- 1 Nawet 8 budynków na terenie po poczcie (39 opinii)
- 2 Nowe Inwestycje. Sierpień 2024 (65 opinii)
- 3 Szef Euro Stylu pokieruje spółką z WIG40 (56 opinii)
- 4 Dworzec PKS: zielony plac i nowe budynki (241 opinii)
- 5 Apartamenty z usługą concierge (32 opinie)
- 6 Najem w Gdańsku droższy niż w Rzymie (346 opinii)
Będą kolejne woonerfy w Trójmieście
Piesi, rowerzyści i samochody obok siebie, na jednej płaszczyźnie, niedzielonej krawężnikami - taka przestrzeń nazywana jest z niderlandzkiego "woonerf". Idea, która zrodziła się 50 lat temu w Holandii, zaczyna pojawiać się na ulicach Trójmiasta. Pierwszy woonerf powstał w Gdyni, a w najbliższym czasie planowane są kolejne w Gdańsku i Sopocie.
W Polsce pierwszy woonerf powstał w 2014 roku na ul. 6 Sierpnia w Łodzi. Niezbyt atrakcyjna ulica zaczęła przyciągać imprezowiczów i miłośników dobrej kuchni. Potem woonerfy zaczęły powstawać we wszystkich dzielnicach Łodzi.
Młode Miasto ma być pełne woonerfów
Woonerfy planowane są na terenie Młodego Miasta, gdzie Stocznia Cesarska Development i Stocznia Centrum Gdańsk przygotowują swoje projekty rewitalizacji dawnych terenów przemysłowych.
- Stawiamy sobie za cel stworzenie na naszym terenie jednej z najbardziej ekologicznych dzielnic Gdańska, więc woonerfy będą tu występować dosyć powszechnie. Główny szlak komunikacyjny naszej dzielnicy - historyczna ul. Narzędziowców - będzie doskonale nadawała się do organizacji w formie woonerfu - zapowiada Gerard Schuurman, dyrektor projektu Stoczni Cesarskiej. - Od niej odchodzić będą kolejne drogi, również zorganizowane na zasadzie koegzystencji ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego.
"Wcześniej stał tu samochód na samochodzie"
Warto przypomnieć, że Trójmiasto czekało na swój woonerf do lata zeszłego roku, kiedy to współdzielona przestrzeń pojawiła się na fragmencie ul. Abrahama w Gdyni. Ulica, która do tego czasu była zarezerwowana głównie dla kierowców, a piesi przeciskali się wąskimi chodnikami, ożyła. Pojawili się rodzice z dziecięcymi wózkami, spacerowicze przysiadali na ławkach, ludzie zatrzymywali się na środku, do niedawna jezdni, by porozmawiać.
- Woonerf świetnie funkcjonuje, to bardzo miła przestrzeń - uważa Magda Modrzejewska-Tek z pracowni Floral Design przy Abrahama 27. - Wielu ludzi przychodzi w tę część ulicy, aby spędzić czas w kafejkach czy kawiarniach. Myślę, że takie przestrzenie w miastach są jak najbardziej potrzebne. Jeszcze trzy lata temu na tym odcinku Abrahama stał samochód na samochodzie, co uniemożliwiało ruch pieszych. Aktualnie komfort życia mieszkańców się poprawił, a sama przestrzeń jest o wiele bardziej estetyczna.
Sopot planuje najdłuższy woonerf w Polsce
Swój woonerf zacznie w tym roku budować również Sopot. W sumie ma on mieć 1,2 km długości i powstanie w kwartale ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego.. Przebudowa realizowana będzie etapami. W roku 2020 miasto wyda na ten cel 7 mln zł.
Woonerf planowany jest także w Oliwie, w sąsiedztwie kompleksu biurowego Olivia Business Centre, w ramach budowy ul. Nowej Sudeckiej, która w przeważającej części zostanie sfinansowania przez inwestora parku biurowego. Obecnie trwają konsultacje z mieszkańcami Oliwy odnośnie do jej przebiegu i charakteru.
Opinie (157) 4 zablokowane
-
2020-02-26 10:35
Słaby pomysł i niefunkcjonalny
Rozwiązanie z Łodzi jest tragiczne i niefunkcjonalne.
Do tego mocno niebezpieczne dla przechodniów.
Byłem widziałem- 11 1
-
2020-02-26 10:36
Ten tą Hondą na Monciaku zrobił woonerf, tylko nikt go nie zrozumiał...
- 16 2
-
2020-02-26 10:42
Mieszkałem w Holandii 20 lat (2)
I tam to jest norma. Nie rozumiem tego oburzenia. Może niewiedza?
- 3 6
-
2020-02-27 20:04
Lub zaściankowość (1)
I lęk przed zmianą na lepsze
- 0 0
-
2020-02-27 20:30
"nie będą nam tu w obcych językach mówić" jak, gdzie i czym jeździć
pam param param pampam Oh Dudah day- 1 0
-
2020-02-26 10:51
Popieram!
Czepiacie się nazewnictwa, a gubicie sens całej sprawy. Im więcej takich rozwiązań, tym przyjemniej i bezpieczniej będzie nam się żyło. Budujmy woonerfy
- 1 2
-
2020-02-26 11:11
Nowe co?
- 0 0
-
2020-02-26 11:11
u nas się nie sprawdzi. Kierowcy wszystko zastawią.
- 5 2
-
2020-02-26 11:15
Czy naprawdę Urząd MIasta nie ma na co wydawać pieniędzy ? (2)
W Gdańsku komunikacyjny paraliż bo system Tristar nie działa to będziemy Wooderfy budować ? To na co poszły te miliony w Tristar 184,2 mln zł w tym na terenie Gdańska 97,2 mln zł. tristar urzędnicy mają mieszkańców chyba za d**ili !?
- 11 4
-
2020-02-26 11:47
no maja bo kazde glosowanie ich w tym utwierdza
- 2 0
-
2020-02-26 19:03
To zezłomuj swojego gruchota to paraliż będzie mniejszy
wy i wasze samochody to nie pępek świata.
- 1 3
-
2020-02-26 11:23
w Sopocie kazdy chodnik wspoldziele z zaparkowanymi samochodami, rowerami, hulajnogami i ogrodkami piwnymi w sezonie,pieszemu zostaje wspoldzielic ulice, tam jest duzo luzniej
- 5 0
-
2020-02-26 11:40
Jestem za
Młode Miasto, Oliwa, Sopot - to wszystko są idealne miejsca na woonerfy. W spokojnych, klimatycznych dzielnicach trzeba uspokojonego ruchu samochodów.
- 2 4
-
2020-02-26 11:44
Glupota kompletna w kraju gdzie 90% aut to dieslowskie, trujace wraki
po co narazac innych na raka.
Wspolna przestrzen tak ale dla pieszych, rowerow i pojazdow elektrycznych wszelakiej masci. Strefy zero emission - jak juz tak bardzo silicie sie na angielski.- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.