• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Związkowcy z Auchan boją się o miejsca pracy. Bojkot to nie tylko memy w sieci

Wioletta Kakowska-Mehring
20 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dane o płatnościach kartami PKO BP dobitnie pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja. Dane o płatnościach kartami PKO BP dobitnie pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja.

To już nie tylko deklaracje w mediach społecznościowych, to spadek obrotów, na co wskazują dane banków i spadek natężenia ruchu zaobserwowany przez aplikacje zakupowe. Bojkot firm, które nie wyszły z Rosji, okazał się dla nich groźny. Doszło nawet do tego, że polscy związkowcy z handlowej "Solidarności" w obawie o utratę miejsc pracy już oficjalnie domagają się od prezesa Auchan Retail opuszczenia rosyjskiego rynku. Cóż, presja konsumencka to ogromna siła - ocenia Jacek Kotarbiński, ekspert w zakresie marketingu i zarządzania sprzedażą.



Czy bojkotujesz firmy, które pozostały na rosyjskim rynku?

Związkowcy z "Solidarności" właśnie zaapelowali do władz Auchan o wyjście z rynku rosyjskiego. W liście skierowanym do Edgarda Bonte, prezesa Auchan Retail, przywołują dane PKO BP wskazujące na spadek obrotów kartami tego banku we francuskiej sieci sklepów. Związkowcy podkreślają, że w związku z obserwowanymi spadkami liczby klientów obawiają się o miejsca pracy. Bo tu już nie chodzi o straty wizerunkowe, ale również straty materialne.

Czytaj też:

Bojkot rosyjskich firm. Rossmann i Netto wycofują produkty, a Eldis nakłada embargo



Na pytanie, czy popierasz bojkot firm, które nie wyszły z Rosji, większość odpowie, że tak. Okazuje się, że to nie tylko deklaracje w mediach społecznościowych. Dane o płatnościach kartami PKO BP dobitnie pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja. Przed wybuchem wojny sieci te potrafiły notować nawet lepsze lub tożsame, co ich konkurenci.

Dane o płatnościach kartami PKO BP Dane o płatnościach kartami PKO BP

Portfel, czyli poważna "broń" w rękach każdego klienta



To nie koniec. Marka PanParagon, która jest twórcą aplikacji do przechowywania paragonów i prowadzenia statystyk zakupowych, przeprowadziła badanie liczby paragonów sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów, które zostały dodane do aplikacji. Z danych wynika, że udział procentowy paragonów, które pochodzą ze sklepów Auchan i Decathlon, spadał z tygodnia na tydzień.

- Największy regres w zakupach użytkowników widać w sieci Auchan. W ciągu dwóch tygodni zainteresowanie produktami z tego hipermarketu zmalało niemal o połowę. W sieci sklepów Decathlon spadki nie są aż tak spektakularne jak w przypadku Auchan - mówi Antonina Grzelak z aplikacji zakupowej PanParagon.

Zakupowym wyjątkiem jest jednak Leroy Merlin. Spadki w liczbie dodanych do systemu paragonów widać w okresie największego bojkotu w sieci, czyli w sobotę, 19 marca. Natomiast w kolejny weekend udział procentowy paragonów pochodzących z sieci Leroy Merlin wzrósł do poziomu sprzed dwóch tygodni.

- W przypadku sieci Leroy Merlin specyfika branży jest nieco inna. Być może ze względu na duże braki i wzrost cen produktów w sektorze budowlanym Polacy zwracają mniejszą uwagę na to, czy dany sklep jest bojkotowany, czy też nie. Możliwe, że w takiej sytuacji wygrywa jednak cena oraz dostępność towarów - wyjaśnia Antonina Grzelak.
Badanie ruchu w sklepach przeprowadzone przez aplikację Yanosik. Badanie ruchu w sklepach przeprowadzone przez aplikację Yanosik.

Aplikacja PanParagon oferuje także swoim użytkownikom wgląd do gazetek promocyjnych największych sieci sklepów w Polsce.

- Jeśli chodzi o gazetki promocyjne sieci Auchan, to również w tym aspekcie zauważyliśmy spadek zainteresowania wśród naszych użytkowników. Od 17 marca liczba kliknięć w tym obszarze spadła nawet o 75 proc. - mówi Antonina Grzelak.

Blokowanie opinii w sieci nie pomoże w sytuacji kryzysu



To kolejny dowód na to, że Polacy nie poprzestali na bojkocie tylko w internecie, ale pokazali go także w swoich działaniach.

- Okazało się, że czasem skromne, nawet jednoosobowe protesty, jak ten prowadzony przez Mateusza Zmyślonego (od red. - specjalista od marketingu, dyrektor kreatywny w Open Eyes Economy), który stał pod Decathlonem z kartką "wchodząc tu, popierasz wojnę", wystarczą. Najważniejsze, aby były zauważone medialnie. Bo media mogą zadać niewygodne pytania zarządom, mogą sprawę nagłośnić, wówczas marka jest zmuszona do reakcji. Pamiętajmy jednak, że firmy reagują dopiero, gdy zauważą spadek wyników, gdy niepokój o zyski i dynamikę wyrażą inwestorzy. Z punktu widzenia marki liczą się twarde fakty. Jeżeli nie będą widzieć w wynikach sprzedaży czy spadku reputacji konkretnych efektów, będą traktować takie bojkoty tylko w wymiarze społecznościowych incydentów, nic poza tym - ocenia Jacek Kotarbiński, ekonomista, ekspert w zakresie marketingu, rozwoju innowacji i zarządzania sprzedażą.

Pikieta pod Leroy Merlin, która odbyła się 19 marca.


Jeszcze nie wyszliśmy z szoku pandemicznego, a teraz mamy do czynienia z nowym wstrząsem. Jak zaznacza Jacek Kotarbiński, wojna Rosji z Ukrainą nie jest jednak "mało znaczącym konfliktem". Zwykle marki tłumaczą się, że nie angażują się politycznie. To mądra zasada, ale nie w sytuacji wojny.

- Niewiele korporacji zakładało w swoich planach działalności scenariusze wojenne. A teraz mamy do czynienia z czymś zupełnie nieporównywalnym do kryzysów marek, jakie znamy. Marki, inwestorzy nie byli gotowi na dokonywanie takich wyborów. Niestety, wiele z nich chce mieć ciastko i zjeść ciastko, a tak się nie da. Poziom zaangażowania firm zagranicznych w Rosji był duży. To był świetny rynek. Dziś Rosja z punktu widzenia marki kraju cały swój wizerunek już zdegradowała. Czym jest problem bojkotowanych artystów z moskiewskiego Teatru Bolszoj wobec dramatu dzieci z Mariupola? Czasem to wyjście nie jest takie proste, zwłaszcza jak zaangażowanie jest duże. Nie tak łatwo zamknąć fabrykę z dnia na dzień, czasem to może wręcz niemożliwe. Rosja straszy nacjonalizacją majątków, należy pamiętać, że to nie są łatwe decyzje. Jednak wówczas ważne jest spokojne działanie. Niestety, firmy nie potrafią się komunikować. Jedyne, co potrafią zrobić, to blokować opinie w mediach społecznościowych. Nawet nie próbują rozmawiać z ludźmi, a to duży błąd - dodaje Jacek Kotarbiński.

Opinie (590) ponad 20 zablokowanych

  • tak dlugo jak pracuja tam polacy bede tam kupowal, USA moze sankcjonowac siebie sama za zabijanie (1)

    w tylu krajach na swiecie

    • 18 2

    • 01:52 29

      DokładniE

      • 0 0

  • (2)

    Drodzy związkowcy - a co robicie naprawdę, by pracodawca pomyślał o zmianie swojej polityki? Jakoś nie widzę, byście sami zrobili coś konkretnego. Apele to kierownictwa korporacji mają gdzieś.
    A prywatnie nalezę do tych, którzy zrezygnowali z usług wspomnianych w artykule sieci.

    • 4 5

    • lepiej kupowac ajfony, aby USA mialo kase na zabijanie w Iraku, Libii lub Syrii? (1)

      • 1 2

      • Nie ma to jak tradycyjne radzieckie "a u was niegrów bijut" ;). A po ile u Was grieczka i sachar, towarzyszu?

        • 1 1

  • (1)

    Nie będę stał z kartką pod wejściem do tych sklepów ale przyznam, że od czasu napaści na Ukrainę nie zrobiłem ani jednych zakupów w Auchan i LM. Póki co moja noga tam nie postanie a w LM zrobiłem prawie cały remont mieszkania rok temu a w Auchan bywałem przynajmniej 1-2 w tygodniu na większe zakupy niż dyskontowe.

    • 4 10

    • I to wystarczy - korporacje są nastawiane na zysk i właśnie utrata obecnych i przyszłych zysków to jedyne, co może na nie wpłynąć,

      • 1 3

  • a bojkotowaliscie produkty USA, ja ten kraj mordowal w Iraku? nie, bo za ten bojkot nikt wam nie placil

    • 15 4

  • ok 40 tys rocznie w Leroy. Od początku wojny ludobójców nic. Zero (1)

    To samo Decathlon i Auchan, choć skala wydatków mniejsza.

    • 5 5

    • masz racje, nie upuj tam, nikt nie chce miec w tym sklepie ludzi chcacych niszczyc polska gopodarke

      oraz odberajacych polakom ich miejsca pracy

      • 0 2

  • (1)

    a ja lubie ten sklep i bede robic tam zakupy i nie obchodzi mnie sprowadzenie zakupow do tematyki wojennej, pierwsze potrzeby zawsze powinny byc zaspokojone i nie wazne czy w kraju wojennym czy objetym kleska, tak po prostu nie mozna,m oge owszem nie kupic produktow pocjodzenia tego kraju ale bede kupowac gdzie chce i niech nikt nie wybiera za mnie

    • 16 6

    • O to, to.

      • 0 0

  • Chyba was pogięło (3)

    W Rosji praktycznie są wszystkie sklepy takie jak u nas ,często pod inną nazwą wię zamknijmy np Biedronka. I co bojkotujecie wszystkie? Równie dobrze możecie przestć oddychać bo wieje wiatr od wschodu.

    • 20 7

    • nieprawda (1)

      poza tym pisze się - " u nas w rosji "
      Że względu na zbrodnie wojenne i sama agresywna politykę wobec sąsiadów z majej
      Proszę o tym pamiętać jak następnym razem będzie komentarz

      • 2 2

      • Piszesz o sobie?

        • 1 2

    • Ludzie to

      Jeło**y. Ktoś im cos każe to łykają.

      • 0 1

  • Ja kupuję w Auchan bo mają dobre ceny i produkty

    I szczerze mam to gdzieś czy sprzedają w Rosji czy nie

    • 18 5

  • eh (1)

    niestety wciąż wielu polaków wspiera rusków kupując w tych sieciach. A pracownicy w dzisiejszych czasach z pocałowaniem rączki wszędzie znajda pracę.

    • 2 15

    • wystarczy bojkotowac wszystko co z USA, ilosc wojen na swiecie spadnie radykalnie

      • 1 1

  • Niebieskie do papieru

    A żółte do plastiku
    Ratujmy planetę coraz więcej plastiku w oceanach

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane