- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (78 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Zakup Portu Północnego sfinalizowany
Państwowa spółka Węglokoks do końca lutego tego roku obejmie udziały w spółce Port Północny. Okazuje się więc, że "zamknięcie transakcji "jeszcze przed nami, choć już w październiku ub. roku ogłoszono "sfinalizowanie transakcji zakupu". Do zakończenia brakowało m.in. kredytowania.
AKTUALIZACJA, 1 marca:
- 29 lutego, po spełnieniu się warunków zawieszających, Węglokoks i SeaInvest zamknęły transakcję nabycia udziałów PPS Port Północny i zawarły umowę transferu udziałów. Tym samym z dniem 1 marca Węglokoks wchodzi w prawa większościowego właściciela Portu Północnego - poinformował Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu.
- Zakup Portu Północnego bez finału
- Port Północny - jaki jest plan inwestycyjny?
- Port Północny - jakie były obietnice?
Zakup Portu Północnego bez finału
Na początku października ówczesny minister aktywów państwowych Jacek Sasin na specjalnej konferencji w Porcie Gdańsk ogłosił, że Węglokoks odkupił od belgijskiej firmy Sea Invest 80 proc. udziałów w spółce Port Północny. Również Węglokoks w komunikacie użył sformułowania, że "sfinalizowano transakcję zakupu". Okazuje się jednak, że wówczas podpisano tylko warunkową umowę nabycia udziałów. Dowiedzieliśmy się o tym, pytając katowicką spółkę - po prawie 5 miesiącach od ogłoszenia przejęcia - o obiecany plan inwestycyjny dla Portu Północnego.
Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym
- W październiku 2023 r. pomiędzy Sea Invest a Węglokoks została podpisana warunkowa umowa nabycia udziałów w PPS Port Północny. Do zamknięcia transakcji i objęcia władztwa korporacyjnego przez Węglokoks dojdzie po spełnieniu warunków zawieszających opisanych w umowie. Ten sposób procedowania jest standardem rynkowym dla tego typu transakcji. Wszelkie zamierzenia inwestycyjne dotyczące Portu Północnego będą komunikowane nie wcześniej niż po dacie zamknięcia transakcji - poinformował nas Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu, ale nie był w stanie podać terminu zakończenia procesu.
Port Północny - jaki jest plan inwestycyjny?
Na jakim etapie jest ten projekt i jakie warunki trzeba jeszcze spełnić - o to zapytaliśmy więc w resorcie aktywów państwowych. Przypomnijmy, że Węglokoks należy do Skarbu Państwa. Okazuje się, że dopiero w styczniu tego roku doprecyzowano kredytowanie zakupu.
- Zgodnie z przyjętymi założeniami finansowanie transakcji nastąpi z wykorzystaniem wkładu własnego Węglokoks oraz finansowania zewnętrznego udzielonego przez konsorcjum instytucji w formie kredytu. W celu zabezpieczenia finansowania ww. transakcji w listopadzie 2022 r. Węglokoks przystąpił do rozmów z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna. Określone w ww. umowie nabycia warunki zawieszające zostały spełnione - 11 stycznia spełniony został ostatni z nich. 12 stycznia 2024 r. zarząd Węglokoks SA wyraził zgodę na zaciągnięcie zobowiązania finansowego zgodnie ze wstępnymi warunkami przedstawionymi przez Konsorcjum, a następnie 16 lutego 2024 r. uzyskał zgodę Walnego Zgromadzenia na ustanowienie zabezpieczenia spłaty kredytu inwestycyjnego. Zgodnie z obecnym harmonogramem transakcji zamknięcie planowane jest do końca lutego 2024 r. - poinformowano nas w biurze prasowym Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca
Port Północny - jakie były obietnice?
W tej sytuacji na plan inwestycyjny i jego realizację trzeba będzie poczekać. A jakie były obietnice? Na październikowej konferencji zapowiadano wzmocnienie oraz palowanie drugiego pirsu, a także samej infrastruktury po to, aby przystosować go do tzw. dwukierunkowości. W tej chwili jest on nastawiony głównie na eksport, a ma być także gotowy na import.
Spółka Port Północny prowadzi w gdańskim porcie terminal przeładunkowy ładunków masowych, gdzie w oparciu o własne urządzenia i tabor kolejowy przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport.
Węglokoks nie będzie jednak jedynym udziałowcem w spółce Port Północny. 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal, największego producenta stali na świecie.
Miejsca
Opinie (63) 3 zablokowane
-
2024-02-21 09:08
(5)
Czyli jest jeszcze okazja, żeby jednak go sprzedać Niemcom, albo chociaż zrezygnować z dalszego rozwoju. Po co nam ten port jak mamy Hamburg xD. CPK też do odwołania. Przecież na zachodzie jest dużo hubów i terminali.
- 25 30
-
2024-02-21 09:20
CPK - wydane 2.7mld zł, zbudowano za to makietę. Sukces na miarę twojego kochanego Prawa i ZPRawiedliwości. (1)
Koniaczek?
- 11 10
-
2024-02-21 10:21
Nie koniaczek tylko tabletki na głowe
- 6 9
-
2024-02-21 10:18
(1)
No tak, przecież nikt nie będzie chciał latać do takich pustkowi jak Kopenhaga, Frankfurt, czy Amsterdam, kiedy mogą lecieć do wioski na środku niczego...
Przy okazji, kto sprzedał DCT Singapurczykom?- 7 2
-
2024-02-21 13:21
Tusk
- 1 6
-
2024-02-21 11:45
dobrze, że nie ma już PiSowskiej dojnej zmiany komunistów i złodziei bo oddali by ruskim za grosze tak jak Lotos
- 6 8
-
2024-02-21 09:14
(2)
Wynika z tego, że w październiku minister Sasin był na wiecu wyborczym, a nie ogłaszał zakup.
- 25 10
-
2024-02-21 09:56
No tak , kasy nie miał na zakup (1)
- 6 4
-
2024-03-01 14:13
a skad teraz maja kase >??? gdzie jest
- 0 1
-
2024-02-21 09:20
Oby tylko premier nie wycofał się z transakcji. To jego rząd kiedyś sprzedał firmę Belgom (6)
Wiadomo, wszystko co polskie to premiera parzy.
- 33 20
-
2024-02-21 10:22
Ten Tusk to jednak potężny jest. (3)
Rząd nie mógł nawet zaprotestować, jak sprzedawał port w 2016?
- 6 8
-
2024-02-21 11:34
to było w 2013 roku
przed ucieczką do Brukseli
- 7 8
-
2024-03-01 19:10
podskoczysz...
...szefowi?
A Tusk nie jest dobrym przełożonym...- 0 0
-
2024-03-02 22:21
To była spolka pracownicza i sie sprzedała a nie tusk
- 0 0
-
2024-02-21 11:14
Na pewno lepsze niemieckie lub belgijskie niż pisowskie
Będzie porządek i nie ma rozkradania jak za komuno piowskiej władzy
- 6 10
-
2024-03-01 16:24
I po co kłamiesz
Nie rząd sprzedał a pracownicy PP swoje udziały
- 2 0
-
2024-02-21 09:52
Podobno konczy sie era wegla, wiec po co inwestowac w cos, co nie ma przyszlosci? (1)
- 6 21
-
2024-02-29 08:09
tereny portowe
to jest inwestycja , port północny - praktycznie możliwości rozwoju w każdym kierunku
- 0 0
-
2024-02-21 10:06
to bardzo ciekawa transakcja
- 5 1
-
2024-02-21 10:07
Teren powinien zostać wysprzątany i oddany deweloperom. Mogliby tam wybudować kilkanaście tysięcy apartamentów (1)
Do przeładunków można skorzystać z infrastruktury u naszych zachodnich sąsiadów
- 11 17
-
2024-02-21 10:15
Przecież mamy już cudowną infrastrukturę w Elblągu, która sprawnie konkuruje z Hamburgiem i Rotterdamem.
Ostatnio widziałem tam nie tylko kajaki, ale nawet żaglówkę!
- 9 8
-
2024-02-21 10:22
oby dokończyli
Mam tylko nadzieję, że transakcja dojdzie do skutku. Pomysł powrotu takiej infrastruktury z polskie ręce uważam za jak najbardziej prawidłowy.
- 15 3
-
2024-02-21 10:22
Terminal jest importowy więc można tylko importować węgiel a nie jak piszą że eksportowy..... (9)
- 11 17
-
2024-02-21 11:01
Jak go przerzucisz w drugą stronę, to przyjdzie policja i Cię spałuje, czy jak?
- 1 2
-
2024-02-21 11:41
Odpowiedz (3)
Terminal ma możliwości dwóch kierunków- import, eksport. Kiedys w Porcie Polnocnym odbywal sie tylko eksport wegla , to grupa Sea invest powiekszyla Port Północny o nowe place skladowe pod wegiel importowany, dzwigi na pirsach i cala reszte . Polnocny posiada dwa pirsy - tzw. rudowy i weglowy.
Pozdrawiam- 8 3
-
2024-02-21 11:53
Nie ma żadnych technicznych możliwości eksportowych. Co w kontekście importu z przeładunkami w PG Eksploatacja? (2)
- 1 7
-
2024-02-22 05:11
Nic (1)
Od zawsze PG zyje swoim zyciem
A PP MA 2 relacje import i export i o wiele większe zanurzenie statkow niz PG- 3 1
-
2024-02-22 19:21
Technologia
+ p.północny ma wydajniejszą technologię przeładunkową.
- 3 0
-
2024-02-21 11:54
Port Północny. (2)
Dokładnie odwrotnie. Z PP węgiel można tylko eksportować.
- 6 6
-
2024-02-22 05:10
Port polnocny na 2 relacje (1)
Zaladunku i rozladunku...
- 2 1
-
2024-03-02 22:23
Bzdura
- 0 0
-
2024-03-01 19:15
zbudowany został do eksportu
Później Alcelor przerabiał na odwrotny kierunek, aby ciągnąć tańszy węgiel z Kolumbii i Australii.
Po to jest udziałowcem, aby swego pilnować.- 0 0
-
2024-02-21 12:38
od gościa do gospodarza (5)
Wiele lat pracowałem w Biurze Morskim "Węglokoksu" jako dysponent na terenie placówki w Porcie Północnym. Byliśmy wtedy najemcami 2 pomieszczeń budynku biurowego dzierżawionego od ZMPG przez do spółkę pracowniczą "Port Północny". Kto by wtedy przewidział, że po latach gość stanie się gospodarzem tego miejsca.
- 32 1
-
2024-02-21 15:45
Pozdrawiam "gościa"
- 2 1
-
2024-02-21 15:47
Pozdrowienia
Pozdrawiam "gościa"
- 4 1
-
2024-03-01 18:59
Firma zaciągnęła kredyt na 500 milionów PLN
Jesteście nie wypłacali i przejmie was fundusz
- 2 0
-
2024-03-02 11:31
Pamiętam. Miłe sąsiedztwo.
- 0 0
-
2024-03-03 09:09
Za pieniądze podatników !!!
Bawią się za miliardy złotych. Ta spółka powinna być natychmiast zamknięta !!!!
- 0 1
-
2024-02-21 13:17
kapitał nie ma narodowości (2)
- 1 10
-
2024-02-29 08:10
Niestety ma
i zawsze będzie miał ..................
- 1 0
-
2024-03-01 19:11
aleś głupi
podskocz Duńczykom na morzu, w rolnictwie lub offshore...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.