• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w administracji morskiej. SAR czekają poważne zmiany

Robert Kiewlicz
27 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat SAR pozostanie samodzielną służbą
Zmiany w ustawie przewidują reorganizację Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) i wcielenie jej do urzędów morskich. Zmiany w ustawie przewidują reorganizację Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) i wcielenie jej do urzędów morskich.

Czy Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) zniknie z początkiem 2021 roku? Jej struktury mają być wcielone do urzędów morskich w Gdyni i Szczecinie. Projekt ustawy stworzonej przez Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej niepokoi samych pracowników SAR, choć z oficjalnymi komentarzami wstrzymują się do chwili zatwierdzenia ostatecznego kształtu ustawy.


Zmiany w administracji morskiej to:


Najnowszy projekt zmiany Ustawy o bezpieczeństwie morskim zakłada zniesienie Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i przejęcie zadań tej służby przez terenowe organy administracji morskiej, czyli urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie. Twórcy projektu argumentują, że takie rozwiązania zapewnią nie tylko optymalizację struktur administracji, ale także lepsze wydatkowania środków publicznych.

- Celem jest poprawienie koordynacji i wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu, bezpieczeństwa i ochrony żeglugi oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu w ramach środków i zasobów będących w posiadaniu jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej. W szczególności do dyrektorów urzędów morskich należą sprawy bezpieczeństwa żeglugi morskiej, ochrony portów morskich, korzystania z dróg morskich oraz ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami - czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.
Choć z celami projektu trudno się nie zgodzić, to ratowników niepokoi wiele spraw. Nie wiadomo, jak będzie rozwiązana sprawa dotycząca zatrudnienia na statkach ratowniczych - czy zwiększy się liczba zatrudnionych w Służbie i czy reorganizacja nie wpłynie negatywnie na współpracę SAR z ratownikami ochotnikami, a także z Marynarką Wojenną RP.  

Ratownicy morscy czekają na decyzję ministra



- Projekt ustawy przedłożony został Służbie SAR, urzędom morskim oraz izbom morskim do opiniowania. Do 28 stycznia 2020 roku wyżej wymienione podmioty muszą się wypowiedzieć w sprawie włączenia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w struktury urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni - tłumaczy Rafał Goeck, rzecznik prasowy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. - Dopóki do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie wpłyną opinie instytucji zapisanych w rozdzielniku i minister nie podejmie dalszych decyzji, ciężko jest zająć nam, jako Służbie SAR, stanowisko w tej sprawie. 
Obecnie w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa zatrudnionych jest w sumie 273 pracowników.

Zatrudnienie w SAR

  • 169 członków załóg statków ratowniczych, 80 marynarzy, 89 oficerów
  • 41 ratowników Brzegowych Stacji Ratowniczych,
  • 10 inspektorów w Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym w Gdyni i 5 inspektorów w Morskim Pomocniczym Centrum Koordynacyjnym w Świnoujściu 
  • 44 osoby pracujące w administracji
  • 9 osób w bazie materiałowo-sprzętowej.

Interwencje z udziałem ratowników SAR:

  • 2018: 341 (rekord w ciągu 18 lat istnienia MSPiR)
  • 2019: 327
  • 2020: 8 (stan na 24.01.2020)


Reorganizacja administracji morskiej



Z końcem grudnia 2019 roku zakończyła pracę stacja brzegowa "Witowo Radio". Jej funkcje w całym zakresie przejęła stacja "Polish Rescue Radio". Stacja brzegowa "Polish Rescue Radio" prowadzi całodobowy nasłuch w ramach Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Bezpieczeństwa w polskim obszarze odpowiedzialności za akcje ratownicze SAR.

Zapewnia nie tylko łączność w niebezpieczeństwie, ale także ostrzeżenia nawigacyjne, komunikaty pogodowe i komunikaty lodowe nadawane w języku polskim i angielskim.

Od kwietnia 2020 roku przestanie funkcjonować Urząd Morski w Słupsku. W połowie stycznia 2020 roku szef resortu morskiego podpisał dwa rozporządzenia: w sprawie zniesienia Urzędu Morskiego w Słupsku oraz określenia terytorialnego zakresu działania dyrektorów i siedzib urzędów morskich. W Polsce działać będą dwa urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie. Pracownicy zniesionego Urzędu Morskiego w Słupsku: świadczący pracę na terenie województwa zachodniopomorskiego - staną się pracownikami Urzędu Morskiego w Szczecinie, a świadczący pracę na terenie województwa pomorskiego - staną się pracownikami Urzędu Morskiego w Gdyni.

Miejsca

Opinie (74) 3 zablokowane

  • marnotrastwo .

    • 4 3

  • zenada.

    wcielic sluzby ratownicze do marynarki wojennej . marynarze i tak sa bezrobotni a tak w ich gestii bylyby dyzury ratownicze . mar.woj posiada srowdki i sily , helikoptery , samoloty ratowniczo patrolowe no i kadre .

    • 6 9

  • Interwencji mniej niż 1 dziennie (1)

    Interwencji w ostatnich 2 latach mniej niż 1 dziennie a w tym roku 1 co 3 dzień

    Potrzeba tyle pracowników - 273 - przy tak małych ilościach interwencji?

    • 6 13

    • Pewnie że nie potrzeba. Wystarczy że wszyscy zaczną się stosować do 8 godzinnego trybu pracy - i zakazu kontaktów z SAR poza godzinami np: 8-16.

      Przy 40 godzinnym tygodniu pracy do pełnej obsady musisz mieć ponad 4 zespoły ( wychodzi po ok 60 osób w zespole) - i to nie licząc urlopów.
      rozdziel to na Gdynię i Świnoujście - to masz po 30 - z tego 20 na statku i 10 wsparcia na lądzie.

      • 6 1

  • Nie znam dokładnie sytuacji w SAR ale pomysł z włączeniem do UM nic nie zmieni dla szeregowych pracowników bo UM nie mają nadmiaru załóg pływających nie licząc oficerki z wysokimi papierami a ci rąk nie splamią robotą pokładową. A zresztą który będzie chciał zamienić biurko na kołyszący 40-metrowiec a to nie jest stateczny masowiec. Wiem bo całe lata przepływałem na holownikach gdzie panowie z "Dużej" floty nie zawsze się odnajdowali.

    • 9 1

  • opinia

    flota sar pod msw a konkretnie pod morski oddział strazy granicznej to jedyne sensowne rozwiazanie pozdrawiam morszczachów z bazy westerplatte.

    • 4 11

  • Nie ma co płakać, spokojnie. (3)

    Kiedyś było PRO z którego wyodrębniono SAR . Nie wiem czy była to dobra decyzja ale wszyscy nadal mają robotę. Wtedy też niektórzy głównie starsi narzekali.
    Co do pieniążków to zawsze każdy narzeka- normalka ale wiarygodny jest zawsze PIT na koniec roku a nie pitolenie o stawkach zasadniczych.

    • 6 7

    • (2)

      Nie wyodrębniono. Polskie PRO zmieniono na angielskie SAR, bo nazwa przyjęta na całym świecie.

      • 1 4

      • (1)

        "Polskie PRO zmieniono na angielskie SAR"

        SAR czyli Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa nie ma niczego wspólnego z istniejącym do dziś PRO (Polskim Ratownictwem Okrętowym).

        PS. PRO posiada żuraw pływający Maja oraz trzy AHTSy: Onyx, Opal, Amber II. Jest dziś prywatną firmą prowadzącą działalność komercyjną.

        Jako dowód:

        progdynia.pl
        sar.gov.pl

        • 4 0

        • nie prywatna a panstwowa

          PRO jest spolka- Polskie Ratownictwo Okretowe Sp. z o.o. a czalosc udzialow ma skarb panstwa.

          • 0 0

  • 44 ?!

    trochę dużo tej administracji ??!!

    • 9 0

  • patrząc na strukturę zatrudnienia

    tej administracji sporo jest

    • 4 0

  • A co na to konserwator zabytkow?

    • 1 1

  • Bubel

    Komunistyczny twór , wbrew dobrwj praktyce morskiej , pasożytnicza forma wyrabiania emerytur , patogeniczne obarczanie państwa olbrzymimi wydatkami

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane