Centrum Analiz Fundacji Prospekt, przy współpracy z Pracodawcami Pomorza oraz Gdańską Fundacją Przedsiębiorczości, przeprowadziło badanie na grupie pomorskich przedsiębiorstw w celu zdiagnozowania ich postaw wobec pracy zdalnej i poznania perspektywy utrzymania tej formy pracy już po pandemii. Ponad 84 proc. badanych przedsiębiorców wskazało, że ich pracownicy musieli przejść na pracę zdalną - w całości lub częściowo, a ponad 70 proc. stwierdziło, że bierze pod uwagę kontynuowanie pracy zdalnej po zakończeniu kwarantanny.
w dzisiejszych czasach to nic niezwykłego, to coraz częstsze rozwiązanie
59%
nie jest dla wszystkich, w niektórych zawodach nie da się jej wprowadzić
35%
chyba nie jesteśmy na to jeszcze gotowi - zarówno pracodawcy, jak i pracownicy
6%
Jak wynika z badania "Pomorscy przedsiębiorcy a
praca zdalna" ponad
84 proc. badanych przedsiębiorców wskazało, że ich pracownicy musieli przejść na pracę zdalną - w całości lub częściowo. Istnieją jednak branże, gdzie taki zabieg jest niemożliwy. Najczęściej są to podmioty produkcyjne lub usługowe, które oparte są na bezpośrednim kontakcie z klientem. Przedsiębiorcy pytanie o to, jak obecna sytuacja związana z koronawirusem wpłynęła na to, że ich pracownicy przeszli na pracę zdalną, najczęściej wskazywali, że przed epidemią była w ich organizacji możliwość pracy zdalnej (
83 proc.).
IT, księgowość i marketing nie muszą pracować stacjonarnie
Jakie działy, zdaniem pomorskich przedsiębiorców, nie muszą pracować stacjonarnie? Pokrywają się one najczęściej z outsourcowanymi zadaniami w ramach przedsiębiorstwa, do których należą: IT, księgowość, marketing/PR czy nawet dział prawny.
- W wielu podmiotach wykształcono już metody współpracy w tych obszarach, co pozwala funkcjonować również w przypadku posiadania tych działów we własnej organizacji. Dodatkowo technologia pozwala obecnie realizować cele tych działów bez konieczności fizycznej obecności - komentuje Tomasz Rykaczewski, wiceprezes zarządu Fundacji Prospekt. - Na drugim biegunie znalazły się działy produkcji, techniczne, badania i rozwoju oraz logistyczny. Te odpowiedzi nie dziwią, ponieważ zakres ich prac opiera się na zaangażowaniu fizycznej pracy lub ścisłej współpracy grupy osób nad konkretnym zadaniem, którego nie da się zdigitalizować, np. eksperymentów naukowo-rozwojowych lub fizycznego przemieszczania produktów.Obawa przed niewystarczającą kontrolą
Jakie największe zagrożenia i potencjalne korzyści wynikające z pracy zdalnej dostrzegają pomorscy przedsiębiorcy? Największe zagrożenie to przede wszystkim słabsza komunikacja zespołowa, na którą wskazało aż
73 proc. ankietowanych. Przy obecnych możliwościach tworzenia kanałów komunikacji i postępie technologicznym jest to bardzo wysoki wynik sugerujący duże zmiany w obszarze komunikacji wewnętrznej. Drugim najczęściej przedstawianym zagrożeniem, z ponad
48 proc. wskazaniem, była niewystarczająca kontrola pracowników.
- Ten wynik nie zaskakuje, biorąc pod uwagę konieczność zarządzania oraz egzekwowania rezultatów pracy w sposób zdalny przy wykorzystaniu nowych metod i zwłaszcza biorąc pod uwagę trzecią w kolejności odpowiedź - spadek efektywności pracy (40,5 proc.) oraz czwartą - niższa motywacja pracowników (32,4 proc.). Wielu pracowników musiało w szybkim tempie nauczyć się nowych procedur oraz własnej organizacji czasu i zadań w nowych warunkach. W innym pytaniu blisko 57 proc. pomorskich przedsiębiorców wskazało, że ich pracownicy preferują pracę zdalną nad pracą stacjonarną w biurze. Sporo uczestników badania wskazało również zagrożenie bezpieczeństwa danych (29,7 proc.) oraz ich utrudniony przepływ (27 proc.).Z zebranych odpowiedzi wynika, że problemem pracy zdalnej nie są przede wszystkim wyzwania techniczne lub technologiczne, a najbardziej kwestie tzw. miękkie, czyli motywacja, zaangażowanie oraz kontrola pracy.
Praca zdalna cieszy się zainteresowaniem pracowników
W ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym przez portal Pracuj.pl
60 proc. pracujących respondentów wykonywało w ostatnim tygodniu kwietnia swoje obowiązki zdalnie, w tym
40 proc. badanych zadeklarowało realizację zadań w pełni poza siedzibą firmy, a
21 proc. wykonywało je w trybie mieszanym, czyli częściowo zdalnie, a częściowo w biurze.
- Te dane pokazują skalę zjawiska pracy zdalnej oraz sugerują nowe potrzeby pracodawców w zakresie systemowych rozwiązań. Według tego samego badania praca zdalna cieszy się bardzo wysokim zainteresowaniem pracowników - tylko
11 proc. nie chciałoby jej kontynuować po ustąpieniu epidemii - twierdzi Rykaczewski. - Polacy najchętniej wybieraliby modele mieszane -
40 proc. chciałoby mieć możliwość przyjścia do biura raz w tygodniu, a kolejne
39 proc. móc pracować poza biurem tylko przez kilka dni w miesiącu. Co dziesiąty badany chciałby całkowicie przejść na tzw. telepracę. Większość respondentów pozytywnie oceniła organizację pracy zdalnej przez pracodawców, a aż
60 proc. pracowników uważa, że są tak samo efektywni jak w przypadku wykonywania obowiązków w biurze.