- 1 Pijany ojciec z dwójką dzieci na placu zabaw (177 opinii)
- 2 Ciąża. Jak zachować płodność po leczeniu onkologicznym? (1 opinia)
- 3 Czytelnik: Trzy problemy w Majalandzie (223 opinie)
- 4 Dlaczego wrzucamy zdjęcia dzieci do sieci? (72 opinie)
- 5 Dzieci uzależniają się od telefonów przez rodziców? (80 opinii)
- 6 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
Rodzice coraz częściej rezygnują ze szczepienia dzieci
Z obowiązku szczepienia dzieci przeciw chorobom zakaźnym takim jak odra, różyczka i świnka nie wywiązuje się coraz większa liczba rodziców. Według Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - PZH wynika, że od 2010 roku liczba osób uchylających się od szczepień obowiązkowych wzrosła ponad 10 razy. Tylko w ubiegłym roku 2381 rodziców i opiekunów w Trójmieście nie zaszczepiło swoich dzieci.
Jak, słyszymy od ekspertów, wśród osób uchylających się od szczepień są zarówno osoby, które unikają zaszczepienia dziecka jakąkolwiek szczepionką, jak też osoby, których dzieci otrzymały wyłącznie część szczepień, największe obawy wywołuje szczepienie przeciw odrze, śwince i różyczce.
Liczba rodziców i opiekunów prawnych w Gdańsku, Gdyni i Sopocie uchylających się od obowiązku szczepień w ciągu ostatnich trzech lat to:
- 2018 rok - 2158 osób,
- 2019 rok - 2430 osób,
- 2020 rok - 2381 osób.
Do osób uchylających się od obowiązkowych szczepień wysyłane są wezwania oraz upomnienia.
I tak w 2018 r. wystawiono 188 upomnień, 149 tytułów wykonawczych i 149 wniosków do wojewody o egzekucję administracyjną obowiązku szczepień. Z kolei w 2019 r. wystawiono 389 upomnień, 217 tytułów wykonawczych i 217 wniosków do wojewody o egzekucję administracyjną obowiązku szczepień.
W 2020 r. na początku epidemii COVID-19 w Polsce ówczesny minister zdrowia Łukasz Szumowski podjął decyzję o 30-dniowym wstrzymaniu szczepień planowych i zalecanych dla wszystkich grup wiekowych. Decyzja ta nie wynikała jednak z przeciwwskazań medycznych do szczepień, ale miała na celu ograniczenie wizyt w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej.
Dlatego też, w 2020 r. wystawiono 45 upomnień, 51 tytułów wykonawczych, 51 wniosków do wojewody o egzekucję administracyjną obowiązku szczepień - to graniczenie działań podejmowanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec osób uchylających się od szczepień spowodowane jest przez pandemię COVID-19.
Czytaj też: Szczepienia ułatwią przyjęcie do przedszkola
Za nieszczepienie dziecka grzywna nawet do 50 tys. zł
Do egzekwowania od rodziców tego ustawowego obowiązku szczepienia dzieci włącza się wojewoda pomorski.
- Wojewoda jest organem egzekucyjnym i na wniosek powiatowych inspektorów sanitarnych nakłada grzywny. Grzywny mają na celu wyegzekwowanie zaszczepienia dziecka. W przypadku wykonania obowiązku grzywna jest umarzana, w przypadku jej uiszczenia - zwracana na wniosek zobowiązanego - informuje biuro prasowe wojewody.
Jednorazowo grzywna może maksymalnie wynieść 10 tys. zł, ale karę wojewoda może nakładać wielokrotnie, byleby nie przekroczyła kwoty 50 tys. zł.
I tak w ostatnich latach nakładano grzywny na rodziców i opiekunów:
- grzywny nałożone w sprawach z 2016 r. - 239,
- grzywny nałożone w sprawach z 2017 r. - 332,
- grzywny nałożone w sprawach z 2018 r. - 380,
- grzywny nałożone w sprawach z 2019 r. - 567,
- grzywny nałożone w sprawach z 2020 r. - 96.
W przypadku konsekwentnego uchylania się od szczepień może zostać zastosowana odpowiedzialność karna lub ograniczenie władzy rodzicielskiej jednego lub obojga rodziców.
Jak informuje Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, w okresie 1.01 -31.10.2020 r. odnotowano 50 088 uchylających się od szczepień osób w całym kraju (6,9/1000 osób w wieku 0-19 lat).
Szczepienia. Konsultant chorób zakaźnych odpowiada na komentarze czytelników
"Szczepienia chronią przed powrotem epidemii groźnych chorób"
- W ciągu ostatnich siedmiu lat liczba przypadków, w których rodzice zrezygnowali z zaszczepienia dzieci, zwiększyła się w Polsce dziewięciokrotnie i w 2019 r. wyniosła prawie 49 tysięcy! Powszechne szczepienia są gwarantem odporności populacyjnej - chronią nas przed zakażeniami i powrotem epidemii groźnych chorób. Niewykonanie obowiązkowych szczepień to zagrożenie nie tylko dla dzieci, których rodzice odmawiają szczepień. To także ogromne niebezpieczeństwo dla osób, które nie mogą być zaszczepione ze względów zdrowotnych - informuje UNICEF Polska.
Jak wyjaśnia organizacja, spadek liczby szczepień sprawił, że w Polsce utraciliśmy już odporność populacyjną na odrę. Nazywana niegdyś "zabójcą dzieci", odra jest bardzo zaraźliwa i niebezpieczna szczególnie dla najmłodszych. Nie ma na nią skutecznego leku. Podanie dwóch dawek szczepionki MMR jest jedynym sposobem ochrony przed tą chorobą.
Dzięki szczepieniom przypadki odry od lat występowały w Polsce jedynie sporadycznie. Jednak od 2018 r. liczba ta zaczęła wzrastać, a w 2019 r. odnotowano już 1492 zachorowania - czterokrotnie więcej niż w poprzednim roku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-04-07 21:40
(2)
W mojej przychodni i nie tylko , nie jest łatwo zapisać dziecko na szczepienie.Długi czas oczekiwania, ograniczona ilość.Zapisy tylko w poniedziałki/ stąd duże kolejki/Przychodnie to "Twierdze"
- 15 2
-
2021-04-09 09:47
szczepienia są obowiązkowe dla dzieci i u mnie zaasze przychodnia dzwoni, przypomina
i umawiamy termin, no problem z ospa, odra różyczka, hpv czy te płatne.. Przychodnia działki Leśnie w Gdyni. Od lat w dziecięcym zero problemów..zero
- 2 0
-
2021-04-08 08:38
Dokładnie tak. Jak nie uda się człowiekowi dodzwonić o 8 w poniedzialek to w danym tygodniu już nie zaszczepi dziecka. Pomijając fakt, że dzieci zdrowe często są obsługiwane tylko jeden dzień w tygodniu albo wcale bo np. jest czas przed świętami, albo drugi lekarz ma urlop itp.
- 1 0
-
2021-04-10 18:55
bezpieczeństwo (1)
do tej pory nikt na swiecie nie napisal zadnej pracy naukowej co do skutecznosci i bezpieczenstwa szczepien wiec czemu nasi eksperci rzadowi twierdza ze szczepienia dzieci i na covid sa takie bezpieczne dlaczego szczepienia sa przymusowe jezeli uwazaja ze to takie dobrodziejstwo ze trzeba az przymuszac kto chce niech szczepi
- 22 12
-
2021-04-11 14:03
Prawda
Dokladnie noech warcholy pilnuja swoich spraw wara od nas
- 1 0
-
2021-04-07 21:45
Popieram rodziców którzy nie szczepią swoich dzieci (35)
Gdyby szczepienia były tak bardzo skuteczne, to dzieci w żłobkach, przedszkolach i szkołach w ogóle by nie chorowały. Jest odwrotnie. Im więcej szczepień tym więcej chorób.
- 76 137
-
2021-04-13 08:32
Żenujące.
Pokaż te badania dotyczące wzrostu chorych dzieci po szczepieniach. Jesteś zwykłym głupkiem, kiedyś tacy się nie odzywali w towarzystwie- 0 0
-
2021-04-11 15:34
Ło matko
Średniowiecze...dzieci zawsze będą chorowały w przedszkolach, ale dzięki szczepieniom przebieg choroby nie jest ciężki. W szpitalu na Polankach w Gdańsku coraz więcej dzieci nieszczepionych z powikłaniami po pneumokokach itd. a jak już jest sepsa to płacz matki...dlaczego moje dziecko ma być narażone chociażby w przedszkolu przez dziecko niezaszczepione??
- 0 1
-
2021-04-10 22:08
Co Ty w ogóle opowiadasz? Dzieci, które są w grupach wyszczepuontch np przeciw ospie, potrafią jako jedyne jej uniknąć... Dzieci w przedszkolakach i żłobkach chodzą ze smarkiem do pasa, a nie, ze ciagle mają choroby zakaźne...
- 0 0
-
2021-04-10 16:28
To do prywatnych przedszkoli i szkół nieszczepione dzieci
- 1 0
-
2021-04-10 07:54
Istnieje jeden zasadniczy PLUS nieszczepienia
a mianowicie że niezaszczepione mają szansę zachorować i umrzeć, (oczywiście najsłabsze osobniki) więc liczebność populacji nie będzie wzrastać (zostaną tylko najsilniejsi). I nie chodzi tu o depopulację ale o dobór naturalny: silniejsza jednostka przetrwa, słabsza - nie.
- 4 2
-
2021-04-09 11:04
(4)
a ty wiesz o tym że dziecko do 4 roku łapiąc choroby nabiera odporniści ...na biologię się nie chodziło ? szczepienia nie maja tu nic do tego
- 6 8
-
2021-04-13 10:16
Ja wolę odporność dzięki szczepieniu a nie jakąś niebezpieczna chorobę bo jakiś i**ota obejrzał filmy w necie
- 0 0
-
2021-04-13 10:14
Chyba ze poza chorobą dostanie powikłań, co nie
- 0 0
-
2021-04-10 16:32
stolec prawda znam dzieci które przechorował cały żłobek przedszkole a i w podstawówce często chorowały wiec się pytam gdzie ta nabyta odporność to są mity
- 0 0
-
2021-04-10 06:15
najpierw musiałoby przeżyć jeszcze żeby tą odporność nabyć-na biologii byłeś pewnie ale chyba nie do końca załapałeś o co chodziło
- 6 1
-
2021-04-09 09:41
no d**il, normalnie d**il..gdyby rodzice nie szczepili dzieci, to zamiast złobków byłyby domy opieki
nad dziećmi z Heinego -Medina, ospą czarna i odrą... brawo za myśłenie. Nie neguje NOP bo mam go w rodzinie, ale takie podejscie to d**ilizm do kwadratu.
- 14 3
-
2021-04-08 16:10
Polecam zapoznać się z historią polio i ospy prawdziwej. (2)
Tylko dzięki szczepieniom udało się ją wyeliminować między innymi w Polsce, ale żyją jeszcze ludzie, którzy ją przeszli w dzieciństwie i będą kalekami do końca życia.
Proszę też poczytać sobie o ospie prawdziwej. Dzięki powszechnym szczepieniom do lat osiemdziesiątych została całkowicie wyeliminowana i teraz już się na nią nie szczepi.- 24 4
-
2021-04-11 00:40
on nie czyta, słucha tylko rozkazów z Rosji, jest Narodowcem
- 0 0
-
2021-04-10 16:29
Dokładnie
- 0 0
-
2021-04-08 15:53
(4)
Ale bzdury piszesz!!!! OMG!!! Czy szczepienia na gruźlicę, błonnicę, tężec, krztusiec, polio, odra, świnka,różyczka są nieskuteczne?? Nie widziałam w ostatnich latach chorych na te choroby a to dzięki szczepieniom właśnie.
- 30 3
-
2021-04-13 10:43
Wlasnie coraz wiecej tych chorob ostatnio znowu widac.
I jak juz zachorujesz dzisiaj na gruzlice, to nowoczesna medycyna nie wie, jak sobie z tym radzic. Moze to efekt ukrainskiego zaciagu, ktory na pewno nie przyniosl nam eboli, jak to Kaczynski sugerowal w przypadku imigrantow afrykanskich, ale mimo to przyniosl nam bardzo duzo problemow natury medycznej, o ktorych sami zdazylismy zapomniec? Moze to
I jak juz zachorujesz dzisiaj na gruzlice, to nowoczesna medycyna nie wie, jak sobie z tym radzic. Moze to efekt ukrainskiego zaciagu, ktory na pewno nie przyniosl nam eboli, jak to Kaczynski sugerowal w przypadku imigrantow afrykanskich, ale mimo to przyniosl nam bardzo duzo problemow natury medycznej, o ktorych sami zdazylismy zapomniec? Moze to efekt unikania szczepien przez coraz wieksza liczbe ludzi, ale chyba jednak tych ludzi jest nadal stanowczo za malo, zeby mogli wywierac efekt globalny? Moze wiec jest to efekt przypisywania nam antybiotykow na przeziebienia, co w polaczeniu z dieta wprost ze stolu laboratoryjnego niszczy nasza stadna odpornosc? A moze to tzw. efekt odbicia, czyli reakcja swiata mikroorganicznego na nasze proby uniewrazliwienia sie na wplyw tego swiata? A moze to wlasnie przez ta rtec w szczepionkach?
- 0 0
-
2021-04-11 15:38
no tak
Ale dzięki antyszczepionkowcom niektóre choroby wracają, np. odra, krztuciec...
- 2 1
-
2021-04-09 12:46
ty nie widziales, pojedz do Rwandy (1)
tam twoje ukochane koncerny od dekady probóją za darmo zaszczepic wszystkie dzikie plemiona a odra jak byla tak jest
- 2 13
-
2021-04-13 09:24
Żenada
- 0 0
-
2021-04-08 00:49
nie szczepią dzieci - ciekawe dlaczego? (15)
może nikt im nie potrafi dostatecznie mądrze wytłumaczyc co robią związki rtęci czy Tween80 w szczepionkach? W sumie bym się zdziwił, gdyby ktoś potrafił tak zagiąć rzeczywistość i okresli rtęć jako super pozytywny związek chemiczny albo Tween80, który poniekąd namolnie stosowany w kosmetykach dla kobiet powoduje między innymi wzmożoną produkcję
może nikt im nie potrafi dostatecznie mądrze wytłumaczyc co robią związki rtęci czy Tween80 w szczepionkach? W sumie bym się zdziwił, gdyby ktoś potrafił tak zagiąć rzeczywistość i okresli rtęć jako super pozytywny związek chemiczny albo Tween80, który poniekąd namolnie stosowany w kosmetykach dla kobiet powoduje między innymi wzmożoną produkcję niechcianego testosteronu (a co za tym idzie wprowadza długotrwałe zmiany hormonalne u kobiet plus porost niechcianego włosia niekoniecznie na głowie). Jednak najgorsi są wszechobecni pozyteczni idioci wyrzywający się na antyszczepionkowcach za własną niewiedzę oraz grupy za która stoi gigantyczna kasa (wiecie którzy nie?). O najnowszy świetny przykład ze szczepionka przeciw covidowi, szczepionka warunkowo wprowadzona do obrotu na terenie UE. Warunkowo? Serio? A co to za warunek był? Cichooooo, bo się wyda ;-)
- 9 32
-
2021-04-08 15:59
(14)
Czytasz ulotki od szczepionek?? Ja przed każdym zaszczepieniem swoich dzieci wiedziałam jaki jest skład. Podaj choć jedną szczepionkę, która zawiera związki rtęci. Chętnie sprawdzę czy masz rację. Czekam!
- 24 4
-
2021-04-09 12:39
wszystkie szczepionki zawierają rtęc. (1)
Rtęć jest uzywana przy produkcji szczepionek do skutecznego uśmiercania patogenów w szczepionce. Mimo poźniejszego oczyszczania koncowej szczepionki nie idzie całkowicie wyeliminować rtęci. Mało tego rtęc jest silna trucizną i wystarczą jej sladowe ilosci, by truła latami, składuje sie w twojej wątrobie i jest w niej do konca twojego zycia
Rtęć jest uzywana przy produkcji szczepionek do skutecznego uśmiercania patogenów w szczepionce. Mimo poźniejszego oczyszczania koncowej szczepionki nie idzie całkowicie wyeliminować rtęci. Mało tego rtęc jest silna trucizną i wystarczą jej sladowe ilosci, by truła latami, składuje sie w twojej wątrobie i jest w niej do konca twojego zycia zatruwając
cały organizm. Producenci szczepionek sami się (niechetnie) przyznaja jakie związki są uzywane przy produkcji, a ty wyrzyć swoją ulotkę do kosza i sie nie błaźnij własną niewiedzą. Papier wszystko przyjmie, mózgi nieuków takze.- 1 5
-
2021-04-11 00:44
jasne, rtęć to masz w swoim ruskim mózgu od picia samogonu
- 1 0
-
2021-04-08 18:29
Nie odróżniasz treści ulotki od faktycznego składu (11)
"Wiedziałam jaki jest skład". Nie "wiedziałam" tylko "przeczytałam i uwierzyłam". Nic złego, ale trzeba być tego świadomym.
- 3 24
-
2021-04-13 09:23
A Pokaż jakieś rzetelne opracowanie naukowe tych bredni które głosisz, hm?
- 0 0
-
2021-04-08 19:19
(1)
Myślisz, że ktoś bzdury wpisał bo papier wszystko przyjmie?? Proszę Ciebie! Ja jestem bardzo świadomym rodzicem. Od żywności, kosmetyki, ubrania czy szczepionki. Mam dużą wiedzę..Ty jak rozumiem, idąc do sklepu czy apteki odróżniasz treść ulotki/składu żywności od tego faktycznego..sic! Powinieneś człowieku na tym zarabiać! No i podaj mi proszę choć jedną szczepionkę z rtęcią :-)
- 9 2
-
2021-04-09 12:45
słabo u ciebie z ta swiadomoscią, moze jakbys sie oderwał od telewizora i internetu, by sie polepszyło? to tak da redę?
- 2 2
-
2021-04-08 19:06
(7)
SIC!! Ha, kto jak kto, ale akurat ja jestem bardzo świadomym rodzicem. Począwszy od produktów spożywczych, kosmetycznych czy też szczepionkach. Rozumiem, że Ty masz swój świat i żyjesz według własnej ideologii. To też nic złego :p Widzisz wszędzie podstęp. Idziesz do sklepu, czytasz skład chleba czy jogurtu albo szamponu do włosów i od razu wiesz, że to ściema!!! bo przecież treść składu różni się od faktycznego..a Ty wiesz! Omnibus. Echchcg, tylko nie pisz, że tak jest w przypadku szczepionek.
- 17 4
-
2021-04-09 12:42
a zebys kur..a wiedzial, ze czytam składy chemiczne żarcia i kosmetyków (1)
nie lubie, gdy ktos serwuje mi guano w kolorowym papierku i jeszcze twierdzi, ze to panaceum na wszelkie zło. A ty mozesz to guano jeśc, sie nim smarowac. Kazdy ma prawo smarowac sie guanem, ty takze.
- 0 0
-
2021-04-13 09:24
Myślisz że każdy żyje życiem które ty myślisz że jest złe, i tylko twoje ok? Nie, nie każdy.
- 0 0
-
2021-04-08 19:21
Nie pisałem, że ściema - nie potrafisz czytać ze zrozumieniem. (4)
Zwróciłem tylko uwagę, że utożsamiasz napisy ze "stanem faktycznym". Co dowodzi, że jesteś nieświadoma tego co robisz lub nie potrafisz precyzyjnie się wysłowić. Twoje brednie o widzeniu "wszędzie" (ulubione słowo nieuków) podstępu wskazują, że jesteś ignorantką.
- 2 19
-
2021-04-10 06:13
Super ekspercie, przedstaw się nam, podaj swój stopień wykształcenia i dziedzinę w ramach której go posiadasz, opisz swój dorobek naukowy, publikacje. Nie ma sensu dyskutowac z anonimową osobą której teorie spiskowe są niczym niepoparte. Skoro posiadasz taką wiedze i umiejętności "prawdziwego czytania" to musisz być znaną osobistością na świecie. W
Super ekspercie, przedstaw się nam, podaj swój stopień wykształcenia i dziedzinę w ramach której go posiadasz, opisz swój dorobek naukowy, publikacje. Nie ma sensu dyskutowac z anonimową osobą której teorie spiskowe są niczym niepoparte. Skoro posiadasz taką wiedze i umiejętności "prawdziwego czytania" to musisz być znaną osobistością na świecie. W przeciwnym razie zakładam że jesteś kolejnym dzbanem, który opiera swoje super zdolności i ogrom informacji na wiedzy z internetu - i tak, tu wierzę że posiadasz nadprzeciętną umiejętność czytania i wyszukiwania, z tym że niewiele wartych d.pereli.
- 8 1
-
2021-04-08 20:25
(2)
No tak, kiedy brakuje argumentów to najlepiej jest oczernić i zaatakować. Ty nie umiesz czytać ze zrozumieniem bądź sam nie wiesz co chcesz napisać albo nie potrafisz przełożyć myśli na zdania..ech, szpagatowa inteligencja z ciebie leonq. BO (chyba wiesz co to znaczy).
- 9 1
-
2021-04-08 20:47
To ty zarzucałaś mi, bez żadnych podstaw, że wyznaję jakąś ideologię, że widzę wszędzie podstęp.. (1)
Może czytasz jakieś etykietki, może nawet jakieś książki, ale masz kłopoty ze zrozumieniem tekstu.
- 2 14
-
2021-04-11 00:43
dawaj swoje wykształcenie jak cię pani prosiła, a nie kit wciskasz cwaniaku!
imię i nazwisko - jak nie kłamiesz to podasz, a jak kłamiesz to wciśniesz kit, że Reptilianie i Jaszczury cię śledzą
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.