- 1 Promocje i rabaty u deweloperów (76 opinii)
- 2 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (126 opinii)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (56 opinii)
- 4 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (107 opinii)
- 5 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (116 opinii)
- 6 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zmienić przestrzeń wokół dworca w Osowej?
Wzbogacenie przestrzeni o zieleń i małą architekturę, a także utworzenie skweru z ogródkami gastronomicznymi - to główne ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu dworca kolejowego w Osowej. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w Brzeźnie, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla Oruni Górnej w sąsiedztwie skrzyżowania Platynowej i Krzemowej.
- Zakończona obecnie inwestycja w obrębie pętli skupiała się głównie na zagadnieniach dotyczących infrastruktury transportowej. Natomiast opracowanie GPL porusza kwestie możliwego przyszłego uzupełnienia tej przestrzeni o nowe zagospodarowanie, które miałoby podnieść jakość estetyczną i funkcjonalną przestrzeni publicznej przy dworcu oraz sprzyjać integracji lokalnej społeczności - mówi Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – nieruchomości Gdańsk Osowa
Wprowadzenie zieleni między pętlą a peronami kolejowymi
Najważniejszy postulat w zakresie uzupełnienia zagospodarowania to wprowadzenie zieleni w obszar łączący pętlę z tunelem pieszym pod torami, pozwalającym na dotarcie na perony kolejowe oraz do ul. Letniskowej.
Obecnie cała szerokość tego przejścia jest szczelnie pokryta betonowymi płytkami. Dodatkowo w jej obrębie - nieco powiększonej w kierunku parkingu - postuluje się montaż elementów małej architektury, a także uwzględnienie możliwości ekspozycji sztuki.
Wspomniany parking przesiadkowy (park and ride) zgodnie z opracowaniem GPL powinien zostać obsadzony drzewami oraz zyskać kształt zbliżony do prostokąta. Zieleń wysoka oraz średnia, zgodnie z zapisami GPL, postulowana jest także w ul. Barniewickiej.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Skwer i przestrzeń społeczna oraz gastronomiczna
Kolejne nasadzenia drzew przewidziano w rejonie nowego skweru po drugiej stronie dworca - jako naturalnego "buforu" od strony torów kolejowych.
Teren ten powinien pełnić rolę wewnętrznego "podwórka" dla funkcji społecznej lub/i ogródków gastronomicznych ulokowanych docelowo w budynku dworca.
Zaplecze dla kierowców zamiast toalety przenośnej
Budynek dworca wskazano także jako miejsce lokalizacji zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów. Obecnie mimo przebudowy pętli muszą oni nadal korzystać z toalety przenośnej ustawionej na planowanym skwerze.
Osowa: nowa pętla i stary problem z toaletą
Ostateczny głos należy do właścicieli nieruchomości
Należy przy tym pamiętać, że budynek dworca należy do Polskich Kolei Państwowych, które mają decydujący głos w zakresie ewentualnej zmiany jego wykorzystania pod nowe funkcje.
W granicach opracowania GPL wskazano trzy tereny prywatne jako inwestycyjne, które w docelowej formie powinny przybrać formę zabudowy usługowej, zorientowanej (przynajmniej częściowo) na obsługę pasażerów komunikacji miejskiej. Tu, podobnie jak w przypadku budynku dworca, decydujący głos będą mieli jednak prywatni właściciele poszczególnych działek.
Rada dzielnicy zaangażowana w przygotowanie dokumentu
Opracowanie GPL było konsultowane z Radą Dzielnicy Osowa w ubiegłym roku. Jak informuje BRG, radni dzielnicowi aktywnie włączyli się w proces uzgodnień, zgłaszając postulaty dotyczące m.in.:
- włączenia w opracowanie parkingu przesiadkowego park and ride po drugiej stronie ul. Barniewickiej - wniosek odrzucony ze względu na "brak na tym terenie cech i potencjałów przestrzeni publicznej",
- wskazania dodatkowych miejsc parkingowych dla rowerów - wytyczne GPL dają możliwość wprowadzania elementów małej architektury, w tym także stojaków rowerowych czy ewentualnego punktu napraw dla rowerów,
- lokalizacji fontanny w nowym zbiorniku retencyjnym - jest to niemożliwe ze względów technicznych, ponieważ celem tego zbiornika jest odbiór wód z opadów nawalnych, zaś w codziennym użytkowaniu niski poziom wody uniemożliwia wprowadzenie fontanny,
- maksymalnego zazielenienia terenu (w odniesieniu do pierwszej wersji roboczej opracowania GPL) - wniosek został zrealizowany poprzez zapisy dotyczące intensyfikacji zieleni średniej i wysokiej wzdłuż ul. Barniewickiej oraz ustalenia dla nowego skweru przy dworcu.
W maju 2022 r. Rada Dzielnicy Osowa przyjęła uchwałę, zgodnie z którą akceptuje "ogólny zarys projektu zagospodarowania rejonu osowskiego dworca" zawartą w opracowaniu GPL z zastrzeżeniem potrzeby zwiększenia udziału zieleni.
Opracowanie GPL dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca
Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-20 11:04
Chodniki i zieleń (6)
Nic więcej nam już nie potrzeba na Osowej
- 11 6
-
2023-06-20 18:56
Raczej remontu drogi Nowy Swiat i Barniewickiej
Zapraszamy w rejon ronda koło kapliczki. Dziura na dziurze.Kawalek dalej samowola budowlana i szemrany "hotel" wyglądający jak dom po pożarze.A miasto udaje że nie widzi.
- 1 1
-
2023-06-20 17:58
(2)
potrzeba pomnika JP2, co by chronił Gdansk przed złem i przyciągał turystów niczym majaland
- 1 3
-
2023-06-21 07:16
(1)
Mądry to ty nie jesteś, bolszewicki junaku.
- 0 0
-
2023-06-21 13:33
Nie lubisz JP2. komuszku?
- 0 0
-
2023-06-20 15:20
wieś pozostanie wsią
jeszcze krowy sobie tam postawcie żeby placki były na środku
- 1 5
-
2023-06-20 14:27
dzialajaca komunikacja Osowa-Oliwa by sie przydala, aby nie trzeba bylo przez godzine "jechac" 6km -> np. czemu nie puscic autobusy nowa Koscierska, aby nie staly w korku?
- 3 4
-
2023-06-20 08:15
Częstsze kursy PKM (5)
Jeżeli PKMka będzie jeździć co 15min to te okolice dworca mają potencjał, jeżeli będzie jeździć tak jak teraz to pieniądze pójdą w błoto.
- 92 2
-
2023-06-21 13:34
to byloby zbyt proste
ja proponuje może woonerf
- 0 0
-
2023-06-20 15:18
rozumiem kryzys i że te 15 minut to ciężko ale już 30 minut to by było coś konkretnego
zamiast tego mamy nowy przystanek Firoga zrobiony kosztem samorządu a służący tylko jednej prywatnej firmie przez który wszyscy jadą jeszcze dłużej
- 7 1
-
2023-06-20 14:21
(1)
Osowa to transportowa pustynia. Jak ktos tu mieszka i pracuje to ok a jak ktos musi wyjechac z Osowy do pracy to wtedy jest dramat.
- 12 0
-
2023-06-20 14:26
moze sypialnio/poczekalnia dla osob czekajacych na PKM, nim przyjedzie beda mogli w komfortowy sposob wyspac sie i nie zamarznac zima
- 6 0
-
2023-06-20 11:33
Osowiak
W godzinach które mnie interesują pociągi kursują z częstotliwością ponad godziny. I dotyczy to środka dnia a nie nocy. To jest jakiś żart. Ta dzielnica jest praktycznie wykluczona komunikacyjnie. Za pomysły z rowerami też dziękuję. Przypominam że nie każdy jest w stanie wieku i zdrowia podjeżdżać pod góry na tej trasie. Na prawdę zróbcie coś z tą PKM!!!
- 18 0
-
2023-06-20 16:35
Jeżeli macie aż taki nadmiar pieniędzy, że nie wiecie co z nimi zrobić to odłóżcie lepiej na drogę alternatywną do Kielnieńskiej. Myślę, że mieszkańcy bardziej docenią odkorkowanie ulic niż nowe ławki za 100tys.
- 25 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.