• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe paliwo naukowców z PG alternatywą dla oleju napędowego

ws
28 grudnia 2023, godz. 08:00 
Opinie (53)
Demonstrator produkcji eteru dimetylowego Demonstrator produkcji eteru dimetylowego

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej opracowali nową technologię otrzymywania eteru dimetylowego z małych złóż węglowodorów. W specjalnie stworzonym demonstratorze można zbadać cały proces powstawania tego paliwa, które jest atrakcyjną ekologicznie alternatywą dla oleju napędowego do silników diesla.



Swoje auto tankujesz?

Eter dimetylowy (DME) to bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu, umiarkowanie rozpuszczalny w wodzie. Ma szereg zastosowań w przemyśle chemicznym, kosmetycznym czy farmaceutycznym. Używany jest także zamiast gazu ziemnego do kuchenek gazowych, ponieważ jego właściwości fizyczne są zbliżone do propanu-butanu. To także jeden z najbardziej obiecujących substytutów oleju napędowego, LPG i LNG. Eter dimetylowy może być produkowany z gazu ziemnego, węgla lub biomasy i jest zaliczany do grupy paliw zielonych.

Ekologiczne paliwo



Naukowcy z Politechniki Gdańskiej w konsorcjum z Politechniką Warszawską zrealizowali projekt "Nowa technologia otrzymywania eteru dimetylowego z małych złóż węglowodorów", w ramach programu POIR 4.1.1, konkurs nr 1 w programie INGA. Kierownikiem projektu jest dr inż. Andrzej Rogala z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, WCh. Wartość projektu to 10,85 mln zł.

- Projekt był realizowany na zlecenie PGNiG, obecnie grupy Orlen - wyjaśnia dr inż. Andrzej Rogala. - Naszym celem było opracowanie nowej technologii i przetestowanie jej w specjalnie zbudowanym do tego celu demonstratorze, który zbudowaliśmy obok laboratorium Linte^2. Zajęliśmy się DME z kilku powodów: przede wszystkim jest on zaliczany do paliw ekologicznych, ponieważ w procesie spalania nie emituje cząstek stałych, a to one w dużej mierze są odpowiedzialne za powstawanie smogu. Po drugie, bardzo łatwo go skroplić, uzyskując paliwo ciekłe, łatwe do przechowywania i transportowania. Po trzecie, do jego tworzenia można używać zarówno gazu ziemnego, jak i na przykład biopaliw, w tym biogaz, co poszerza możliwości produkcyjne i jest kluczowe w dobie odchodzenia od paliw kopalnych - wylicza.

Technologia gotowa do wdrożenia



W demonstratorze do tworzenia eteru dimetylowego naukowcy używali gazu syntezowego, który powstawał w pierwszym etapie procesu poprzez reakcję gazu ziemnego z dwutlenkiem węgla w obecności katalizatora komercyjnego. Następnie w drugim, kluczowym etapie gaz syntezowy był oczyszczany i sprężany w kompresorze do wysokiego ciśnienia ok. 50-60 atmosfer. Po czym w specjalnie zaprojektowanym układzie, w obecności autorskiego katalizatora, prowadzono proces wytwarzania eteru dimetylowego wraz z węzłem oczyszczania i zawracania nieprzeragowanych substratów.

- Zarówno katalizator, który został przez nas poddany modyfikacjom, jak i reaktor naszego demonstratora zostały zgłoszone do ochrony patentowej - podkreśla kierownik projektu. - Opracowana przez nas metoda zapewnia większą opłacalność ekonomiczną i energetyczną w procesie tworzenia eteru. Dzięki badaniom w demonstratorze udowodniliśmy ostateczną koncepcję technologii, która nadaje się już do bezpośredniego wdrożenia.

Konieczne dostosowanie silników do nowego paliwa



Mimo że projekt został już zakończony, demonstrator będzie używany w kolejnych projektach Centrum Technologii Wodorowych. Politechnika Gdańska podpisała umowę z ORLEN na produkcję metanolu z dedykowanego źródła odpadowego ditlenku węgla, która w przypadku owocnych badań będzie rozwijana z wykorzystaniem posiadanej instalacji. Pozwoli to na znaczną oszczędność prowadzenia prac rozwojowych, jak również zachowanie trwałości zakończonego już projektu.

- Paliwo uzyskiwane z eteru dimetylowego może być używane do samochodów z silnikiem diesla już teraz, jeśli silniki zostaną odpowiednio dostosowane. Nie jest to kosztowny i czasochłonny proces, można go porównać do wprowadzania modyfikacji w silniku benzynowym przy używaniu gazu LPG. Nie jest to oczywiście paliwo doskonałe, bo choć nie emituje do atmosfery cząstek stałych, to jednak wydziela dwutlenek węgla, ma też mniejszą niż paliwa tradycyjne kaloryczność. Myśląc jednak o koniecznych w przemyśle energetycznym zmianach, które musimy wprowadzić, należy zdywersyfikować źródła energii, biorąc pod uwagę różne warianty, które będą współistnieć: wodór, biopaliwa, eter właśnie itd. Nasz projekt jest odpowiedzią na te potrzeby i wyzwania - przekonuje jego koordynator.
ws

Opinie (53)

  • Polska węglem stoi. (4)

    Samochody w Polsce powinny mieć silniki napędzane spalaniem węgla.
    Gdyby wprowadzono do powszechnego użytku taki rodzaj paliwa, to Katowice stały by się Dubajem Europy środkowej.
    Szejkowie węglowi dyktowaliby ceny węgla na giełdach i bogaciliby się przeogromnie. Kupowaliby sobie jachty potężniejsze niż te które należą do Rosyjskich oligarchów.
    Pierniczyć fit55 i całą UE z ich celami.
    Polska ma szansę na wielkie bogactwo z węgla.

    • 13 11

    • Tesla ??? (1)

      Praktycznie każde auto elektryczne ładowane w Polsce jest napędzane węglem.
      Wprawdzie się to zmienia ale nadal w naszym miksie energetycznym ponad 50% to węgiel brunatny + kamienny.

      • 2 1

      • Praktycznie żadne nie jest.

        Prawie wszystkie samochody elektryczne mają posiadacze paneli słonecznych. Inaczej kupowanie elektryka nie ma sensu.

        • 0 1

    • Ja

      Zgadzam się w stu procentach.Tylko co mi z kasy jak w wakacje będzie 55 stopni w cieniu,ogródek będzie podlewany wodą z sieci wodociągowej,ceny produktów spożywczych wzrosną bo susza,święta BN bez śniegu,pory roku z podziałem jak w tropikach na porę suchą i deszczową, sr*m na petrodolary lepiej żyć skromnie a troszeczkę szczęśliwiej krótkowzroczność i rządza posiadania najgorsza cechą człowieka!!!!!

      • 0 1

    • Powtarzasz pisowskie bzdury

      Nie masz zielonego pojęcia o węglu w Polsce. Wyjaśnię tobie .
      Węgiel leży głęboko pod ziemią, coraz głębiej. Żeby go wydostać , przesiać, odkamienic koszt 900 zł netto!
      Złoża węgla są pod miastami tj. Sosnowiec, Bytom , Chorzów , Katowice itd głównie Śląsk . Żeby dalej fedrować trzeba te miasta przenieść @ bo się zapadną .
      Dodatkowo trzeba zainwestować kilkanaście miliardów zł w sprzęt, który pamięta Gierka. To jest nieopłacalne i jest mitem. Kopalnie działają bo bojącego górników w Warszawie. Każdy rząd się ich boi

      • 0 1

  • dodatki eterowe są od lat w benzynach, dokładniej to eter metylo-tert-butylowy MTBE i etylo-tert-butylowy ETBE, nic nowego, na dodatek są to ciecze a nie gaz, więc łatwiejsze w przechowywaniu, transporcie etc

    • 2 0

  • Co za głupota

    Eter dimetylowy może zastąpić LPG ale nie diesel, to są zupełnie inne temperatury wrzenia i prężności par

    • 1 0

  • Naukowcy zamiast myśleć

    Powtarzają brednie o koniecznych zmianach. Koniecznych dla kogo?
    Cały opisany proces jest energetycznie nieefektywny, bo najpierw lekkie węglowodory (metan, LPG, benzyna lekka) są rozkładane w reakcji silnie endotermicznej do gazu syntezowego (CO i H2) a następnie zachodzi synteza DME. Po co? Dla grantów chyba.

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Wakacje w Centrum Nauki Experyment (1 opinia)

(1 opinia)
35 zł
warsztaty

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie jest największe bogactwo naturalne Pomorza?

 

Najczęściej czytane