- 1 Był "laptopa dla czwartoklasisty" - co zamiast? (13 opinii)
- 2 Co się zmieni na egzaminie ósmoklasisty 2025? (15 opinii)
- 3 Nawet 1000 zł za wyprawkę szkolną dla dziecka (16 opinii)
- 4 Znamy terminy egzaminów w roku szkolnym 2024/25 (17 opinii)
- 5 Nowy rok szkolny 2024/25 nieco później (85 opinii)
- 6 Nowe wymagania na maturze 2025. Co się zmieni? (83 opinie)
Znamy wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego 2014
Ze wstępnej informacji o wynikach egzaminu gimnazjalnego, zamieszczonych na stronie OKE w Gdańsku, wynika, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukiwania informacji w tekstach kultury, odczytywania i wykorzystywania informacji z rysunku, a także w przypadku języków obcych, z rozwiązywaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu.
Egzamin gimnazjalny 2015. Zobacz arkusze i odpowiedzi
Zobacz pełne wyniki zamieszczone na stronie OKE
Przypomnijmy, egzamin składał się z trzech części. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej - zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Część trzecia sprawdzała znajomość wybranego języka obcego.
Jak kształtują się wyniki?
Zaczniemy od informacji pozytywnych. Uczniowie dobrze poradzili sobie w tym roku z zadaniami wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych - umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na wykresie. Gimnazjaliści, którzy pisali egzamin z języka angielskiego, niemieckiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu. W przypadku języka rosyjskiego, francuskiego i włoskiego uzyskali najwyższe wyniki z części arkusza sprawdzającej znajomość funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów dobrze poradziła sobie z wyszukiwaniem szczegółowych informacji w tekstach pisanych.
Zobacz wyniki egzaminu w woj. pomorskim w zależności od lokalizacji szkoły
Nieco gorzej wypadły zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się w tym roku zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii - wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji. We wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego - także tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań z zestawu egzaminacyjnego części humanistycznej (w zakresie historii i WOS-u) gimnazjalista mógł otrzymać 33 punkty. Uczniowie na terenie województwa pomorskiego uzyskali średnio 58 proc punktów, nieco mniej od wyniku krajowego, który wyniósł 59 proc. Lepiej poszło w zakresie języka polskiego - za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań gimnazjalista mógł otrzymać 32 punkty. W woj. pomorskim uczniowie uzyskali średnio 64 proc. punków. (wynik krajowy to 68 proc. punktów).
Część matematyczno-przyrodnicza wypadła słabiej od humanistycznej. Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie z województwa pomorskiego uzyskali średnio 51 proc. punktów, a z matematyki średnio 47 proc. punktów możliwych do zdobycia.
Język obcy na poziomie podstawowym wypadł całkiem dobrze. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego - 66 proc. punktów, z języka niemieckiego - 52 proc. punktów, z języka rosyjskiego - 68 proc. punktów, z języka francuskiego - 79 proc. punktów, z języka hiszpańskiego - 65 proc. punktów.
Nieco słabiej poszedł uczniom z woj. pomorskiego egzamin z języka obcego na poziomie rozszerzonym. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego - 45 proc. punktów, z języka niemieckiego - 31 proc. punktów, z języka rosyjskiego - 45 proc. punktów, z języka francuskiego - 68 proc. punktów, a z języka hiszpańskiego - 60 proc. punktów.
Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu opublikowanym na stronie CKE 25 sierpnia br.
Opinie (26) 2 zablokowane
-
2014-06-18 18:08
Sie macie gimbusy? (3)
Słyszałem dziś od wnuka, że u niego w szkole normalnie mada faka padaka, wszyscy mieli nosy na brodzie, podobno porażka na maksa?
Podaję wyniki wnuka:
1. Matma 93%
2. Historia 82% (zasługa dziadka, bo mu wszystkie dostępne testy zadałem)
3. Angielski 100%
J. polskiego nie pamiętam, nauki przyrodnicze 54%
No, to do zobaczenia po wakacjach:-P- 14 19
-
2014-06-18 18:46
Do "nolajków"
Wielką krzywdę wyrządzili wam rządzący likwidując zawodówki, wielką, oj oj. Po dwóch latach mielibyście fach w ręku, a tak co? ****, *upa i kamieni kupa, jak mawiał klasyk tego gatunku hi hi hi
- 14 3
-
2014-06-18 22:47
100% z angielskiego
to zara na zmywak wyjedzie na Wyspy!
To teraz szczyt marzeń młodzieży.- 11 1
-
2014-06-18 22:54
z tymi wynikami to najwyżej I LO w Sopocie
- 1 1
-
2014-06-18 19:55
(1)
Pokolenie Facebooka i komórek zamiast mózgu co drugi to ćpunek i d*podajka
- 29 5
-
2014-06-18 20:13
Nie przesadzaj
Piszesz nieprawdę. W każdym pokoleniu są zdolni i mniej zdolni. Po to właśnie budowano cały system edukacji z technikami i zawodówkami włącznie. Jakie perspektywy ma dzisiejszy gimnazjalista ("ukończony")? Jak nie w pobliżu miejsca zamieszkania, to może ogólniak w Wejherowie albo Tczewie. Nie chcę obrażać tych zacnych miast, po prostu jest niż demograficzny i gorsze szkoły będą zmuszone zaniżać jeszcze bardziej poziom.
- 4 3
-
2014-06-18 20:12
20 lat temu to za takie wyniki bylo by kiblowanie (1)
na dostateczny trzeba bylo miec 60 %
- 54 1
-
2014-06-18 22:06
Trójka to był wstyd!
- 14 1
-
2014-06-18 20:20
(1)
Obecna matura to śmiech na sali.
- 27 2
-
2014-06-20 09:23
Jaka matura
Tu o egzaminy gimnazjalne chodzi
- 1 0
-
2014-06-18 20:37
Wiersze i karykatury na matematyce? (3)
"Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku" - WTF? oni tam czytali wiersze i interpretowali karykatury czy rozwiązywali zadania? kończyłem mat-fiz i studiuję na PG, żeby nie było.:)
"Z matematyki najtrudniejsze okazało się w tym roku zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego" - a niby jakie inne zadania mogą być na egzaminie z matematyki? Liczenie sześciennych kostek na rysunku?
Na przyrodzie interpretowanie danych z wykresów? co to jest? dawniej była jakaś reakcja chemiczna i zadanie z fizyki, a nie bujanie w obłokach!
Za to z historii, czego nie można powiedzieć o przedmiotach ścisłych, wymagana jest szczegółowa wiedza, cała chronologia, wszystko na pamięć w paluszku. To teraz już wiemy, jak został wykorzystany ten stracony czas.
Z języków obcych tworzenie pisemnej wypowiedzi leży. Skąd ja to znam? Tak się w Polsce uczy języków - ABCD, a kiedy musisz powiedzieć coś od siebie, ani be ani me.- 29 2
-
2014-06-18 21:01
Nie wiem co studiujesz, ale (2)
geometria i trygonometria to też rysunek. Bardzo często w zadaniach z treścią rysunek jest elementem składowym zadania.
- 2 1
-
2014-06-18 21:26
JAKA TRYGONOMETRIA? (1)
Obecnie w gimnazjum sinusy, cosinusy i inne nie istnieją, a po liceum na poziomie podstawowym ludzie wciąż nie umieją policzyć tego głupiego sin225, bo w programie jest tylko kąta ostrego! Chyba nie chcesz mi wmówić, że jak w zadaniu jest opisany ostrosłup i trzeba coś wyliczyć, to pod zadaniem już jest narysowany przez autorów?!
- 12 0
-
2014-06-18 21:45
I po co te przepychanki?
Znajdź sobie w necie testy i po sprawie.
- 2 1
-
2014-06-19 00:05
A gdzie ANALIZA wyników? (1)
OPIS uzyskanych wyników na stronie CKE to tylko proste podsumowanie. Chciałbym zobaczyć prawdziwą ANALIZĘ tego egzaminu.
Jaka była rzetelność i trafność tego egzaminu/poszczególnych zadań? Moc różnicująca zadań? Ich trudność? Jaka jest akceptowalność społeczna wyników tego egzaminu? Jaka jest realna efektywność egzaminu gimnazjalnego przeprowadzanego w takiej formie?
To byłyby dopiero ciekawe wyniki. Czy taki dokument, ze stosownym objaśnieniem wyników nie tylko ilościowych ale i jakościowych, będzie opublikowany na stronie CKE? Powinien być, w końcu to egzamin decydujący o przyszłości tysięcy ludzi. Zasada transparentności w takim przypadku jest więc szczególnie ważna.- 8 0
-
2014-06-19 09:41
Chciałbym pokazać, jak złym egzaminem, w kontekście tego, co wiemy o edukacji, jest egzamin gimnazjalny.
Poziomy wymagań względem uczniów:
1. Opisuje
2. Rozumie, co opisuje
3. Stosuje opis w sytuacji nowej
4. Analizuje
5. Ewaluuje
6. Kreuje
To klasyczna hierarchia wymagań, które muszą spełniać uczniowie. Najwyższym, a jednocześnie głównym zadaniem oświaty, powinno być osiąganie poziomu 6. W teście z zamkniętymi odpowiedziami maksymalnie można sprawdzić poziom 2. W krótkiej rozprawce mamy namiastkę poziomu 6. Egzamin gimnazjalny stara się osiągać poziom 6, ale w rzeczywistości zadanie jest tak skonstruowane, że możliwa jest jedynie wąska odpowiedź. To przesuwa zadanie na poziom 3. Twórcy egzaminu próbują oszukiwać obserwatorów przez używanie zwrotów "przeanalizuj", "dokonaj ewaluacji" - które w rzeczywistości są tylko zwykłym odtworzeniem wiedzy.
Jednocześnie czego można wymagać od twórców egzaminu, którzy w swoim sprawozdaniu (teoretycznie ewaluacja) w rzeczywistości dochodzą do płytkiej analizy (poziom 4) osiągniętych wyników? Analizy niepełnej, powierzchownej a przez to bardzo prostej. Podobnie jest z maturą. A co z pozostałymi poziomami?- 4 0
-
2014-06-19 01:02
po przeczytaniu artykuły rodzą się takie oto wnioski (6)
to pokolenie nie umie liczyć, myśleć, pisać, ani mówić... ale już za chwilkę dostaną prawa wyborcze.
- 21 1
-
2014-06-19 07:19
i głosują na KNP itp. :/ nie będzie dobrze...
- 5 3
-
2014-06-19 09:45
Takie będą Rzeczypospolite jakie jej młodzieży chowanie (1)
A kto chowie tę młodzież? Czyż nie my?
Może zamiast obwiniać tych wchodzących w dorosłość za braki, należy uderzyć się w pierś i powiedzieć 'mea culpa'?
Bo kto w rzeczywistości jest winny takiego stanu rzeczy?- 4 0
-
2014-06-20 23:16
kto? już mówię.
Hall, Szumilas, Kluzik... aaa no tak, są jeszcze ci którzy je wybrali...
- 3 0
-
2014-06-19 20:12
Przestań sapać (2)
Moja córka zdobyła 37 pkt. na 40, jej koleżanka - 40/40, nie wszyscy są idiotami. Są i takie co zdobyły 9 pkt, ale nie wszyscy mogą być prawnikami; ktoś musi sprzątac i sprzedawac w Biedronce.
- 6 5
-
2014-06-20 23:19
mój, moja, ja... tylko z tej perspektywy oceniasz rzeczywistość
ja po studiach technicznych pracowałem w biedrze. tak powinno być?
- 2 0
-
2014-06-22 13:34
Wyobraź sobie..
... że w Biedronce nie pracują idioci. A z Twojego tekstu tak wynika. Nie pogardzaj pracownikami dyskontów, bo nigdy nie wiadomo gdzie Twoja córka pracować będzie...
- 6 0
-
2014-06-19 07:41
Ryją berety młodym ludziom tymi egzaminami.
Niech lepiej im powiedzą co ich czeka po skończeniu edukacji. I gdzie można będzie sobie wsadzić ten cały stres, naukę, wysiłek, egzaminy.
- 12 5
-
2014-06-20 12:00
Egzamin (1)
Zastanawiam sie dlaczego scislowcem moga zdobyć mniej punktów ? Czy to jest celowe dlaczego z wszystkich egzaminów nie ma takiej samej punktacji tyle samo z matematyki co z polskiego strata 1 punktu z matmy to procentowo 2 z polskiego
- 0 0
-
2014-06-21 18:18
z ciebie taki ścisłowiec jak ze mnie fan Tuska
na obu masz 100% do zdobycia, działaj ogierze. porównanie niezasadne
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.