• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak wygląda cięcie blach. Ruszyła budowa okrętu Delfin

Wioletta Kakowska-Mehring
27 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (96)

W Remontowa Shipbuilding rozpoczęto budowę pierwszego z serii dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego typu Sigint (signal intelligence). Okręty powstaną dla polskiej Marynarki Wojennej.



W listopadzie ub. roku Agencja Uzbrojenia MON podpisała umowę ze szwedzką spółką Saab na zaprojektowanie, wyprodukowanie i wsparcie dwóch okrętów rozpoznania radiolokacyjnego typu Sigint (Signal Intelligence) w ramach projektu Delfin dla Marynarki Wojennej RP.

- Całkowita wartość kontraktu wynosi ok. 620 mln euro, a dostawy jednostek zaplanowano na rok 2027 - poinformowała spółka Saab.
Przedsiębiorca kupił sobie okręt podwodny Przedsiębiorca kupił sobie okręt podwodny

Saab Kockums AB pełni rolę głównego wykonawcy, odpowiedzialnego za projekt i produkcję obu okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych.



Podwykonawcą została Remontowa Shipbuilding, która jest odpowiedzialna za budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT oraz morskich SAT.

Okręty mają być gotowe w 2027 r. Okręty mają być gotowe w 2027 r.

Okręty rozpoznania radioelektronicznego pod kryptonimem "Delfin" przeznaczone są do pozyskiwania danych wywiadowczych w pełnym zakresie zadań Marynarki Wojennej. Zastąpią one eksploatowane obecnie przez Marynarkę Wojenną jednostki rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: ORP Nawigator i  ORP Hydrograf zbudowane odpowiednio w latach 1975 i 1976 w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding.



- Jesteśmy z tego dumni, Polska Saab zdecydował się na współpracę w zakresie systemów statków wywiadowczych Marynarki Wojennej. Wniesiemy wkład w postaci naszych możliwości, budując zaawansowane platformy z wiodącymi na świecie czujnikami, w pełni integrując kompletne systemy misji, w których mamy wieloletnie doświadczenie - powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab.
Afera na Wyspach z polską stocznią w tle Afera na Wyspach z polską stocznią w tle

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • A tym czasem

    znowu prezia zmienili w RSB noni ciekawe co z tymi holownikami co nie pływają bo im napędy wysiadły. Zbudowane w RSB ponoć najlepszej stoczni na świecie drugiej w Europie i trzeciej w Polsce

    • 9 16

  • (1)

    Gdynia ma bardzo dużo delfinów.

    • 6 1

    • diamagnetycznych

      Na dodatek...

      • 4 0

  • He he ciekawe kim to zbudują????

    • 6 4

  • To bardzo potrzebny sprzet. (2)

    Po zlokalizowaniu jednostek wroga nasza flota, samoloty i rakiety balistyczne będą wiedziały gdzie uderzyć.

    • 9 0

    • Jak zdążą. (1)

      • 0 0

      • Jak je będziemy mieli

        • 1 0

  • Nieuchronnie III RP staje się mocarstwem (1)

    za długi.

    • 7 3

    • Długi Gierka nam w większości umorzono.

      Długi PiSu będą spłacać nasze prawnuki.

      • 4 3

  • A gdzie godne pieniądze dla ludzi . (2)

    Stawki takie mizerne że szkoda zachodu fatygować się iść tam pytać o pracę .

    • 23 8

    • zgadzam sie, sredna krajowa to bardzo wysoka stawka

      • 4 0

    • Teraz widzę każdy to wysokiej klasy specjalista i chce zarabiać po milion za wykonywanie prostych prac.

      • 3 0

  • Palenie blach (10)

    kiedyś było to normalne, wielokrotnie i bardzo często wykonywane bo budowano dużo statków i okrętów.Moim zdaniem
    już niedługo, po wyborach przystąpi się do odbudowy przemysłu stoczniowego. Oczywiście bardzo ważne będzie stworzenie
    szkół zawodowych, mam nadzieję ,że odnowi się Conradinum czyli Technikum Budowy Okrętów oraz Wydział Budowy Okrętów w Politechnice Gdańskiej.

    • 30 7

    • ? (1)

      A kto niby po wyborach ma przystąpić do odbudowy przemysłu stoczniowego ? leniwy Donald , a może Biedroń. ?

      • 9 9

      • sądzę, że najlepszym byłby p. Grób/arczyk

        ciągle wierzy w promy...

        • 2 0

    • (5)

      Już widzę jak ktoś będzie szedł do zawodówki by później iść do stoczni spawać/montować i truć się oparami różnymi za stawkę niższa niż dają w lidlu.

      • 9 8

      • co za bzdury opowiadasz.. (3)

        ..o pracy w stoczni . Praca w stoczni w różnych zawodach była interesująca, ciekawa. Pracowałem w stoczni 40 lat
        i zawsze chroniono pracowników przed jakimiś zagrożeniami, były prowadzone regularnie szkolenia i nadzór
        nad wykonywaniem prac spawalniczych, malarskich czy montazowych albo elektrycznych.

        • 7 3

        • (1)

          A ja pracowałem ponad czterdzieści lat i widziałem sporo wypadków przy pracy, śmiertelnych też mam kolegów z chorobami zawodowymi, wielu nie doczekało emerytury itp.

          • 8 2

          • w Polsce czy w innych państwach?

            • 2 0

        • Sorry, ale pracowałem w przychodni stoczniowej i nie przestrzeganie BHP i związane z tym choroby to była codzienność.

          • 0 2

      • 50 zl na reke w lidlu daja?

        • 1 1

    • Twoim zdaniem?

      A jakie przesłanki są ku temu , że masz takie zdanie?

      • 1 1

    • Conradinum funkcjonuje, a woio połączyło się z mechanicznym, bo nie było chętnych, żeby się tam uczyć

      • 6 0

  • opoznienie (2)

    proponuje bukmacherom otwarcie nowego zakladu, jak duze bedzie opoznienie? Czy zrekrutowana zaloga zdazy odejsc na emeryture przed wodowaniem (jak to mialo miejsce w przypadku ORP Gawron alias Slazak)?

    • 6 7

    • Zakad dugoterminowy mao interesujcy

      • 0 1

    • jak oddadzą budowę z RSB do SW PGZ to pewnie tak będzie...

      • 0 0

  • Przecież polska stocznia z Gdańska podobnego kadłuba, samodzielnie pływającego kadłuba nie była w stanie wykonać... (3)

    Szwedzi podobny okręt w Gdańsku nie tak dawno zamówili, oczywiście bez elektroniki wojskowej (tę mieli zamiar wstawić u siebie), tylko "pływadełko", to czym się skończyło? Okręt bez silników, zapewne bez systemów typu działające pompy był tylko doprowadzony do stanu skorupy unoszącej się na wodzie (może wstawiono ze 2 agregaty prądotwórcze i oświetlenie wewnętrzne oraz ze 2 działające pompy były) - i w tym stanie został odholowany do Szwecji. Nawet nie wiadomo, czy choć kilka osób na nim było. Wyholowanie tego z Gdańska odbyło się nocą, aby "poruta" była mniejsza i ludzie nie widzieli. A poza tym, gdzie jakieś korwety, aby strzec tego za ileś lat polskiego "wynalazka", gdy na środek Zatoki Gdańskiej na wody międzynarodowe wypłynie?

    • 3 7

    • Zaciekawiony (2)

      To dlaczego Brytole podnieśli lament ze ich ultranowoczesne nowe fregaty będą częściowo budowane w Trójmieskich stoczniach ??

      • 3 1

      • Spytaj ich. Ja jestem zaciekawiony, co dodatkowego podasz o historii ze szwedzkim kadłubem z 3M. Było i na tym portalu, było (1)

        "Okręt rozpoznania radio-elektronicznego (sigint) TBN Artemis, budowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni dla szwedzkiego koncernu Saab (ostatecznym odbiorcą ma być marynarka wojenna Królestwa Szwecji) został wyholowany z gdyńskiego portu pod osłoną nocy, 15 lutego, z niedzieli na poniedziałek. To druga jednostka, która miała opuścić gdyńską stocznię o własnych siłach, a niedokończona wyszła z niej na holu." /Cytat nie z trojmiasto/

        • 2 2

        • Nauta a RSB to dwa różne światy....

          • 0 0

  • A podwodne kiedy? (1)

    Gdzieś tam w archiwach Stoczni Gdańskiej powinny być projekty u-botów Adolfa siódmej i ósmej generacji, trochę je zmodernizować i Bałtyk nasz :)

    • 9 1

    • Ruskie plany zabrali!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane