- 1 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 2 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (100 opinii)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Brzeźno. Zmiany w planie miejscowym dla okolic mola
Obecnie trwają prace nad trzema nowymi planami zagospodarowania dla fragmentów Brzeźna. Pisaliśmy o koncepcji dla rejonu ul. Krasickiego - Gałczyńskiego, a wcześniej o planach dla okolic ul. Uczniowskiej. Tym razem wracamy do planu dla terenów pomiędzy al. Hallera a deptakiem do mola, , który przy pierwszym wyłożeniu wzbudził dużo kontrowersji. Nowa wersja planu obniża zabudowę na działkach gminnych i wprowadza niewielkie nowe ograniczenia dla dewelopera.
Wobec proponowanych zapisów planu protestowali też radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy zwołali konferencję prasową w Brzeźnie.
Uwagi mieszkańców uwzględnione tylko częściowo
W toku procedury planistycznej wpłynęło łącznie 15 pism z uwagami do projektu planu oraz trzy dotyczące prognozy oddziaływania na środowisko.
Najczęściej pojawiającym się postulatem było wycofanie się z dopuszczenia jakiejkolwiek zabudowy lub znaczne obniżenie jej wysokości. Zwracano też uwagę na szlaki migracji ptaków w pasie nadmorskim oraz przeznaczenie terenów zieleni pod budowę parkingu naziemnego.
Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, nowe ustalenia projektu planu przedstawił zdawkowo podczas konferencji prasowej w październiku. Ostatecznie uwzględniono część uwag, które przełożyły się na następujące zmiany:
- obniżenie wysokości i powierzchni zabudowy działki gminnej przy deptaku prowadzącym na molo w pobliżu kanału odprowadzającego wodę opadową z 21 do zaledwie 10 m przy jednoczesnym dopuszczeniu zabudowy wyłącznie bezpośrednio przy deptaku (pozostała część terenu będzie przeznaczona pod zieleń),
- obniżenie wysokości zabudowy przy planowanym parkingu od strony al. Hallera z 21 do 16 m,
- zmiana charakteru ulic obsługujących nową zabudowę i dopuszczenie przekroju jednoprzestrzennego, tj. bez podziału na chodnik i jezdnię,
- wprowadzenie szpalerów drzew wzdłuż planowanych ulic,
- obniżenie intensywności zabudowy (wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej) dla kondygnacji podziemnych z 3,4 do 2,8 dla działek w pierwszej linii zabudowy od morza: gminnej i prywatnej - należącej do spółki Sea Bay powołanej przez deweloperów PB Górski oraz RWS.
Drobne zmiany ustaleń dla dewelopera, duże dla działek miasta
W przypadku ostatniego punktu należy zauważyć, że może przełożyć się to na mniejsze parkingi podziemne. W projekcie planu narzucono dla hoteli jedno- i dwugwiazdkowych minimum 0,5 miejsca postojowego dla każdego pokoju, zaś dla hoteli wyższych kategorii (prywatny właściciel zapowiada realizację obiektu o wysokim standardzie z centrum spa) minimum 0,6 miejsca postojowego dla każdego pokoju.
Dlaczego dla inwestora prywatnego wprowadzono tylko niewielkie korekty w ustaleniach planu, zaś w przypadku niemal wszystkich działek gminnych narzucono duże ograniczenia, co przełoży się na znacznie mniejsze wpływy do budżetu miasta przy ich sprzedaży?
- Obniżenie wysokości zabudowy i powiększenie parku nadmorskiego Reagana jest wynikiem uwzględnienia przez prezydenta licznych postulatów mieszkańców. W części północnej projektu planu zachowane zostały parametry zabudowy ze względu na potencjał ekonomiczny działki gminnej [która ma identyczne ustalenia jak działka prywatna - dop. red.] - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej prowadzonej po raz pierwszy w historii w trybie zdalnym Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Parking naziemny zamiast zieleni dla osób spoza Gdańska
Biuro Rozwoju Gdańska wciąż nie wycofuje się z budowy parkingu naziemnego na terenach zieleni, choć tuż obok znajduje się niewykorzystany pod taką funkcję transportową teren pętli tramwajowej. Teraz jednak planiści przekonują, że dołożyli większych starań w zakresie estetyki nowych miejsc postojowych.
- Miejsc w pasie nadmorskim, gdzie można parkować, jest niewiele, a stanowi on obszar o randze metropolitalnej, do którego przyjeżdżają osoby spoza Gdańska, które nie mogą korzystać z transportu zbiorowego. Obowiązujący plan dopuszczał parking kubaturowy, obecny przewiduje minimum 150 miejsc postojowych z obowiązkowym udziałem zieleni [m.in. jedno drzewo na każde pięć miejsc - dop. red.], co nie powinno przełożyć się na znacznie większą liczbę. Oczywiście na terenie pętli również istnieje możliwość realizacji parkingów - przekonuje dyrektor BRG.
Zabudowa - parking - wieżowiec? BRG nie widzi problemu
W przypadku planowanego parkingu należy zwrócić uwagę, że plac postojowy będzie usytuowany wzdłuż nowej drogi prowadzącej do deptaka nadmorskiego, a kolejna prywatna działka położona tuż obok (poza projektem planu) sprawi, że zaczynając spacer od al. Hallera, będziemy mijali po drodze:
- zabudowę wzdłuż al. Hallera o wysokości do 16 m,
- wspomniany plac postojowy parkingu,
- zabudowę usługową (dopuszczone funkcje: hotele apartamentowe, rekreacja, sport, ochrona zdrowia) bez żadnych ograniczeń pod względem wysokości, tj. inwestor zdecyduje, jak wysoko chce budować.
Czy taka forma zagospodarowania z dużymi różnicami wysokości i sposobu zagospodarowania nie wywoła chaosu przestrzennego?
- Na terenie parkingu dopuszczona jest także zabudowa do 4 m wysokości i rzucie do 100 m kw. z opcją powiązania budynków łącznikami, związana z funkcją parkingu dla samochodów, jak i parkingu rowerowego. Zabudowa ta będzie zapewne powstawała wzdłuż ciągów komunikacyjnych, gdyż do tego predysponowany jest ten teren - tłumaczy Damszel-Turek. - Zabudowa z pewnością będzie wypełniała te tereny po tym, jak w północnej części zostanie zrealizowana zabudowa usługowa powiększająca potencjał inwestycyjny obszaru.
Większy udział zieleni, która może być ogrodzona
Jak wynika z obliczeń BRG, tereny zieleni zajmą ok. 5,1 ha, tj. 50 proc. terenu w granicach projektu planu. Przy pierwszym wyłożeniu wskaźniki te wynosiły odpowiednio 3,9 ha i 39 proc., przy czym wzrost ten spowodowany jest obniżeniem parametrów zabudowy wyłącznie na działkach gminnych.
Należy przy tym podkreślić, że nie wszystkie tereny zieleni mogą być ogólnodostępne. Plan dopuszcza ogrodzenie m.in. działki deweloperskiej o powierzchni ok. 1,39 ha.
- W projekcie planu nie ma faktycznie wprowadzonych zapisów ograniczających możliwość grodzenia. Uchwała krajobrazowa również nie gwarantuje tego [ograniczenia dotyczą wyłącznie zabudowy mieszkaniowej, podczas gdy hotele są funkcją usługową - dop. red.] - przyznaje dyrektor BRG. - W projekcie planu są jednak zawarte ograniczenia realizacji zabudowy od strony przestrzeni publicznych, aby znalazła się najbliżej przechodniów - nie dalej niż 8 m od linii zabudowy. W związku z tym nie ma zagrożenia dla sytuowania płotów od tej strony.
Składanie uwag do projektu planu do 22 grudnia
Z projektem planu zagospodarowania oraz prognozą oddziaływania na środowisko zapoznać się można na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Termin składania uwag do obu dokumentów upływa 22 grudnia.
W związku ze zmianą przepisów związanych z pandemią koronawirusa uwagi mogą być składane drogą elektroniczną również bez certyfikowanego podpisu elektronicznego oraz z wykorzystaniem platformy ePUAP. Szczegółowe wymagania opisane są na stronie BRG. Cały czas dostępna pozostaje też opcja złożenia uwag pocztą "tradycyjną" na adres biura.
Czytaj także:
Nowa forma publikacji miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Nowe osiedle w oparciu o plan dla Nowej Wyzwolenia
W ostatnich latach dużo kontrowersji wzbudzał również plan zagospodarowania dla tzw. ul. Nowej Wyzwolenia w Nowym Porcie, w ramach którego oprócz wyznaczenia przebiegu nowej drogi omijającej "starą" ul. Wyzwolenia dopuszczono zabudowę mieszkaniowo-usługową.
Kilka dni temu deweloper Robyg przedstawił osiedle, które zamierza zbudować na terenach w granicach uchwalonego planu. Łącznie przewidziano tutaj 16 pięciopiętrowych budynków, w których powstanie ok. 1,2 tys. lokali mieszkalnych. Jako pierwszy zbudowany zostanie budynek bezpośrednio przy ul. Letnickiej.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (76) 5 zablokowanych
-
2020-12-01 12:19
Następne piękne miejsca sprzedane, tylko te zostały jako żywa natura zostanie przeorane nie będzie zwierząt ani przyrody.
Powinna być kara więzienia za niszczenie dzikiej przyrody, jest to nie do pomyślenia.
Kasa kasa kasa............. tylko to się liczy.- 2 1
-
2020-12-21 23:51
Ech...
W praktyce oznacza to, że tak jak dzisiaj można przejść się nad morze w stronę molo od Jana Pawła w otoczeniu zieleni, to wkrótce będziemy spacerować pod oknami budynków (nieważne, jakich). Jakby nie można było tego terenu nieco uprzątnąć i zostawić go (i tak ucywilizowanej - ale zawsze - naturze). Kolejne miejsce "wyciszenia' zniknie, nie mówiąc już o szkodach dla ekosystemu. Ale - nic to. W eleganckich wnętrzach będziemy mogli rozmyślać nad skandalicznymi wycinkami lasów deszczowych, nad wysychaniem i erozją ziemi (Ziemi?) i tak dalej i tak dalej... A jak nam się zrobi naprawdę smutno, to może nawet podpiszemy jakąś petycję w sprawie oleju palmowego i, zaparkowawszy samochód blisko morza, podumamy o tym, że tyle się mówi, a tak jakoś mało się zmienia w kwestii ochrony środowiska...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.