- 1 Kto odpowiada za wypadek przy pracy? (47 opinii)
- 2 Praca w branży edukacyjnej. Warto? (96 opinii)
Na pracę zawodowych kierowców często składają się też przerwy, rozładunki i załadunki. Jak w takim razie powinno liczyć się ich godziny pracy?
Prowadzę firmę, która zatrudnia kierowców. Zdarza się, że kierowca "pauzuje się" o godz. 16, później o godz. 3 ma rozładunek, a o 4:30 idzie spać. Kolejny ładunek dostaje o godz. 10, rusza w trasę i jedzie do godz. 13, bo kończy mu się czas pracy. Kierowca twierdzi, że czas między rozładunkiem a załadunkiem (podczas którego spał), zalicza mu się do pracy w godzinach nocnych. Proszę o pomoc w interpretacji, jak rozliczyć czas, kiedy kierowca śpi?
Na pytanie odpowiada Marcin Muza, radca prawny z MGS Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Mądry, Sznycer, Cwalina-Kowalewska, Sambożuk Sp.p.
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że w opisanej przez czytelnika sytuacji zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku (tj. z dnia 30 sierpnia 2012 roku, Dz.U. z 2012 roku, poz. 1155, ze zm.) oraz Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 roku w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (dalej "Rozporządzenie 561/2006"). Przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj. z dnia 13 kwietnia 2018 roku, Dz.U. z 2018 roku, poz. 917, ze zm.) stosowane będą tu jedynie w zakresie nieuregulowanym wskazanymi aktami prawnymi.
Pytanie czytelnika sprowadza się do ustalenia, czy do czasu pracy kierowcy wliczany jest czas pomiędzy rozładunkiem a załadunkiem, w trakcie którego nie wykonywał on pracy (zgodnie z informacją czytelnika kierowca spał) oraz czy czas ten zalicza się kierowcy do pracy w godzinach nocnych. Innymi słowy chodzi o wskazanie, jakie czynności zaliczamy do czasu pracy kierowcy, a jakich w świetle przepisów zaliczyć nie możemy.
Zgodnie ze wskazanymi jw. regulacjami (art. 4 lit. d Rozporządzenia 561/2006) "przerwa" oznacza okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku, zaś "inna praca" oznacza czynności zdefiniowane jako czas pracy w art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE, z wyjątkiem "prowadzenia pojazdu", włącznie z wszelką pracą dla tego samego lub innego pracodawcy, w sektorze transportowym lub poza nim. Co istotne, przytoczony art. 3 lit. a Dyrektywy obejmuje w szczególności czynności związane z załadunkiem oraz rozładunkiem.
Do czasu pracy kierowcy, zgodnie z art. 7 cytowanej wcześniej ustawy, "nie wlicza się: czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy, nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu, dobowego nieprzerwanego odpoczynku, przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1".
Z powyższego wynika, że jeżeli kierowca uczestniczy aktywnie w czynnościach związanych z załadunkiem i rozładunkiem, tj. np. wykonuje czynności przy pojeździe, demontuje mocowania, odbezpiecza lub zabezpiecza towar, etc. (a tak w praktyce najczęściej to wygląda) to czas taki należy zaklasyfikować jako czas pracy i winien zostać on zarejestrowany na tachografie jako "inna praca". Nieco inaczej należy podejść do kwestii czasu, jaki kierowca przeznacza na oczekiwanie na rozładunek lub załadunek. Rozróżnić tu możemy dwie sytuacje - taką, w której długość czasu oczekiwania jest kierowcy znana oraz taką, gdy kierowca nie wie z góry, ile czasu musi oczekiwać na załadunek lub rozładunek. W świetle przytoczonych jw. przepisów w pierwszej z sytuacji czas należy zaklasyfikować jako okres pozostawania do dyspozycji (na tachografie oznaczyć jako "dyspozycyjność"), zaś w drugiej sytuacji czas taki stanowić będzie "inną pracę" (i tak też należy go oznaczyć na tachografie).
Masz wątpliwości dotyczące działań firmy, która cię zatrudnia? Nie wiesz jak postąpić w sporze z pracodawcą, jakie możliwości pozostawia ci prawo pracy? A może po prostu jest temat, który cię nurtuje i chcesz poznać zastosowanie bieżących przepisów? Prześlij swoje pytania mailem: serwispraca@trojmiasto.pl. Na pytania czytelników odpowiadać będą radcy z trójmiejskich kancelarii. Odpowiedzi na wybrane pytania publikowane będą w Serwisie Praca portalu Trojmiasto.pl
O autorze
Marcin Muza
radca prawny, MGS LAW Kancelaria Radców prawnych Mądry, Sznycer, Sambożuk Spółka Partnerska Sp. p.
Miejsca
Opinie (88) 1 zablokowana
-
2019-01-07 12:56
Facet prowadzi firmę transportową, a nie ma podstawowej wiedzy... (2)
Może licencji na transport też nie ma?!
- 11 0
-
2019-01-07 13:14
Bardzo możliwe, kolega ma to po co on ma zdawać egzaminy :)
- 1 0
-
2019-01-07 22:52
Taki poziom prezentują niektórzy właściciele firm przewozowych
W większości przypadków są głupsi od kierowców.
- 1 0
-
2019-01-07 13:05
Kierowcy mają fajnie (5)
Mogą odwiedzać leśne ssaki.
- 3 11
-
2019-01-07 13:15
I tu musze ciebie wyprowadzić z błędu. Widziałeś w tych lasach, krzakach miejsce dla ciężarówek? Nawet jakbyś chciał to się nie zatrzymasz.
- 10 0
-
2019-01-07 18:13
(1)
Ja za to widuje zawsze osobowki i auta służbowe. Jakoś nigdy nie widziałem żeby ktoś się pchal tirem z naczepą po lesie
- 6 0
-
2019-01-07 21:49
Nie sluzbowym tylko w leasingu. Jakoś nie widziałem np Coli na takim parkingu...
Brednie piszesz człowieku
- 0 0
-
2019-01-07 21:31
Kolejny Chłopczyk który powiela opinie innych mało rozgarniętych chłopczyków którzy to o pracy kierowcy ciężarówki nie wiedzą dosłownie nic A swoją wiedzę czerpią tylko z opowiadań swoich równie mało rozgarnięty kolegów i filmików z YouTube :)
- 3 0
-
2019-01-07 21:48
Ty możesz sobie ssaka do domu zamówić wiec masz zdecydowanie lepiej hahha
- 2 0
-
2019-01-07 14:48
(2)
Co za bzdury!! Te same przepisy określają wymagany czas odpoczynku i robią to bardzo precyzyjnie. Kierowca ma prawo i obowiązek do odpoczynku dobowego w wymiarze 11 godzin. Odpoczynek dobowy można skrócić 2 razy w tygodniu do 9 godzin, ale później trzeba te braki nadrobić. Wynika więc z tego jasno, że skoro ma być 11 godzin pauzy, to pracy może być maksymalnie 13. Na te 13 godzin może się składać 9 godzin jazdy i 4 godziny innej pracy, np. czekania na rozładunek czy załadunek. Nawet jeśli różne rzeczy przechodzą w Polsce to zabawa kończy się w Niemczech, na Słowacji, albo w Czechach. Jeszcze dość liberalnie jest w Szwecji i Norwegii.
- 5 1
-
2019-01-07 17:16
pauza dobowa może być podzielona na 3+9 h
- 1 0
-
2019-01-07 20:51
Nie 2 razy a 3 razy Więc twoja wiedza również jest ograniczona 2 razy możesz przedłużyć czas jazdy do 10 godzin. ;) więc zastanów się co piszesz.
- 1 0
-
2019-01-07 15:23
Mi tam ryba
Ale stróżowi za pilnowanie na przyklad parkingu z autami placa to czemu kierowcy za pilnowanie samochodu by mieli nie placic ? !
- 3 1
-
2019-01-07 15:57
Kierowcy TIRÓW i autobusów mają czas pracy uregulowany przepisami zaś kierowcy busów z skrzynią ppd plandeką do 3,5 t już nie i latają po kraju i nie tylko bez jakich kolwiek obosyrzeń po 35 godz. za kierownicą. Bo czasu brak.
- 8 1
-
2019-01-07 18:07
Nie dla Dziad Transu!
Ten właściciel firmy transportowej to totalny ignorant. Jak może prowadzić ten biznes i nie znać ustawy o czasie pracy kierowców zawodowych.
Kolejny przedstawiciel „dziad transa”, który na każdym kroku myśli, ze kierowca go oszukuje. Jednak potwierdzają się opowieści kolegow, którzy mieli przyjemność pracować w polskim transporcie. Oszczędności na wszystkim, wliczając opony.
Do wszystkich którzy piszą ze oni nie maja przerw na SOR czy jako przedstawiciele handlowi, powiem tak, zamiencie się na tydzień i zobaczymy co wtedy powiecie na temat czasu pracy kierowców, typowe polskie janusze.- 6 0
-
2019-01-07 18:29
Kierowca
A kto zajmie się Szefami oszustami, którzy ciągle zatrudniają nas dając tylko umowę na najniższa krajową i okradają państwo degradując również budżet na nasze emerytury.!!? Pytam kto w końcu weźmie się za to?
- 7 1
-
2019-01-07 18:45
Nie ma Większego Złodzieja jak Polski Szef Firmy Transportowej który okrada kierowców nawet z czasu odpoczynku
- 12 1
-
2019-01-07 22:47
Czas pracy (jazda+praca) kierowcy zawodowego to 48h na tydzień przeciętnie w okresie rozliczeniowym! (1)
Większość firm transportowych każe pracować swoim kierowcom po 13-15 godzin dziennie przez 5-6 dni w tygodniu.
Właściciele firm transportowych, spedytorzy manipulują kierowcami nakłaniając ich do łamania przepisów.
To jest przestępstwo, ale niskie stawki za transport z czegoś się biorą.
Bohater porady ma czelność pytać o sprawy oczywiste.
Dla jego kierowcy brawo, bo miał rację.
Reasumując
Kierowca zawodowy może pracować do 60 h na tydzień, co w przeliczeniu średnio na tydzień musi dać max. 48 h w tygodniu.
Inaczej kierowca zawodowy ma 90 h jazdy na dwa tygodnie, czyli zostaje mu jeszcze 6 h do 96h (2x48h )czasu pracy (czas jazdy+praca).- 4 1
-
2019-01-07 22:54
Bez pomyslu na zycie....
Gdyby nie kierowcy to bys nie mial co do gara wlozyc... panie z pomyslem.
- 1 0
-
2019-01-08 01:10
(1)
Jak można zatrudniać kierowców jednocześnie nie znając takich przepisów?
To są jakieś jaja?- 3 0
-
2019-01-08 15:14
Jak mozna
A można nie trzeba w Pl być Doktorem a można mieć Przychodnie Zdrowia albo jak Mariusz Pudzianowski jest Magistrem a z magistra to wie tyle co o Zdrowym Sposobie Odżywiania Sie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.