- 1 Był "laptopa dla czwartoklasisty" - co zamiast? (8 opinii)
- 2 Co się zmieni na egzaminie ósmoklasisty 2025? (15 opinii)
- 3 Nawet 1000 zł za wyprawkę szkolną dla dziecka (16 opinii)
- 4 Znamy terminy egzaminów w roku szkolnym 2024/25 (17 opinii)
- 5 Praca w branży edukacyjnej. Warto? (95 opinii)
- 6 Nowy rok szkolny 2024/25 nieco później (85 opinii)
Matury 2014 - język polski arkusz i odpowiedzi
5 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
aktualizacja: godz. 11:10
(5 maja 2014)
Najnowszy artykuł na ten temat
Matura z języka angielskiego - arkusze i odpowiedzi
Ponad 9,5 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w Trójmieście rozpocznie dziś maturę. Przed nimi minimum 5 egzaminów. Powodzenia!
Zobacz arkusz z zadaniami maturalnymi z języka polskiego (poziom podstawowy)
Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu maturalnego z języka polskiego (poziom podstawowy). Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.
Zad. 1 - pokarm duchowy dla bohaterów Platona stanowiła miłość która wiodła do prawdy i piękna, Zad. 2 - przywołanie "Uczty" Platona pełni funkcję wprowadzenia do tematu, zobrazowania zagadnienia, Zad. 3 - teza- człowiek potrafi funkcjom czysto biologicznym czy fizjologicznym nadawać głębszy (symboliczny) sens i zmieniać je w ten sposób, przykład 1 - oficjalne obiady - nie tylko zaspokajają głód, ale służą celom politycznym, przykład 2- jedzenie wśród rodziny jako element zacieśniający więzi, Zad. 4 - pierwszy argument - z miłości można nawet zabić drugiego człowieka; drugi argument - miłość potrafi zmienić człowieka, obudzić w nim silę, Zad. 5 - a) wyliczenie, aby podkreślić różne odcienie miłości, b) personifikacja, aby ukazać ludzki wymiar miłości, c) antyteza, ma pokazać, że uczucie to ma w sobie wiele przeciwstawnych cech, Zad. 6 - sformułowania te maja podkreślić symboliczne znaczenie miłości, Zad. 7 - a- miłość buduje podstawowe społeczne więzi, bez których nasz gatunek by wyginął (rola prokreacyjna), b- miłość według księdza ma nas nauczyć życzliwości i przyjaźni względem drugiego człowieka, pozwolić nam wyjść z naszego pancerza, c- miłość to bezinteresowne dawanie oraz radość z tego, że drugi człowiek jest, Zad. 8. 1 - informatywna, 8. 2- ekspresywna, 8.3- impresywna, Zad. 9 -d, Zad. 10 - 1 os. l. poj. - autorka patrzy na zjawisko z własnej perspektywy, 1 os. l. mn. - autorka utożsamia się z odbiorcami/czytelnikami tekstu, Zad. 11 - zadanie w akapicie ostatnim to podsumowanie rozważań na temat miłości i jej roli, Zad. 12 - miłość jest trudna, ponieważ ciężko jest kochając nie wymagać wzajemności. Miłości jest tak mało, ponieważ aby była trwała, wymaga bardzo dużo wysiłku i pracy ze strony człowieka - a nam czasem tego brakuje, Zad. 13.1 - akapit 1 i 2, Zad. 13. 2 - akapit 3, zad. 13.3 - akapit 4 i 5
Tuż po godz. 11 z egzaminów zaczęli wychodzić już pierwsi maturzyści. Ich zdania są podzielone, choć większość twierdzi, że matura z podstawowego polskiego nie należała do łatwych.
- Egzamin do najłatwiejszych nie należał, ale ci, którzy chodzili na lekcje, przygotowywali się do nich, znali lektury, mogli sobie bez problemu poradzić - mówi Sandra z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Pierwsza część sprawdzała rozumienie tekstu czytanego, było ok. 12 zamkniętych pytań do tekstu, druga część to rozprawka na jeden z wybranych tematów. Do wyboru było "Wesele" Wyspiańskiego i "Potop" Sienkiewicza. Przede mną jeszcze dwa egzaminy pisemne i dwa ustne, a jeśli wszystko pójdzie po mojej myśli, naukę będę kontynuowała na studiach w Wyższej Szkole Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku.
- Egzamin był umiarkowany, ani łatwy, ani trudny, tematy do rozprawki dość proste, znajomość całych lektur nie była potrzebna, wystarczyło bazować na przytoczonych fragmentach - mówi Marta z V LO w Gdańsku. - Pisałam o "Weselu" - bazując na fragmencie rozmowy gospodarza i poety trzeba było napisać, jakie są ich poglądy na temat poezji narodowej i Polaków. Tekst sprawdzający czytanie ze zrozumieniem był ciekawy, dotyczył miłości i różnych jej aspektów. Na pewno przydała się tu znajomość funkcji językowych i środków stylistycznych. Co prawda spodziewałam się zupełnie innych lektur, mówiono że będzie "Tango" i "Dżuma", ale przewidywania się nie sprawdziły. Przede mną jeszcze 6 egzaminów, a potem wybieram się na medycynę na GUMedzie.
- Spodziewałem się, że matura nie będzie zbyt łatwa i tak też było - mówi Michał z V LO w Gdańsku. - Wybrałem wypracowanie z "Potopu", na podstawie fragmentu lektury trzeba było opisać emocje i zachowanie bohaterów w danej sytuacji. Co do pytań zamkniętych, do tekstu, odpowiedziałem na wszystkie, ale tego, czy odpowiedzi są trafne nie jestem pewien. Przede mną jeszcze 8 egzaminów. Po liceum chciałbym iść na studia na Politechnikę Gdańską, na nanotechnologię lub budownictwo.
- Pierwsza część była łatwa, ale druga, czyli lektury mocno mnie zdziwiła, spodziewałam się czegoś łatwiejszego - mówi Paulina z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Teksty były dość zagmatwane, a co najgorsze, nie za bardzo przydała się znajomość całej lektury. Piszę z polskiego też rozszerzenie, więc jestem ciekawa, jakie lektury się pojawią. Całe szczęście 16 maja kończę, a potem muszę zdecydować, gdzie pójść na studia, myślę o AWFiS i o WSHiT.
- Matura z polskiego jak na pozom podstawowy była bardzo ciężka - przyznaje Weronika z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Tekst o miłości co prawda był w miarę zrozumiały, ale już wypracowanie to tragedia. Teksty zawiłe i trudne, więc zobaczymy, jak to będzie. Mam nadzieję, że uda mi się dostać na wymarzone studia - amerykanistyka na UG.
W 2014 roku egzamin maturalny, zarówno w części ustnej, jak i części pisemnej, przeprowadzany będzie w dniach od 5 do 30 maja. W samym Trójmieście przystąpi do niego ponad 9,5 tys. maturzystów.
Po każdym egzaminie znajdziecie u nas arkusze i sugerowane odpowiedzi.
Wśród przedmiotów obowiązkowych, jakie zdawać muszą wszyscy, są: j. polski (poziom podstawowy), matematyka (poziom podstawowy), język obcy nowożytny (poziom podstawowy) oraz język mniejszości narodowej (wyłącznie w przypadku absolwentów szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej). W części ustnej maturzyści zdawać będą egzamin z języka polskiego (bez określenia poziomu), języka obcego nowożytnego (bez określenia poziomu) oraz języka mniejszości narodowej (wyłącznie absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej).
Sprawdź dokładny harmonogram pisemnych egzaminów maturalnych w roku 2014 (str. 3)
O ile część ustna egzaminu przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych, o tyle egzamin pisemny wszyscy maturzyści zdają w tym samym czasie.
W poniedziałek, 5 maja, o godz. 9 rozpocznie się egzamin pisemny z języka polskiego, który trwać będzie do godz. 11:50. Tego samego dnia, o godz. 14, odbędzie się też egzamin z wiedzy o tańcu, przedmiotu, który można było wybrać jako dodatkowy.
We wtorek, 6 maja, o godz. 9 odbędzie się obowiązkowy egzamin z matematyki (poziom podstawowy), a o 14:00 egzamin z przedmiotu dodatkowego - język łaciński i kultura antyczna.
Środa to dzień języków obcych, podczas którego odbędą się dwa egzaminy: z języka angielskiego na poziomie podstawowym - godz. 9, oraz na poziomie rozszerzonym - godz. 14.
Zobacz dodatkowe terminy egzaminów maturalnych (str. 4)
Wybór przedmiotów dodatkowych (nie więcej niż sześciu) podyktowany jest zazwyczaj wymaganiami rekrutacyjnymi danych szkół i uczelni wyższych, w jakich absolwent zamierza kontynuować naukę. Zgodnie z danymi CKE, w roku 2014 najczęściej wybieranym przedmiotem dodatkowym były kolejno: geografia, biologia, WOS oraz fizyka i astronomia.
Prace maturzystów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a świadectwa przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne 27 czerwca br.
Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2014 można będzie znaleźć w naszym portalu w serwisie Nauka. Arkusze z egzaminów, które zaczynają się o 14:00 będą dostępne ok. godz. 10:00 następnego dnia.
Matura w 2015 roku - zmiany!
Od roku szkolnego 2014/2015 (w przypadku liceum ogólnokształcącego) oraz 2015/2016 (w przypadku technikum) - zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Najważniejsze zmiany, to:
1. Zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego: prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie - po 15-minutowym przygotowaniu - wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.
2. Egzaminy z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.
3. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego.
Więcej informacji można znaleźć na stronie CKE.
Od roku szkolnego 2014/2015 (w przypadku liceum ogólnokształcącego) oraz 2015/2016 (w przypadku technikum) - zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Najważniejsze zmiany, to:
1. Zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego: prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie - po 15-minutowym przygotowaniu - wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.
2. Egzaminy z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.
3. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego.
Więcej informacji można znaleźć na stronie CKE.
Elżbieta Michalak
Opinie (54) 3 zablokowane
-
2014-05-06 19:34
Pani Paulino zTechnikum Hotelarskiego w Gdyni
"Piszę z polskiego też rozszerzenie, więc jestem ciekawa, jakie lektury się pojawią."
Na rozszerzeniu ZAWSZE pojawiają się teksty, których nie przerabia się na lekcji.- 0 0
-
2014-05-06 20:19
Jacykow
Jak myslicie, czy takie odpowiedzi beda dobre? sh.st/wbG43
- 0 0
-
2014-05-06 22:38
To ma być egzamin dojrzałości?
Żenujący poziom...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.