- 1 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (123 opinie)
- 2 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (116 opinii)
- 3 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (107 opinii)
- 4 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (56 opinii)
- 5 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (30 opinii)
- 6 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
Spór w Letnicy. "Strefa zamieszkania" czy "tempo 30"?
Nietypowa sytuacja w Letnicy: drogowcy chcą podwyższyć dopuszczalne tempo poruszania się po dzielnicy, mieszkańcy chcą zachowania obecnego, niższego limitu. Drogowcy: Dziś kierowcy nie wiedzą, jak odczytywać znaki, więc jeżdżą za szybko. Mieszkańcy: Będzie chaos z parkowaniem.
Niebieskie znaki D-40 dają pieszym większą swobodę w poruszaniu się po dzielnicy, np. umożliwiają przekraczanie jezdni w dowolnym miejscu. Ograniczają także prędkość kierowców do 20 km/h. Pozwalają również na parkowanie wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
Wkrótce ma się to jednak zmienić, bo GZDiZ jeszcze w styczniu zamierza na terenie całej dzielnicy wprowadzić tzw. strefę tempo 30.
Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującym i ogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach).
Mieszkańcy są przeciwni zmianom. Wyliczają powody
- O planowanych zmianach dowiedziałem się jesienią ubiegłego roku - przyznaje Adrian Kowalczyk, radny Letnicy. - Zdając sobie sprawę z problemów, z jakimi mierzy się nasza dzielnica, a więc parkowaniem gdzie popadnie, zwłaszcza w czasie meczów, a także z nadmierną prędkością, jaką kierowcy notorycznie przekraczają na ul. Starowiejskiej, nietrudno przewidzieć skutki planowanych zmian. Podniesienie maksymalnej dopuszczalnej prędkości o 10 km/h czy dopuszczenie swobody parkowania naszych problemów nie rozwiąże, a wręcz przeciwnie - nasili.
Miasto rezygnuje z budowy kompleksu boisk w Letnicy
Obawy radnego nie są odosobnione. W ramach konsultacji z projektem zmian zapoznało się ok. 200 mieszkańców Letnicy. 75 proc. z nich opowiedziało się za pozostawieniem obecnej organizacji ruchu.
Za pośrednictwem dzielnicowego z planowanymi zmianami zapoznali się także policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego. Jak mówi Kowalczyk - także policja była za tym, by w Letnicy nadal obowiązywała "strefa zamieszkania".
Mieszkańcy wskazują, że podniesienie limitu prędkości trudno pogodzić z dbałością o bezpieczeństwo - zwłaszcza w kontekście kolizji, do jakich dochodzi na wąskich i zastawionych ulicach. Do takiego zdarzenia doszło pod koniec października 2021 r., gdy na ul. Suchej w wyjeżdżający z zatoki postojowej samochód uderzyła jadąca z dużą prędkością inna osobówka.
Dopuszczenie parkowania "gdzie popadnie" może też ich zdaniem uniemożliwić w przyszłości dojazd służbom ratunkowym i antagonizować kierowców z pieszymi.
- Poza nadmierną prędkością czy kłopotem z parkowaniem borykamy się też z egzekwowaniem ruchu ciężarówek oraz jazdy "pod prąd". Czy potrzebne nam są kolejne problemy? Czy naprawdę ktoś myśli, że po wprowadzeniu tych zmian będzie bezpieczniej? - dopytuje Kowalczyk.
Jednocześnie zapowiada, że wkrótce uruchomiona zostanie również petycja ws. wstrzymania zmiany organizacji ruchu w Letnicy.
Strefa ma uporządkować zasady poruszania po dzielnicy
Ale i drogowcy mają swoje argumenty. Zdaniem Agaty Lewandowskiej, miejskiego inżyniera ruchu, zmiana ma uporządkować zasady poruszania się po wciąż rozrastającej się dzielnicy. Podkreśla, że wielu kierowców błędnie interpretuje wyjazd z ulicy objętej "strefą zamieszkania" i kontynuuje jazdę na kolejnej ulicy, zakładając, że to droga w terenie zabudowanym, gdzie można jechać 50 km/h.
- Powstająca zabudowa w Letnicy wymusiła budowę wielu dróg wewnętrznych. Zarządzający nimi właściciele lub wspólnoty wprowadzili oznakowanie w formie znaków D-40 "strefa zamieszkania" i D-41 "koniec strefy zamieszkania". One mylą kierowców, którzy myślą, że opuszczając strefę zamieszkania, wyjeżdżają na drogę publiczną, np. ul. Suchą czy Starowiejską lub Letnicką, gdzie - ich zdaniem - obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Takie błędne interpretowanie organizacji ruchu było wielokrotnie zgłaszane do GZDiZ oraz do Zespołu ds. Zarządzania Ruchem przez mieszkańców, szkołę podstawową przy ul. Suchej, zarządy wspólnot mieszkaniowych, straż miejską - wylicza Lewandowska.
Jak dodaje, decyzja o zmianie strefy zamieszkania na strefę "tempo 30" ma na celu głównie uporządkowanie oznakowania i umożliwienie służbom efektywniejsze podejmowanie interwencji związanych z parkowaniem w niedozwolonych miejscach.
Letnica: nowe życie starej dzielnicy. Wideo z grudnia 2018 r.
Letnica: nowe zagłębie mieszkaniowe Gdańska. Materiał ze stycznia 2021 r.
Miejsca
Opinie (222) 5 zablokowanych
-
2022-01-19 16:05
(1)
jaki koszmarek! Nigdy nie chciałbym tam mieszkać. kiedyś pyłami z elektrowni zasypali jezoro Zaspa. A teraz tam mieszkają ludzie. Współczuję.
- 6 2
-
2022-01-19 20:57
Jeszcze 1 kwatera jest czynna i nadal wysypują.....
- 0 0
-
2022-01-19 18:12
Czy ktoś tu w ogóle zna przepisy?
Nieprawdą jest, że strefą 30 uporządkuje parkowanie, ponieważ właśnie w strefie zamieszkania można parkować tylko w wyznaczonych miejscach. Strefa 30 daje też pierwszeństwo samochodom wszędzie przed pieszymi poza pasami, ale te miasto w takich strefach likwiduje. Tu kolejna nieprawda w artykule. W tempo 30 może pieszy wszędzie przekroczyć jezdnię, ale musi ustąpić samochodowi, w strefie zamieszkania pieszy ma zawsze pierwszeństwo.
Praktycznie jednak nic to nie zmieni, bo prawa się w Polsce nie egzekwuje. Ktoś widział kontrolę prędkości w strefie 30?- 7 0
-
2022-01-19 18:22
Na złe parkowanie polecam stronę uprzejmiedonosze
Straż miejska wlepia mandaty, a nic tak nie uczy jak to.
- 3 0
-
2022-01-19 18:37
Przy takiej jakości drogi, jej szerokości a także gęstości zaludnienia dopuszczenie do prędkości większej niż 20km to czyste szaleństwo i proszenie się o wypadek. Tylko skończony wariat jeździ tam szybciej.
- 1 0
-
2022-01-19 19:07
Letnica
Dzielnica bidoli z kredytami na dziuplę i autko. Może za 30 lat sąsiedzi z tego samego piętra poznają się
- 1 3
-
2022-01-19 19:16
Za parę lat można będzie można podpłynać statkiem pod balkon !!!
- 3 2
-
2022-01-19 19:26
Straszne to blokowisko na Letnicy.
Jak można było do tego dopuścić?
Miastem rządzą ignoranci, a miejscy planiści uczyli się fachu w piaskownicy.- 6 0
-
2022-01-19 19:45
Podoba mi się odpowiedź w ankiecie nie odróżniam ich od siebie:)))
- 5 0
-
2022-01-19 19:51
Letnica zaczyna wygladac jak Chiny.
- 2 0
-
2022-01-19 20:15
Czy rzeczywiście w strefie "30" ogranicza się poruszanie pieszych czyli, że mogą przekraczać jezdnię w wyznaczonych przejściach? (1)
Państwa cytat: "Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującym i ogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach)."
Znalazłam inną interpretację dot. przekraczania jezdni w strefie "30".
Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującym i ogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach).
30 km/h właściwa strefa uspokojenia ruchu, stanowiąca odczuwalne ograniczenie w stosunku do obszaru zabudowanego. Ma też inne zalety: znak B-43, określający dopuszczalną prędkość mniejszą lub równą 30 km/h, oznacza ponadto, że umieszczone w strefie urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi (§31, ust. 2). W strefach o dopuszczalnej prędkości 30 km/h lub mniejszej, urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi (zał. 1, pkt 3.2.44).
Oprócz tego, jeżeli ma to być rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo i warunki ruchu pieszego, to należy unikać w miarę możliwości wyznaczania przejść dla pieszych w strefie 30 km/h. Jeżeli zastosujemy środki techniczne skutecznie ograniczające prędkość pojazdów do wartości dopuszczalnej, to prawdopodobieństwo poważnych uszkodzeń ciała u pieszych jest niewielkie (patrz rys. 2 prawdopodobieństwo śmierci pieszego przy różnych rozwiązaniach organizacji ruchu), a brak wyznaczonych przejść dla pieszych wymusza na obu kolidujących grupach uczestników ruchu drogowego (pieszych i kierujących pojazdami) zachowanie szczególnej ostrożności.
Zasadą jest, że w strefie "30" nie wyznacza się przejść dla pieszych.- 6 0
-
2022-01-19 23:10
Dokładnie.
Nie wiem jakich przepisów uczył się ten inżynier ruchu ale mnie uczono jak piszesz. Albo kobita nic nie wie, albo ja jestem niedouczony jednak
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.