- 1 Nawet 1000 zł za wyprawkę szkolną dla dziecka (86 opinii)
- 2 Był "laptop dla czwartoklasisty" - co zamiast? (84 opinie)
- 3 Co się zmieni na egzaminie ósmoklasisty 2025? (15 opinii)
- 4 Nowe wymagania na maturze 2025. Co się zmieni? (83 opinie)
- 5 Nauczyciele mogą składać wnioski o nowe świadczenie (192 opinie)
- 6 Znamy terminy egzaminów w roku szkolnym 2024/25 (17 opinii)
Nastolatek z Gdyni pokonał programistów z zagranicy
18 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat)
Młody gdynianin, Jakub Pachocki, zajął pierwsze miejsce w czwartej serii międzynarodowego konkursu programistycznego High School Programming League. Tym samym stał się liderem klasyfikacji generalnej.
High School Programming League to jeden z największych konkursów tego typu na świecie. Wspierają go m.in. Polska Olimpiada Informatyczna, Indian Association for Research in Computing Science itp., które zajmują się w szczególności wspieraniem edukacji informatycznej, a także rozwojem młodych talentów.
W tegorocznej edycji wzięło udział blisko 2 tys. uczestników z całego świata, w tym z Polski, Indii, Rosji, USA, Chorwacji, Estonii, RPA itp. Najlepszy okazał się gdynianin, Jakub Pachocki, uczeń III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.
- Udział w konkursie był dla mnie wyzwaniem i stanowił motywację do poszerzenia wiedzy. Najtrudniejszy z postawionych przed nami problemów wymagał znalezienia algorytmu, który dawałby jak najlepsze wyniki, przy czym nikomu nie jest znane żadne rozwiązanie optymalne. Pozostawiało to sporo miejsca na improwizację i własną inwencję, jednak do osiągnięcia dobrego rezultatu przydały się również zawarte w pracach naukowych spostrzeżenia algorytmików, którzy już wcześniej stykali się z podobnymi zagadnieniami - mówi zwycięzca.
Do konkursu mógł zgłosić się każdy poniżej 19 roku życia. Uczestnicy mieli dwa rodzaje zadań do zdalnego rozwiązania. - Można je podzielić na klasyczne i "challenge" [wyzwanie - przyp. red] - mówi dr inż. Łukasz Kuszner, jeden z organizatorów konkursu.
W pierwszym zadaniu uczestnicy dostali mapkę z zaznaczonymi miejscami, w których znajdują się czujniki, które należy omijać. Ich zadaniem było napisanie programu, który znajdzie taką ścieżkę do celu, która omijać będzie czujniki. Druga część była już o wiele trudniejsza.
- Daliśmy im do rozwiązanie zadanie, które z naukowego punktu widzenia nie wiadomo, jak rozwiązać. Chodziło o to, by wykazać się kreatywnością i zaproponować najlepszy możliwy sposób na jego rozwiązanie - mówi Kuszner.
Organizatorem konkursu jest firma Sphere Research Labs, którą stworzyli pracownicy naukowi trójmiejskich uczelni oraz Stowarzyszenie Talent. Obie instytucje mają siedziby w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
mak
Opinie (31) 1 zablokowana
-
2010-03-19 01:44
wygląda jak typowy kujon
ale mądry jest, trzeba przyznać
- 3 1
2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.