• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe tablice rejestracyjne dla sportowych aut

mJ
24 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (79)
Niebawem takie auta otrzymają nowe tablice rejestracyjne. Niebawem takie auta otrzymają nowe tablice rejestracyjne.

Od połowy przyszłego roku w wydziałach komunikacji pojawią się zupełnie nowe tablice rejestracyjne dla samochodów przeznaczonych do sportu (rajdowe i wyścigowe). Prezydent właśnie podpisał ustawę.



Nowe tablice dla "rajdówek" to dobry pomysł?

Prezydent RP Pan Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym Prawo o ruchu drogowym, której częścią były zmiany odnoszące się do uporządkowania sytuacji związanej z samochodami rajdowymi - informuje Polski Związek Motorowy.
Oznacza to, że samochody osobowe przeznaczone do zawodów sportowych (rajdy i wyścigi), które zostały wpisane do rejestru prowadzonego przez PZM, będą mogły poruszać się po naszych drogach na specjalnych warunkach, z nowymi tablicami rejestracyjnymi.

Szaleńcy za Szaleńcy za "kółkiem" nie są rajdowcami. Nie mylmy pojęć

Dzięki wprowadzonym przepisom zmodyfikowane pojazdy (zgodnie z FIA/PZM) będą mogły legalnie poruszać się po drogach, ale wyłącznie w trakcie trwania zawodów, np. na trasach dojazdowych do odcinków specjalnych. Codzienne przemieszczanie się takim autem, np. do pracy czy do sklepu, będzie wykroczeniem.



Zmiany wejdą w życie 1 czerwca 2024 r. Do tego czasu zapewne poznamy wygląd nowych tablic, ale i procedury związane z rejestracją takich pojazdów. Przez kolejne miesiące ministrowie sportu i transportu będą przygotowywać stosowne regulacje.

Dodatkowe prawo jazdy na supermocne samochody? Dodatkowe prawo jazdy na supermocne samochody?
mJ

Opinie (79) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Nareszcie... (6)

    Sprawa banalna, której latami nie można było rozwiązać.

    • 48 14

    • A kto będzie sprawdzał czy jedzie po bułki czy na "odcinek specjalny"? (2)

      A nawet jeśli to jak kierowca ma to udowodnić?
      To jest kolejna g-ustawa jakich co roku uchwala się w tym kraju tysiące.

      • 5 13

      • Jedzim na rajda w Karpaty, tylko na około

        • 0 2

      • policja będzie musiała mieć dane o okolicznych imprezach rajdowych

        jeśli będą wiedzieli że takowych akurat nie ma to nie da się ich oszukać. Jak im powiesz że dojeżdżasz okrężną trasą do Limanowej to ci nie uwierzą i odholują furę. Jeśli będziesz chciał to przed sądem będziesz wyjaśniał powody, ale tego nie zrobisz bo szkoda zachodu.

        • 0 0

    • boję się że to tylko pogłębi problem (2)

      Tu by trzeba po prostu uregulować problem klatek ale w taki sposób żeby takie auto mogło nadal być użytkowane na drogach publicznych. Większość takich konstrukcji jeździ w popularkach i nie są to drogie auta, często utrzymywane przez ludzi młodych i służące im również na codzień do dojazdu do sklepu po bułki. Boję się tego że od tej pory auto z klatką będzie już można zarejestrować tylko pod rajdy i na dojazd na odcinki specjalne. A tu by się przydała taka regulacja, że jeśli klatka spełnia załącznik J to można jej używać również na drogach publicznych i jeżeli ta klatka jest wspawana to tylna kanapa siłą rzeczy musi być usunięta a auto przerejestrowane na 2 osoby. To by załatwiło sprawę. Nie mówię oczywiście o grubszych zmianach tylko odnoszę się do samej klatki.

      • 1 1

      • (1)

        w świetle prawa każde auto z klatką jest nielegalne i ma przegląd na lewo.
        poza tym jeżdzenie autem z klatką bez kasku i dobrze zapiętych szelek to nie jest najlepszy pomysł :)

        • 0 3

        • nie każde. Kryterium jest tu tylko ingerencja w budowę konstrukcyjną pojazdu. Dlatego klatka skręcana jest legalna. Spawana dopiero nie. Dosłownie tydzień temu rozmawiałem z diagnostą. Co do niebezpieczeństw klatki to tylko jak na wysokości głowy masz rurę. U mnie tak nie ma. Nie mam szans w nic uderzyć nawet bez kasku.

          • 1 0

  • Gmyki?

    • 0 0

  • Ankieta bez sensu... (26)

    To nie jest "szukanie problemu na siłę" dla tego że rajdòwki nie mogę legalnie przejść przeglądu (klatka, brak tylnej kanapy) a tym samym nie mogą poruszać się pomiędzy odcinkami specjalnymi.

    • 72 9

    • w wolsce PIS stwarza się wyimaginowane problemy, by je potem bohatersko prezydent rozwiązywał (16)

      dla mnie to jakiś absurd

      Nawet wprowadzenie specjalnych (krótkich) rejestracji uważam za idio tyzm.

      • 30 11

      • (10)

        Oczywiście, że uważasz to za głupotę. Tak jak, podejrzewam, większość rzeczy których nie rozumiesz. Powszechna przypadłość ludzi, którzy nie są w stanie wyjść poza własny wąziutki punkt widzenia.

        • 20 13

        • Krótkie rejestracje załatwiają sobie cwaniacy do normalnych samochodów (8)

          Poza tym skoro w Europie obowiazują pewne rozmiary rejestracji, to nikogo nie powinno interesować, że jakiś producent w Burundi nie zrobił na zderzaku na to miejsca - skoro ktoś sprowadza takie auto, to niech sobie wymieni zderzak.

          Czego NIE zrozumiałeś?

          Wiesz, ze Włosi maja mikro rejestracje z przodu? Dlaczego takich w Polsce nie wprowadzą? Więcej tego typu samochodów jest sprowadzanych z Włoch niż z USA.

          • 13 8

          • Jaki masz problem z krótkimi rejestracjami? (1)

            Przecież to mniej literek do czytania, łatwiej. Nie rozumiem co w tym złego.

            • 7 6

            • nie jestem PISpolicjantem, bym miał mieć problem z czytaniem

              • 2 2

          • (5)

            No i co? Przeszkadza ci, że ktoś sobie sprawił krótką rejestrację bez potrzeby? To do niego zgłaszaj pretensje. Na pewno wysłucha z uwagą. Czego nie rozumiesz?

            • 0 13

            • A to że ze względu na ich krótkość, jest ich bardzo mało, więc może zabraknąć dla tych, którzy ich potrzebują.

              A wysłucha na pewno z uwagą, w końcu stracone pokolenie JPII słynie z empatii i myślenia o innych.

              • 5 4

            • mam na to wywalone, bo ja bym ich NIE wprowadzał w ogóle, jasno to napisałem (3)

              Jak ktoś chce szpanować, to może sobie spersonalizować tablicę, przecież jest to możliwe.

              • 1 2

              • (2)

                Nie wprowadzał byś w ogóle, bo nie rozumiesz, że istnieje realne zapotrzebowanie na takie tablice, tylko głupio się czepiasz, że ktoś tam zamówił je sobie dla szpanu. No i fajnie, nie było zabronione, to sobie zamówił. Teraz będzie miał dodatkowy koszt wymiany. Przeszkadza ci to w czymś?

                • 2 3

              • Jesteś trollem forumowym czy wtórnym analfabetą? (1)

                Ile razy można tłumaczyć tak proste sprawy?

                Nawet nie masz pojęcia jakie są przepisy - to jest zabronione, by przykręcać sobie takie tablice w miejscu, w którym jest możliwe przykręcenie dużych. składasz deklarację.

                Ale jak wielu cwaniaków w TYM kraju, sa i tacy, którzy oszukują, nie tu pierwszy raz.

                Kolejny dzieciak głosujący zapewne na zjadaczy psów z konfy.

                • 2 1

              • Zmniejszone tablice wprowadzono w 2018. Zmiany w prawie zabraniające używania zmniejszonych tablic na pojazdach przystosowanych do tablic pełnowymiarowych weszły w życie w 2020. Przez dwa lata nic nie stało na przeszkodzie, żeby założyć sobie zmniejszone tablice na dowolny samochód. Ale spoko, brnij dalej.

                • 1 2

        • Tablice to są po to

          Aby policja wiedziała gdzie jesteś po analizie kamer które już same je rozpoznają tworząc trasy przejazdów w tabeli nikt już tego nie ogląda! Wolność jest odbierana na każdym kroku. Jak ktoś jest niewygodny władzy a zdradza żonę to mają na niego haka. Jak się spotkał z tym co nie trzeba - mają haka. Potem wyciągają te haki w razie potrzeby niszcząc ludzi. To Ty nie rozumiesz po co nakazują standard tablic. Dno jest głębsze

          • 2 5

      • chyba nie rozumiesz o co chodzi albo nie chcesz rozumieć (4)

        Od lat istniał problem (za PiS, PO, Sld, PSL nieważne kto rządził), z samochodami rajdowymi, które co do zasady pomiędzy odcinkami na których się odbywa rajd, muszą jakoś sie przemieszczać. Samochody takie teoretycznie powinny spełniać wszystkie wymogi samochodu dopuszczonego do ruchu drogowego, ale w praktyce spełniać ich nie mogą (bo mają jeździć szybko, a to powoduje konieczność stosowania rozwiązań, które wyłączają te samochody z ruchu drogowego). Spełniają za to wszystkie wymogi które pozwalają im na udział w rajdach. Zdarzało się więc, że policjanci (tacy co chcieli się wykazać) wlepiali mandaty kierowcom rajdówek, poruszających się po drogach publicznych, pomiędzy odcinkami rajdowymi, wskazując że auto nie spełnia wymogów technicznych (np. jest za głośne, nie spełnia wymogów czystości spalin, klatka bezpieczeństwa może stanowić zagrożenie dla pasażerów etc.). Problem więc istniał i dobrze, że został wreszcie rozwiązany, jedynie dziwi że trzeba było ponad 30 lat demokracji, żeby się ktoś tym zajął.

        • 17 3

        • klatka bezpieczeństwa może stanowić zagrożenie dla pasażerów (2)

          No to jest niezwykle ciekawy argument :)

          • 0 5

          • Oczywiście że jest skrajnie nibezpieczna w sytuacji gdy jesteś bez kasku i bez spiętych odpowiednio mocno pasów szelkowych.
            To wszystko działa tylko gdy jest spójne, a nie wybiórczo

            • 8 0

          • typowa wypowiedz ignoranta, ktory oczywiscie ma wyrobione zdecydowane zdanie na kazdy temat

            • 1 0

        • wg mnie problem nie został rozwiązany tylko się pogłębi

          o ile rajdówką między OSami będziesz mógł dojechać to Seicento z klatką które startuje w popularkach po bułki już nie pojedziesz, ale zobaczymy jak powstanie ta ustawa. Nie chcę krakać

          • 1 1

    • (6)

      Te samochody powinny być transportowane na tor tylko i wyłącznie na lawecie.

      • 5 16

      • oczywista oczywistość (4)

        jestem ciekaw czy duda pomyślał o sytuacji, gdy taki samochód spowoduje wypadek...?

        • 0 7

        • duda pomyślał, oksymoron?!

          • 2 4

        • A to niby jakaś specjalna sytuacja? (1)

          a co się dzieje, jak wypadek spowoduje kombajn?

          • 5 1

          • To kierowca dostanie mandat za brak OC.

            Kombajn może go nie mieć, dopóki nie jeździ po drogach publicznych.

            • 2 0

        • Duda nie, ale Ci co przygotowali przepisy pomysleli.

          Oczywiście, że taką kwestię bierze się pod uwagę i dlatego wraz z rejestracją takiego auta będzie wymagane jego ubezpieczenie. Prezydent nie ma z tym nic wspólnego. Tak samo jest przecież z innymi pojazdami, które podlegają pod specjalne warunki dopusczenia do ruchu drogowego - muszą mieć ubezpieczenie.

          • 3 2

      • Rajdy nie są na torach ,,znawco"

        • 3 0

    • No właśnie (1)

      i dlatego, że nie spełniają warunków technicznych nie powinny przemieszczać się po drogach publicznych otwartych dla ruchu "normalnych" pojazdów.

      • 2 1

      • a ja bym powiedział że przez to że nie spełniają warunków technicznych należy rozszerzyć warunki techniczne

        • 0 0

  • Nie rozumiem - przecież mowa nie o samochodach F1, ale o takich większej mocy (jedynie) (11)

    Skoro istnieją normalne samochody o podobnych osiągach, to dlaczego faworyzować takie sportowe samochody?

    Natomiast jeśli samochód NIE spełnia wymaganych technicznych warunków do poruszania się po drogach, to ma być na miejsce zawodów przewożony na lawecie.

    Kropka.

    • 5 15

    • Racja.

      • 0 3

    • Wszystko rozbija się o rajdy, gdzie między odcinkami jeździ się "na kołach". (8)

      Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie jechał samochodem wyścigowym na tor :)

      • 13 1

      • A co mnie to obchodzi? (7)

        Na lawetę skoro pojazd NIE jest dopuszczony do ruchu.

        Jak spowoduje wypadek, to co wtedy?

        • 1 12

        • (6)

          To samo co w przypadku zdarzenia z każdym innym uczestnikiem ruchu drogowego. Po to jest ubezpieczenie które te samochody również posiadają.

          • 7 1

          • skoro nie są dopuszczone do poruszania się po drogach, to niby co mają ubezpieczone? (5)

            • 0 3

            • (2)

              A samochody ktore wrastaja w parkingi dlaczego muszą miec OC?

              • 1 1

              • przestań się ośmieszać - jak sklecę coś z 4 desek to też dostanę OC? (1)

                • 0 1

              • jeśli przejdzie proces homologacji i zarejestrujesz to tak, więc to ty się nie ośmieszaj klaunie

                • 0 0

            • Samochody rajdowe są zarejestrowane więc mają obowiązkowe OC

              • 1 0

            • są dopuszczone przez diagnostę tak samo jak każde inne auto

              tylko policja się z tym nie zgadza i zakłada że diagnosta by tego nie puścił a zmiany w budowie nastąpiły później. Formalnie tak zakłada, a jak jest to każdy wie. Natomiast te auta mają normalny dowód rejestracyjny i podlegają pod normalne badania techniczne.

              • 1 0

    • Tak - policji nie interesują rowerzyści na chodnikach, nie zwracają uwagi na jazdę BEZ świateł czy rozmawianie przez telefon

      trzymany przy uchu, to na pewno będą sprawdzali czy jakieś rajdowe samochody dojeżdżają do innego odcinka czy jada na zawody.



      Niedawno taki cwaniaczek zabił 3 inne osoby (i siebie) w centusiowie... teraz będzie takich jeszcze więcej.

      • 1 0

  • (6)

    Już widze te tabuny januszy w swoich 20 letnich golfach i passatach pomykających na tych tablicach (tak jak teraz na krótkich przeznaczonych dla aut z USA).

    • 7 13

    • Opisz siebie za kierownicą.

      • 2 1

    • niestety w takim kraju żyjemy - narodowych cwaniaków

      • 3 2

    • (2)

      Ale po co mają zakładać te tablice? Przecież one tylko utrudniają życie.

      • 6 1

      • (1)

        tak samo jak janusze w swoich 20 letnich golfach i paskach.

        • 0 2

        • nie tak samo tylko inaczej

          • 1 0

    • nie będzie tak, bo auto będzie musiało mięc czerwoną książeczkę PZM. A 99% Januszy nie wie co to :)

      • 2 0

  • Kolejny etap odbioru wolności (2)

    Następnym będzie specialne prawko na samochody powyżej 200KM I cofniemy się w rozwoju techniki o 100 lat bo ekologia, bo bezpieczeństwo eymaginowane problemy obecnego Świata

    • 4 11

    • (1)

      No tak, koniec z regulacjami, dajmy pełną wolność narodowi :D Cofnięcie się o 100 lat to najlepsze co by wtedy się wydarzyło. Teraz jeszcze pytanie - jak specjalne uprawnienia na samochody o dużej mocy miałyby wpłynąć na rozwój techniki w państwie? No chyba, że de*ile by się usuwały ze społeczeństwa na drzewach i w rowach - to tak, im mniej gł00pich jednostek tym średnia w górę.

      • 1 2

      • a kto tu mówi o pełnej wolności? Bo przedmówca nic takiego nie powiedział. Popadłeś w skrajność zamiast odnieść się do argumentu.

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Limit mocy na poziomie 150KM (10)

    Nie ma żadnej potrzeby żeby mieć samochód o większej mocy do legalnej jazdy po drogach.
    Wszystko powyżej tak jak w ustawa mówi - lawetą na tor.

    Skończy się szaleńcza jazda

    • 31 125

    • No i w końcu się ziści słynne TIRy na tory :)

      • 18 1

    • Chyba raczej próg IQ

      bo to nie moc samochodu powoduje problemy, tylko zawartość czaszki kierowcy.

      • 38 3

    • Jakim w życiu musisz być przegrywam by komuś wyznaczać limity

      • 31 5

    • Od razu słychać, że Matiz nie daje rady trzymać tempa peletonu i stąd ta frustracja.

      • 22 3

    • Na szczęście mnie to nie obowiązuje. Ani te limity, ani te zawistne dywagacje.

      • 6 2

    • Nie ty jesteś od tego żeby ustalać cudze potrzeby

      • 6 0

    • przy jakiej masie?

      bo takie puste podawanie mocy bez odniesienia do masy to tylko gimbus może określać

      • 11 0

    • (2)

      To, że ty nie widzisz takiej potrzeby mało mnie interesuje. Ja lubię mocne i szybkie samochody i mam zamiar poruszać się takimi po drogach publicznych czy się to komuś podoba czy nie. 530KM, 625KM, 680KM to jest moc, a nie jakieś tam 150KM. Mój młynek do kawy ma mocniejszy silnik.

      • 1 8

      • (1)

        i po co ci ta moc? Gdzie ją wykorzystasz? Na śwatłach ruszysz sekundę szybciej? Pamiętaj że w Polsce w zabudowanym jest tylko 50 na godzinę, na ekspresówce 120 a 140 na autostradzie. Chcesz sobie poszaleć to wynocha na tor. Na drodze publicznej obowiązują cię przepisy tak jak i innych użytkowników. Dla mnie możesz sobie jeździć czym chcesz, ale nie myśl tylko o sobie.

        • 0 1

        • Dla bezpieczeństwa

          Na krajówkach łykam pojazdy wolnobieżne i tiry, a na korkownicy zawsze moge wjechać na lewy pas. W fiacie tipo 1.4 albo octavii 1.6, wiesz tych koszernych, nieśmiertelnych wolnossakow, takie manewry powodują dyskomfort w żołądku.

          • 0 0

  • I zaraz sebixy i janusze będą stać po nowe blachy dla swoich szrotów (2)

    bo jeżdżo nimi jak rajdowce.

    • 2 4

    • ale po co? (1)

      przecież te tablice ograniczają użytkowanie pojazdu tylko do dojazdówek na odcinki specjalne

      • 3 0

      • Niektórzy tego nie rozumieją, piszą byle pisać.

        • 2 0

  • Skoro tablice to i ubezpieczenie (1)

    Tylko żeby kasę wyciągnąć

    • 0 3

    • przecież rajdówki już mają tablice i muszą mieć OC

      teraz będą specjalne tablice

      • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Przejazdy Ferrari, McLaren, Lamborghini i Inne #ZbieramyNaKaretke (11 opinii)

(11 opinii)
zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorska Miss Scania (15 opinii)

(15 opinii)
parada, zlot

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze, street food

Sprawdź się

Sprawdź się

Chademo to:

 

Najczęściej czytane