• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uniwersytet Gdański zmienia logo po 50 latach

ws
12 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowe logo od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Nowe logo od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni.

Nowy znak graficzny - logo Uniwersytetu Gdańskiego - od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Ma podkreślać akademickie oblicze Gdańska, związki z morzem, poszanowanie tradycji i nowoczesność. Prace nad nowym znakiem trwały kilka miesięcy.



Zwracasz uwagę na znaki graficzne/logo firm, z których usług korzystasz?

W marcu tego roku dobiegły końca obchody Jubileuszu Uniwersytetu Gdańskiego. Władze uczelni uznały, że to idealny moment na otwarcie nowego rozdziału historii uczelni i dobra okazja do rebrandingu marki, czyli zmiany sygnetu i typografii logotypu, opracowania nowej księgi identyfikacji wizualnej i innych standardów komunikacji graficznej uczelni.

- Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG - mówi rektor prof. Piotr Stepnowski.
Uniwersytet Gdański ma nowe logo. Uniwersytet Gdański ma nowe logo.

Kilka miesięcy prac nad nowym logo



W lutym tego roku Senat UG powołał Zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie:
  • prof. Krzysztof Polkowski (rektor ASP),
  • dr Adam Świerżewski (prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej),
  • prof. UG Aneta Oniszczuk-Jastrząbek (dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG).

Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów:
  • prof. Jana Buczkowskiego (kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG),
  • mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).

Eksperci opiniowali nadesłane propozycje i pomagali w wyłonieniu znaku kierunkowego. Proces ten podzielono na dwa etapy - pierwszy polegał na zorganizowanego zamkniętego konkursu, do udziału w którym zaproszono pięć graficznych biur projektowych.

Po pierwszych konsultacjach senatorowie wybrali jeden z zaproponowanych znaków jako propozycję kierunkową docelowego logo UG. Zwycięskie Studio Spectro uwzględniło w dalszej kolejności zgłaszane poprawki i propozycje korekt, po czym na kolejnym posiedzeniu Senatu przedstawiło ostateczną, uzgodnioną z zespołem ekspertów wersję znaku.

- Przygotowując propozycję projektu znaku, sugerowaliśmy się przede wszystkim wytycznymi z przedstawionego nam briefu. Nowe logo zostało zaprojektowane tak, aby spełniać liczne założenia, m.in. przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki oraz swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego Uczelni - wyjaśnia Gabriela Kozikowska, Project Manager ze Studio Spectro. - Głównymi wytycznymi podczas projektowania było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter "U" oraz "G" oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Bardzo istotne było także opracowanie znaku w taki sposób, aby dobrze wyglądał w małej skali, np. na wizytówce, jak również w postaci dużego szyldu na budynku.
- Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego - dodaje Małgorzata Macioch, właścicielka i Art Director ze Studio Spectro.
Nowa identyfikacja została przyjęta przez Senat zdecydowaną większością głosów (48 głosów za, 4 głosów przeciw, 3 wstrzymujące się) oraz jednomyślnie zaaprobowana przez Radę Uczelni.
ws

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Nowe logo

    Stare logo to klasa Wszyscy od razu domyślali się co to za firma- uczelnia.St

    • 18 1

  • Estetyczna katastrofa.

    Rebranding powinien wiązać się z podwyższeniem jakości. Nowe logo sugeruje, że jest odwrotnie.

    • 27 1

  • Nie znają się a się wypowiadają (4)

    Jakie macie kwalifikacje aby oceniać które logo jest lepsze? bo wasz gust to raczej nikogo nie interesuje.

    • 2 34

    • A takie że logo jest dla.odbiorcy

      A jak odbiorca tak je przyjmuje to ma prawo to wyrazić. Kropka. Żeby powiedzieć że g... Jest g...nie trzeba być specjalistą.

      • 16 2

    • Oho, urażony artysta z domu Bohomaz? (2)

      Nie masz kwalifikacji żeby w ogóle zabierać głos publicznie.

      • 6 2

      • (1)

        Juz sie przyzwyczailem że im lepszy projekt tym większy hejt wśród plebsu - to jest standard w tym kraju głównie własnie z powodu takich nieuków

        • 1 8

        • O gustach się nie dyskutuje

          • 0 0

  • Politechnika Gdańska też miała do niedawna piękne logo, ale niestety ktoś wpadł na pomysł zmiany. Podobno było to podyktowane ułatwieniem w druku, wycinaniu itp., czyli jakby nie patrzeć - cięcie kosztów. Oczywiście sama zmiana kosztowała odpowiednio. Obecni absolwenci obydwu Uczelni mogą się cieszyć, że mają "stare" logo na dyplomach, a nie te nowe. Estetyka i tradycja niestety kłóci się z ekonomią pod pozorem nowoczesności.

    • 18 2

  • też mam wrażenie że jakaś pikseloza się zrobiła w logotypie.

    Trudno mi podważyć kompetencje grona wybierającego logotyp ale może nie było lepszych propozycji? A może brief zawierał zbyt wiele intencji trudnych do pogodzenia? Logotyp Muzeum Miasta Gdańska podoba mi się bezdyskusyjnie takie zmiany lubię a tu mi kłuci się "pikseloza" z gładkością linii liter i herbu.

    • 15 1

  • klops

    Widocznie na ug mają za dużo kasy, żeby płacić za takie g.......Zabrać im kasę ,to może wezmą się za zarabianie pieniędzy, a nie będą wydawać na takie g.... I na to idzie kasa z naszych podatków-Zgroza!!!!!

    • 18 1

  • Lubię minimalizm we współczesnej grafice, ale tu logo 50letniej uczelni zmieniono w logo podrzędnego startupu.

    • 25 1

  • "nowoczesne i dynamiczne" (1)

    to taki wytrych, który ma umocować działania ludzi, którzy nie mają żadnego pomysłu. Albo wręcz wstydzą sią własnej małości wobec tradycji i poprzedników.

    • 18 1

    • Jaki Rektor takie logo

      Co chcecie. Nowoczesne i dynamiczne.

      • 5 0

  • 7T

    Bo trzeba kasę wydać i coś wyrwać dla siebie.

    • 15 1

  • To nowe wygląda jak robione w Paincie

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Mniej światła, Więcej gwiazd 2024

spotkanie, pokaz

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie nietypowe rośliny można znaleźć w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane