłaścicielami koncesji na złożu Yme oprócz Lotos Norge i Revus Energy są norweskie spółki Det Norske i Talisman.

Platforma produkcyjna, która ma obsługiwać złoże YME, została zainstalowana 26 czerwca 2011 roku. Aktualnie, w asyście platformy Rowan Stavanger, prowadzone są na niej prace, dzięki którym jednostka będzie mogła uruchomić wydobycie.

Spółkę Lotos Exploration and Production Norge AS, w całości zależną od Petrobaltiku, powołano do życia we wrześniu 2007 roku. Kieruje nią Henrik Carlsen - przez 33 lata związany z koncernem Statoil (obecnie StatoilHydro), z którym realizował wiele istotnych projektów rozwojowych z obszaru wydobycia ropy naftowej i gazu. Głównym zadaniem firmy, której siedziba mieści się niedaleko Stavanger - norweskiej stolicy biznesu naftowego - jest pozyskiwanie dla grupy kapitałowej Lotos udziałów w projektach poszukiwawczo-wydobywczych realizowanych na obszarze norweskiego szelfu kontynentalnego.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (35) 3 zablokowane

  • LUDZIE LOTOS TRZEBA SPRZEDAĆ, W POLSKICH RĘKACH TA FIRMA BĘDZIE WYGLĄDAC JAK TA NYSKA. (4)

    POLACY TO ZŁODZIEJE,NAJPIERW DLA SIEBIE POTEM DLA KRAJU. POLAK NIE POTRAFI ZROBIĆ Z TEGO UŻYTKU,PRĘDZEJ CZY PÓŻNIEJ LOTOS BĘDZIE SPRZEDANY,PO CO SIE MĘCZYĆ JAK DAWNIEJ W FSO . mało macie przykładu tego że polska to słaby kraj. fabryki , stocznie, słuzba zdrowia, itd... itd ... . polaku zaczni pracowac dla niemca to jeszcze jakoś poczujesz co to znaczy godnie żyć.

    • 20 54

    • Popieram święte słowa.

      • 10 14

    • (2)

      jak sprzedamy LOTOS to PKB mocno spadnie i dopiero bedzie bida i podatki pójda w górę

      • 7 5

      • LOTOS JAK ZOSTANIE SPRZEDANY TO GDAŃSK STANIE JEDNYM Z NAJBIEDNIEJSZYCH MIAST W POLSCE BO TU NIE MA INNEGO PRZEMYSŁU A RACZEJ (1)

        ŻADNEGO PRZEMYSŁU SAME MAŁE FIREMKI, GDAŃSK I TAK OSTRO DOSTAŁ PO D.PIE JAK STOCZNIA PADŁA BO PADŁY TEŻ SETKI FIRM ROBIĄCYCH DLA STOCZNI RÓŻNE RZECZY, LOTOS JEST NAJWIĘKSZYM PODATNIKIEM POMORZA A SPRZEDAŻ TEJ FIRMY TO NIE BĘDZIE STRZAŁ W KOLANO A STRZAŁ W SERCE

        • 5 4

        • w d..ie byłeś i g...o widziałeś

          zresztą rozmiar czcionki jakim piszesz też o czymś świadczy.... :) Jestem zwolennikiem tego żeby Lotos został polski, ale jak czytam takie wypociny to mi się rzygać chce.Tak samo mówili o upadku Stoczni, że to koniec dla Gdańska itd. Fakt jest taki, że w Gdańsku jest wiele mniejszych stoczni, które się świetnie realizują.A propos Lotosu: sprzedaż nie oznacza jej upadku, zwłaszcza po takich inwestycjach jak 10+. Poza tym jest masa firm współpracujących z Lotosem, które będa z nim dalej współpracować, nawet po przejęciu. Mam jednak nadzieje że do tego nie dojdzie.

          • 3 0

  • TR - powinienes sie szybko wyprowadzic z tego kraju (1)

    za duzo tutaj takich maruderow jak TY. Zacznij cos robic to moze bedzie lepiej dla ciebie i dla innych.

    • 22 13

    • TAK TAK!!!

      Wspierajmy zachodnie rynki bo u nas nic sie nie da zrobic. Napewno tym pomozesz dla naszego rynku stanowiac tanią i dobrą siłe roboczą dla zachodu i zarobione pieniadze wydawac na doskonałe ("bo niemnieckie") produkty. Gnijmy dalej w błocie i wyjeżdżajmy!!!! na pewno bedzie lepiej!!! :(

      • 2 1

  • P (1)

    Swietnie. A moze by tak napisac w artykule dlaczego Talisman blokuje w sadzie wydobycie przez Lotos Norge, bo tak to troche wyglada na artykul sponsorowany dla inwestorow Lotosu. Zglebcie konflikt a nie traktujecie o pier....ach.

    • 25 2

    • Pan chyba nie zrozumial tresci informacji

      Operator na Yme NIE blokuje w sadzie wydobycia, tylko zle zarzadza projektem

      • 1 1

  • polski Lotos dla Polaków (1)

    kto wyrzuca polskie pieniadze w norweskie błoto pod sąd

    • 12 6

    • ziemia dla ziemniakow!

      sek w tym, ze w norweskim blocie znalezc mozna zloto...

      • 2 0

  • Lukoil kupuje paliwo z Lotosu i ma 8 groszy tańsze na stacjach niż ma Lotos. (3)

    Jak to możliwe? Proszę o racjonalne wytłumaczenie?

    • 27 2

    • bo buduje

      sobie dopiero rynek konsumentow w sredniej klasie stacji

      • 11 0

    • Dumping, stać ich na to

      • 0 0

    • GRUPA LOTOS

      dokładnie czy to dopuszczalne jest, pracownicy niższego szczebla nawet 1 gr. upustu na stacjach LOTOS nie mają a wykonują najwięcej roboty a prezesi co siedzą za darmo tankują gdzie tu sprawiedliwość.

      • 0 0

  • Rok opoznienia a Lotos zaczyna grozić:) hehehe (3)

    Typowe polakowo... Wszędzie na świecie odpowiedzialni już by dawno płacili kary... A u nas jest jak jest... A jest miernie

    • 17 1

    • projekty wydobywcze maja (2)

      zwykle po 10-15 lat przed uruchomieniem produkcji, a zloza rozpoznane nawet 6-8; takie opoznienie moze sie zdarzyc, chociaz nie powinno w przypadku takiego kanadyjskiego giganta

      • 1 1

      • POLACY NIE UMIEJĄ PODPISYWAĆ UMÓW I POTEM ROBIĄ NAS W BAMBO (1)

        • 1 1

        • wytlumacz Szerloku

          dlaczego zatem te umowe podpisaly oprocz Talismana i Lotosu jeszcze Wintershall i Norske AEDC? czy to tez polskie firmy?

          • 1 0

  • pomijając kwestię gospodarczo - polityczno - społeczno - regionalno - podatkowe,budowla na zdjęciu w ramach artykułu, robi k..wa wrażenie.No ale region działania, to nie leśna głusza.

    • 5 0

  • LOTOS JAK ZOSTANIE SPRZEDANY TO GDAŃSK STANIE JEDNYM Z NAJBIEDNIEJSZYCH MIAST W POLSCE BO TU NIE MA INNEGO PRZEMYSŁU A RACZEJ (1)

    ŻADNEGO PRZEMYSŁU ZOSTAŁY SAME MAŁE FIREMKI, KTÓRE NIE SĄ W STANIE CZĘSTO SIEBIE UTRZYMAĆ. GDAŃSK I TAK OSTRO DOSTAŁ PO D.PIE JAK STOCZNIA PADŁA BO PADŁY TEŻ SETKI FIRM ROBIĄCYCH DLA STOCZNI RÓŻNE RZECZY, LOTOS JEST NAJWIĘKSZYM PODATNIKIEM POMORZA A SPRZEDAŻ TEJ FIRMY TO NIE BĘDZIE STRZAŁ W KOLANO A STRZAŁ W SERCE

    • 11 3

    • Jakim cudem sperzedaz firmy zlikwiduje podatki? przecierz te i tak beda placic dla trojmiasta. No chyba ze mowisz o tym ze nowa firma zmniejszy produkcje i role lotosu?

      • 0 0

  • hwd (3)

    20% udziału Lotosu w złożu YME szacowane na około 1,8mln 2 lata opóżnienia ponad 1mld wypompowane z PETROBALTICU plus kredyty bankowe.Roczne wydobycie PETROBALTICU na Bałtyku przed przejęciem przez LOTOS około 200tys.Beaz komentaża!!!!!!!!!!!!!!!!!!!To będzie najdroższa ropa w historii Rzeczypospolitej

    • 5 1

    • oho (2)

      trolle z Petro (bez znajomosci angola i szans zalapania sie na kontrakt w Norwegii) obudzily sie znowu

      • 1 2

      • ty dawnie lotosowski my od ponad 10-ciu lat pracowaliśmy na M.Północnym holownik np Granit porozumiewaliśmy się chyba przez lata językiem twoim kochaśu ubeckim, nie pluj pod wiatr widać jestes jednym z tych głąbem kapuścianym przyniesionych przez lotos do petro,szczekaj psie bo ugryż nie możesz

        • 3 2

      • fachowcu z lotosu, jak można budować platformę bez własnego nadzoru.Te "trolle z PETRO'' zbudowały bez ani jednej złotówki pomocy państwa dobrze działającą i rozwijającą się firmę do czasu jak gołodupcy jej nie przejeli

        • 3 0

  • cd

    Postawili na złożu platformę z licznymi niedoróbkami,teraz jest problem -do Stavanger nie można,władze norweskie zaostrzyły wymagania wobec platformy.Złoże przez poślizg straciło na wartości,gamonie z lotosu"'mają problem"i to poważny,

    • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane