• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Papież, Tusk, Kaczyński, katastrofa smoleńska w podręczniku HiT. "Nienaukowy, propagandowy"

Wioleta Stolarska
8 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (246)
Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego

Pod koniec lipca do sprzedaży trafiła druga część podręcznika "Historia i Teraźniejszość" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Podobnie jak pierwsza wzbudziła spore kontrowersje. W podręczniku nie brakuje często wspominanego Jana Pawła II, porównań Kaczyńskiego do Tuska oraz komentarzy do katastrofy smoleńskiej. Komisja Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich wydała nawet apel o niekorzystanie z podręcznika do HiT, oceniając go jako "nienaukowy i propagandowy".



Czy rozmawiasz z dzieckiem o tym, czego uczy się w szkole?

Z końcem lipca ruszyła sprzedaż drugiej części kontrowersyjnego podręcznika do przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Jej autor, prof. Wojciech Roszkowski, pochylił się teraz nad latami 1980-2015.

Co znajdziemy w nowym podręczniku? Wydawnictwo Biały Kruk na swojej stronie internetowej opublikowało fragmenty. Na okładce książki możemy zobaczyć zdjęcia z zamachu na Jana Pawła II, grób Jerzego Popiełuszki, a nawet Okrągły Stół. Podręcznik adresowany jest do 15-latków.

Od 1 września duże zmiany. Co czeka uczniów w nowym roku szkolnym 2023/24? Od 1 września duże zmiany. Co czeka uczniów w nowym roku szkolnym 2023/24?

Katastrofa smoleńska w podręczniku HiT



Jednym z wątków, które zostały opisane w drugiej części podręcznika, jest katastrofa smoleńska, do której doszło 10 kwietnia 2010 r. Historyk napisał tak:

"Co do przyczyn katastrofy panowało od początku ogromne zamieszanie. Wiele osób było i jest do dziś przekonanych, że doszło do zamachu, ale wersja ta nabiera ostatnio znaczenia oficjalnego" - podkreślił.
Zaznaczył także, że "niektóre informacje przedostały się do mediów bardzo szybko i na ich podstawie formułowano pochopne teorie. Później informacje te znikały, gdyż rzekomo szkodzić miały dobru śledztwa". Zwraca też uwagę, że kiedy ustalono, że Lech KaczyńskiDonald Tusk oddzielnie złożą wizytę w związku z 70. rocznicą Zbrodni Katyńskiej, media uznały, że jest to uspokojenie stosunków między dwoma ośrodkami władzy. "Były to jednak pozory" - napisał Roszkowski.

  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego
  • Fragmenty II części podręcznika Historia i Teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego

Kaczyński i Tusk - porównanie historyka



Autor podręcznika porównywał także Lecha Kaczyńskiego i Donalda Tuska. Jednym z przykładów jest wspólne wystąpienie ówczesnego prezydenta i premiera z Władimirem Putinem i Angelą Merkel na Westerplatte w Gdańsku.

"Przemówienie Tuska było ogólnikowe i nie zawierało żadnych odniesień do niemiecko-sowieckiej zmowy. Prezydent Kaczyński natomiast nakreślił szerszą wizję historii, (...) nakreślił tragiczne znaczenie, jakie miał pakt Ribbentrop-Mołotow. Słowa mocno kontrastowały z wykrętami Putina i ogólnikami Tuska" - pisze autor HiT.
Nowy ranking szkół średnich 2023 w Trójmieście Nowy ranking szkół średnich 2023 w Trójmieście

Jan Paweł w II części podręcznika do historii i teraźniejszości



- Nie sposób zrozumieć dziejów narodu polskiego (...) bez Chrystusa. (...). Nie rozumielibyśmy samych siebie. Nie sposób zrozumieć tego narodu, który miał przeszłość tak wspaniałą, ale zarazem tak straszliwie trudną - bez Chrystusa - mówił papież podczas pierwszej pielgrzymki do Polski.
Cytat z Jana Pawła II pojawia się już po otwarciu podręcznika. Słowa papieża zostają wspomniane także przy okazji kwestii tzw. kompromisu aborcyjnego.

"Wielokrotnie podkreślał w swoim nauczaniu wyjątkową godność kobiety i mężczyzny, a także nieocenione znaczenie małżeństwa; stąd agresywne ataki lewicowych środowisk wymierzonych w jego pamięć" - czytamy w podpisie jednego z 13 zdjęć papieża Polaka zamieszczonego w podręczniku szkolnym.

Apel o niekorzystanie z podręcznika do HiT



Komisja Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich apeluje o niekorzystanie z podręcznika do nauki przedmiotu "Historia i Teraźniejszość" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego.

- Apelujemy również do rodziców o niekupowanie tego podręcznika. Podręcznik ten jest nienaukowy, propagandowy, wykluczający, szerzy niechęć wobec określonych grup społecznych, a nadto jest pełen błędów merytorycznych, logicznych, leksykalnych i składniowych, a także uproszczeń i półprawd. Tytułem przykładu wskazujemy, że we fragmencie dotyczącym zapłodnienia metodą in vitro autor pisze: "Kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju produkcje". To wprost atak i nawoływanie do nienawiści wobec dzieci poczętych metodą in vitro. Nie wolno o żadnym dziecku powiedzieć, że jest "wyprodukowane", każde dziecko zasługuje na miłość i szacunek. Albo autor krytykuje fakt, że w XXI wieku słowo "murzyn" jest obelżywe i przekonuje, że ruch Black Lives Matter w istocie cechuje się nienawiścią do białych. W podręczniku można przeczytać również, że Polacy powinni postrzegać nacjonalizm jako "bliski patriotyzmowi, a czasem z nim tożsamy". Ponadto książka sugeruje, że rodziny jednopłciowe, tworzone przez osoby o orientacji innej niż heteronormatywna, są nienormalne w znaczeniu patologicznym, co jest sprzeczne z aktualną wiedzą naukową - czytamy w liście, który podpisała m.in. Magdalena Czarzyńska-Jachim, przewodnicząca Komisji.

Jak przekonuje komisja, autor podręcznika wygłasza swoje poglądy, a nie przekazuje wiedzę. Są to poglądy radykalne, ksenofobiczne i wykluczające. Nie zgadzamy się, aby taki przekaz był oficjalnym przekazem państwa polskiego w ramach systemu edukacji publicznej! Szkoła ma przekazywać wiedzę, rozwijać talenty, pokazywać wzorce, uczyć też szacunku do drugiego człowieka.

Nowy podręcznik HiT budzi kontrowersje. Jest apel o niekorzystanie Nowy podręcznik HiT budzi kontrowersje. Jest apel o niekorzystanie

Nauczyciele mogą korzystać z własnych materiałów



Zgodnie z polskim prawem nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom wiedzy.

Jak wynika z wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, dostępnego na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki, oprócz podręcznika Wojciecha Roszkowskiego, wydanego przez wydawnictwo Biały Kruk do nauczania Historii i teraźniejszości, zostały dopuszczone również podręczniki dwóch innych wydawnictw: OPERON oraz WSiP.

Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny, który jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych (Klasa I i II). Wprowadzony został w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie.

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • cale szczescie ze Komisja Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich nie ma nic do powiedzenia w kwesti

    g...o burza i tyle

    • 20 5

  • Jeśli młodzież chce się dowiedzieć czegoś prawdziwego

    Na temat najnowszej historii, to polecam kanał na YouTube profesora Dudka.
    A ten podręcznik trzeba wyrzucić na śmietnik

    • 11 19

  • Tzw. naukowiec z KUL i wszytsko jasne (2)

    Uczelnia, która kształci różnej maści dewiantów.
    Teraz ci dewianci chcą na polecenie tzw. ministra edukacji "edukować" polską młodzież.
    Pozostaje mieć nadzieję, ze znakomita większość rodziców wytłumaczy swoim dzieciom czym jest ta zmodyfikowana wersja "Mein Kampf"...

    • 29 24

    • autor skończył dawny SGPiS obecną SGH

      • 1 3

    • jaki KUL

      to absolwent SGH i UW

      • 2 0

  • lbo autor krytykuje fakt, że w XXI wieku słowo "murzyn" jest obelżywe i przekonuje, że ruch Black Lives Matter w istocie (2)

    To akurat czysta prawda

    • 20 1

    • Może zostawmy BLM i to czy słowo 'murzyn' jest obraźliwe czy nie czarnoskórym, nam nic do tego. (1)

      • 2 8

      • To zostaw też kwestię tego, czy podręcznik jest propagandowy czy nienaukowy autorowi

        może obrażają go takie opinie?

        • 6 3

  • Szkoła ma uczyć a nie zajmować się ideologia

    Czy to prawicowa, lewicowa czy liberalna ideologia powinna pozostać przed progiem szkoły. W murach szkoły jest miejsce na fakty, naukę, mądrość. Jedynie słuszne ideologię, czy to prawicowe czy lewicowe albo liberalne nie powinny mieć wstępu do szkoły. Uczeń sam powinien wyciągać wnioski na podstawie faktów. Zimnych faktów. Liczb, dat, wydarzeń.

    • 21 2

  • nasza (1)

    młodzież jest taka tempa, że w nic nie uwierzy ,no może w smartfona i pięć żyć ,w szczelankach .A resztę ma w poważaniu . A czarnak może sobie pisać co chce. Nawet to że ,ten poprzedni z cita dal vaticano nie tuszował pedof... itd. Światli rodzice im wytłumaczą prawdę

    • 10 9

    • Polecam nauczyć się najpierw polskiego

      A później pisać, jaka jest młodzież.

      • 5 3

  • (2)

    W szkole powinny byc polski, angielski, arytmetyka, geometria, prawo, historia i przyroda bedaca kompilacja fizyki, chemii, biologii i geografii. Tylko tyle i aż tyle. Szkoła od 5 klasy to przygotowanie do studiow. Uczenie się cyklu rozwoju tasiemca czy funkcji trygonometrycznych to dla 90% młodzieży strata ich najlepszego do nauki czasu. Powinni się wtedy uczyc angielskiego i współpracy z ludźmi zamiast marnować czas na wkuwanie wzorow albo skoki przez kozla

    • 4 19

    • Jaki bełkot (1)

      • 2 3

      • Nadal wiecej tresci niz twoje 2 slowa, z ktorych nic nie wynika.

        • 1 0

  • Orwell już dawno to świetnie opisał w "1984"

    Kto nie zna, niech szybko nadrabia zaległości, póki jeszcze nie zakazali.

    • 21 3

  • Z najnowszej historii (rok 2015): (2)

    "jeśli wygramy wybory, to w ciągu 3 miesięcy wrak znajdzie się w Polsce".

    :D

    • 17 9

    • Fakt. (1)

      Przegrali wybory i nie ma wraku w Polsce.

      • 3 9

      • Misiu, to są słowa Antosia M.

        Taka sytuacja.

        • 11 2

  • nauka polska

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Wakacje w Centrum Nauki Experyment (1 opinia)

(1 opinia)
35 zł
warsztaty

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Aniołki to osiedle znajdujące się w:

 

Najczęściej czytane