• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O samolotach na Politechnice Gdańskiej

mak
8 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Boeing 737-7AJ BBJ NAS National Air Services na lotnisku w Gdańsku.
Boeing 737-7AJ BBJ NAS National Air Services na lotnisku w Gdańsku.

Jak ogrzać skrzydła samolotu, jakie systemy przeciwoblodzeniowe najlepiej się sprawdzają, jak działają silniki turboodrzutowe? Na te i inne pytania odpowiedzą naukowcy z Politechniki Gdańskiej, którzy przygotowali cykl otwartych wykładów z różnych dziedzin pt. "Wydział Elektrotechniki i Automatyki otwarty dla wszystkich".



Samoloty i lotnictwo:

W ramach cyklu już w czwartek swój wykład pt. "Więcej elektryczności w pasażerskich samolotach najbliższej przyszłości" wygłosi dr hab. inż. Dariusz Karkosiński ,wykładowca z Politechniki Gdańskiej.

- Nie każdy wie, że tak ogromne samoloty pasażerskie jak Boeing 787-9, który może pomieścić 290 osób czy Airbus A380 na 850 miejsc zużywa w przeliczeniu na jednego pasażera tyle paliwa co samochód osobowy - mówi autor wykładu. - Wzrost wymiarów i masy samolotów wymaga rozbudowanych instalacji, i urządzeń wykonawczych, które są niewspółmiernie ciężkie, i awaryjne. Dlatego właśnie prace rozwojowe samolotów zmierzają do całkowitej elektryfikacji i wyeliminowania hydrauliki, i pneumatyki w urządzeniach wykonawczych - przekonuje naukowiec.

Aktualnym tematem jest też kwestia oblodzenia skrzydeł samolotu. Wszyscy pamiętamy katastrofę rządowego śmigłowca z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie sprzed kilku lat. Przyczyną wypadku były właśnie oblodzone skrzydła. - Ujemna temperatura sięgająca nawet minus 60 stopni Celsjusza, duża prędkość oraz spora zawartość wody w chmurach powoduje ciągłe tworzenie się lodu na krawędziach skrzydeł - wyjaśnia Dariusz Karkosiński.

Aby dowiedzieć się więcej, warto przyjść 8 stycznia 2009, o godz. 16 do sali E1 na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej im. prof. K. Kopeckiego, ul. Gabriela
Narutowicza 11/12.

Wszystkie wykłady są otwarte. Ich głównym celem jest przekazanie w atrakcyjny i przystępny sposób, czasem trudnej do opanowania, wiedzy. Tematyka wykładów jest bardzo różnorodna, dotyka zarówno podstawowych praw, jak i najnowszych osiągnięć techniki.

Spotkania skierowane są głównie do osób w wieku ponadgimnazjalnym, aby zachęcić je do studiowania właśnie na tym wydziale.

Harmonogram wykładów

Początek zawsze o godz. 16.00 w sali E1 na Wydziale Elektrotechniki i
Automatyki Politechniki Gdańskiej im. prof. K. Kopeckiego, ul.
Gabriela Narutowicza 11/12

22 stycznia 2009 - Systemy pomiarowo-kontrolne w budownictwie
bezwykopowym, dr hab. inż. Dariusz Świsulski
marca 2009 - Materiały funkcjonalne, prof. dr hab. inż. Marek
Krawczuk
19 marca 2009 - Pojazdy elektryczne - historia, teraźniejszość,
przyszłość, dr inż. Jacek Skibicki
2 kwietnia 2009 - Wyładowania elektryczne: zagrożenia i korzyści, prof.dr hab. inż. Andrzej Wolny
23 kwietnia 2009 - Zastosowanie sterowników programowalnych PLC w systemach sterowania i automatyki zabezpieczeniowej, dr inż. Marcin Śliwiński
7 maja 2009 Technika mikroprocesorowa w automatyce, dr inż. Michał Porzeziński
21 maja 2009 - Czy łuk elektryczny może być niebezpieczny?, mgr inż. Daniel Kowalak
mak

Opinie (17)

  • Zachowanie chorągiewki na dachu

    mogło by być zbyt kłopotliwym tematem do rozwijania do formy wykładu. Widząc, jak absolwenci PG radzą sobie z kierowaniem miejscowym przemysłem, sądzę że teoria samego masztu przerasta możliwości badawcze i interpretacyjne ich nauczycieli :):)

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Zrozumieć Psa - prelekcja

30 zł
wykład

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakiego pierwiastka jest najwięcej w powietrzu?

 

Najczęściej czytane