- 1 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 2 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (103 opinie)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich
Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.
Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.
Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?
- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.
Deweloperzy w Trójmieście
Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.
Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.
- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.
- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich
Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.
- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.
Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.
- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.
- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-06 11:06
A czy obecnie budowane osiedla nie powinny miec takze miejsc do skladowania zuzytych baterii? (10)
- 44 23
-
2021-06-07 10:44
zużyte baterie są odbierane do recyklingu (2)
z pocałowaniem ręki
- 2 2
-
2021-06-07 19:02
Pytanie jak koncza? Mam nadzieje,ze nie tak jak segregowane smieci wywozone do Chin (pozniej tez Polski), gdzie po prostu byly (1)
tylko skladowane..Wszystkim sie oplacalo w tym lancuszku, a smieci po prostu zostawaly
- 3 0
-
2021-06-11 09:11
Jak kończą?
Coraz częstsza jest praktyka wykorzystania baterii z pojazdów do systemowych magazynów energii elektrycznej lub w instalacjach przydomowych, bądź towarzyszącym instalacjom PV funkcjonujących w firmach.
- 0 0
-
2021-06-06 16:00
? (3)
Gdzie jest pomieszczenie do przechowywania samochodów zużytych olejów i chemikaliów oraz wszystkich zanieczyszczeń, które wylewają.
- 4 6
-
2021-06-07 10:28
A wiesz gdzie będą składowane akumulatory z tych aut za kilka lat? (1)
Tam gdzie obecnie plastik ! W oceanie ! Plastik tez był kiedyś modny
- 3 2
-
2021-06-07 10:51
Nie będą, bo mają zbyt dużo cennych metali żeby ich nie przetworzyć.
Lit to nie ropa, że wystarczy zbombardować jakieś arabskie dzieci żeby mieć zapas na pokolenia.
- 2 3
-
2021-06-06 17:45
A co Ty warsztat planujesz?
- 8 1
-
2021-06-06 11:59
(1)
a na pojemniki z olejem do aut spalinowych są?
- 16 6
-
2021-06-06 14:59
olej lejim do kanalizacji.
- 12 2
-
2021-06-06 11:09
dokaldnie. to dotyczy patrzenia w przód
szkode, ze nikt z miasta nie powie deweloperom, ze nalezy zostawic miejsce na infrastrukture ktora ma sie rozrosnac przy nowo budowanym osiedlu.
BO znam i takie gdzie problem jest z wiatami smietnikowymi. Zwyczajnie ich kosztem pobudowano garaze albo nadmiarowe bloki.- 11 5
-
2021-06-09 12:35
(1)
A kto za ten prąd będzie płacił? Sam mam corollę hybrid, która ładowarek nie potrzebuje. Jak kogoś stać na znacznie droższego elektryka to niech sam płaci za ładowanie. Mi się do benzyny nikt nie dokłada
- 10 2
-
2021-06-10 12:55
tak sie konczy czytanie do pierwszego obrazka
- 2 0
-
2021-06-06 13:39
Przy obecnie istniejących osiedlach jest problem, bo nie wszyscy mieszkańcy mają hale garażowe, a zgodzić na rozbudowę musieliby się wszyscy mieszkańcy. Tym samym ciężko to przeforsować.
- 19 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.