• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Flirt w pracy - uskrzydla czy przeszkadza?

Joanna Wszeborowska
15 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wśród niemal pół tysiąca osób, które oddały głos w ankiecie portalu Trojmiasto.pl, 18 proc. na co dzień flirtuje ze współpracownikami, 24 proc. miało flirt z osobą z pracy, który należy już do przeszłości, a 8 proc. znalazło w ten sposób swoją drugą połówkę. Wśród niemal pół tysiąca osób, które oddały głos w ankiecie portalu Trojmiasto.pl, 18 proc. na co dzień flirtuje ze współpracownikami, 24 proc. miało flirt z osobą z pracy, który należy już do przeszłości, a 8 proc. znalazło w ten sposób swoją drugą połówkę.

Coraz więcej osób poznaje w miejscu pracy partnera życiowego. Niejednokrotnie wiąże się to z niezadowoleniem przełożonych, plotkami współpracowników i koniecznością ukrywania relacji przed innymi.



Jak to jest w Trójmieście?

Gdy para poznała się w pracy:

Z ankiety przeprowadzonej na łamach portalu Trojmiasto.pl, wynika, że do codziennych flirtów w pracy przyznaje się 18 proc. osób, które wzięły w niej udział. Spośród 451 osób - 8 proc. zadeklarowało, że to w pracy znaleźli swoją drugą połówkę.24 proc. ankietowanych zadeklarowało, że przydarzył im się w pracy flirt, jednak jest już nieaktualną sprawą. 15 proc. ankietowanych przyznaje, że było świadkami takiego flirtu w miejscu ich pracy, a 9 proc. marzy o takim miłosnym uniesieniu. Przeciwnikami flirtów w pracy jest nieco ponad 1/4 użytkowników, którzy zagłosowali w ankiecie.

Firma staje się coraz częściej miejscem, gdzie spędza się większą część swojego życia. Czas pracy nie ogranicza się do 8 godz. Łącznie z dojazdami, wykonywanie obowiązków służbowych zajmuje od 9 do nawet kilkunastu godzin dziennie. Relacje zawodowe są dodatkowo rozwijane przez wyjazdy integracyjne i szkolenia. Ogranicza to możliwości wykorzystania dni wolnych wyłącznie dla siebie. Nawet jeśli w środku tygodnia znajduje się czas dla siebie, najczęściej jest on wykorzystany na wizytę u fryzjera, kosmetyczki czy na kurs językowy. Nie sprzyja to nawiązywaniu nowych znajomości. Dlatego właśnie zdarza się, że partnera życiowego można znaleźć właśnie w pracy.

Co powiedzieć współpracownikom?

O ujawnieniu relacji na pewno będzie decydować otwartość pary oraz okoliczności zawodowe. W niektórych firmach i zawodach wyjątkowo niewskazane jest ujawnianie życia osobistego, gdyż może to zaszkodzić obiektywności i fachowości świadczonych usług. W innych z kolei podkreślanie związków pomiędzy pracownikami (np. firmy rodzinne z długą tradycją) może stanowić dodatkowy atut marki, pod warunkiem, że związki zawierane w tych firmach będą stale i stabilne jak prezentowana marka.

W szczególnie trudnej sytuacji są związki nawiązane w poprzek hierarchii zawodowej, np. szefa z podwładną, właściciela firmy z pracownikiem. Zależnościowy charakter relacji zawodowej może utrudnić nawiązanie partnerskiego związku. Inni pracownicy mogą również formułować oceny i oskarżenia dotyczące nierównego traktowania osoby zaangażowanej w związek.

Jak poradzić sobie z plotkami?

Innym aspektem nawiązania znajomości w pracy jest opinia współpracowników, a nawet klientów. W uniknięciu plotek bardzo pomocne okaże się rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego. Para powinna unikać kłótni w pracy, nie opowiadać o swoich problemach i nie prosić innych o radę. W godzinach pracy warto również powstrzymać się od zbyt wylewnego okazywania sobie czułości.

Rozgraniczenie życia zawodowego od prywatnego w przypadku tworzenia związku z osobą z pracy jest trudne z wielu powodów. Po pierwsze, fizycznie pozostaje niewiele czasu poza pracą zawodową i czasem w domu, który partnerzy mogliby spędzić oddzielnie, a taki czas jest potrzebny dla zdrowego funkcjonowania każdego związku. Po drugie - jesteśmy tylko ludźmi i nawet przy szczególnym zadbaniu o intymność relacji może być trudno nie przenosić osobistych spraw na grunt zawodowy, np. w sposób fachowy i życzliwy (bez uszczypliwych uwag czy aluzji) zwracać się do małżonka w sprawach zawodowych w pracy, jeśli rano lub w drodze do biura odbyła się zażarta kłótnia dotycząca np. podziału obowiązków w domu.

Tego rodzaju relacje są również obarczone zagrożeniem kontynuowania pracy w domu, np. poprzez omawianie spraw firmowych lub problemów związanych z zadaniami zawodowymi. Praca zawodowa wkrada się wówczas w cenny czas wolny i zubaża związek o tematy bardziej osobiste, ale także o niekiedy trudniejsze, wymagające wysiłku, aby je podjąć.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby więc rozgraniczenie pracy zawodowej i życia osobistego, wypracowanie pewnego "rytuału" polegającego na wejściu w rolę zawodową w miejscu zatrudnia i wychodzeniu z niej w momencie wyjścia z pracy. Ważną zasadą w tym przypadku będzie również nieprzenoszenie emocji dominujących w związku na grunt zawodowy.

Jak się rozstać?

Najczęściej zależy to od sposobu zakończenia znajomości. Jeśli decyzja była obopólna i możliwe jest przekształcenie związku w relację koleżeńską, prawdopodobnie nie będzie to miało wpływu na współpracę partnerów na gruncie zawodowym. Jeśli jednak rozstanie było burzliwe, wiąże się to z brakiem akceptacji zakończenia znajomości przez jedną ze stron, może to odbijać się na relacjach zawodowych i powodować duże obciążenie emocjonalne. Wpływa to na spadek wydajności w pracy.

Przebywanie i współpracowanie w tej samej firmie będzie bardzo trudne dla rozstających się związków małżeńskich, szczególnie tych, które decydują się na proces rozwodowy. Uczestniczenie w tego rodzaju rozprawach, często orzekanie o winie, może zdecydowanie uniemożliwić współpracę zawodową. Trudno będzie też pogodzić się z wiadomością o nowym związku byłego partnera.

Niektórzy z powodu rozstania starają się wziąć urlop wypoczynkowy lub otrzymują zwolnienie lekarskie. Jednak czasem taki okres odpoczynku nie wystarcza. Wyjazd lub zmiana otoczenia nie rozwiązują pozostawionych problemów. Po powrocie rzeczywistość może okazać się zbyt przytłaczająca. Kontakty z byłym partnerem mogą odebrać satysfakcję zawodową i stać się powodem decyzji o zmianie pracodawcy.

Opracowała

Opinie (53) 8 zablokowanych

  • zmeinić pracę

    ja poznałam swoją połówkę w pierwszym tygodniu nowej pracy, jesteśmy razem od ponad roku, nie mniej jednak konflikty różnych zdań w pracy przekładały się na konflikty po pracy, tak więc kiedy zabrakło mi motywacji w pracy przeniosłam się do innej firmy i to na lepsze wpłyneło na nasz związek. od tamtej chwili wszelkie kłótnie nas nie dotyczą... rewelacja tak więc warto poznać kogoś, ale mieć na uwadze ze może to wpłynąć na relacje po pracy, wiec warto aby jedna ze stron po jakimś czasie zmieniła pracę. I co najwazniejsze ukrywac zwiazek w pracy bo inaczej plotki zabiją.!! :) ukrywalismy to tak doskonale ze nikt nie skumał:D

    • 0 0

  • romans

    przygoda w pracy to norma prcuje w sanatorium tam piguly ida na calosc na nocnych i popolodniowych zmianach

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane