• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie płać za sąsiada. Jak zadbać o skuteczne opomiarowanie mediów w bloku?

12 czerwca 2024 
Opinie (17)
Niedokładne rozliczenia mediów zwiększają koszty. Niedokładne rozliczenia mediów zwiększają koszty.

Ceny mediów nie maleją, a eksperci prześcigają się w poradach, jak oszczędzać wodę, ciepło czy prąd. Oczywiście każdy rozsądny sposób na oszczędność jest dobry pod warunkiem, że zużycie mediów jest właściwie rozliczane. Jak o to zadbać? Podpowiadamy.



Jako mieszkańcy bloku na co dzień mamy niewielką styczność z licznikami, w tym z wodomierzami. Na liczniki mieszkaniowe spoglądamy praktycznie tylko wtedy, kiedy przychodzi czas kontroli, a licznika głównego raczej nie widujemy - w końcu to zadanie zarządcy. I tu właśnie tkwi sedno sprawy.

Awaryjne liczniki mechaniczne - źródło wielu problemów



Najczęściej stosowanymi w naszych domach i blokach są wodomierze mechaniczne. Pełne ruchomych części i mocno awaryjne. Pomimo stosowanych nakładek radiowych, nierzadko są powodem błędnych i opóźnionych rozliczeń.

Takie wodomierze często są awaryjne. Takie wodomierze często są awaryjne.

Gdy płacisz za cudze zużycie wody - zepsute liczniki i błędne odczyty



Odczyty wody zwykle realizowane są dwa lub nawet tylko jeden raz w roku. Dopiero wtedy dowiadujemy się, że wodomierz w danym mieszkaniu działał nieprawidłowo, nie zbierał danych lub został błędnie zamontowany - po prostu nie da się go właściwie odczytać.

Co w takiej sytuacji? Zarządca lub dostawca urządzeń musi wyciągnąć średnią ze zużycia wody i rozliczyć lokatorów na podstawie uśrednionego zużycia. To uśrednione zużycie będzie dotyczyło zarówno osoby, która mieszka sama i oszczędza wodę lub wyjechała na dłużej, jak i sąsiada uwielbiającego codzienne kąpiele.

Niewidoczne wycieki - widoczny koszt



Podobnie sprawa ma się z wyciekami. Nawet jeśli zwracamy baczną uwagę na kapiący kran czy cieknącą spłuczkę i naprawiamy usterki na bieżąco - wycieki zdarzają się także w miejscach praktycznie niewidocznych lub u lokatorów, którzy zwyczajnie wyjechali. Często taki wyciek jest niezauważalny lub pojawia się poza obrębem mieszkania, po kilku miesiącach tworząc niemałą sumę na rachunku. Uciekająca z instalacji woda zdecydowanie znajdzie w nim swoje odzwierciedlenie.

Zużycie w mieszkaniach a licznik główny - cena uchybu



Kolejnym problemem z mechanicznymi licznikami jest różnica między sumą odczytów w mieszkaniach lokatorów a licznikiem głównym. Może on wynikać z awarii, wycieków (także tych niewidocznych gołym okiem), nieprecyzyjnej pracy wodomierzy. Koszt tak zwanego "uchybu", dochodzącego niekiedy nawet do kilkudziesięciu procent, obciąża solidarnie wszystkich mieszkańców, co nie powinno mieć miejsca, bo każdy powinien płacić tylko i wyłącznie za swoje zużycie.

Opóźnienia w rozliczeniach - zmora lokatora



Wisienką na tym kłopotliwym torcie są opóźnienia w rozliczeniach. Często zdarza się, że firmy realizujące odczyty wzrokowe, przesyłają spółdzielniom czy zarządcom wspólnot rozliczenie nawet z miesięcznym opóźnieniem. W efekcie lokatorom trudno jest zaplanować domowy budżet, nie mówiąc już o utrudnieniach przy zdawaniu wynajmowanego mieszkania. A za realizację tego odczytu i tak muszą przecież zapłacić.

Remedium na błędy w rozliczeniach - inteligentne liczniki



Problemów z mechanicznymi licznikami jest wiele. Jak im można zaradzić? Odpowiedzią są inteligentne wodomierze ultradźwiękowe, pozwalające raz na zawsze zapomnieć o każdej wspomnianej niedogodności.

Tak wygląda inteligentny wodomierz ultradźwiękowy. Tak wygląda inteligentny wodomierz ultradźwiękowy.

Po pierwsze - ultradźwiękowa precyzja



Najważniejsza cecha liczników ultradźwiękowych to ich niezwykła precyzja. Brak awaryjnych części ruchomych i wykorzystanie technologii ultradźwiękowej pozwala na niesłychanie dokładny odczyt w czasie rzeczywistym. To oznacza także wykrycie nawet najdrobniejszych wycieków w ciągu maksymalnie kliku godzin, a nie - miesięcy. Nawet na poziomie rurociągu. Dzięki temu można natychmiast zająć się usterką i uniknąć płacenia za zmarnowaną wodę, a przy okazji zniwelować praktycznie do zera ryzyko pogłębiania się awarii i konieczności długiej i uciążliwej naprawy.

Po drugie - wygoda i pełna kontrola także w rękach mieszkańca



Czas odczytów wzrokowych przemija. Liczniki ultradźwiękowe zapewniają stały dostęp do danych o zużyciu. Dzięki zdalnej platformie, zarówno zarządca, jak i lokator mają 24 godziny na dobę podgląd aktualnego zużycia. Zarządca nie musi już zatrudniać firm realizujących odczyty i "polować" na mieszkańców, a lokator nie musi wysiadywać godzinami w mieszkaniu, czekając na pojawienie się osoby mającej przeprowadzić kontrolę lub zastanawiać się, w jaki sposób przekazać zarządcy zapisy z licznika. Dzięki stałemu podglądowi danych, także mieszkańcy mogą otrzymywać na bieżąco informacje o awariach, co pozwala na błyskawiczne zawiadomienie odpowiednich służb.

Aplikacja dla lokatora, dzięki której cały czas można być na bieżąco z sytuacją swoich liczników. Aplikacja dla lokatora, dzięki której cały czas można być na bieżąco z sytuacją swoich liczników.

Co najważniejsze - koniec z płaceniem za sąsiada



Wodomierze ultradźwiękowe to prawdziwa gwarancja, że zapłacimy tylko za swoje własne, realne zużycie. Koniec z opłatami za cieknącą wodę, zepsute liczniki czy przepływy wsteczne. Dzięki bieżącym informacjom, wiemy ile zużywamy i możemy bez trudu planować nasz domowy budżet.

Porozmawiaj z zarządcą, zadbaj o swój budżet



Warto więc podsunąć zarządowi spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej takie rozwiązanie. Dodatkowo, w połączeniu z dobrze dobraną usługą księgową oraz precyzyjnymi ciepłomierzami, możemy mieć dostęp do rozliczenia za wszystkie media - precyzyjnie, na czas i w jednym miejscu.

DomBest jest jedynym oficjalnym polskim dystrybutorem inteligentnych wodomierzy i ciepłomierzy ultradźwiękowych firmy Axioma.

Dostarczamy skuteczne metody opomiarowania od montażu urządzeń przez wygodną platformę dla zarządcy i lokatora aż po rozliczenie. Oferujemy także kompleksowy pakiet usług ułatwiających życie spółdzielniom i wspólnotom mieszkaniowym - dobraną do potrzeb usługę księgową, system IT, wsparcie techniczne i prawne oraz ubezpieczenia.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami:
+48 453 679 634 | opomiarowanie@dombest.pl
Znajdź nas na Facebooku: facebook.com/dombestspzoo
LinkedIn: linkedin.com/company/dombest

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Opinie (17) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (1)

    Jeju aplikacje na telefon do obserwowania zużycia...kto to instaluje?? Najgorsze,że niektórzy są tacy nie z braku kasy a pazerności. Pazerności do bólu.

    • 6 2

    • No ja, ale zrobiłem sobie to sam w ramach robienia smart home - takie hobby.
      Lubię daszbordy z wykresami

      • 1 2

  • (5)

    Ja mam apartament 1 piętro w środku.Wszyscy dookoła mnie ogrzewają,w zasadzie w zimę kaloryfery na zero a mam ciepło.Dzięki temu 2 miesiące w roku za mieszkanie nie płacę.Wystarczy myśleć.

    • 8 20

    • "wystarczy myśleć" tak ci wychodzi w praktyce jak twoim idolom "wystarczy nie kraść" :)

      • 5 2

    • ozsczędności (2)

      W takiej sytuacji regulamin rozliczani mediów powinien zawierać punkt o ryczałtowym obciążeniu z powodu braku zużycia. Nie dopuszczalne jest aby wykorzystywać sąsiadów. nie wstyd za takie praktyki.

      • 4 2

      • I tak jest (1)

        Przy symbolicznym zuzyciu ciepła spóldzielnia nalicza procent kosztów ciepła wspólnego.Tak stanowi regulamin w wielu spółdzielniach .

        • 1 0

        • Niestety,ale ustalone na 50% koszty wspólne są zbyt małe.

          • 0 0

    • +3

      I otwierasz przez całą zimę wszystkie okna w tym apartamencie . Wolność dr Svencjusza w swoim apartamencie.
      Płacący za Svencjuszy.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Ja dodam jeszcze (4)

    fatalnie (a może umyślnie?) wykonana instalacja cyrkulacyjna. W jednych łazienkach po odkręceniu kurka ciepłej wody niemal natychmiast leci ciepła woda, w innych łazienkach po odkręceniu kurka ciepłej wody trzeba odczekać chwilę zanim ta ciepła woda popłynie. A licznik nie jest tak mądry i nie rozróżnia, czy ciepłą czy zimną zlicza. Nabija jak leci. I tak kilka chwil czekania na cepłą wodę dziennie a dni w okresie rozliczeniowym trzydzieści. To również moim zdaniem zawyża rachunki.

    • 24 1

    • zimna woda w ciepłłej

      szanowna Akademio
      zawsze trzeba spuścić zimną wodę z instalacji doprowadzającej CW do wylewki. Im dalej od pionu cyrkulacyjnego, więcej wody trzeba spuścić aby poleciała ciepła woda. Nie ma cyrkulacji lokalowej a jest jedynie cyrkulacja podpionowa.

      • 2 0

    • Licznik nie rozróżnia i nie musi, bo spuszczając zimną wodę po odkręceniu cieplej i tak zużywasz ciepłą, która musi wejść na miejsce tej zimnej - nawet jeśli nie dojdzie do kranu.
      A więc energię i tak zużyłeś i powinieneś za nią zapłacić.
      To takie trudne do zrozumienia?

      • 0 2

    • To zuzywaj tą wodę na bieżąco a nie czekaj aż ostygnie w instalacji

      • 0 0

    • a ta cyrkulacja to za darmo tak?

      potrzebna jest pompa która tę cyrkulację wymusi, a pompa zużywa energię elektryczną, dodatkowo woda w instalacji również będzie stygła tylko ty tego nie odczujesz

      • 0 0

  • Heh (2)

    Dodajmy, że wodomierz główny od dostawcy to ultradźwięk a lokalowe.....zwykle mechaniczne.

    Pytanie czy autor ma pojęcie ile kosztuje wodomierz ultradźwiękowy? Lekko 2 czy 3 razy więcej niż mechaniczny.

    Teraz tak jak montować wodomierze to dla całego budynku takue same, bo co z tego, że ty dasz ultradźwięk jak reszta ma mechaniczne ? Uchyb będzie I w regulaminie rozliczenia mediów nie będzie rozróżnienia....uchyb dzielony proporcja, od ilości lokalizacja czy udziałem.

    Czy montowanie ultradźwięku 2 lub 3 razy drożej opłaca się budynkowi ? Otóż czasem to mrzonka bo jak jest 10 lokalizacja to za ultradźwięk zapłaci się z 4000 zł więcej niż mechaniczne, a trzeba przeanalizować ile m3 jest uchybu w skali np. roku.
    Może być tak że +/- rozracjunku montaż ultra się nie opłaca.

    Kolejne gdzie są największe koszty ? Ano nie wodzie tylko ciepłe. Tu powinien być kierunek działania by opomiarowac cieplomierzami nie podzielnikami.

    A idealne rozwiązanie to że dostawca ciepła jak dostawca prądu podpisuje umowę indywidualna z mieszkańcem.

    Wtedy rzeczywiście nie płacimy za sąsiadów.

    W obecnej sytuacji, że jest ciepłomierz czy wodomierz główny I potem podluczniki które rozlicza administracja powoduje zawsze powstawanie strat czy uchybow.

    Co kolejne zgodnie z przepisami polskimi i UE uchyb wody jest dopuszczalny +/- 10%.
    Gdy jest niższy nie ma co wariować, gdy wyższy to trzeba reagować.
    Poza tym pilnować żeby urządzenia wymieniać co 5 lat bo brudna woda w instalacji wplywa na wodomierz mechaniczne

    • 2 0

    • Dala mi spoldzielnia zepsuty licznik ja mam 65 lat nie znam się nanich stare jeszcze było widać że zepsuty .mieszkam sama .za ten zepsuty licznik skasowali mnie 2tysiace zł za 3 miesiące. Podwyszyli mi ryczałtem wodę. J od razu poszedł czynsz do góry. Po paru miesiącach kazali mi zapłacić jeszcze 500 za zepsuty licznik i protokół .O tym że licznik jest zepsuty poinformował mnie ich pracownik.

      • 0 0

    • Ultradźwięki

      No i tu się z wieloma rzeczami zgodzić nie mogę.
      Zastąpienie podzielników kosztów ciepłomierzami jest zwykle techniczne niemożliwe. Jeżeli mamy "starą instalację z pionami w mieszkaniach" to opomiarowanie ciepłomierzami polegałoby najczęściej na jego montażu przy każdym grzejniku. A to byłoby zdecydowanie nie opłacalne bo ciepłomierz jest wart około 8 podzielników.

      Podpisanie umowy bezpośrednio z mieszkańcem przez dostawców ciepła w blokach wielorodzinnych to mrzonka.

      To że mamy dopuszczalny uchyb to 10% nic nie znaczy. Powinniśmy płacić dokładnie za to co zużywamy bo media są coraz droższe i z uwagi na problemy z dostępnością wody w najbliższych latach będą nadal rosły.
      Winę za uchyb ponoszą przede wszystkim słabej jakości wodomierze mechaniczne.
      W praktyce uchyby w typowych budynkach wielorodzinnych to najczęściej 15% do 40%. I z czego on wynika? ano z tak jak napisałeś - z uwagi na jakość wody a właściwie jej twardość, która ma ogromny, negatywny wpływ na pracę wodomierzy mechanicznych z wirnikami.
      W przypadku ultradźwiekowych liczników nie ma tego problemu i wcale nie jest tak jak piszesz ze są one dwa lub 3 razy droższe. Są droższe ale nie az tyle i można je znacznie taniej zalegalizować w porównaniu do wymiany liczników mechanicznych.

      • 0 0

  • Kapiący kran nie znajdzie odzwierciedlenia w liczniku

    liczniki wody mają określony minimalny przepływ, który są w stanie zmierzyć. Jeśli przepływ minimalny wodomierza mieszkaniowego klasy B wynosi 20 litrów na godzinę, a z kranu w tym czasie popłynie mniej wody, to wskazówka wodomierza nie drgnie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane