• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Serwis doliczany do rachunku w restauracji - tak czy nie?

Ewa Palińska
23 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obsługa większych zamówień wymaga wzmożonej pracy, dlatego coraz więcej restauracji decyduje się na wprowadzenie obowiązkowej opłaty za serwis. Obsługa większych zamówień wymaga wzmożonej pracy, dlatego coraz więcej restauracji decyduje się na wprowadzenie obowiązkowej opłaty za serwis.

Opłata za serwis doliczona do rachunku to rozwiązanie, które coraz chętniej stosują restauracje, również te trójmiejskie. Z reguły dodatkową opłatą obciążane są większe zamówienia, powyżej określonej liczby osób czy przekraczające ustaloną kwotę, ale zdarzają się i takie miejsca, w których "serwis" znajdziemy na każdym paragonie. Za co dopłacamy i co o dodatkowej opłacie myślą goście trójmiejskich lokali?





Choć w polskich restauracjach nie ma obowiązku płacenia napiwku, dobry zwyczaj nakazuje zostawić kelnerowi 10-15 proc. kwoty rachunku. Większość bywalców restauracji deklaruje, że napiwek zostawia. Nie brakuje jednak osób, które wzbraniają się przed płaceniem więcej, niż wynika z rachunku.

Dać czy nie dać? Napiwki w restauracjach



Co to jest ten serwis, za który trzeba płacić?



Jak oceniasz obowiązkowe doliczanie serwisu do rachunku?

W dużym uproszczeniu serwis to po prostu opłata za obsługę.

- Składa się na to przygotowanie stolika, nakrycia, systematyczne doglądanie, czy gość czegoś nie potrzebuje i natychmiastowe zaspokajanie jego potrzeb, jeśli takie zasygnalizuje - tłumaczy Marcin, menadżer w restauracji serwującej potrawy kuchni włoskiej. - Dodatkowej opłaty nie oczekuje się w miejscach, gdzie takie usługi nie są świadczone, czyli np. w barach czy punktach samoobsługowych. Tak jest w większości krajów europejskich i nikogo to nie dziwi.

Dodatkowa opłata nie tylko za obsługę większych zamówień



Choć zdarzają się miejsca, w których opłata za serwis jest doliczana do każdego zamówienia, z reguły dotyczy obsługi większych "stolików".

- W wielu restauracjach, jeśli już naliczany jest serwis, to przy stolikach, przy których zasiada większa grupa gości, np. od sześciu wzwyż - tłumaczy Paweł. Taka grupa wymaga większej uwagi obsługi sali oraz kuchni - napoje i jedzenie trzeba wydać w tym samym czasie. Zdarza się więc niejednokrotnie, że do obsługi takiego zamówienia oddelegowana jest więcej niż jedna osoba. Podobnie działa to również "na zachodzie".
- I do tego jeszcze zamówienie trzeba zrealizować na już, bo przecież każdy umiera z głodu, a bąbelki z nudów i pragnienia - dodaje Ewa. - Oprócz rezerwacji i ciągłej bieganiny, trzeba więc jeszcze zająć się cudzymi dziećmi, żeby do kuchni nie wchodziły, a jeśli nasikają na krzesło, to sprzątnąć. W międzyczasie wyjaśnić, czemu nie można wyjąć z pierogów szpinaku, jak są z serem i szpinakiem. Potem kazać barmanowi przerobić wszystkie drinki, bo panie wolą inaczej i jeszcze wysłuchać skargi, bo się papier w toalecie skończył. A na koniec usłyszeć, że cola nie ma gazu i to skandal, a poza tym "płacę i wymagam, a ta obsługa taka straszna w tym lokalu". No ale oczywiście nie narzekamy, bo przecież zawsze można zmienić pracę - ironizuje.

Co goście wynoszą z restauracji poza wrażeniami?



- Po pandemii w większości knajp pracownicy dostali podwyżki. Jednak struktura płatności (karty, telefony, zegarki, blik zamiast gotówki) zmieniła się na tyle, że nawet wzrost płac nie rekompensuje pracownikom utraty dochodów spowodowanej brakiem napiwków - zauważa Marcin, pracujący w branży gastronomicznej. - Po pandemii w większości knajp pracownicy dostali podwyżki. Jednak struktura płatności (karty, telefony, zegarki, blik zamiast gotówki) zmieniła się na tyle, że nawet wzrost płac nie rekompensuje pracownikom utraty dochodów spowodowanej brakiem napiwków - zauważa Marcin, pracujący w branży gastronomicznej.

Rekompensata ewentualnych strat



Czy doliczanie serwisu ma związek z niechęcią polskich konsumentów do płacenia napiwków? To gastronomowie przyznają niechętnie. Nie da się jednak ukryć, że zwyczaj ten nie przyjął się na naszym gruncie zbyt dobrze, a po pandemicznym zamknięciu restauracji sposobności, żeby nie płacić napiwków w ogóle, jest znacznie więcej.

- Powiedzmy sobie szczerze - opłaty za serwis to takie przymusowe napiwki - stwierdza Marcin, pracujący w gastronomii. - Z tego co widzę, to po pandemii w większości knajp pracownicy dostali podwyżki. Jednak struktura płatności (karty, telefony, zegarki, blik zamiast gotówki) zmieniła się na tyle, że nawet wzrost płac nie rekompensuje pracownikom utraty dochodów spowodowanej brakiem napiwków.
A kelnerzy są przyzwyczajeni do napiwków i traktują je (do czego też niechętnie się przyznają) jako dopełnienie pensji. Niskiej, bo wielu menadżerów lokali wychodzi z założenia, że na resztę zrzucą się goście.

- Przyznaję, napiwki to istotna część mojego budżetu i nie zamierzam z tych pieniędzy rezygnować. Dlatego cieszę się, że mój szef zdecydował się na wprowadzenie obowiązkowej opłaty serwisowej od stolików powyżej 4 osób - przyznaje Ania, od dwóch miesięcy pracująca w restauracji o profilu amerykańskim. - Obsługując większy stolik, nie mam czasu na obsługiwanie dużej liczby mniejszych, dlatego napiwków wpada mniej i oczekuję rekompensaty. Poza tym, póki nie było obowiązkowego serwisu, klienci biznesowi, którzy mają u nas najwięcej dużych rezerwacji, nie płacili napiwków w ogóle. Rozumiem, że z pieniędzy firmowych mogli zapłacić tylko tyle, ile było na fakturze, a tam napiwek wpisany nie był, ale co za problem dorzucić coś z własnej kieszeni?
Nie wszystkim gastronomom takie roszczeniowe podejście do kwestii napiwków się podoba.

- No i to nie do końca jest w porządku. Nawet więcej - to jest patologia, z którą należy w końcu skończyć - komentuje Dawid. - Pracodawca po prostu sprytnie przerzuca swój obowiązek zapewnienia odpowiedniego wynagrodzenia na gościa. To nie jest ok ani wobec obsługi, ani wobec tego, który przychodzi do restauracji czy lokalu. Gość może dać tipa lub nie. Jego wolna wola. Ale on ma obowiązek zapłacić tylko za rachunek na tej samej zasadzie, jak pracodawca ma obowiązek wypłacić stosowne wynagrodzenie.

Dlaczego wychodzimy z restauracji przed złożeniem zamówienia?



Goście restauracji dostrzegają zalety wliczanej opłaty za serwis, ale widzą też sporo wad takiego rozwiązania. Najbardziej zdaje się im przeszkadzać, że tracą prawo do decydowania o tym, czy serwis wart był dodatkowej gratyfikacji, czy też nie. Goście restauracji dostrzegają zalety wliczanej opłaty za serwis, ale widzą też sporo wad takiego rozwiązania. Najbardziej zdaje się im przeszkadzać, że tracą prawo do decydowania o tym, czy serwis wart był dodatkowej gratyfikacji, czy też nie.

Lokal powinien informować o dodatkowej opłacie



Aby nie doszło do nadużycia, restauracje powinny informować swoich gości o obowiązkowej opłacie za serwis jeszcze przed złożeniem zamówienia.

- Nasza restauracja jest dość popularna i trudno u nas o wolny stolik wchodząc z ulicy. Goście to wiedzą i jeśli wybierają się do nas większą grupą, to wcześniej dokonują rezerwacji - informuje Karolina, menadżerka w jednej z trójmiejskich restauracji. - Właśnie wtedy, na etapie potwierdzania rezerwacji, przez telefon bądź internet, informujemy o obowiązkowej opłacie serwisowej, która wynosi 15 proc. wartości rachunku. Jeśli jakimś cudem ktoś trafi na wolny stolik bez rezerwacji, kelner informuje o opłacie przed przyjęciem zamówienia.
Jeżeli informacji na temat obowiązkowej opłaty za serwis nie ma w menu i nie zostaliśmy poinformowany o tym w inny sposób, restaurator nie ma żadnych podstaw do jej naliczenia i możemy odmówić zapłaty tej pozycji w rachunku.

Nawet jeśli opłata za serwis nie jest wliczona, lokale lubią przypominać gościom o umownej zasadzie pozostawienia napiwku. Nawet jeśli opłata za serwis nie jest wliczona, lokale lubią przypominać gościom o umownej zasadzie pozostawienia napiwku.

Co na to klienci/goście?



Opinie klientów restauracji są podzielone. Dla jednych takie rozwiązanie stanowiłoby ułatwienie, bo w przypadku spotkań biznesowych zdejmowałoby obowiązek płacenia napiwku z własnej kieszeni - opłata za serwis zostanie wyszczególniona na fakturze, która zostanie opłacona z pieniędzy firmowych.

- Czasem realizując firmowe kolacje (na które otrzymuję fakturę) staję przed zadaniem rozliczenia napiwku z własnej kieszeni (od 30 zł do 300 zł, ale bywają też kolacje, gdzie rachunek wynosi 1,2 tys. zł). Tłumaczę sobie, że przecież jem w dobrej knajpie i pójście do księgowości z informacją, że napiwek był dodatkowo płatny i wymaga rekompensaty, byłoby nie na miejscu. Więc płacę od lat pisała w liście do naszej redakcji Agnieszka.

List naszej czytelniczki: Nikt nie zna życia, jak kelnerzy



Nie brakuje jednak i przeciwników takiego rozwiązania. Najczęściej pojawiającym się argumentem jest prawo do decydowania o tym, czy ktoś zasłużył na napiwek, czy też nie.

- Dlaczego mam płacić obowiązkowo za coś, z czego być może nie będę zadowolona - pyta Marta, dyrektor ds. HR w firmie consultingowej. - W ubiegłym tygodniu byłam na spotkaniu firmowym w słynnej knajpie serwującej steki. Kelner nie był w stanie dobrać nam wina, tylko czytał informacje z karty. Później nie był w stanie tego wina podać tak, jak należy, a butelka kosztowała blisko 1 tys. zł. Zostawiając duże pieniądze w restauracji oczekuję, że obsługa będzie na odpowiednim poziomie. Jeśli nie jest, za co mam dopłacać do naprawdę niemałego rachunku?

Dlaczego nie można wliczyć serwisu w ceny potraw?



Klienci restauracji zastanawiają się też, dlaczego mają dopłacać do czegoś, co kelnerzy mają wpisane w zakres obowiązków i za co pobierają wypłatę.

- Czy w sklepie, w banku, na basenie czy w klubie fitness klienci dorzucają się do pensji obsługującego go pracownika, kiedy ten ma duży obrót? To przecież byłoby absurdalne - komentuje Tomek, student filozofii dorabiający jako taksówkarz. - Ci ludzie dostają premię, ale od swojego pracodawcy. Skoro restaurator ma większy zysk, niech odpali procent od zamówienia swojej obsłudze. To będzie rozwiązanie sprawiedliwe dla obu stron.
Bo nie o fakt, że za serwis trzeba płacić, ale o sposób rozliczenia klienci mają największe pretensje.

- Przyciągają uwagę niższymi cenami, a później - doliczając serwis - i tak wychodzą na swoje - zwraca uwagę Tomek. - Przecież to nic innego, jak zamydlanie oczu klientom. Dlaczego restauracje po prostu nie wrzucą serwisu w ceny potraw? Będzie drożej, ale uczciwie i bezproblemowo. A kto będzie miał ochotę dać napiwek, ten da. I jeszcze poczuje się lepiej, bo zrobi coś, na co będzie miał ochotę, a nie coś, do czego został przymuszony.
Jakie jest wasze zdanie na temat doliczania opłaty za serwis? Podzielcie się swoją opinią w komentarzach.

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Kelner (3)

    Proszę pamiętać że kelnerzy z reguły mają najniższe wynagrodzenie a napiek im to rekompensuje ale i tak tylko pozornie się tak wydaje bo pani w banku czy inne stanowiska mają wyższe pansje ale i składki ZUS ca na emeryturze będzie odczuwalne tak samo godziny pracy od do i kropka w restauracji jest inaczej goście wchodzą np pół godziny przed otwarciem ogródka i wielce obrażenie że muszą poczekać i te komentarze jakto mam czekać pół godziny to co niepoda pan nam piwa albo kawy i braza na całego a ogródek jeszcze nieprzygotowany jak to . Goście z dziećmi myślą że kelner to nianika a po takim stoliku sprzątania go niemiara często trzeba odkurzacz uruchomić, kicik zabaw dla dzieci co drugi dzień wszystkie krętki do wymiany bo połamane trzeba pilnować żeby ścian niemalowali a rodzice obrażeni jak się uwagę zwróci, stoły zalane nawet te obok podstolami rozdeptane jedzenie a napiwku zero a wypłata najniższa krajowa i co teraz wiecie za co ten napięty. Praca kelnera to nie praca w banku czy w sklepie. No i jeszcze święta niedzielę późno godziny nocne lokal czynny do 22 a goście wchodzą o 21 45. I siedzą do 24 i zero napuwku no bo wypłata a że ktoś zmienia moje godziny pracy 15 minut przed planowany końcem zmiany to jest ok. I za to serwis 10 % to i tak mało.

    • 2 18

    • Moja rada:

      ucz się ucz bo to potęgi klucz.

      • 4 0

    • Zmień pracę, a żale to do szefa.

      • 4 0

    • Masz wybór, nie musisz tam pracować

      Jak kelnerzy zaczną szanować swoją pracę a nie będą tylko liczyć na napiwki to i pensje będą lepsze. Restauracje bez kelnerów działać nie będą :)

      • 3 0

  • Łapówka (1)

    Przepraszam, ale w innych zawodach np banku przyjęcie nawet kwiatów jest traktowane jak łapówka i można za to wyleć z pracy, a dlaczego u kelnera nie. co na to urząd skarbowy ? Czy kelner nie podlega takim samym przepisom jak ja

    • 12 1

    • Każdy

      Daje napiwki. Buractwo szuka wymówek.

      • 0 10

  • (1)

    Gastonomia robi wszystko żeby mnie zniechęcić. Ceny z kosmosu a jeszcze doliczają nie wiadomo za co? Czyli ich wynagrodzenie to za co jest??

    • 12 1

    • Zostań

      W domu

      • 0 6

  • Co to za "zestawienie usług" na zdjęciu? Gdzie paragon fiskalny!??? Sprawa dla skarbówki

    • 10 0

  • Nie lubię być do czegoś przymuszana

    Zwykle napiwek zostawiam - gdy jestem zadowolona z obsługi. I nie wymagam nie wiadomo czego. Ale jeśli dania nie wjeżdżają razem (ostatnio w pewnej knajpce tak było - zaczęłam jeść, żeby nie wystygło, a mąż dostał swoje danie, gdy ja już kończyłam - sytuacja nie do przyjęcia), kelner/ka robi łaskę, że w ogóle podchodzi i na prośbę o podanie dodatkowej karty dań mówi z fochem No dooobra to według mnie żaden napiwek się nie należy.

    • 10 0

  • Uważam, że opłata serwisowa nie powinna istnieć, ewentualnie być wliczona w marże, a co do napiwków. Jeśli obsługa jest miła i na odpowiednim poziomie to i chętnie napiwek zostawię co też zawsze robię, jednak jak obsługa pracuje jak za karę i nie potrafi doradzić w wyborze lub nie wie nawet co jest w karcie dań to na napiwek nie zasługuje i na pewno go nie dostanie

    • 10 0

  • Sknery!

    Jak są takie chamy, buraki i prostaki nie zostawiają nawet złotówki, a jeszcze nawet i czekają na tą złotówkę reszty to nic dziwnego, że restauracje doliczają odrazu 10%, jak dla mnie to uczciwe

    • 0 13

  • Moje zdanie

    Idąc do Restauracji wybiaramy świadomie droższą opcję jedzenia, czyli płacimy już za to, że ktoś nam to jedzenie przygotowuje i poda, płacimy tyle na ile ktoś tą swoją pracę wycenia. Jeśli jego nakład pracy jest większy a produkty droższe daje wyższą cenę za danie. I to jest ok. Mamy cenę wiemy za co płacimy. Ale płacenie za obsługę i serwis w restauracji to już jest jakaś kpina. Bo czy ktoś otwierając restaurację nie wiedział, że obsługa jest konieczna bo w przeciwnym razie restauracja staje sie barem. Może wiec powinien otworzyć Bar? A zwiększona ilość osób przynosi tylko korzyść w postaci wyższego rachunku czyli wyższego dochodu dla restauratora, i okazuje się, też jest to problem. Skoro za butelkę wody w sklepie płacę 1,5 a w restauracji ta sama 10zł to za co płacę skoro nie mam wliczonego w tą cenę serwisu?

    • 14 0

  • Hmm

    Skoro za butelkę wody w sklepie płacę 1,5 a w restauracji ta sama 10zł to za co płacę skoro nie mam wliczonego w tą cenę serwisu?

    • 17 0

  • Napiwek trafia do kelnera, serwis do właściciela restauracji. Serwis to po prostu dodatkowa opłata za przebywanie w restauracji i być może część z tych pieniędzy trafi do kelnera. Aby być w porządku w stosunku do obsługi trzeba będzie płacić za serwis i dawać napiwek. Mnie osobiście się to nie podoba.

    • 205 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet Włoski w Sheraton Sopot (1 opinia)

(1 opinia)
240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Niedzielne obiady z muzyką na żywo

187 zł
muzyka na żywo

Wakacyjny live cooking | Kulinarne podróże z The Kitchen

170 zł
degustacja, spotkanie

Kultura

Najczęściej czytane