- 1 Był "laptopa dla czwartoklasisty" - co zamiast? (17 opinii)
- 2 Co się zmieni na egzaminie ósmoklasisty 2025? (15 opinii)
- 3 Nawet 1000 zł za wyprawkę szkolną dla dziecka (16 opinii)
- 4 Znamy terminy egzaminów w roku szkolnym 2024/25 (17 opinii)
- 5 Nowe wymagania na maturze 2025. Co się zmieni? (83 opinie)
- 6 Uczelnia z Pomorza awansuje w rankingu szanghajskim (66 opinii)
Pierwiastki zmorą gimnazjalistów. Są już wyniki egzaminów
Wyniki egzaminu gimnazjalnego uczniów z Pomorza nie odbiegają mocno od ogólnopolskich. Nieco gorzej wypadliśmy z przedmiotów z części humanistycznej - o 3 proc. gorszy wynik nasi uczniowie uzyskali z języka polskiego, a o 1 proc. mniej z historii i WOS-u oraz z przedmiotów przyrodniczych.
Pomorscy gimnazjaliści wypadli jednak trochę gorzej od reszty w pozostałych częściach egzaminu: humanistycznej z zakresu języka polskiego (średnia 60 proc. przy ogólnopolskim wyniku 63 proc.), humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie (średnia 63 proc., dla całej Polski - 64 proc.), a także w części matematyczno-przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych (uzyskując średnio 49 proc. punktów, wynik ogólnopolski to 50 proc.).
Podobnie kształtują się również wyniki egzaminów językowych. Dla przykładu średni wynik gimnazjalistów z województwa pomorskiego w teście z języka angielskiego na poziomie podstawowym to 66 proc. (wynik ogólnopolski to 67 proc.), zaś na poziomie rozszerzonym to odpowiednio 48 proc. w naszym województwie i tyle samo w całej Polsce. Tegorocznych wyników nie powinno się jednak porównywać z tymi z lat poprzednich, co wynika z nowej podstawy programowej.
Zobacz też: Wyniki egzaminu gimnazjalnego w zależności od lokalizacji szkoły
Z czym uczniowie poradzili sobie najlepiej?
Dane opublikowane na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku pokazują, że uczniowie najlepiej poradzili sobie m.in. z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury. Jednym z najłatwiejszych okazało się zadanie, w którym gimnazjaliści wskazać mieli prawidłową odpowiedź, wybraną na podstawie analizy "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza. Dobrze odpowiedziało na nie 82 proc. zdających. Aż 94 proc. uczniów poradziło sobie także z zadaniem z historii, w którym to należało wybrać ilustrację, która nie przedstawia sytuacji opisanej w tekście. Miało ono na celu sprawdzenie umiejętności wyszukiwania i porównywania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł.
Z matematyki najłatwiejsze okazało się zadanie, które wymagało odczytu długości trasy kolejki na podstawie przedstawionego rysunku. Prawidłowej odpowiedzi udzieliło 80 proc. gimnazjalistów przystępujących do egzaminu.
Za to w części obejmującej pytania z biologii uczniowie nie mieli większego problemu ze wskazaniem zależności między organizmami (69 proc. prawidłowych odpowiedzi).
Uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu, a w przypadku języka angielskiego uzyskali najwyższe wyniki za zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych (np. uzupełnianie minidialogów).
Na poziomie rozszerzonym większość uczniów przystępujących do egzaminu z języka angielskiego, włoskiego i francuskiego najlepiej poradziła sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstów pisanych, a zdającym język rosyjski i hiszpański najmniej problemów sprawiły zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu. Zdający język niemiecki w równym stopniu opanowali umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.
Niektóre zadania okazały się trudne
Uczniowie mieli problem przede wszystkim z zadaniem z matematyki polegającym na ocenie prawdziwości zdań i zauważeniu, że podane w tabeli pierwiastki można przedstawić w postaci iloczynów dwóch liczb: całkowitej i przybliżenia liczby. W tym celu uczeń musiał wyłączyć odpowiedni czynnik przed znak pierwiastka i po wykonaniu prostych obliczeń stwierdzić, że przybliżenia obu pierwiastków są poprawne. Zatem oba zdania były prawdziwe. Zadanie okazało się najtrudniejszym w arkuszu - w pełni poprawnie rozwiązało je jedynie 22 proc. zdających. Niewiele więcej, bo 23 proc. uczniów udzieliło prawidłowej odpowiedzi na zadanie z chemii, obejmujące wiedzę dotyczącą węglowodorów nasyconych i nienasyconych.
W części humanistycznej trudność sprawiło zadanie sprawdzające czy uczeń potrafi rozpoznać w zdaniu rodzaj orzeczenia, a następnie wskazać podmiot wyrażony rzeczownikiem, do którego to orzeczenie się odnosi. Poprawnie rozwiązało je 27 proc. zdających. Uczniowie mieli tez problem ze wskazaniem prawidłowej chronologii powstawania religii (judaizm, chrześcijaństwo i islam) i z tym zadaniem poradziło sobie 37 proc. piszących. We wszystkich językach obcych nowożytnych, tak na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych.
Miejsca
Opinie (38) 2 zablokowane
-
2015-06-22 09:37
Niestety z roku na rok młodzież jest co raz bardziej tępa. Obsługa smartfonów idzie im świetnie ale wszystko poza tym sprawia wielkie kłopoty. Kiedyś człowiek się prędzej czy później wszystkiego w szkole nauczył, a dziś "nie da się"
- 1 2
-
2015-06-22 17:14
Poziom nauczania.....
A jak mają czegoś się nauczyć przy takiej kadrze . Kuj kuj kuj!!!!! Zdaj i zapomnij. Rozwiąż test!!! A przede wszystkim nie myśl!!!!!!!Oto dzisiejsza szkoła kształcąca nieszczęśliwych bezrobotnych!!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.