• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zamiast religii? Etyka i długo, długo nic

Elżbieta Michalak
7 września 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zajęcia z religii odbywają się we wszystkich polskich szkołach, ale niemal wszystkie proponują także zajęcia alternatywne, takie jak choćby etyka. Na zdjęciu uczniowie klasy maturalnej V LO w Gdańsku podczas lekcji religii. Zajęcia z religii odbywają się we wszystkich polskich szkołach, ale niemal wszystkie proponują także zajęcia alternatywne, takie jak choćby etyka. Na zdjęciu uczniowie klasy maturalnej V LO w Gdańsku podczas lekcji religii.

Gdy pełnoletni uczeń lub rodzice nieletniego dziecka nie chcą, by uczestniczyło ono w zajęciach z religii, szkoła musi im zaproponować inne zajęcia. Jak to wygląda w Trójmieście?



Choć religia nie wchodzi w program ramowy, który opracowywany jest co roku dla każdego typu szkół przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zajęcia muszą kończyć się stopniem, który wliczany jest do średniej ocen ucznia.

Jaką alternatywę powinni mieć uczniowie nie chodzący na religię?

MEN nie zmienił zapisu rozporządzenia w tej sprawie, dlatego wciąż w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych lekcje religii bądź etyki organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych.

Dla tych, którzy rezygnują z religii, najczęściej proponuje się etykę. Rola rodzica nie jest tu obojętna, to właśnie na jego prośbę powołuje się do życia te zajęcia. Mówi o tym informacja MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania etyki w szkołach publicznych, w której czytamy: "Nauka etyki jest organizowana w szkołach publicznych na życzenie rodziców, według zasad określonych przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej".

Są jednak rodzice, których takie rozwiązanie nie satysfakcjonuje. - Jestem przeciwny zarówno religii w szkole, jak i etyce. Nie powinno ich tam być, bo szkoła powinna być bezwyznaniowa, świecka - przyznaje Filip, tata pięcioletniej Igi. Wystarczy, że dzieci dzielą się już na biedne i bogate, zdolne i mniej zdolne. Szkoła nie musi dokładać kolejnego podziału na wierzące i niewierzące - argumentuje.

Czytaj więcej na forum trojmiasto.pl, gdzie założony został wątek dotyczący tej sprawy. .

Choć 90 proc. szkół w miejsce religii proponuje zajęcia z etyki, to niektóre placówki, na prośbę rodziców, organizują inne zajęcia "zastępcze". Rodzic proponuje alternatywę, a dyrektor stara się wprowadzić ją w życie. Ważne, że w przypadku wszystkich zastępczych zajęć udział w nich jest obowiązkowy.

W Szkole Podstawowej nr 1 w Gdańsku dla chętnych organizowana jest etyka, a także zajęcia biblioteczne. Dyrekcja pozostaje jednak otwarta na inne propozycje zajęć alternatywnych.

- Nie widzę w tym problemu, takie zajęcia są jak najbardziej do zrealizowania nawet z godzin dyrektorskich, ale w tym roku nie było zainteresowania - przyznaje Elżbieta Anna Mionskowska, dyrektor szkoły. - Kłopotem mógłby być tylko nauczyciel prowadzący, który musiałby mieć kierunkowe wykształcenie - dodaje.

Gdańska Szkoła Podstawowa przy ulicy Małomiejskiej swoim uczniom proponuje etykę i zajęcia z filozofii.

- Jesteśmy szkołą niepubliczną, działającą na prawach publicznej, dlatego swoich uczniów traktujemy bardzo indywidualnie - mówi Magdalena Soliwoda, dyrektor szkoły.

W wielu szkołach dyrektorzy wyszli z innego założenia i plan ułożyli w taki sposób, żeby zajęcia z religii odbywały się albo na początku, albo na końcu. Wówczas dzieci nieuczęszczające na ten przedmiot mogłyby po prostu później przyjść do szkoły lub szybciej wrócić do domu.

Są jeszcze inne rozwiązania proponowane uczniom. - W naszej szkole w miejsce religii proponujemy etykę lub zajęcia w bibliotece, ale dziecko może chodzić na każde inne zajęcia odbywające się w tym samym czasie, co religia, o ile nauczyciel prowadzący wyrazi na to zgodę - opowiada dyrektor Gimnazjum nr 24 w Gdyni.

Należy pamiętać, że szkoła, w której uczeń nie korzysta z nauki religii lub etyki, ma obowiązek zapewnić uczniowi w czasie trwania tych zajęć opiekę lub zajęcia wychowawcze. A to, czego dziecko może uczyć się w zamian, zależy w głównej mierze od rodzica, samego dziecka i tego, czy dyrektorowi uda się znaleźć wykształconego w danym kierunku nauczyciela.
Elżbieta Michalak

Opinie (119) 7 zablokowanych

  • Wybór? Jaki wybór? (2)

    Gdy w 1996 roku zaczynałam liceum nr VI wybrałam etykę i j. francuski (z przedmiotów, które mogłam wybrać). Efekt? Uczyłam się niemieckiego i chodziłam na religię, bo większość wybrała religię, a j. francuski był tylko w klasach ogólnych, a ja chodziłam do profilowanej. Ciekawe, czy do dziś coś się w VILO w Gdyni zmieniło?

    • 7 0

    • to samo było w II LO w Gdańsku

      niby można było zrezygnować z religii, ale nic w zamian nie było, żadnej etyki czy jakichkolwiek innych zajęć. Religia nie była też ani na początku ani na końcu rozkładu zajęć, więc jak ktoś nie chodził, to siedział na korytarzu albo łaził po okolicy. Tyle w praktyce.

      • 4 0

    • W mojej klasie (r. 92) 9 osób nie uczęszczało w ogóle na religię, a całego rocznika zebraliśmy grupę na etykę i były to najlepsze zajęcia w tej placówce.

      • 0 0

  • Co zamiast? Nic, religia do kościoła, a będzie po problemie

    Co boskie - bogu, a co cesarskie - cesarzowi.
    Jak ktoś jest takim gorliwym katolikiem, że chce kształcić swoje dzieci ze znajomości biblii i innych świętych ksiąg, to niech to robi w domu, albo posyła dziecko do kościoła na nauki. Co ma szkoła z tym wspólnego?

    • 9 0

  • Religia powinna zostać przeniesiona do sal katechetycznych, tak jak było dawniej (3)

    Szkoły publiczne powinny być neutralne światopoglądowo. Przez to, że w szkole nauczana jest religia katolicka obrządku rzymskiego, tak nie jest. Jest to złamanie naczelnej zasady Konstytucji RP z 2 IV 1997 r.
    Dziecko, które nie chodzi na zajęcia z religii często naznaczone jest z tego powodu swoistym piętnem. Jest "inne", jest "tym który/a nie chodzi na religię". Dzieci/nastolatki w wieku nauki mają to do siebie, że prędzej czy później używają wszelkiej maści argumentów, podczas rozwiązywania swoich konfliktów. Dziecko nieuczęszczające na zajęcia z religii może zostać wyobcowane, odsunięte na bok. Może pojawić się w nim postawa wycofania, co w przyszłym dorosłym życiu może bardzo skomplikować jego relacje ze społeczeństwem. Wszystko w dużej mierze zależy, w jak bardzo tolerancyjnej grupie rówieśniczej będzie w tej klasie się obracać. A wiadomo przecież, że nie wszystkie dzieci z klasy zostaną nauczone przez swoich rodziców tolerancji, szacunku do drugiego człowieka, niezależnie od koloru jego skóry, wyznania, poglądów etc. Świadczy to o tym, że sytuacja dziecka nieuczęszczającego na religię prędzej czy później będzie mogła ulec pogorszeniu z tego powodu.
    W polskich szkołach publicznych przedstawiciele kościoła katolickiego obrządku rzymskiego są zapraszani przez dyrekcję szkoły na różnego rodzaju uroczystości: rozpoczęcie/zakończenie roku szkolnego, otwarcie boiska, wigilie szkolne etc. Dyrekcja w tych przypadkach uderza także w nauczycieli, którzy są albo niewierzący albo innego wyznania. Na wigiliach nauczycielskich muszą często słuchać czytania z Pisma Św. etc.
    Wszystkie te sytuacje wskazują na to, że obecna formuła nauczania religii jest nie do zaakceptowania. Religia powinna być nauczana TYLKO i wyłącznie w salach katechetycznych PRZY KOŚCIELE. Tylko w ten sposób postulat neutralności światopoglądowej państwa będzie realizowany.

    Na koniec chcę dodać, że jestem katolikiem, ale rozumiem że ktoś może być : niewierzący, innego wyznania. O tych ludziach my katolicy nie możemy zapominać i ingerować w ich wolności zapewnione w ustawie zasadniczej.

    • 15 1

    • (1)

      Dzięki za tę wypowiedź, bardzo trafiona, rzeczowa i na poziomie. Pozdrawiam!:)

      • 6 0

      • Pozdrawiam również : )

        • 3 0

    • Zgadzam się z Twoją wypowiedzią. Do tego w salach lekcyjnych obok lub nad godłem Polski wiszą krzyże i każdy uczeń niby świeckiej szkoły widzi, kto tak naprawdę tam rządzi. Ma to na każdej lekcji przed oczami. Ponadto formy aktywności pozalekcyjnej uczniów są nakierowywane na działania związane z kościołem, a, na przykład, pomoc pokrzywdzonym jest zwykle kojarzona z Caritasem. Lekcje religii prowadzone są pomiędzy innymi lekcjami , a nie na początku lub na końcu.
      Można by tak jeszcze wymieniać i wymieniać nadużycia religijne obecnego polskiego szkolnictwa. Ja, w proteście przestałem opłacać składki na tzw. radę rodziców, dopóki nie zmieni się ten stan rzeczy.

      • 3 1

  • Zdanie praktykującego katolika (3)

    Zgadzam się, że religia powinna zostać przeniesiona do salek katechetycznych i parafii. To jest prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie i dla Ucznia i dla instytucji kościelnej
    ale
    nie rozumiem tego jadu i złośliwości. Lekcje religii same w sobie to coś wartościowego, dobrego. Pewnie: nie każdy ksiądz czy katecheta umie unieść cieżar kontaktu z młodzieżą, która - zwłaszcza w wieku gimnazjalno- licealnym - prowokuje i próbuje nadawać ton na lekcjach (nie tylko religii). Jednak niektóre komentarze są tutaj naprawdę od czapy. Może te lekcje etyki naprawde by się przydały (wszystkim!) bo uczą tolerancji i otwierają oporne umysły na róznorodność świata.

    "nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni"

    • 3 4

    • Jad i złośliwość wynika z niemocy zmiany stanu rzeczy i odgórnego jego narzucenia. W powiązaniu z czystą obłuda jaką jest teoria możliwości wyboru rodzi się poważna frustracja tych, którzy z katolicyzmem nie chcą mieć nic wspólnego i na każdą próbę zaszczepienia go swoim dzieciom reagują pokazując kolce. Nie dziwi mnie to bo sam się tym denerwuję. Lekcje etyki - zgadzam się całkowicie! A może dla wszystkich, włącznie z księżmi? Przykładów na chociażby słabe zachowanie tzw duszpasterzy się mnożą...

      • 8 1

    • Gdyby lekcje religii w szkołach uczyły podstawowych zasad moralnych, tolerancji i otwierały oporne umysły, tak jak piszesz, to nie byłoby tej dyskusji. Każdy przyzwoity człowiek widzi potrzebę kształtowania takiej postawy. Natomiast, niestety, większość lekcji religii przypomina wspomniane pranie mózgu, straszenie dzieci piekłem i jest stekiem nonsensów typu "były dziewicami, więc poszły do księdza Owczarka" (to cytat).

      • 3 2

    • Lekcje religii nie są same w sobie ani wartościowe, ani dobre, ponieważ pod przymusem wiary narzucają swój światopogląd, utrwalają wpływy kapłanów religijnych i wpajają przekonanie o wyższości wierzących w ich religię nad innymi ludźmi. Ponadto demoralizują wiernych proponując łatwe pozbywanie się balastu nieczystego sumienia związanego z wyrządzanymi przez nich szkodami innym ludziom, bez konieczności ich naprawienia (spowiedź święta).

      • 1 1

  • religia

    Proszę podać dane, ile szkół podstawowych, gimnazjów, liceów w trójmieście proponuje etykę uczniom, którzy nie chodzą na religię. Przecież mozna je policzyc na palcach jednej ręki. W żadnej ze szkół, do których chodził mój syn, nie były przewidziane alternatywne zajęcia dla dzieci nie chodzących na religię.

    • 9 0

  • lekcje

    "W wielu szkołach dyrektorzy wyszli z innego założenia i plan ułożyli w taki sposób, żeby zajęcia z religii odbywały się albo na początku, albo na końcu. Wówczas dzieci nieuczęszczające na ten przedmiot mogłyby po prostu później przyjść do szkoły lub szybciej wrócić do domu."

    I to są niby te alternatywne zajęcia?

    • 2 0

  • Zmienić nazwę z "religia" na "religie"

    Jak w tytule - nazwać przedmiot "religie" i uczyć między innymi podstaw religii katolickiej, ale wyjaśnić też, czym są kościoły protestanckie i kim jest agnostyk. Dzieciaki zyskałyby wiedzę ogólną o wierzeniach ludzi na świecie, innych kulturach i byłyby bardziej tolerancyjne. Absolwenci religioznawstwa szukający pracy w zawodzie pewnie przyznają mi rację :)

    • 6 3

  • etyka

    Gimnazjum Osowa - brak etyki. Może pójśc do domu. W zeszłym roku wysiadywał na korytarzu pierwszy semestr. W drugim siedział w bibliotece.

    • 1 0

  • a czy tata Filip wie czym jest etyka?

    bo czytając jego wypoowiedź powątpiewam

    • 1 0

  • Ja uwazam

    Ja uwazam ze pierogi ruskie smakuja wysmienicie z roztopionym masekiem. Ummm...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Zrozumieć Psa - prelekcja (3 opinie)

(3 opinie)
30 zł
wykład

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Drzewa użytkowe to?

 

Najczęściej czytane