- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Wyjątkowa jednostka zwodowana w stoczni Crist
W stoczni Crist zwodowano specjalistyczną jednostkę, która umożliwi budowę tunelu tzw. zatapianego, mającego łączyć Danię z Niemcami. Konstrukcja powstała w gdyńskiej stoczni, posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu.
Stocznia Crist zawarła umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum Femern Link Contractors we wrześniu 2021 roku. Zamawiający jest odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.
Sektor morski w Trójmieście
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin, na co obecnie potrzeba 5,5 godziny.
Do budowy tunelu potrzebny specjalistyczny sprzęt, czyli m.in. obiekt powstający w stoczni w Gdyni. Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).
- Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT) zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych - poinformowano w komunikacie.
Gospodarka morska w Trójmieście
Stocznia Crist jest już znana z budowania nietypowych, innowacyjnych jednostek. Najpierw była samopodnośna barka Zourite budująca drogę nad brzegiem morza, czyli wiadukt morski na wyspie La Reunion. Specjalistyczna samopodnośna barka Zourite to pierwszy tego typu obiekt na świecie. Budowa jednostki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Została przekazana armatorowi w marcu 2016 r. Potem był dok Marco Polo służący do budowy kesonów, dzięki którym możliwe stało się wzniesienie osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie znajdowała się zatoka.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-17 15:49
Brawo stoczniowcy (2)
Szacunek za dobrą i ambitną robotę!
- 65 8
-
2023-01-24 18:54
"Szacunek"
Oprócz szacunku macie 25 Zeta na działalność i kopa w dupę. Że złamaną nogą za bramę za wypadek w pracy :-) . Płacić Polnocno Koreańskie pensje i
jeszcze kilkaset milionów strat mieć co Podatnicy wyrównują. To nie gospodarka rynkowa tylko ydomasoneria rabująca ten kraj czyli bydło chłopsko pańszczyźniane. Tortem i jajami w nich na Expo, jak będą sobie sami puchary przydziełać za dymanie goji. Francuzi tak by zrobił. A Francja to elegancja :-) .- 0 0
-
2023-01-18 05:57
Dzięki
- 2 0
-
2023-01-18 10:48
Crist jest fajnie, nie masz wyboru idziesz do enerpolu,
Tak naprawdę to może ktoś by przyjrzał się jakie wymagania są i jakie stawki itd
- 6 1
-
2023-01-17 19:38
Świetna informacja, (2)
wielka szkoda, że tą metoda nie mogą poprowadzić tunelu pomiędzy Oksywiem i Nabrzeżem Polskim (i włączyć w ul. Chrzanowskiego).
Ile mniej spalin, trujących, oszczędności czasu kierowców i kasy wydawanych na paliwo, itd. itp.- 52 1
-
2023-01-18 08:34
Chrzanowskiego?
Wez kartke papieru, narysuj przekroj kanalu portowego i wyrysuj przebieg tunelu z odpowiednimi dla samochodu nachyleniami... Jedna kreska...
Zobaczysz, gdzie znajda sie wyloty tego tunelu...- 6 1
-
2023-01-17 21:29
Nie mogą poprowadzić z prostej przyczyny!
Przez ekologów,!! Bo pewien gryzoń w tym przeszkadza...
- 12 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.