- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 ton
14 czerwca 2024, godz. 10:50
W Porcie Gdynia trwa budowa nowej wnęki dla pływającego doku należącego do PGZ Stoczni Wojennej. Aby wykonać tę inwestycję, należało m.in. rozebrać i wydobyć spod wody stary slip, czyli pochylnię do wodowania. Trudnego zadania podjął się żuraw pływający Maja.
We wrześniu 2021 r. władze PGZ Stoczni Wojennej i Portu Gdynia porozumiały się w sprawie relokacji doku pływającego należącego do stoczni. W związku z budową obrotnicy i demontażem pirsu nabrzeża Gościnnego
![Po 9 latach okręt ORP Piast wraca do służby](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3756/150x100/3756045__kr.webp)
Wnęka na dok to jednak tylko część prac. W ramach całego przedsięwzięcia przebudowane są też nabrzeże Południowe II
W ramach drugiego etapu przewidziano rozbiórkę głowicy Pirsu II, zabezpieczenie czoła skróconego pirsu, przebudowę sieci lądowej czy usunięcie dalb dokowych z rejonu starej lokalizacji doku pływającego. Wiele z zaplanowanych prac już zrealizowano. Ostatnio wykonawcy udało się dokonać trudnej operacji, jaką było wydobycie z dna starego slipu.
- Cała konstrukcja ważyła ponad 100 ton. Aby ją wydobyć, została uprzednio odkopana oraz pocięta na kawałki, co umożliwiło demontaż za pomocą liny diamentowej. W pracach rozbiórkowych pomagała nam maszyna należąca do Polskiego Ratownictwa Okrętowego, czyli żuraw Maja. Jest to jednostka o udźwigu 330 ton, długości 55 metrów i szerokości 25 metrów. Na naszej budowie po kolei wyciągała z wody 16 fundamentów starego slipu. Największy element ważył ponad 90 ton - mówi Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI.
Prace przy budowie wnęki dokowej.
![Zobacz, jak pracuje ogromny kafar w Stoczni Wojennej](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3656/150x100/3656661__kr.webp)
Generalny wykonawca może się już pochwalić także wykonaniem całego zakresu robót kafarowych. Obecnie trwają roboty żelbetowe. Co istotne, udało się już też zabetonować kluczowy element - oczepy na głowicy. Poza tym równolegle postępują roboty branżowe.
- Wydobyto i zutylizowano zalegający zanieczyszczony grunt, co w połączeniu z demontażem slipu umożliwia nam otwarcie pełnego frontu pod roboty czerpalne. W najbliższym czasie planowane jest dokończenie prac żelbetowych, kontynuacja robót czerpalnych i branżowych, a także rozpoczęcie jednego z ostatnich elementów zadania - nawierzchni betonowych - dodaje Hubert Konkol, kierownik robót z NDI.
Na koniec niezbędne będzie przestawienie doku pływającego z obecnej lokalizacji do nowo wybudowanej wnęki.
Miejsca
Opinie (29)
-
2024-06-14 18:12
zuch na miarę wszystkiego
- 1 0
-
2024-06-14 21:27
Czy Maja jest jeszcze wlasnością Polski ? Bo wszystkie holowniki już nie.
Sprawca Lewandowski już jest w Europarlamencie.
- 2 2
2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.