• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Załadunek 120-tonowej konstrukcji z Mostostalu Pomorze

VIK
28 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty, czyli wysokość całkowitą około 12 m, zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja.
  • Cała operacja załadunku trwała trzy godziny.
  • Montaż odbywał się na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków.
  • Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej.
  • Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane.
  • Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej.

Mostostal Pomorze zakończył realizacje dwóch projektów dla norweskiej firmy Aker Solutions. Na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków w gdańskim porcie odbył się załadunek 120-tonowej konstrukcji Northern Lights Subsea.



Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej. Został on wykonany łącznie z instalacją wyposażenia, mechanizmów i urządzeń przez Mostostal Pomorze na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków.

Northern Light to unikatowy projekt kilku firm: Equinor, Shell i Total. Jego celem jest wykonanie pierwszego na świecie podwodnego magazynu zdolnego do przechowywania CO2, uzyskiwanego z różnych źródeł przemysłowych. Planowany magazyn CO2 będzie usytuowany niedaleko największego norweskiego pola gazowo-naftowego o nazwie Troll, a jego zadaniem będzie znaczne ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Złoże Troll jest zlokalizowane około 80 km od Bergen. Jest to największe złoże gazu w Norwegii, na które przypada jedna trzecia norweskiego wydobycia i 48 proc. zasobów gazowych kraju. Aker Solutions dostarcza sprzęt dla infrastruktury podwodnej dla tego projektu.

Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane, gdzie przeprowadzono załadunek kolejnej konstrukcji, tym razem z projektu Troll. Była to również realizacja dla Aker Solutions AS. Firma ta zleciła Mostostalowi wykonanie 200 ton elementów konstrukcji stalowych z projektu Troll Phase 3, podzielonej na trzy sekcje płaskie.
  • Cała operacja załadunku trwała trzy godziny.
  • Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty, czyli wysokość całkowitą około 12 m, zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja.
  • Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane.
  • Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane, gdzie następnego dnia przeprowadzono załadunek kolejnej konstrukcji, tym razem była z projektu Troll.
  • Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej.

Ten kontrakt jest bardzo prestiżowy, jego zadaniem jest wydłużenie wydobycia ropy i gazu z tego pola o 15-20 lat. Modyfikacja, którą wykonał Mostostal Pomorze jest bardzo istotna dla Equinora, gdyż ma przedłużyć życie platformy.

- Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty, czyli wysokość całkowitą około 12 m, zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja. Dzięki sprzyjającym warunkom i sprawnie działającej ekipie ludzi, cała operacja włącznie z uzbrojeniem kompletu zawiesi, podniesieniem konstrukcji Northern Lights i umieszczeniem jej w ładowni statku mv Northern Rock trwała ok. trzech godzin. To z uwagi na specyfikę konstrukcji i konieczność wykorzystania kosza do zaczepienia i odczepienia zawiesi na konstrukcji można uznać za nie lada wyczyn. Warto dodać, że w firma Mostostal Pomorze wykonała również montaż i spawanie wszystkich blach stabilizujących konstrukcję na międzypokładzie statku - mówi Sebastian Kosecki, kierownik projektu Northen Lights.
Zarówno Northern Lights, jak i Troll Phase 3 to bardzo specjalistyczne projekty, które wymagały ogromnej precyzji, gdyż dopuszczalna tolerancja tak dużych obiektów wynosi zaledwie 1 mm, a to wymaga doświadczenia i umiejętności.
VIK

Miejsca

Opinie (14) 1 zablokowana

  • Ciekawe czy w przypadku awari tego magazynu CO2

    jak sie to cale co2 ulotni do atmosfery, to czy dotacji nie beda musieli oddac za projekt.

    • 12 3

  • Było ciężko

    Było mi ciężko trochę się spocilem ale dałem sam radę zapakować
    Jest moc !!!!

    • 6 1

  • Gaz z Norewgjıı?

    Paranoya. Wole gaz z Mary.
    Czyzby Grenpeace w tym lapy maccal.

    • 3 6

  • MAJA (1)

    Ciekawe, kiedy Maja wyzionie ducha??

    • 10 2

    • Dzwigi jak ludzie mają długie życie. Będzie żyć kilkadziesiąt lat.

      • 1 0

  • (2)

    Za grube banki projekt a za 23 zl ludzie wykonywali hahahaha

    • 16 6

    • co chcesz? kto byl blisko pzpr ten kupil kawalek stoczni i troche dzwigow i dzisiaj ma firme

      • 5 2

    • 23 zł brutto czyli na rękę 16 Z haczykiem!!!jest super ha ha ha brawo mostostal plus dla was że jednak ludzie są glupi,a tyle potrzeba monterów,spawaczy i za jakie super pieniadze!

      • 1 0

  • Polacy jestescie wapaniali.

    Ciesze sie ze jestem Polakiem

    • 1 0

  • ale o czym mowa ? Nic ponad standard , normalna konstrukcja gabarytowa spawana (1)

    W skali konstrukcji offshore nawet b.mała.

    • 7 1

    • Konstrukcja 120 ton - nic nadzwyczajnego

      • 1 0

  • Co za głupota

    Zamiast sadzić drzewa to jakies magazyny na co2

    • 5 0

  • płaca

    widzę ze płacicie 23 pln /godzinę to może chodźcie do mnie dam wam 40 ale nie wiem kiedy zapłacimy bo nie ma nic na koncie
    Artur

    • 0 0

  • Dobra robota

    Świetna sprawa. Polacy nie mają sobie równych.
    P.S. Kto zajmuje się utrzymaniem ruchu w mostostalpomorze ?
    Mogę mu zaporponować now, ciekawe rozwiązania z dziedziny podnoszenia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane