- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Zakupy "na zapas". Według agencji Nielsen wzrost o 17 proc.
10 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Lockdowny dały się galeriom handlowym we znaki, ale klienci wrócili
Aż o 95 proc. wzrosła sprzedaż ryżu i o 66 proc. mydła - wyliczyła agencja Nielsen, zajmująca się analityką pomiarową. Już jak pokazują liczby, a nie tylko zdjęcia pustawych półek w sklepach, w ostatnim tygodniu lutego ruszyliśmy do sklepów robić zapasy.
Kilka dni temu zapytaliśmy naszych czytelników, czy w obawie przed wybuchem epidemii robią zapasy żywności? Aż 73 proc. stwierdziło, że nie zamierza robić większych zakupów niż dotychczas. Tylko 9 proc. przyznało, że jeszcze nie, ale na pewno je zrobią, a 18 proc. przyznało, że cały czas gromadzi zapasy jedzenia.
W ankiecie spokój, a w sklepach ruch
Według danych firmy Nielsen w tygodniu od 24 lutego do 1 marca 2020 roku sprzedaż tzw. produktów FMCG, czyli artykułów spożywczych, kosmetyków i chemii gospodarczej poszła w górę o 17 proc. względem analogicznego tygodnia rok wcześniej. Liczby te można wiązać z większymi zapasami na wypadek pojawienia się w Polsce koronawirusa - pierwszy jego przypadek w naszym kraju odnotowano 3 marca.
Szczególnie chętnie Polacy kupowali produkty suche i sypkie. Sprzedaż makaronu wzrosła o 65 proc., mąki - o 84 proc., a ryżu - o 95 proc. W tym czasie sprzedano też blisko 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk, sprzedaż mydła poszła w górę o 66 proc., a papieru toaletowego o niemal jedną czwartą.
Zakupy "na zapas" jak na święta albo większe
- Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa. Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby - mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.
Nielsen jest globalną spółką zajmującą się analityką pomiarową i analizą danych. Bada głównie sektory dóbr konsumpcyjnych. Spółka prowadzi działalność w ponad 100 krajach, obejmując ponad 90 proc. światowej populacji.
VIK