- 1 Najem w Gdańsku droższy niż w Rzymie (309 opinii)
- 2 Promocje i rabaty u deweloperów (139 opinii)
- 3 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (128 opinii)
- 4 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (116 opinii)
- 5 Jak pielęgnować drewniane podłogi?
- 6 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (57 opinii)
W Trójmieście przybywa nowoczesnych magazynów
Trójmiasto nie ma zbyt wielu nowoczesnych magazynów, ale rynek się rozwija. Najwięcej powierzchni magazynowych powstaje w Gdańsku i jego okolicach. Gdynia jest w trakcie przygotowywania portfela nieruchomości pod nie.
Coraz więcej powierzchni
Informacje pochodzące z działów analiz agencji zajmujących się najmem powierzchni komercyjnych nieco się różnią. Według JLL w Trójmieście mamy 307 tys. m kw. powierzchni magazynowych, według Cushman&Wakefield 312 tys., według Colliers niecałe 314,5 tys. Drobne różnice wynikają z przyjętych metod analitycznych. W 2012 roku takich powierzchni mieliśmy niecałe 130 tys.
- W całej Polsce mamy już ponad 9,5 miliona metrów kwadratowych powierzchni magazynowych. Trójmiasto przekroczyło 300 tysięcy metrów kwadratowych i uznawane jest za rynek rozwijający się. Na dodatek jest to rozwój równomierny, bo co roku oddawana jest podobna liczba metrów - co najmniej kilkanaście tysięcy. Jest to czwarty pod względem powierzchni magazynowych rynek regionalny w Polsce, a na dodatek jedyny, który ma dostęp do morza i do portów - to go wyróżnia i daje wielką szanse na przyszły rozwój - ocenia Mateusz Iłowiecki z agencji JLL.
Według raportu Cushman&Wakefield na koniec trzeciego kwartału w budowie pozostawało 45,5 tys. m kw. Rok temu po trzecim kwartale w budowie była podobna ilość powierzchni. Wskaźnik pustostanów, który pomaga zinterpretować równowagę między podażą a popytem, wynosi ok. 4,9 proc. czyli wynosi obecnie około 15 tys. m kw.
Według raportu Cushman&Wakefield czynsze nominalne wynoszą 2,8-3,2 euro za m kw., efektywne 2,50-2,80, Colliers czynsze efektywne podaje na poziomie 2,5 - 3,5 euro. Podobnie JLL.
Magazyny i porty
Zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe rośnie i będzie rosło wraz z rozwojem portów i połączeń lądowych.
- Problemem rozwojów portów i terenów przyportowych była kwestia rozwoju komunikacji. Teraz ta sytuacja się poprawiła, więc spodziewamy się przyspieszenia. Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia, chcielibyśmy mieć drugą linię kolejową, zakończone projekty dróg: S6 i A1, ale dziś już nie jest źle - oceniał w czasie panelu dotyczącego magazynów na konferencji Property News Trójmiasto Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Mamy nadzieję, że dostrzeżone zostaną polskie porty, a firmy zechcą zmienić swoje łańcuchy logistyczne, by z nich korzystać. Wymaga to wielkiej pracy promocyjnej.
Atuty lokalizacyjne Trójmiasta dostrzega także Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
- Śląsk jest popularny, bo stamtąd dla przykładu dystrybuuje się towary w stronę Czech, Słowacji, Węgier i Polski południowej, czyli do całej Europy Centralnej. Liczba magazynów wokół Poznania jest uzasadniona bliskością Europy Zachodniej. Warszawa i okolice to oczywistość - tam są centra związane z obsługą stolicy. Trójmiasto musi natomiast wykorzystać atuty lokalizacji związane z bliskością morza. To nie jest miejsce na magazyny, które mają przechowywać towary, które podlegają spedycji w kierunku Europy Środkowej, bo to się robi drogami lądowymi. Są natomiast firmy, które przewożą towary drogą morską, dostarczają je pod Łódź, tam dokonują różnych procesów, a następnie z powrotem wysyłają do portów, by eksportować. To jest totalny absurd logistyczny i szansa dla Trójmiasta. Przygotujemy tereny, gdzie będzie można dokonywać takich operacji - przekonuje Dorota Raben.
W Gdańsku i jego okolicach takich terenów nie brakuje, w tym obszarze regularnie przybywa powierzchni magazynowych. Gdynia terenów na takie cele ma mniej, ale planuje stworzyć portfel nieruchomości pod inwestycje związane z logistyką.
- W samej okolicy portu w Gdyni terenów pod magazyny już w zasadzie nie ma, więc trudno byłoby tu stworzyć centrum magazynowe na miarę obiektów budowanych przez Goodman w Gdańsku. W Gdyni port jest po prostu otoczony miastem - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Myślimy o projekcie Doliny Logistycznej. Przygotowujemy w tej chwili bazę nieruchomości, które mogą się na to składać. Nie patrzymy przy tym, kto jest właścicielem tego terenu, ani na terenie jakiej gminy leży. Najważniejsza jest odległość od portu.
Najwięcej projektów w Gdańsku
W niewielkiej odległości od lotniska (przy ul. Bysewskiej ) od lat funkcjonuje Prologis Park Gdańsk-Airport. W tej chwili są tu trzy hale magazynowe o łącznej powierzchni ponad 90 tys. m kw., niemal w całości są wynajęte. Park nie będzie rozbudowywany.
Dalej - na linii obwodnicy, obok węzła Kowale - za sprawą 7r Logistic rozbudowuje się Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale. W październiku współwłaścicielem inwestycji został amerykański fundusz Hillwood Investment Properties. We wrześniu rozpoczęła się budowa kolejnej - czwartej - hali magazynowej, tym razem o powierzchni 17,5 tys. m kw. (wspólne przedsięwzięcie 7R Logistic i Hillwood Europe). Magazyn będzie gotowy do użytkowania na początku przyszłego roku. W dużej mierze ma on już najemców, mimo że na etapie rozpoczęcia budowy nie były podpisane żadne umowy najmu - projekt wystartował jako spekulacyjny.
Kolejny duży obszar, gdzie powstają magazyny, znajduje się przy węźle Rusocin, czyli przy wjeździe na autostradę. Tutaj rozbudowuje się Segro Logistic Park Gdańsk, który docelowo może mieć nawet 95 tys. m kw. powierzchni w pięciu halach magazynowych. W tej chwili wybudowane są dwie z nich (27,1 i 5,2 tys. m kw.). Budowa kolejnych jest planowana.
Po drugiej stronie trójmiejskiej obwodnicy, bliżej Pruszcza Gdańskiego zlokalizowane jest Logistic Center Pruszcz Gdański. To jedna hala magazynowa o powierzchni 11 tys. m kw., która dedykowana jest raczej mniejszym najemcom. Możliwe jest tu również prowadzenie lekkiej produkcji.
Pomorskie Centrum Logistyczne w Gdańsku (Goodman) to w z kolei największy projekt magazynowy w Trójmieście i północnej Polsce. Łącznie przy DCT, przy ulicy Kontenerowej , powstać ma 0,5 mln m kw. nowoczesnych powierzchni magazynowych. W tej chwili stoi i prawie cała wynajęta jest pierwsza hala o powierzchni ponad 50 tys. m kw. Powstawała ona w trzech etapach. Budowa kolejnej jest przygotowywana.
Niedaleko od tej inwestycji, również blisko oznaczającej łatwy wyjazd w stronę autostrady Trasy Sucharskiego (przy ulicy Elbląskiej ), powstał Panattoni Park Gdańsk, na który składają się cztery hale magazynowe o łącznej powierzchni 46,5 tys. m kw. powierzchni magazynowej.
W Gdyni przy ulicy Hutniczej 53 od lat funkcjonuje Centrum Magazynowe Hutnicza I, o powierzchni ok. 12 tys m kw. Istnieje także projekt budowy Centrum Magazynowego Hutnicza II. Może w tym miejscu powstać ponad 30 tys. m kw. powierzchni magazynowych. Inwestor (Mega Invest) wstrzymuje się jednak z realizacją projektu do momentu, kiedy pewne będzie, że znajdzie się najemca powierzchni.
W ubiegłym roku nowy magazyn (Magazyn Wysokiego Składowania) został oddany do użytkowania w gdyńskim porcie, przy ulicy Janka Wiśniewskiego 27 . Ma on niecałe 19 tys. m kw. całkowitej powierzchni, a w jego sąsiedztwie na obszarze 30 ha Zarząd Morskiego Portu w Gdyni planuje powstanie nowoczesnego Centrum Logistycznego.
Opinie (71) 3 zablokowane
-
2015-12-08 21:27
Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni od spraw portowych :) się wypowiada...
Jest takie powiedzenie o podkuwaniu koni i żabie...- 3 0
-
2015-12-08 23:27
Bunkry
Szkoda bunkrów i widoków, kolejny kawał ciekawej historii pójdzie w niepamięć :( Takie jest życie coś za coś.
- 1 0
-
2015-12-08 23:29
Pisanie o tym, że w "trójmieście" przybywa nowoczesnych powierzchni magazynowych
to tak jakby pisać, że w "trójmieście" rośnie liczba pasażerów na lotniskach, a najwięcej w Kosakowie (wylądował tam samolot z piłkarzami Grecji). Trzeba więc szybko rozbudowywać lotnisko w Gdyni bo wzrost był ponad 100 % ;)
Nowoczesne powierzchnie magazynowa buduje się w Gdańsku, Kowalach, Pruszczu i Rusocinie bo tam jest na to zapotrzebowanie. Nie ma co na siłę podczepiać Gdyni pod nie swoje sukcesy- 7 1
-
2015-12-08 23:40
Gdynia niegdyś nowoczesne portowe miasto biznesu stawiane za zwór dziś jest tylko cieniem własnej świetności (1)
Gdańsk całkowicie dominuje nad Gdynią w każdej możliwej dziedzinie. Ma dużo większy port, a terminal kontenerowy jest dużo większy niż 2 gdyńskie razem (i dystans się powiększa). Prawie wszystkie znaczące firmy wybierają Gdańsk, powstaje tu wielokrotnie więcej miejsc pracy, wielokrotnie więcej mieszkań, jest wielokrotnie więcej turystów, studentów czy nawet "słoików".
W Gdyni tylko przestępczość jest wyższa- 6 1
-
2015-12-09 07:29
I w Gdyni patologia mniejsza :)
- 0 1
-
2015-12-09 07:26
trzeba było sie uczyć a nie narzekać.
- 0 0
-
2015-12-09 08:18
Polska - kraj magazynów i magazynierów
Czas Na Zmiany
- 2 0
-
2015-12-09 14:33
A ja myślałem, że centrów handlowych i biurowców (które stoją prawie puste)
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.