- 1 Nawet 8 budynków na terenie po poczcie (39 opinii)
- 2 Nowe Inwestycje. Sierpień 2024 (65 opinii)
- 3 Szef Euro Stylu pokieruje spółką z WIG40 (56 opinii)
- 4 Dworzec PKS: zielony plac i nowe budynki (241 opinii)
- 5 Apartamenty z usługą concierge (32 opinie)
- 6 Najem w Gdańsku droższy niż w Rzymie (346 opinii)
Będą kolejne woonerfy w Trójmieście
Piesi, rowerzyści i samochody obok siebie, na jednej płaszczyźnie, niedzielonej krawężnikami - taka przestrzeń nazywana jest z niderlandzkiego "woonerf". Idea, która zrodziła się 50 lat temu w Holandii, zaczyna pojawiać się na ulicach Trójmiasta. Pierwszy woonerf powstał w Gdyni, a w najbliższym czasie planowane są kolejne w Gdańsku i Sopocie.
W Polsce pierwszy woonerf powstał w 2014 roku na ul. 6 Sierpnia w Łodzi. Niezbyt atrakcyjna ulica zaczęła przyciągać imprezowiczów i miłośników dobrej kuchni. Potem woonerfy zaczęły powstawać we wszystkich dzielnicach Łodzi.
Młode Miasto ma być pełne woonerfów
Woonerfy planowane są na terenie Młodego Miasta, gdzie Stocznia Cesarska Development i Stocznia Centrum Gdańsk przygotowują swoje projekty rewitalizacji dawnych terenów przemysłowych.
- Stawiamy sobie za cel stworzenie na naszym terenie jednej z najbardziej ekologicznych dzielnic Gdańska, więc woonerfy będą tu występować dosyć powszechnie. Główny szlak komunikacyjny naszej dzielnicy - historyczna ul. Narzędziowców - będzie doskonale nadawała się do organizacji w formie woonerfu - zapowiada Gerard Schuurman, dyrektor projektu Stoczni Cesarskiej. - Od niej odchodzić będą kolejne drogi, również zorganizowane na zasadzie koegzystencji ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego.
"Wcześniej stał tu samochód na samochodzie"
Warto przypomnieć, że Trójmiasto czekało na swój woonerf do lata zeszłego roku, kiedy to współdzielona przestrzeń pojawiła się na fragmencie ul. Abrahama w Gdyni. Ulica, która do tego czasu była zarezerwowana głównie dla kierowców, a piesi przeciskali się wąskimi chodnikami, ożyła. Pojawili się rodzice z dziecięcymi wózkami, spacerowicze przysiadali na ławkach, ludzie zatrzymywali się na środku, do niedawna jezdni, by porozmawiać.
- Woonerf świetnie funkcjonuje, to bardzo miła przestrzeń - uważa Magda Modrzejewska-Tek z pracowni Floral Design przy Abrahama 27. - Wielu ludzi przychodzi w tę część ulicy, aby spędzić czas w kafejkach czy kawiarniach. Myślę, że takie przestrzenie w miastach są jak najbardziej potrzebne. Jeszcze trzy lata temu na tym odcinku Abrahama stał samochód na samochodzie, co uniemożliwiało ruch pieszych. Aktualnie komfort życia mieszkańców się poprawił, a sama przestrzeń jest o wiele bardziej estetyczna.
Sopot planuje najdłuższy woonerf w Polsce
Swój woonerf zacznie w tym roku budować również Sopot. W sumie ma on mieć 1,2 km długości i powstanie w kwartale ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego.. Przebudowa realizowana będzie etapami. W roku 2020 miasto wyda na ten cel 7 mln zł.
Woonerf planowany jest także w Oliwie, w sąsiedztwie kompleksu biurowego Olivia Business Centre, w ramach budowy ul. Nowej Sudeckiej, która w przeważającej części zostanie sfinansowania przez inwestora parku biurowego. Obecnie trwają konsultacje z mieszkańcami Oliwy odnośnie do jej przebiegu i charakteru.
Opinie (157) 4 zablokowane
-
2020-02-26 10:08
Ok. Tylko na razie wokół same ledwo stojące rudery, według niektórych zwane zabytkami.
- 2 1
-
2020-02-26 10:10
W innych krajach woonerfy to już norma, fajnie że w końcu dotarły do Polski.
- 4 5
-
2020-02-26 10:12
Wszyscy mieszkańcy czekają na Młode Miasto! A jeśli chodzi o woonerfy, myśle ze to rozsądny pomysł! Poczytacie sobie trochę o tym, czym one tak dokładnie są i na pewno sie przekonacie, W Łodzi świetnie sie sprawdzają, wiec dlaczego nie w Gdańsku?
- 4 4
-
2020-02-26 10:14
W Holandii ta idea zrodziła się już 50 lat temu!!!
Ludzie, rozwijajmy się! Przecież to wspaniały pomysł i świetne rozwiązania.
- 4 2
-
2020-02-26 10:14
Mi takie rozwiązania się bardzo podobają. Wygląda to bardzo estetycznie i wprowadza dobry balans pomiędzy ruchem pieszych i samochodów. Mam nadzieję, że w Trojmiescie powstanie ich więcej niż tylko te wspomniane w artykule.
- 3 4
-
2020-02-26 10:15
Nie narzekajcie na nazwę, łatwo wymówić :D A to naprawdę całkiem niezły pomysł!
- 4 1
-
2020-02-26 10:17
Na Abrahama to rozwiązanie się naprawdę dobrze sprawdza!
- 5 2
-
2020-02-26 10:22
Każda "Strefa Zamieszkania", czyli za znakiem D-40, powinna być woonerfem (1)
Woonerfy to nie tylko reprezentacyjne miejsca w mieście, powinny powstawać też w dzielnicach. Sam znak "Strefa zamieszkania" to za mało, kierowcy wciąż ignorują pieszych i nie respektują ich pierwszeństwa, ani ograniczenia prędkości 20km/h.
- 14 4
-
2020-02-26 10:35
No niestety kierowcy zawłaszczyli sobie wszystko
wszystkie chodniki i trawniki pozastawiane samochodami. Jest to nieprzepisowe ale służby nie reagują więc kierowcy robią sobie co chcą.
- 2 1
-
2020-02-26 10:30
Powinien być jeszcze zakaz smrodzenia ludziom w mieście
- 7 2
-
2020-02-26 10:32
nareszcie!
W innych krajach takie rozwiązania są z powodzeniem stosowane już od kilkudziesięciu lat. Fajnie, że władze Trójmiasta w końcu się na to zdecydowały!
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.