• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin ósmoklasisty 2025. Co się zmieni? Nowe wymagania

ws
20 sierpnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (15)
Zmiany na egzaminie ósmoklasisty 2025. Jakie będą? Zmiany na egzaminie ósmoklasisty 2025. Jakie będą?

Zmiany na egzaminie ósmoklasisty 2025. Co czeka przyszłorocznych uczniów ósmych klas? Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała nowe wymagania. Ma to związek z tym, że od 1 września 2024 r. w szkołach będzie realizowana "odchudzona" o ok. 20 proc. podstawa programowa kształcenia ogólnego.



Korzystasz z dodatkowej pomocy, przygotowując się do egzaminu ósmoklasisty?

Od 1 września 2024 r. w szkołach będzie realizowana uszczuplona o ok. 20 proc. podstawa programowa kształcenia ogólnego. W związku z tym uczniów czekają zmiany podczas egzaminów.

Od nowego roku szkolnego będą one przeprowadzane znów w oparciu o wymagania podstawy programowej, a nie - jak w ostatnich latach - wymagania egzaminacyjne wprowadzone w związku z pandemią COVID-19.

W opublikowanej informacji CKE zapowiedziano, że informatory o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów będą zamieszczane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do 1 września br., w kolejności, w jakiej zostaną opracowane przez ekspertów.

Z jakich przedmiotów ósmoklasiści będą zdawali egzamin w 2025 r.?



Uczniowie ósmych klas przystępują do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
  • języka polskiego,
  • matematyki,
  • języka obcego nowożytnego.

Uczniowie nie będą wybierali czwartego przedmiotu na egzaminie.


Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego. Co się zmieni?



Egzamin z języka polskiego 2025, podobnie jak w poprzednich latach, będzie się składał z dwóch części. Pierwsza część arkusza będzie zawierać dwa teksty (literacki i nieliteracki, z zastrzeżeniem, że tekst literacki nie musi być fragmentem lektury obowiązkowej) oraz zadania do nich, w tym zadania dotyczące treści i problematyki lektur obowiązkowych. Z kolei druga część to wypracowanie. Uczeń będzie wybierać jeden temat spośród dwóch podanych w arkuszu; możliwe formy wypowiedzi: rozprawka, opowiadanie (formy obecne na każdym egzaminie ósmoklasisty od 2019 r.) oraz przemówienie (forma wskazana w Informatorze z 2017 r.).

Nowością jest jednak rozszerzenie form, które mogą znaleźć się podczas egzaminu. Sprawdzona może być umiejętność redagowania krótkich form wypowiedzi, jak: zaproszenie, ogłoszenie, życzenia czy podziękowanie.

Nowy ranking szkół średnich 2024 Trojmiasto.pl Nowy ranking szkół średnich 2024 Trojmiasto.pl

Lista lektur obowiązkowych na egzamin ósmoklasisty 2025



W latach 2025-2028 uczniowie będą mogli odwoływać się do dowolnej lektury z listy obowiązkowej z podstawy programowej z 2017 r., w tym również do tych, które zostały usunięte z podstawy programowej z 2024 r. Lista lektur, do których można się odwołać, zostanie opublikowana w Informatorze oraz na każdym arkuszu egzaminacyjnym (jak dotychczas).

Zadania w pierwszej części arkusza mogą dotyczyć lektur obowiązkowych z klas IV-VI (pozycji poznawanych w całości) z klas VII-VII (wszystkich lektur omawianych na tym etapie edukacyjnym).

Na egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. będzie obowiązywać więcej lektur obowiązkowych. Uczniowie muszą znać takie powieści, jak choćby "Hobbit, czyli tam i z powrotem", "Chłopcy z Placu Broni", "Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa", "Balladyna", "Kamienie na szaniec", "Dziady cz. II", "Mały Książę", "Zemsta".

CKE wymaga również, by uczniowie mieli wiedzę także z krótkich utworów literackich, które były omawiane w całości lub poznawane podczas zajęć we fragmentach. Mowa tutaj m.in. o "Latarniku" czy "Quo Vadis" Henryka Sienkiewicza czy "Reducie Ordona", "Panu Tadeuszu" i "Świteziance" Adama Mickiewicza.


Zmiany na egzaminie ósmoklasisty 2025 z matematyki



CKE zapowiada też zmiany w arkuszu egzaminacyjnym z matematyki. Planuje się powrót do formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w roku 2019 i 2020. Oznacza to, że na egzaminie z matematyki będzie:
  • 15 zadań zamkniętych (jak w latach 2021-2024)
  • 6 zadań otwartych (w latach 2021-2024 w arkuszu były 4 zadania otwarte).

Zadań zatem będzie więcej niż w latach 2021-2024, a maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia to 30 punktów (jak w roku 2019 i 2020).

Od roku 2025 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki planuje się wdrożyć e-ocenianie.


Język obcy nowożytny na egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Co się zmieni?



Jak informuje CKE, nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021-2024. Arkusz będzie składał się z pięciu części: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna.

Odsetek punktów za rozwiązanie zadań otwartych to ok. 40 proc.

W części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej uczeń tworzy tekst w formie e-maila lub wpisu na blog o długości od 50 do 120 wyrazów. Z kolei oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.): A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstu).
ws

Opinie (15)

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    przeciez te egzaminy sa smieszne i jeszce na dodatek co roku je okrajaja! Ale tu chodzi by zarabiac na tym kursy korepetycje itp

    • 21 5

  • ..... (2)

    ....umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej..... 50 wyrazów..... tego nie da się sensownie skomentować....

    • 5 5

    • 50 wyrazów to znacznie więcej niż post na xa czy podpis pod zdjęciem na insta... więc we współczesnych standardach jest to długa wypowiedź pisemna. Uwierz mi - często ponad siły współczesnej młodzieży. Większość nie potrafi sklecić dłuższego, poprawnego językowo i logicznie tekstu, a czasem nawet jednego zdania.

      • 6 0

    • Formy wypowiedzi

      Dłuższa forma wypowiedzi na egzaminie to minimum 200 wyrazów.

      • 2 0

  • Będą robić (2)

    Z dzieci tanią niewykształconą siłę roboczą do niemieckich szparagów i podpierana czterech literach. Historia Polski jest pisana i drukowana w Niemczech. Czy wy rodzice nic z tym nie zrobicie? Wpychają wam do szkół ideologię, robią z dzieci analfabetów, zamazują tożsamość i patriotyzm. A wy co? Uśmiechacie się, niedługo śmiech przeistoczy się w płacz I lament. Zapominacie że tu jest Polska? Dajecie się łatwo zmanipulować lewactwu które jest pierwszym stopniem do samounicestwienia.

    • 15 15

    • Taaaa

      to są te problemy, znaczy lewactwo, Niemcy i tak dalej. Żal mi takich ludzi, są tak ograniczeni, tak pozbawieni wyobraźni, tak zindoktrynowani zero swojego, wszystko partii (ślepa wiara w jarka, czy innego zbawiciela). A tu chodzi o rzeczy zupełnie inne - przebodźcowanie, ekran zamiast wszystkiego, brak książek w życiu ( to też na pewno robota "lewaków" a nie szanownego, który ma w odwłoku co robią jego dzieci, ma inne zajęcia, prawda), brak stymulacji sztuką, kulturą wysoką, czymś co tworzy z nas człowieka rozumnego, wrażliwego, zdolnego do czegoś więcej niż konsumowanie i defekowanie. Łatwiej swoje winy zwalić na "lewactwo". Zgroza. A już to, że nasza historia jest pisana i drukowana w Niemczech dowodzi btw, że ktoś tu ma poważny problem psychiczny, powinien się leczyć.

      • 4 3

    • Tak, to prawda.

      Zwiedzałam w tym roku Stutthof i Auschwitz. Te niemieckie niedojdy nadal twierdzą, że obozy koncentracyjne to polskie obozy śmierci.

      • 0 1

  • boję się...

    te egzaminy są koszmarne. Oświatę stosuje się jak pingponga.

    • 5 6

  • Egzamin ósmoklasisty powinien być po ukończeniu SP. Powinien być dobrowolny. (1)

    Wymuszanie go na wszystkich uczniach nawet tych co idą do branżówek to niepotrzebny dla nich stres i późniejsze porównywanie i deprecjonowanie osoby.
    Gdyby był po zakończeniu SP to uczestniczyłyby w nim jedynie te osoby którym zależałoby na punktach w rekrutacji.
    Dodatkowo, z procesu rekrutacyjnego powinny wyć wykluczone oceny z danej szkoły podstawowej.
    Nikt nie zagwarantuje że jedna ocena u jednego nauczyciela jest porównywalna z inną oceną u drugiego nauczyciela.
    A tak jest obecnie. Aż 82 punkty na 200 zależą od arbitralnych ocen nauczycieli w danej szkole.
    To jawna niesprawiedliwość i niszczenie równości w procesie rekrutacyjnym.

    • 10 1

    • Co za bzdury, takei głupoty może pisać tylko ktoś kto nigdy nie pracował w rekrutacji.

      Oceny końcowe powinny być brane pod uwagę, dzień egzaminu może być tym słabszym dniem. Tak oceny nie są porównywalne, ale to jest jakiś backup. Oprócz ocen mogą być jeszcze konkursy i inne aktywności.
      Stres, przecież to nie jest egzamin 11-latków, oni mają po 15 lat, nie róbmy z nich sierot.

      • 0 0

  • (2)

    Widzę zagrożenie w temacie nauczenia ukraińskich dzieci w polskich szkołach, bo pani minister Mucha, z tego co słyszałem, chce zrobić ukraińską szkołę w polskiej szkole. Tego robić nie wolno.

    • 8 4

    • Nie życzymy sobie w polskiej szkole ukraińskiej podstawy programowej, bo to nie jest ukraińska szkoła.

      • 4 1

    • Uwaga, napisano w Moskwie

      • 1 1

  • Jak panstwo wymaga od osmioklasisty

    Egzamin to czymu nie wymaga sie egzaminu od wszystkich urzednikow panstwowych zeby byla pewnosc ich kompetencji?

    • 3 0

  • nie mozecie tego nazwac - chalange z przedszkola - tak zyby dzieciom bylo weselej. a przycisnac egzaminy na stanowiska

    spolki wodnej w sopocie zeby, jak to sie mowi, szczur sie nie przecisnal.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Mniej światła, Więcej gwiazd 2024

spotkanie, pokaz

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie jest największe bogactwo naturalne Pomorza?

 

Najczęściej czytane