• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z nauką HiT-u w szkołach. Jest rozporządzenie ministerstwa

ws
21 maja 2024, godz. 14:40 
Opinie (171)
Od września w szkołach pojawią się obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy. Od września w szkołach pojawią się obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy.

Rezygnacja z przedmiotu historia i teraźniejszość dla uczniów, którzy rozpoczynają naukę w szkołach ponadpodstawowych i obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w ramach godzin wychowawczych - to najważniejsze zmiany, które wejdą do szkół od 1 września 2024 r. Ministra Edukacji podpisała rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania.




Nowy ranking szkół podstawowych 2024 Trojmiasto.pl Nowy ranking szkół podstawowych 2024 Trojmiasto.pl

Rezygnacja z HiT-u w szkołach



Od września 2024 r. uczniowie, którzy rozpoczną naukę w klasie I szkoły ponadpodstawowej (liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia) nie będą już uczyli się przedmiotu historia i teraźniejszość. Przedmiot ten będzie nauczany jedynie do zakończenia cyklu kształcenia przez uczniów klas II liceów ogólnokształcących i klas II/III technikum, którzy już rozpoczęli jego naukę.

Z kolei nowy przedmiot będzie realizowany od roku szkolnego 2025/2026, nie wcześniej niż od klasy II szkoły ponadpodstawowej.

Zmiana dotycząca rezygnacji od roku szkolnego 2024/2025 z przedmiotu historia i teraźniejszość w klasie I szkół ponadpodstawowych oznacza konieczność pilnego sporządzenia aneksów do arkuszy organizacji szkół ponadpodstawowych.


Nowe zajęcia w szkole - pierwsza pomoc w podstawówce



Od września uczniowie z klas I-III szkoły podstawowej będą mieli obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w sposób dostosowany do możliwości dzieci w tym wieku w ramach edukacji wczesnoszkolnej - edukacji przyrodniczej. Chodzi tu o naukę rozwijania nawyków i zachowań uczniów w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych osób.

Z kolei w klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych nauka udzielania pierwszej pomocy będzie realizowana na zajęciach z wychowawcą. Zajęcia udzielania pierwszej pomocy mogą odbywać się z udziałem zaproszonych specjalistów w danej dziedzinie, wolontariuszy, przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji.

Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę? Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę?

Zmiany w szkołach branżowych



Kolejną zmianą w rozporządzeniu jest skrócenie z dwóch lat do jednego roku okresu, o jaki może zostać przedłużona uczniowi nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej (rozwiązanie to będzie dotyczyć uczniów, którym nie przedłużono okresu nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym lub w szkole ponadpodstawowej) oraz zwiększenie liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia (i odpowiednio zmniejszenie tej liczby w klasie I), co umożliwi dyrektorowi branżowej szkoły II stopnia zaplanowanie takiej organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, aby słuchacz klasy II branżowej szkoły II stopnia mógł przystąpić do egzaminu zawodowego w styczniu lub w lutym danego roku.


Zmiany w ramowych planach nauczania od września 2024 - rozporządzenie podpisane



Najważniejsze zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dotyczą:
  • rozszerzenia katalogu zajęć, które są realizowane podczas zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych (klasy IV-VII) i ponadpodstawowych (w klasach: II-IV liceum ogólnokształcącego, II-V technikum oraz II i III branżowej szkoły I stopnia) o zajęcia dotyczące nauki udzielania pierwszej pomocy (w klasie VIII szkoły ponadpodstawowej i w klasie I szkół ponadpodstawowych uczniowie uczą się pierwszej pomocy na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa);
  • rezygnacji od roku szkolnego 2024/2025 z nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość w: klasie I liceum ogólnokształcącego, klasie I technikum, klasie I branżowej szkoły I stopnia, klasie I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej, semestrze I i II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej, a w latach następnych w kolejnych klasach i semestrach tych szkół, aż do całkowitego zakończenia nauczania tego przedmiotu;
  • wprowadzenia zmiany o charakterze dostosowującym, będącej konsekwencją zmiany w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy, wprowadzonej na mocy art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005), polegającej na zastąpieniu wyrazów "kwalifikacji rynkowej" wyrazami "kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej";
  • skrócenia z dwóch lat do jednego roku okresu, o jaki może zostać przedłużona uczniowi nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej; rozwiązanie to będzie dotyczyć uczniów, którym nie przedłużono okresu nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym lub w szkole ponadpodstawowej;
  • zwiększenia liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia (i odpowiednio zmniejszenie tej liczby w klasie I) oraz umożliwienie dyrektorowi branżowej szkoły II stopnia zaplanowanie takiej organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, aby słuchacz klasy II branżowej szkoły II stopnia mógł odbywać obowiązkowe zajęcia edukacyjne w podobnym wymiarze tygodniowym w obu semestrach.
ws

Opinie (171) ponad 10 zablokowanych

  • Zamiast tego propaganda i nauka o tych którzy sami nie wiedzą czy są chłopakiem czy dziewczyną.

    • 28 6

  • Pojawi się obowiązkowy przedmiot na maturze o płciach. Ci którzy nie będą w stanie wymienić co najmniej 54 płci , o maturze (2)

    będą mogli tylko pomarzyć.

    • 40 6

    • Zadanie: Rozpoznaj zaimki po kolorze włosów Julki (1)

      A) onu/jenu B) ona/on C) on/jego

      • 10 3

      • Odpowiedz : a

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie wiem, jak sprawdzała się HiT w praktyce (16)

    Ale ja z czasów szkolnych pamiętam, że zawsze żałowałem, że program historii kończył się gdzieś na pierwszej WŚ, a II WŚ i czasy powojenne to w skrócie na kilku zajęciach i "doczytajcie sobie w domu", bo nie było czasu. I to jeszcze trzy razy, bo i w gimnazjum, i w liceum historia się "resetowała" do starożytności i była przerabiana od początku. A to przecież właśnie historia najnowsza ma największy wpływ na naszą codzienność, nie wiszące ogrody Semiramidy czy poczet królów polskich.

    • 108 6

    • Jeszcze by się dzieci dowiedziały na czym polegała "wygrana Wałęsy" (3)

      i by mieli dysonans poznawczy przy oglądaniu TVx

      • 33 8

      • I kim był tatuś braci Kaczyńskich (2)

        I co mówił o swoich synach

        • 11 17

        • A kim był tatuś i brat Michnika?

          Szechtera

          • 15 2

        • kim był? co mówił?

          • 6 1

    • dotkneles faktu - od historii najnoeszej zaczyna sie fortuna ludzi ktozy sami badz ich rodziny maja (2)

      kapital zdobyty po przemianach lat 90' zdobyty w spoob 'na Adamowicza'

      • 23 3

      • o losie (1)

        niestety ciebie nie uczyli ortografii. fortuna nie dla ciebie, nawet jakby leżała pod Twoim domem.

        • 0 7

        • Gdy komuś wytykasz błędy, sam pisz poprawnie, bo się ośmieszasz.

          • 8 0

    • (2)

      Bardzo sensowna krótka analiza rzeczywistości. Trafił pan w sedno problemu. Stąd marksiści tak mocno pluli na Czarnka. Po tzw. reformie okazało się, że solą w oku lewicowców jest historia współczesna i tradycyjna polska literatura oraz JPII. A to, że system polskiego szkolnictwa jest przestarzały i kopiuje niemieckie wzorce sprzed wieku, podobnie jak polskie uniwersytety, nikogo nie obchodzi. Nikt też się nie zająknie, że nauczanie matematyki w szkołach od dekad leży i kwiczy, a rodzice posyłają dzieci na korepetycje, bo pani jedna z drugą od matematyki robi zajęcia na trywialnych przykładach, a trudniejszych nie rusza. Niech uczniowie sami sobie z tym poradzą. Zadań domowych również nie zadają, bo po co. I tak to się toczy od lat. Czego więc oczekiwać od kolejnych politycznym ministrów tzw. edukacji narodowej? Odpowiadam, ideologii. Ale na tm nie zbudujemy mądrego społeczeństwa.

      • 12 3

      • ale czemu za pisu mieliśmy wrócić do średniowiecza ? (1)

        bo głupimi lepiej sterować !! Nigdy więcej pisu i dudy

        • 2 16

        • Rozumienie krótkich form pisemnych jest twoja piętą achillesową, nieprawdaż?

          • 9 0

    • przedmiot na pewno przydatny ale.. (1)

      nie z zakłamana książką i innymi bzdurami bolszewicko pisowskimi . Na szczęście nauczyciele nie są przedstawicielami żadnej partii i uczą zgodnie z prawdziwą historią i umieją to dobrze przedstawić . Na szczęście dzbanowi czarnkowi tej pisowej mafii nie udało się zastraszyć nauczycieli .

      • 1 15

      • Ogarnij się w końcu

        "Na szczęście nauczyciele nie są przedstawicielami żadnej partii i uczą zgodnie z prawdziwą historią i umieją to dobrze przedstawić." Naprawdę wierzysz w to, co napisałeś? Nauczyciele nie mają poglądów, nieprawdaż? Zwłaszcza ci od Broniarza. Żyją w szklanej bańce i od nikogo nie są zależni.

        • 13 0

    • (1)

      Sprawdzał się bardzo dobrze, moja córka wie więcej o Gomułce, Gierku, Carterze czy innym Kennedy niż ja. Zaznaczę że nauczyciel nie korzystał z tego osławionego podręcznika.

      • 7 1

      • To, że latorośl wie więcej od ciebie, nie jest żadnym wyznacznikiem.

        • 4 5

    • Właśnie dotknąłeś sedna problemu - nie był potrzebny nowy przedmiot, tylko przeorganizowanie nauczania historii, żeby po przejściu do szkoły ponadpodstawowej nie zaczynać od starożytności tylko iść dalej.

      • 6 0

    • Kiedyś

      W 4 klasie zaczynało się od starożytności, w 6 kończyło się na 2 wojnie światowej.
      W 1 gimnazjum znowu historia starożytna i w 3 znowu koniec historii na 2WŚ.
      W liceum znowu w 1 klasie początek o starożytności.... I tak w koło Macieju xD

      • 0 0

  • ministra od duraczenia,

    zlikwidujcie jeszcze prace domowe w liceach to wychowacie stado baranów do strzyżenia

    • 37 0

  • Tak beznadziejnego ministra edukacji jak obecnie to nasz kraj nie miał jeszcze ani razu po 1989

    Dramat, Iewacka indoktrynacja od której już nawet na zachodzie odchodzą (ostatnio na wyspach zabronili nauczania gender w szkołach po wybuchu afer WPATH i Cass Report), a u nas dopiero się to rozkręca...

    • 36 3

  • Minister były edukacji Czarnek (1)

    Porzucony przez rodziców, wychowywany na wsi przez księdza, pół życia spędził na KUL, usługując biskupom
    Stąd ten tytuł 'profesora'...

    • 3 35

    • Co ci ugniata kopułkę?

      • 8 0

  • (1)

    Będą uczyć historii Ukrainy i jak Polska napadła Europę ! gratulacje rodzice kupujcie pontony albo już zapisujcie się na szparagi u swojego niemieckiego przywodcy

    • 23 3

    • Jak Polska z Niemcami dzielii Czechosłowacje tego też nie uczą.

      • 1 2

  • Podręcznik ? (2)

    Raczej biuletyn propagandowy pisu.
    Jak za komuny, gdzie uczyłem się o mauzoleum lenina.

    • 4 32

    • czytałeś, przeglądałeś? Jesteś w błędzie.

      Jesteś w błędzie.

      • 7 0

    • Tak toczna, tawariszcz starszyna.

      • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    a gdzie tu

    rozsądek, jedna ekipa wprowadza, druga za chwilę likwiduje, bo tak rozumie praworządność, a nasi młodzi rodacy służą za króliki doświadczalne

    • 22 2

  • HIT powinien zostać nawet kosztem przedmiotu Historia

    Najważniejsze jest historia współczesna. To co było dawno może kogoś interesuje ale nie młode pokolenie.

    • 20 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

14. Weekend Architektury

wykład, spotkanie, debata

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jemioła nie jest:

 

Najczęściej czytane