- 1 W sobotę Miss Scania i parada ciężarówek (48 opinii)
- 2 Szukają świadków śmiertelnego potrącenia (156 opinii)
- 3 W końcu powstanie wiadukt na Puckiej (195 opinii)
- 4 Prawo jazdy od 17. roku życia? (81 opinii)
- 5 Rejestracja pojazdów w Gdyni już działa (11 opinii)
- 6 Czytelnik: zasnąłem za kierownicą (135 opinii)
Nowa benzyna E10 może być szkodliwa dla niektórych silników
Zgodnie z zapowiedziami w 2024 r. na stacjach paliw w Polsce ma się pojawić bardziej ekologiczna benzyna E10. Kierowcy zastanawiają się, czy nowe paliwo, które zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu, może być szkodliwe dla silników ich aut. Przedstawiamy listę modeli i jednostek napędowych, które są przystosowane do E10.
Dwa dni temu informowaliśmy o pomyśle wprowadzenia do oferty stacji paliw w Polsce nowej benzyny o oznaczeniu E10. Przypomnijmy, że to paliwo zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu (spirytus wyprodukowany z surowców roślinnych) i 90 proc. tradycyjnej benzyny bezołowiowej. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej zawartości paliw kopalnych, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Benzyna E10 dostępna jest w kilkunastu krajach Europy.
Okazuje się, że nie każdy silnik benzynowy jest przystosowany do nowego paliwa - alarmują producenci. W najczarniejszym scenariuszu może dojść do uszkodzenia układu zasilania, a także elementów gumowych i aluminiowych. Poza tym kierowca może odczuć kilkuprocentowy spadek wydajności jednostki.
W naszym kraju E10 pojawi się prawdopodobnie w 2024 roku, ale jako że paliwo jest dostępne na stacjach za granicą, warto wiedzieć, czy silnik waszego auta może bezproblemowo przyjąć E10.
Poniżej prezentujemy listę aut, do których można tankować benzyną E10. Zestawienie opracowało stowarzyszenie ACEA.
Alfa Romeo
- wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r.
- wszystkie silniki benzynowe MiTo
- wszystkie silniki benzynowe Giulietta
- wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)
Audi
- wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem pierwszej generacji w modelach: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan (2001-2008) i A3 avant (2002-2008) fabrycznie wyposażone w ogrzewanie postojowe
Bentley
- wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r z wyjątkiem Mulsanne
BMW
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Chevrolet
- E10 może być stosowana w modelach wyprodukowanych od 2006 roku, które spełniają normę Euro 4 (modele Aveo i Kalos już od rocznika 2005)
Chrysler
- wszystkie silniki w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)
Citroen
- wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10
Dacia
- wszystkie silniki benzynowe mogą pracować na E10.
Dodge
- wszystkie silniki w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)
DS
- wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10
Fiat
- wszystkie modele spełniające normę Euro 3, wyprodukowane po 2000 r. Wyjątki stanowią modele z silnikami: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)
Ford
- E10 można tankować we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie i produkowanych od 1992 r. Wyjątek stanowi tylko jeden model - Mondeo (2003-2007) z jednostką 1.8 SCI
Honda
- wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa
Hyundai
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Jaguar
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1992 r. są przystosowane do E10
Jeep
- do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK) i Wrangler (TJ)
Kia
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Land Rover
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1996 r. są przystosowane do E10
Lancia
- do tankowania E10 przystosowane są niemal wszystkie modele spełniające normę Euro 3, które zostały wyprodukowane po 2000 r. Wyjątkami są: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) i Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)
Lexus
- do tankowania E10 przystosowane są wszystkie jednostki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 (08.2005 - 09.2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS 300 (01.2005 - 09.2007) z silnikiem 3.0 V6, LS 460 (08.2006 - 09.2007) z silnikiem 4.6 l V8
Mazda
- do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 2002 roku
Maybach
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Mercedes-Benz
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, jak również modele wyposażone w gaźnik i pozbawione trójdrożnego katalizatora
Mini
- wszystkie modele wyprodukowane od 2000 r. są przystosowane do E10
Mitsubishi
- problemy mogą się pojawić w modelach wyprodukowanych przed 2007 roku z bezpośrednim wtryskiem
Nissan
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.
Opel
- do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)
Peugeot
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.
Porsche
- benzynę E10 można tankować we wszystkich autach produkowanych od 1998 r. (w przypadku Boxstera od 1997 r). Jedyny wyjątek stanowi Carrera GT
Renault
- wszystkie modele wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. Wyjątek stanowią: Renault 19, Avantime 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 760 i F4R 761), Espace 4 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 790 i F4R 794), Laguna II 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), Laguna II 2.0 Turbo z lat 2000-2001 (F4R 764 i F4R 765), Megane I 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740) i Velsatis 2.0 l z lat 2000-2001 (F4R 762 i F4R 763)
Rolls-Royce
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych od 2003 r
Saab
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1986 r
Seat
- wszystkie modele są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Altea 2.0 FSI 110 kW (05.2004 - 11.2005), Leon 2.0 FSI 110 kW (07.2005 - 11.2006) i Toledo 2.0 FSI 110 kW (09.2004 - 11.2005)
Skoda
- wszystkie silniki są przystosowane do E10, z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW, które montowane były w Felicii
Smart
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Ssangyong
- wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r
Subaru
- wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r
Suzuki
- wszystkie modele aktualnie produkowane są przystosowane do E10, w przypadku starszych modeli producent odsyła do... instrukcji obsługi
Toyota
- paliwo E10 można tankować do wszystkich benzynowych modeli wyprodukowanych od stycznia 1998 r. na rynek europejski. Jest jeden wyjątek - to model Avensis z silnikami 2.0 (1AZ-FSE) i 2.4 (2AZ-FSE), które wyprodukowane były między 07.2000 - 10.2008
Volkswagen
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Lupo 1.4 (08.2000 - 11.2003), Polo 1.4 FSI (01.2002 - 06.2006), Golf IV 1.6 FSI (11.2001 - 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI (10.2001 - 10.2006), Bora 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Golf V 1.4 FSI (11.2003 - 11.2004), Golf V 1.6 FSI (08.2003 - 05.2004), Golf V 2.0 FSI (01.2004 - 05.2004), Touran 1.6 FSI (11.2002 - 05.2004), Touran 2.0 FSI (10.2003 - 05.2004)
Volvo
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 roku z wyjątkiem S40/V40 z jednostką 1.8 GDI wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa
Opinie wybrane
-
2022-07-21 13:08
Móc większość samochodów może (4)
Jeździć będą, ale uszczelnienia silnika wykończą się znacznie szybciej w każdym z silników
- 40 6
-
2022-07-22 05:29
Będą robić wszystko żeby Ci zepsuć auto i zmusić do eko ściemy (elektryka). (2)
- 12 3
-
2022-07-22 09:16
(1)
Zgodnie z wytycznymi UE.
- 6 2
-
2022-07-24 14:02
A europa Tobie i podobnym polin Rozbudowuje . ładniej jest !
- 0 0
-
2022-07-21 14:03
Szczególnie te bez kontaktu z paliwem
- 5 4
-
2022-07-24 18:13
Stosuję TUNAP 974 od wielu lat i nie mam problemu z silnikiem ani układem wtryskowym
Dodatki do paliw sa ok.
Stosuję raz na pół roku.- 0 0
-
2022-07-22 08:59
Stary, sprawdzony pomysł (3)
Już poprzednio Niemcy stymulowali rozwój swego przemysłu samochodowego co rusz wymyślając nowe nalepki. Dzięki temu co rusz trzeba było się pozbywać swojego auta i kupować nowe, takie które mogło wjeżdżać do centrum miasta. Potem okazało się to totalną ściemą, bo nikt nie był w stanie wyprodukować co kilka lat nowej generacji silnika, więc fałszowali dane.
Teraz znowu trzeba będzie się jak najszybciej pozbywać aut, które zniszczy nowe paliwo już po 100K km.
I tak interes się kręci- 22 5
-
2022-07-24 14:00
Jedni wybrani fałszowali , drugie -jedyne z geszeftu zadowolone , a nie tak dawno się Fajczyły .
- 0 0
-
2022-07-22 22:16
Niech Niemcy już (1)
Nic nie wymyślają z ekologia. Bo za ich pomysły każdy z nas płaci.
- 12 0
-
2022-07-23 08:15
A normy Niemcy dalej czipem omijają?
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.