- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (78 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Z Sharjah do Gdańska. Nowy holownik już w porcie
Do Gdańska dotarł kolejny holownik kupiony przez WUŻ Port and Maritime Services. Jednostka ta powstała w stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Holownik Pax projektu ASD 2811, mający 28 metrów długości i 11 metrów szerokości, o uciągu 60 T został zbudowany w stoczni Albwardy Damen w Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
To już trzecia nowa jednostka zakupiona przez WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W sierpniu odebrano dwa holowniki. Holownik Ares o długości całkowitej ok. 28 m, szerokości 13 m i uciągu 82 ton został zbudowany według projektu Damen ASD 2813. Z kolei Mars to holownik również projektu ASD 2811. Obie jednostki zostały zbudowane w stoczni Damen Song Cam w Wietnamie.
Wszystkie jednostki wyposażone są w systemy przeciwpożarowe klasy FiFi1 i dziobowe wciągarki holownicze. Dzięki temu mogą zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych.
Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym
WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków i lodołamanie.
Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. W lipcu 2020 r. flotę zasilił holownik Ajax, który również zbudowano w Wietnamie. Jednostka typu ASD 2312 stworzona przez Grupę Damen ma 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 t uciągu na palu. We wrześniu 2018 r. podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie.
Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 t). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 r. do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 t).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-10-06 16:39
szkoda, że nie w Polsce (1)
Żal tylko, że nasze stocznie nie są w stanie budować konkurencyjnych jednostek na tyle, żeby opłacało się kupować je w Polsce.
- 10 0
-
2023-10-07 12:46
Gawron
kula się że śmiechu..
- 0 0
-
2023-10-06 13:38
(1)
Super, że Polska zaczęła liczyć się na arenie międzynarodowej i robi biznes z firmami z całego świata.
- 24 19
-
2023-10-06 21:10
Brawo Damen!
Szkoda że Polska nie kupi od nich jednostek wojskowych. Już by byly a tak trzeba czekać kilka lat na jedną...
- 5 0
-
2023-10-07 13:57
ciekawe jak wyglądała trasa tego holownika, od stoczni do Gdańska - ile płynęli, którędy? (1)
- 5 0
-
2023-10-08 10:07
Zapewne najkrótszą drogą.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.