• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany na maturze 2025. Nowe wymagania CKE

ws
16 sierpnia 2024, godz. 14:00 
Opinie (83)
Zmiany na maturze 2025. Jakie będą? Zmiany na maturze 2025. Jakie będą?

Zmiany na maturze 2025. Co czeka przyszłorocznych maturzystów? Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała nowe wymagania. Ma to związek z tym, że od 1 września 2024 r. w szkołach będzie realizowana "odchudzona" o ok. 20 proc. podstawa programowa kształcenia ogólnego. Informatory o egzaminie maturalnym z poszczególnych przedmiotów mają pojawić się do końca sierpnia.



Korzystasz z dodatkowej pomocy, przygotowując się do matury?

Od 1 września 2024 r. nauczyciele i uczniowie wszystkich klas szkół ponadpodstawowych będą pracować ze zmienioną podstawą programową. Ograniczy ona o ok. 20 proc. zakres treści nauczania.

Odchudzenie podstawy programowej będzie miało wpływ na egzaminy, które od nowego roku szkolnego będą przeprowadzane znów w oparciu o wymagania podstawy programowej, a nie - jak w ostatnich latach - wymagania egzaminacyjne wprowadzone w związku z pandemią COVID-19.

W opublikowanej informacji CKE poinformowano, że informatory o egzaminie maturalnym z poszczególnych przedmiotów będą zamieszczane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do 1 września br., w kolejności, w jakiej zostaną opracowane przez ekspertów.

Wyniki matury 2024. Jak poradzili sobie maturzyści? Wyniki matury 2024. Jak poradzili sobie maturzyści?

Co się zmieni na maturze 2025 z języka polskiego?



Najwięcej zmian zdecydowanie dotyczy języka polskiego.

Jak podaje CKE, na egzaminie pisemnym z języka polskiego na poziomie podstawowym maksymalna liczba punktów do zdobycia za rozwiązanie zadań w arkuszu egzaminacyjnym to 60 pkt (w tym 25 pkt za rozwiązanie zadań w teście "Język polski w użyciu" oraz w teście historycznoliterackim oraz 35 pkt za wypracowanie).

Z kolei w teście "Język polski w użyciu" liczba tekstów, długość, format zadań, maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań w tej części (10 pkt, w tym 4 pkt za notatkę syntetyzującą) pozostanie bez zmian.

W teście historycznoliterackim, ze względu na wykreślenie z listy lektur obowiązkowych znacznej liczby tekstów, znajdą się zadania z dwóch wymienionych poniżej grup okresów literackich:
  • starożytność (antyk i Biblia), średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm (za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów zdający będzie mógł uzyskać maksymalnie 7 punktów),
  • Młoda Polska, 20-lecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945-1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r. (za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów zdający będzie mógł uzyskać maksymalnie 8 punktów).

Jak zaznacza CKE, zadania dotyczące lektur obowiązkowych będą dotyczyły wyłącznie tekstów wskazanych jako lektury obowiązkowe w podstawie programowej z 2024 r.

- Wśród zadań będą mogły pojawiać się zadania oparte na tekstach, które nie są lekturami obowiązkowymi - do ich poprawnego rozwiązania wystarczy jednak zrozumienie i zinterpretowanie tekstu zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym (bez odwołania się do znajomości tekstu w całości) - czytamy w informacji CKE.

Matura 2025: dwa tematy do wyboru. Nie zmieni się forma wypowiedzi



Nadal zdający do wyboru będzie miał dwa tematy wypracowania. W obu tematach maturzysta ma obowiązek odwołać się do wybranej (dowolnej) lektury obowiązkowej, przy czym w żadnym z dwóch poleceń nie będzie wskazana lektura obowiązkowa (nie będzie wskazany tytuł).

CKE zapowiada, że w latach 2025-2028 zdający będą mogli odwołać się w wypracowaniu (spełniając obowiązek odwołania się do lektury obowiązkowej) do wszystkich tekstów będących lekturami obowiązkowymi w podstawie programowej z 2018 r. Z kolei od 2029 r. będą mogli odwoływać się wyłącznie do tekstów wskazanych jako lektury obowiązkowe w podstawie programowej z 2024 r.

Lista lektur, do których zdający będzie mógł się odwołać, będzie zamieszczona w Informatorze oraz w każdym arkuszu egzaminacyjnym (jak dotychczas). Zrezygnowano z tematów zawierających utwór poetycki lub jego fragment, ale zdający nadal będzie mógł odwołać się w wypracowaniu do wybranego tekstu poetyckiego jako innego utworu literackiego. Bez zmian pozostanie forma wypowiedzi, tj. np. rozprawka, szkic krytyczny, esej, przemówienie, list otwarty, artykuł, pod warunkiem że będzie to wypowiedź argumentacyjna. Minimalna liczba wyrazów w wypracowaniu to 300.


Co z maturą z polskiego na poziomie rozszerzonym?



Jak podano, do decyzji pozostaje kwestia formatu arkusza egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. W Informatorze określone zostanie, czy arkusz będzie zawierał wyłącznie wypracowanie, czy również test (zgodnie z opisem w Informatorze z 2021 r.).

- W przypadku wprowadzenia testu za rozwiązanie zadań w nim zawartych będzie można uzyskać maksymalnie 10 pkt. Zadania testowe będą oparte albo na jednym dłuższym tekście, albo na 2-3 krótszych tekstach (przykłady zostaną zamieszczona w Informatorze oraz w każdym arkuszu egzaminacyjnym - tak jak dotychczas) - czytamy w informacji CKE.
Zdający nie będzie miał obowiązku odwołania się do utworów z dwóch różnych epok literackich. Bez zmian pozostaje forma wypowiedzi, tj. np. rozprawka, szkic krytyczny, esej, przemówienie, list otwarty, artykuł, pod warunkiem że będzie to wypowiedź argumentacyjna. Minimalna liczba wyrazów w wypracowaniu to 400.

Jeżeli podjęta zostanie decyzja o wprowadzeniu testu jako elementu arkusza egzaminacyjnego, wówczas w obu tematach zdający będzie miał obowiązek odwołać się do wybranej (dowolnej) lektury obowiązkowej. W żadnym z dwóch poleceń nie będzie wskazana lektura obowiązkowa (nie będzie wskazany tytuł). Z kolei jeżeli zachowana będzie formuła arkusza obowiązująca w latach 2023-2024, tj. wyłącznie wypracowanie, wówczas w jednym z tematów wskazana będzie lektura obowiązkowa (tytuł).

Ranking najlepszych szkół wyższych Perspektywy 2024 Ranking najlepszych szkół wyższych Perspektywy 2024

Jakie zmiany na maturze ustnej 2025 z polskiego?



Jak informuje CKE, z listy zadań jawnych przeznaczonych na 2025 r. usunięte zostaną zadania dotyczące: lektur obowiązkowych dla szkół ponadpodstawowych (zakres podstawowy), które zostały wykreślone z podstawy programowej kształcenia ogólnego z 2018 r. oraz lektur obowiązkowych z zakresu szkoły podstawowej.

Na liście jawnych zadań przeznaczonych na rok 2025 zostaną zweryfikowane zadania dotyczące lektur obowiązkowych, które w podstawie programowej z 2018 r. były wskazane jako teksty literackie do czytania w całości, natomiast w podstawie programowej z 2024 r. są wskazane jako teksty do czytania we fragmentach (lektury pozostaną na liście zadań jawnych, natomiast liczba zadań ich dotyczących zostanie zredukowana do 1-2 zadań).

Do 1 września 2024 r. ma zostać ogłoszona lista zadań jawnych na lata 2026-2028, obejmujących lektury obowiązkowe z podstawy programowej z 2024 r.

Matura 2025 z matematyki. Jakie zmiany?



Według zapowiedzi CKE na egzaminie z matematyki na poziomie podstawowym maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań w arkuszu egzaminacyjnym będzie wynosiła 50 pkt, w tym maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań zamkniętych to 25 pkt (liczba zadań: 20-25), a maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań otwartych to 25 pkt (liczba zadań: 7-14). Pozostałe charakterystyki arkusza egzaminacyjnego pozostaną bez zmian.


Matura 2025 z języka obcego. Jakie zmiany?



Na egzaminie pisemnym z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym w części sprawdzającej rozumienie ze słuchu zadanie prawda-fałsz zostanie zastąpione zadaniem otwartym.

Z kolei w części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej zdający ma napisać tekst w formie e-maila lub wpisu na blogu, o długości od 100 do 150 wyrazów. Oczekiwany średni poziom biegłości językowej to B1 (B1+ w zakresie rozumienia tekstu). Pozostałe charakterystyki arkusza egzaminacyjnego pozostają bez zmian.

Na egzaminie z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.) to B2 (B2+ w zakresie rozumienia tekstu), a na egzaminie na poziomie dwujęzycznym oczekiwany średni poziom biegłości to B2+ (C1 w zakresie rozumienia tekstu). Pozostałe charakterystyki arkuszy egzaminacyjnych pozostają bez zmian.


Zmiany na maturze - przedmioty dodatkowe



Zmian można spodziewać się też w arkuszach z przedmiotów dodatkowych na maturze 2025.

Jak informuje CKE, w przypadku egzaminu z filozofii maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań w arkuszu egzaminacyjnym wyniesie 50 pkt. Pozostałe charakterystyki arkusza egzaminacyjnego pozostaną bez zmian.

Jeśli zaś chodzi o egzamin z wiedzy o społeczeństwie - jak podano w informacji - zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych w roku szkolnym 2024/2025 i od roku szkolnego 2025/2026 zostały określone w załącznikach do czerwcowej nowelizacji rozporządzenia ws. podstawy programowej. Podano też, że od roku szkolnego 2025/2026 w arkuszu egzaminacyjnym nie będzie sprawdzana umiejętność tworzenia pism procesowych (nie ma takiego wymagania w podstawie programowej). Maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie wszystkich zadań to od roku szkolnego 2025/2026 - 50 pkt.

CKE zapowiedziała, że w zakresie pozostałych przedmiotów egzaminu maturalnego nie przewiduje się istotnych zmian względem formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2023-2024 - z wyjątkiem oczywiście ograniczenia zakresu merytorycznego do wiadomości i umiejętności określonych w nowej podstawie programowej z 2024 r.
ws

Opinie (83) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Wmawiają wam, że ważna jest interpretacja wiersza w dorosłym życiu.
    Nie, nie jest.
    Ale umiejętność czytania i rozumienia podpisywanych umów już tak.

    Powodzenia na rynku pracy rybki!

    • 72 5

    • (2)

      Dokładnie. Każdemu nauczycielowi j.polskiego dać prostą instrukcję budowy czegokolwiek i niech składa. Jak nie złoży to jak ma uczyć czytania ze zrozumieniem, skoro sam\a czytać nie umie...

      • 9 3

      • Nauczyciel polskiego nie jest od składania czegokolwiek. (1)

        • 3 2

        • Zwłaszcza od składania komuś życia.

          • 0 1

    • Najpierw uczymy gie interpretować wiersz, a dopiero potem negocjować umowę. Stopniowo. (1)

      • 3 1

      • A pisać uczymy się kiedy?

        • 0 1

    • Bez nauki interpretacji wiersza w szkole podst., trudno będzie negocjować w życiu dorosłym.

      • 2 4

  • Na egzaminie z języka polskiego nie będzie wskazany tytuł lektury obowiązkowej na jakiej należy oprzeć wypracowanie. (1)

    Powód jest oczywisty, władze oświatowe mają pełną świadomość tego ,że maturzyści zwyczajnie nie czytają lektur.Wskazanie konkretnego tytułu lektur drastycznie obniżyłoby zdawalność matury.Temat wypracowania jest na tyle ogólny, że wystarczy jak zdający przeczyta chociaż jedną lekturę.Na maturze z matematyki jest jeszcze śmieszniej.W tym przypadku kluczowym elementem wcale nie są bardzo łatwe zadania, a forma tego egzaminu to znaczy co najmniej połowę punktów można uzyskać testu jednokrotnego wyboru..Na taki teście analfabeta uzyskuje średnio 25% punktów.

    • 18 1

    • O matko, takie pytania bywały dawno temu.

      Zdawałem maturę w latach 90-ych i w zestawie było pytanie ogólne, zawężone do epoki. Samemu można było wybrać utwory na których się chciało oprzeć. To była stara matura typu wodolejstwo na 20 stron.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    I bardzo dobrze. (8)

    Ważne są przedmioty rozszerzone, zgodne z zainteresowaniami. Wiele osób uzdolnionych technicznie nie miało szans na studia, bo nie dali rady przejść przez egzamin z polskiego, i odwrotnie, humanistom nie potrzebna jest matematyka na wysokim poziomie.

    • 27 30

    • (2)

      Nie pomaga minusieanie !!! Złe mówimy po polsku po wyjściu ze szkół srednich , kiepsko mówimy po angielsku, nie pozwalamy dzieciom się rozwijać zgodnie z zainteresowaniami i ich zdolnością przyswajania tylu bzdetow!! Traci na tym szkoła uczelnie i gospodarka!! Czy to kogoś obchodzi wogole.

      • 6 3

      • I źle piszemy. Patrz wyżej. "Czy kogoś to w ogóle obchodzi"?

        • 2 2

      • Najpierw dzieci muszą być w stanie odkryć te zainteresowania, potem je rozwijać.

        Szkoła jest powszechna, więc jest unifikacja.

        • 0 0

    • No nie wiem, uzdolnieni technicznie pewnego dnia będą musieli napisać np. pracę magisterską i co wtedy? (3)

      Uzdolnieni technicznie powinni być w stanie zdać maturę chociaż podstawową na przyzwoitą ocenę. Matematyka przydaje się humanistom, choćby do policzenia podatków i zrobienia statystyk do pracy magisterskiej, dr czy nawet licencjackiej. Nie trzeba być bardzo zaawansowanym, ale bez matematyki nie da się funkcjonować. Jestem po studiach humanistycznych, filologicznych, uczę innych języka obcego i potrzebuję matematyki na co dzień. Choćby po to żeby dobrze policzyć punkty studentom, proporcje, rozpoziomować grupy, czy zrobić zestawienie finansowe. Czasem trzeba rozliczyć wyjazd.

      • 9 1

      • W latach 70. zastanawiano się nad wprowadzeniem matematyki na studia humanistyczne. (2)

        • 1 1

        • W sumie konieczność policzenia całki podczas studiów nie jest zła.
          Po pierwsze liczenie takich równań rozwija kreatywność i poszukiwanie sposobu jak coś zrobić.
          Po drugi trzyma głupich ludzi daleko od wyższego wykształcenia.

          • 1 0

        • W latach 90-ych na filologiach była jeszcze logika, przydawała się tym co wybierali specjalizacje z linwistyk różnego typu.

          • 0 0

    • Jedni będą czytać, drudzy pisać, a trzeci liczyć?

      • 5 1

  • Smolik

    Na szczęscie Smolika-szkodnika wywalono z CKE , więc jeszcze sporo moze sie zmienić. Nie bierzmy tego artykułu za pewnik.

    • 5 10

  • Poziom egzaminu ósmoklasisty

    • 16 3

  • Zadanie z matmy: (3)

    Jeśli sprzedajesz 1 kg kartofli za 10 zł to ile musisz wydać reszty ze 100 zł (wariant rozszerzony)

    • 29 5

    • Niektórzy nawet tego nie potrafią policzyć.

      • 13 1

    • nic.

      blikem dycha, gotówą stówa.

      • 3 0

    • Odpowiedz:

      100 złotych prze pana profesora internetu

      • 0 1

  • Tam sa jakies wymagania? Pokazalem maturzyscie moja mature z matmy to zrobil wielkie oczy

    • 18 1

  • Maturę zdałem w 1982 roku.

    Trzeba było zdać, aby mieć prawo startu na studia. Uczelni było mało. O przyjęciu na studia decydował egzamin organizowany przez uczelnie.

    • 21 4

  • matura

    już dawno jest bzdurą

    • 5 5

  • człowiek bez matury (3)

    także może osiągnąć sukces, non schole sed vitae discimus est

    • 6 10

    • errata (2)

      non scholae sed vitae discimus nie uczymy się dla szkoły, ale dla życia

      • 2 2

      • Brawo (1)

        Ale przedpisarz tego nie rozumie

        • 1 2

        • Można uczyć się ciągle dla siebie i nie mieć "papierka".
          Znam ludzi bez matury czy bez studiów, którzy zjadają wykształciuchów na śniadanie.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Mniej światła, Więcej gwiazd 2024

spotkanie, pokaz

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Węgiel kamienny jest skałą pochodzenia...?

 

Najczęściej czytane