• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedszkole specjalne czy grupa integracyjna: jak wybrać?

Elżbieta Michalak
11 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Do przedszkola specjalnego trafiają jedynie te dzieci, które otrzymały z poradni pedagogiczno-psychologicznej orzeczenie o konieczności kształcenia specjalnego. Do przedszkola specjalnego trafiają jedynie te dzieci, które otrzymały z poradni pedagogiczno-psychologicznej orzeczenie o konieczności kształcenia specjalnego.

Czy dziecko z ADHD lub niepełnosprawnością ruchową powinno trafić do przedszkola specjalnego czy może korzystniej byłoby dla niego dołączyć do grupy integracyjnej w przedszkolu "normalnym"? Sprawdziliśmy, z jakimi przypadłościami i dysfunkcjami dzieci przyjmuje się do przedszkoli specjalnych w Trójmieście.



Czy twoim zdaniem w Trójmieście powinno być więcej przedszkoli specjalistycznych?

Jeżeli wydaje ci się, że twoje dziecko nie rozwija się prawidłowo powinieneś jak najszybciej skonsultować to ze specjalistą i udać się z dzieckiem do poradni pedagogiczno-psychologicznej. Tam zostanie ono dokładnie zbadane, a w razie potrzeby odpowiednio pokierowane. Dzieciom z nietypowymi zaburzeniami rozwoju przysługują dwa dokumenty. Młodszym (przed trzecim rokiem życia) orzeczenie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, starszym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Nie każda nieprawidłowość w rozwoju czy dysfunkcja obliguje do skierowania dziecka do przedszkola specjalnego i nie każą da się od razu rozpoznać (ADHD i upośledzenie lekkie można ostatecznie zdiagnozować dopiero ok. siódmego roku życia). Dlatego decydujące zdanie ma psycholog z poradni pedagogiczno-psychologicznej, który zbada dziecko i w razie potrzeby wystawi mu orzeczenie o konieczności kształcenia specjalnego.

- To, czy dziecko trafia do przedszkola specjalnego zależy od stopnia zaburzenia rozwojowego i jego rodzaju. Gdy upośledzenie dotyczy większości umiejętności jakie powinno posiadać dziecko w przedszkolu (gdy zaburzony jest rozwój myślenia, rozumienie sytuacji społecznych, problem z samoobsługą) warto skierować dziecko do przedszkola specjalnego, w którym o jego prawidłowy rozwój zadba wykwalifikowana kadra - mówi Zuzanna Myszka, psycholog dziecięcy. Jeśli zaś deficyty czy to rozwojowe czy ruchowe dotyczą pojedynczych lub niewielu obszarów np. niemówiący 4-latek, wycofanie w kontaktach społecznych czy jakieś deformacje utrudniające ruch dziecka warto posłać dziecko do "zwyczajnego" przedszkola - dodaje.

W Trójmieście znajduje się siedem przedszkoli specjalnych (w tym trzy punkty przedszkolne). Niektóre z nich specjalizują się jedynie w autyzmie, inne przyjmują każde dziecko z zaburzeniami rozwojowymi. Koszt utrzymania dziecka w publicznym przedszkolu specjalnym nie jest duży, obejmuje jedynie opłatę za posiłki i radę rodziców.

O to, w jakich dokładnie przypadkach wystawiane jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu specjalnym zapytaliśmy Małgorzatę Borowską, psycholog z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej nr 4 w Gdańsku.

- Orzeczenie otrzymują dzieci, które ukończyły trzeci rok życia oraz u których rozpoznano autyzm dziecięcy, dzieci z głębszym upośledzeniem umysłowym (nie zalicza się tu lekkie upośledzenie umysłowe), dzieci z niepełnosprawnością ruchową i zaburzeniami mowy (afazja dziecięca), z zaburzeniami widzenia i słyszenia czy z różnymi sprzężeniami.

Ważne jest to, że orzeczenia takiego nie otrzyma dziecko z lekkim upośledzeniem umysłowym, ponieważ to można rozpoznać dopiero w siódmym roku życia. Dlatego dzieci z ryzykiem lekkiego upośledzenia nie powinny znajdować się w przedszkolu specjalnym a w grupie integracyjnej.

Skorzystaj z katalogu trojmiasto.pl i zobacz, gdzie znajdują się trójmiejskie przedszkola specjalne.
Elżbieta Michalak

Opinie (66) 8 zablokowanych

  • chronić dzieci przed rówieśnikami z ADHD (6)

    dziaciak z ADHD w grupie - oznacza kiepskie wzorce zachowań oraz terroryzowanie innych dzieci. Często ADHD to wynik specyficznego podejścia i charakteru rodziców a to oznacza dodatkowe kłopoty dla całego przedszkola.

    Oczywiście niepełnosprawność ruchowa i inne przypadłości to inna sprawa.

    • 16 16

    • weź się ogarnij

      jw

      • 5 3

    • na ADHD nie przysługuje orzeczenie o nauczaniu specjalnym, więc tylko integracja lub zwykłe

      I tu zaczynają się schody, bo takie dziecko oczywiście wymaga większej uwagi (problem dla nauczycieli, bo lepiej mieć spokój), ale dobrze prowadzone w szkole i domu świetnie daje radę. A po wypowiedzi leona widać, jak wielu ludzi jeszcze jest niedouczonych - bezstresowe wychowanie to wg nich przyczyna ADHD. Zachęcam do poczytania czegoś więcej niż sztampowe wypowiedzi, zanim wypowiesz swoją krzywdzącą opinię.

      • 3 6

    • Co ... (1)

      ... Ty pleciesz leon ? " ADHD to wynik specyficznego podejscia i charakteru ro dzicow " Widac , ze z ciebie niedouczony t....k .

      • 2 2

      • a jak nazwac zachowanie dziecka lat 10 ze stwierdzonym ADHD ???

        to sa autentyczne wypowiedzi :''spitalaj kurko'' , ""wal się " . "jak ci przypierdolę " - nikt mi nie wmówi ze takie zachowanie 10 latka nie wpływa na grupę rówieśników .

        • 4 0

    • ADHD

      • 0 1

    • Proszę się lepiej zastanowić co Pan pisze

      • 0 0

  • dziecko jednooczne (3)

    mój synek ma wadę wrodzoną jednego oka,walczymy o widzenie w nim (m.in.zaklejamy oko zdrowe)a poza tym rozwija się super-nie ma innych obciążeń,pani w poradni psychologiczno-pedagogicznej sugerowała mi przedszkole dla takich dzieci na wałowej; czy ktoś z Was posyła dziecko do takiego przedszkola, czy warto, czy lepiej puścić do zwykłego przedszkola??

    • 2 0

    • Uważam, że jak najbardziej powinien iść do zwykłego przedszkola samorządowego.

      • 5 1

    • Ja próbowałabym do zwykłego przedszkola

      Nie daj się, walcz o zwykłe przedszkole.

      • 4 1

    • Wałowa - super przedszkole :)

      Przedszkole na Wałowej jest normalnym przedszkolem, tyle że z oddziałem specjalnym. Do tego przedszkola chodzą zarówno dzieci zdrowe jak i z orzeczeniem. To jest rewelacyjne przedszkole !!! Super panie - począwszy od p. dyrektor, pań wychowawczyń, kucharek, po nauczycieli wspomagających. Domowa, przyjazna atmosfera, super podejście i integracja dzieci bardziej i mniej zdrowych. Nie wyobrażam sobie innego przedszkola dla moich dzieci. Może wnętrza niepałacowe, ale chyba nie to jest najważniejsze. Szczerze polecam.

      • 2 0

  • (1)

    - Psyche Cattell Infant Inteligence Scale służy do pomiaru inteligencji dzieci od 1 roku do 30 miesięcy oraz starszych dzieci upośledzonych umysłowo, bada reakcje na przedmioty, bodźce dźwiękowe, umiejętność wykonywania prostych zadań.
    - Skala Stanford Bineta służy do pomiaru inteligencji dzieci od 2 lat, młodzieży i dorosłych (posiada cztery wersje). Umożliwia pomiar zdolności rozumowania, percepcji wzrokowo ruchowej, rozumienia arytmetycznego, pamięci i koncentracji, wnioskowania.
    - Skala Wechslera przeznaczona dla dzieci w wieku 3,10 do 6,6 lat. Składa się ze skali słownej (wiadomości, rozumienie, arytmetyka, podobieństwa, słownik i test zastępczy: pamięć zdań) i wykonawczej (braki w obrazkach, domek zwierząt, klocki, figury geometryczne, labirynty). Dla dzieci od 5,0 do 15,11 również składa się ze skali słownej (wiadomości, rozumienie, arytmetyka, podobieństwa, słownik, pamięć cyfr) oraz wykonawczej (braki w obrazkach, porządkowanie obrazków, klocki, symbole figur i cyfr, labirynty. Istnieje również wersja dla dorosłych i młodzieży od 16 lat. Skala pozwala ustalić czy mamy do czynienia z globalnym, równomiernym upośledzeniem, czy z parcjalnymi deficytami, czy też uszkodzeniem mózgu.
    - Skala Grace Arthur służy do pomiaru poziomu sprawności intelektualnych osób słyszących i głuchych w wieku od 5 do 59 lat.
    - Skala Leitera służy do badania upośledzenia słuchu, jak i osób słyszących w wieku od 2 do18 lat.

    • 1 2

    • daj spokój z tymi skalami

      gdyby tak dla dorosłych były skale upośledzenia to połowa nie powinna pracować a druga poszła by do ośrodków zamkniętych.
      Te skale,badania tworzone są przez ludzi,omylnych i nie ma co się szufladkować.

      • 4 1

  • ADHD (1)

    Może trochę odbiegnę od tematu otóż mój syn 8 lat ma zdiagnozowane ADHD z cechami autystycznymi gdy w zwykłej podstawówce się dowiedzieli o tym bo syn sprawiał kłopoty naciskano na mnie abym zabrała syna do innej szkoły z klasą integracyjną bo jak nie to nie przepuszczą go do drugiej klasy,gdy próbowałam załatwić synowi tą szkołę okazało się że syn jest za zdrowy na taką klasę byłam załamana za chory na normalną za zdrowy na integracyjną. Ostatecznie nie zgodziłam się na pozostawienie syna w klasie pierwszej,uczę go w domu aby poradził sobie w klasie drugiej nie wiem co będzie dalej:(

    • 3 3

    • przykre ze w tym dziwnym kraju zostawiaja ludzi samych sobie, powinnas moze ( jak porafisz i masz sily ) rozdmuchac ta sprawe w prasie i telewizji abys przynajmniej dostala adresy kompetentnych miejsc ktore by ci doradzily jak ma byc dalej..powodzenia

      • 2 2

  • Ile jest zatem przedszkoli z grupà integracyjnà w Gdańsku i dlaczego dziecko z niepełnosprawnościà ruchowà ma być kierowame do przedszkola specjalnego?...

    • 0 0

  • a moze osobne przedszola i szkoly dla tych co maja ADHD

    bo grupy integracyjne to nie za dobry pomysł , ci co maja ADHD robią wszystko co im się podoba , bija innych , straszą , przeszkadzają w zajęciach !!! , spychają ze schodów , odbija sie to na pozostałych - niższe wyniki w nauce , zle zachowanie jest wynoszone do domu i na podwórko

    • 2 1

  • polecam przedszkole specjalne w ośrodku w nowym porcie

    małe grupy, dużo zajęć dodatkowych dostosowanych do potrzeb i na możliwości dziecka m.in rytmika, dogoterapia, logopedia, hipoterapia, hydroterapia, zajęcia z pedagogiki M.Montesori,, mnóstwo ciekawych projektów i przedstawień. Dla dzieci niemówiących stosuje się komunikacje alternatywną. Przedszkole jest bezpłatne -płaci się tylko za posiłki i radę rodziców. Dzieci maja zapewniony dowóz z miejsca zamieszkania na zajęcia. Przyjmowane dzieci od 3 r.ż.

    • 2 2

  • masakra! Nie ma miejsc dla dzieci z autyzmem.Jedyne wyjscie to poslac je do osrodka platneg(!!!)o a to i tak pod warunkiem ze dziecko bedzie spelnialo ICH wymogi.Duzo sie pisze o oferowanej pomocy ale jak przychodzi co do czego nigdzie nie ma miejsc.To jest smieszne i tragiczne.W Gdansku sa 2 lub 3 przedszkola integracyjne gdzie i tak w jednym pierwszenstwo maja dzieci z osrodka. Terapeuci srodowiskowi z poradni pracuja z dziecmi w domach izolujac sie poniewaz brak jest miejsc i placowek albo chociaz takich, ktore znajdowaly by sie w jakims dogodnym polozeniu.To jest olbrzymi problem. Kazde przedszkole (co sie tyczy rowniez szkol) powinno miec utworzona grupe integracyjna.To nie jest zaden problem a jedynie same korzysci. Uczulenie na problem dzieci oraz rodzicow.Pokazanie slabych i mocnych stron tych dzieci a przede wszystkim nawiazanie relacji i nauczenie sie wspolnego funkcjonowania w spoleczenstwie. To jest bardzo rozlegly temat ale jesli nie nastapia zmiany to osoby autystyczne nigdy nie naucza sie w pelni funcjonowac w naszym spoleczenstwie a tym bardziej nie ma mowy o podjeciu pracy w takiej sytuacji.

    • 0 2

  • Przedszkole specjalne w Gdyni, nabór 2013/2014

    Zapraszam na stronę internetową:
    www.sosw1.eu/

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (3 opinie)

(3 opinie)
28 zł
wystawa

Kosmiczna Baza - Mobilne Centrum Nauki

35 zł
wystawa

Najczęściej czytane