• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szkoły w Gdańsku bez dzwonków na lekcję i przerwę

ws
6 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (82)
W szkołach prowadzonych przez miasto Gdańsk bez dzwonków funkcjonuje obecnie 29 szkół, a 9 z nich korzysta z melodii zamiast dzwonka. W szkołach prowadzonych przez miasto Gdańsk bez dzwonków funkcjonuje obecnie 29 szkół, a 9 z nich korzysta z melodii zamiast dzwonka.

Już w 29 szkołach w Gdańsku uczniowie nie usłyszą dzwonków informujących o początku i końcu lekcji. W wybranych szkołach tradycyjny dzwonek zastąpiła spokojna melodia, w innych placówkach, metodą wyznaczania początku i końca lekcji jest po prostu pilnowanie założonego czasu, a pomagają w tym licznie rozmieszczone zegary oraz informacje o planowanych przerwach.



Czy brak dzwonków w szkole to dobry pomysł?

W szkołach prowadzonych przez miasto Gdańsk bez dzwonków funkcjonuje obecnie 29 szkół, a 9 z nich korzysta z melodii zamiast dzwonka. Do udziału w projekcie "Szkoła bez dzwonków" zachęcane są także pozostałe szkoły, których organem prowadzącym jest Gmina Miasta Gdańska, ponieważ, jak pokazuje doświadczenie, przynosi to wiele korzyści zarówno uczniom, nauczycielom, a także pracownikom administracji i obsługi.

Na chwilę obecną pozostało 65 szkół lub zespołów jednostek oświatowych do wdrożenia do projektu.

Dlaczego warto zlikwidować dzwonki w szkołach?



Szkolny dzwonek generuje ok. 90-98 decybeli i jest to stan powyżej progu szkodliwości. Badania pokazują, że dzwonki podnoszą poczucie stresu i generują tzw. "efekt dzwonka", polegający na eksplozji energii, który powoduje niepokój i rozdrażnienie. Tak wysoki poziom hałasu może wpływać na uszkodzenie słuchu. Hałas przerywa naturalny proces uczenia się uczniów.

Jak przekonują pomysłodawcy "szkoły bez dzwonków", brak dzwonków zwiększa poczucie odpowiedzialności uczniów i nauczycieli za organizację swojego czasu. Uczniowie samodzielnie muszą decydować o tym, kiedy kierować się na lekcję, czy też zakończyć pracę nad zadaniem.

- Dzięki takiemu rozwiązaniu wspierany jest system edukacji oparty na zaufaniu i partnerstwie. Poza tym, bez dzwonków uczniowie i nauczyciele mogą pracować w spokojniejszym tempie, co sprzyja skoncentrowaniu i lepszemu przyswajaniu wiedzy. Brak dzwonka generuje także więcej pozytywnej energii wśród uczniów i nauczycieli - przekonują.

Kiedy przerwa? Kiedy lekcja?



To nauczyciel odpowiada za to, aby poinformować uczniów o końcu lekcji. Zamiast nagłego dzwonka dziękuje on uczniom za pracę, wspólnie spędzony czas i uwagę.

- Dzięki temu uczniowie mają poczucie szacunku, wiedzą, że są traktowani poważnie, a ich wysiłek został doceniony. W widocznych miejscach na terenie szkoły rozmieszczane są zegary, aby uczniowie mogli kontrolować czas i punktualnie stawiać się na zajęcia. Dobrą praktyką jest również wywieszanie rozkładu lekcji i przerw w różnych miejscach w szkole - informuje gdański magistrat.

Zalety braku dzwonków w szkołach



Brak dzwonku w szkołach to same pozytywy. Wśród najważniejszych:
  • poprawa samopoczucia uczniów i nauczycieli,
  • zaspokojenie potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • wzmacnianie partnerskich relacji między uczniami a nauczycielami,
  • kształtowanie u uczniów cech charakteru, takich jak: odpowiedzialność, rzetelność, cierpliwość i punktualność,
  • minimalizowanie poziomu stresu,
  • motywowanie uczniów do większej samodzielności,
  • obniżanie poziomu hałasu w szkole, a tym samym minimalizacja czynnika wpływającego negatywnie na słuch,
  • idealny sposób na doskonalenie praktyki korzystania z tradycyjnych zegarków na rękę.
ws

Miejsca

Opinie (82) 3 zablokowane

  • Pomysł tak samo głupi jak zwężanie dróg celem uspokojenia ruchu. Gdzie my zmierzamy...

    • 3 1

  • Świetny pomysł

    Moje dzieci w szkole średniej nie mają dzwonków.To dobry pomysł uczy organizacji własnego czasu.
    W szkołach i tak jest głośno po co dodatkowy hałas.

    • 3 3

  • Matka

    Nie, nie i jeszcze raz nie! Taki wspaniały pomysł, by dzieci nie stresować - bzdura po całości. Samowolka nauczycieli w przeciąganiu lekcji, a jak się spóźnisz to kary. Dziecko samo ma ogarnąć, że ma lekcje za 5 min planowo, mimo, że miało np. 3 min przerwy bo poprzedni nauczyciel przeciągnął lekcję. Przerwa jest prawem ucznia! Że jeszcze kuratorium się tym nie zainteresowało... Same kije, bez marchewek. Przerabiam to kilka lat w podstawówce dziecka i słyszę tylko, że to dla dobra uczniów (nie żadnego sygnału a mówienie, że wszędzie są zegary to też bujda). A stres wywołany spóźnieniem, bo trzeba lecieć na szybko i nawet do toalety dobrze nie zdążą czy zjeść to jest ok?
    Oby jak najmniej takich szkół!!

    • 3 4

  • Bardzo dobrze.

    Większość rodziców nie rozumie potrzeb dzieci.

    • 4 1

  • Jak dlugo na Wawelu jeszcze Zygmunta bije dzwon?

    bo przyjdzie postepowiec i glosno powie "won".

    • 2 0

  • Dziwne. System...

    ...45/15 oimw to system pruski z czasów Bismarcka. I Gdańsk go odrzuca? Niewiarygodne.

    • 0 1

  • Świetna inicjatywa czas najwyższy redukować poziom hałasu w szkołach

    Dla mnie - osoby wrażliwej dla dźwięki i hałas - każdy dzwonek był straszny- aż głowa pękała . Do tej pory słyszę go w koszmarach .

    • 2 1

  • w szkole sp.14 nie ma dzwonków, efakt

    Był taki, że jedna z Pań klas 1-3 notorycznie przedłużała dzieciom ostatnią lekcje o 20min. Rodzice przychodzący po dzieci musieli czekać (nie raz na mrozie) więc zaczęli też przychodzić 20min później. Jakie było zdziwienie Pani, jak jednego razu wypuściła dzieci o normalnej godzinie, a rodziców nie było.

    • 1 0

  • Zamiast dzwonka

    "Nauczyciel dziekuje za pracę wspólnie spędzony czas i uwagę."
    No jeszcze może w pupę powinien każdego pocałować, ładnie się ukłonić i powiedzieć "zapraszamy ponownie"???
    Szkoła kiedyś nie była doskonała, ale teraz to cyrk i kpiny. Goowniarze robią łaskę, że w ogóle chodzą, jeszcze im trzeba za to podziękować. Może w ogóle zrezygnować z obowiązku szkolnego - przecież oni tacy mądrzy, niech podążają za pragnieniami a na pewno wyrosną z nich geniusze!!!

    • 0 0

  • I bardzo dobrze! (1)

    W końcu ktoś pomyślał o uczniach nieneurotypowych lub wrażliwych na dźwięki, których jest wbrew pozorom dość dużo i którym dzwonek rozpieprza psychę na resztę dnia. W mojej podstawówce i w gimnazjum był bardzo głośny dzwonek i to był horror, zawsze gdy się zbliżał koniec przerwy chowałyśmy się z koleżankami w łazience, bo tam aż tak się dźwięk nie nosił. W liceum nie było dzwonków, wystarczyło pilnować czasu zgodnie z zegarem i to był game changer, mogłam się skupić, wszystko co ciekawsze zapamiętywałam z lekcji, w domu wystarczyło powtórzyć przed sprawdzianem i już. Jak uczniowie mają się porządnie skupić i coś zapamiętać z lekcji jak ze skupienia nagle wyrywa ich taki przeraźliwy dźwięk?

    • 1 2

    • To jak Ty sobie w życiu radzisz, skoro musiałaś się chować w łazience z powodu dzwonka? Hałas jest teraz wszechobecny - ale dzwonek to zło? Przecież to jest niepoważne.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

14. Weekend Architektury

wykład, spotkanie, debata

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Klimat na pomorzu określa się jako:

 

Najczęściej czytane